راهنمای جامع حمل و نقل در استانبول

حمل و نقل در استانبول؛ راهنمایی کامل برای راحتی شما + قیمت ها

به دلیل تاریخ غنی، جاذبه‌های فراوان و فرهنگ چندلایه، شهر استانبول یکی از محبوب‌ترین و زیباترین مقاصد گردشگری جهان است. اما یکی از چالش‌های بزرگ مسافران در این شهر، حمل و نقل پیچیده آن است. آیا شما نیاز به یک ماجراجویی با قطارهای زیرزمینی پرهیجان دارید یا ترجیح می‌دهید با قایق‌های رومانتیک بر روی بسیار آب‌های آن سفر کنید؟ در اینجا، با گشت و گذار در دنیای حمل و نقل استانبول، تجربه‌ی منحصر به فردی دیگر از سفر به دست خواهید آورد. آماده به سوار شدن به سفری متفاوت؟ همراه ما باشید تا از تمامی جاده‌ها و راه‌های زیبای استانبول باخبر شوید و با حمل و نقل متنوع این شهر آشنا شوید.

رزرو تور استانبول

فقط با سه کلیک، بلیط ارزان تهران استانبول در دستان شماست!

قبل از شروع باید بدانید که…

بهترین راه‌ها برای گردش در استانبول، بهره­‌گیر از سیستم حمل­‌و­نقل استانبول به­ خصوص وسیله­ هایی چون اتوبوس و تراموا است؛ چرا که که مناطق گردشگری را به راحتی پوشش می­‌دهند. اما باید توجه داشت که، اتوبوس­ ها در قسمت داخل نقشه یا راهنما دارند و مهم­تر از همه رانندگان توقف را از قبل اعلام نمی‌کنند، بنابراین باید همیشه دقت کنید که اتوبوس از چه خیابان یا محل ه­ای عبور می‌کند. یکی­ دیگر از بهترین وسیله­‌های حمل و نقل در استانبول مترو است که امنیت بالایی داشته و هزینه­‌های رفت­‌و­آمد با آن ارزان است. البته این مورد نیز نقطه ­ضعف‌­های مخصوص خود را دارد، برای نمونه ایستگاه­ ها فاصله بیشتری با هم دارند و برای دیدن مناظر از موقعیت مناسبی برخوردار نیستند.

از شبکه‌­های مترو و اتوبوس‌رانی این شهر می­توان برای رفتن به مرکز شهر از فرودگاه آتاتورک استانبول (IST) نیز استفاده کرد. هنگام بازدید از سلطان احمد و  Eminön، می­توانید بین جاذبه­ های گردشگری پیاده حرکت کرده و قدم بزنید؛ اما برای رسیدن به سایر محله­ ها باید حتماً از یکی از وسیله ­های حمل و نقل در استانبول بهره­ گیری کنید. علائم جاده­ای در این شهر به زبان ترکی بوده و همچنین آمار تصادفات نسبتاً بالا است، از ­این رو رانندگی به شدت دلسرد­کننده است. علاوه­ بر موارد ذکر شده، برای دسترسی به جزایر «پرنس» و همچنین رفت ­و­آمد بین دو طرف اروپایی و آسیایی می ­توان از کشتی یا قایق­ های بزرگ استفاده نمود.

گزینه های ترانسفر فرودگاهی در استانبول

استانبول دارای دو فرودگاه بین المللی است. در سمت آسیایی، فرودگاه Sabiha Gokcen (SAW)، در حدود 40 کیلومتری مرکز شهر و در سمت اروپایی، فرودگاه استانبول (IST)، تقریباً 50 کیلومتر از مرکز قرار دارد. در زیر بهترین گزینه‌ها را برای رفتن از فرودگاه مربوطه به مرکز استانبول بررسی کنید.

از فرودگاه استانبول (IST)

اتوبوس شاتل: یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای رفتن از فرودگاه استانبول به مرکز شهر و بالعکس، ترانسفر اتوبوس شاتل است. سرویس رسمی اتوبوس فرودگاهی در استانبول HAVAIST نام دارد و دارای 9 خط است. قیمت یک طرفه برای هر نفر از 40 تا 60 لیر است.

حمل و نقل عمومی: فرودگاه IST با خط جدید مترو M11 Gayrettepe – فرودگاه استانبول به شهر متصل می‌شود. این خط مترو هنوز تکمیل نشده و بنابراین، این خط مترو هنوز برای گردشگران توصیه نمی‌شود. پس توصیه می‌کنیم از اتوبوس شاتل یا ترانسفر خصوصی استفاده کنید. گزینه دیگر اما کندتر اتوبوس‌های عمومی شهری H-1، H-2، H-3 و H-4 هستند.

ترانسفر فرودگاهی خصوصی: راحت‌ترین گزینه ترانسفر فرودگاهی خصوصی است که شما را مستقیماً به هتل می‌رساند.

تاکسی: برای تاکسی سواری از فرودگاه استانبول به تکسیم، حدود 50 یورو می‌پردازید.

از فرودگاه Sabiha Gokcen (SAW)

اتوبوس شاتل HAVABUS : سرویس رسمی ترانسفر فرودگاهی Sabiha Gökcen با 3 خط هر نیم ساعت به تکسیم، کادیکوی و ینی‌صحرا است. برای اطلاعات به روز در مورد برنامه‌ها، مسیرها و کرایه‌ها از وب سایت رسمی بازدید کنید.

حمل و نقل عمومی: فرودگاه سابیها با خطوط اتوبوس عمومی مانند خط اتوبوس معمولی E-11 به Kadıköy و همچنین خط مترو M4 (Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimani) به خوبی با مرکز شهر استانبول در ارتباط است. 22 توقف و حدود 50 دقیقه طول می‌کشد تا به پایانه مترو “Kadiköy” برسید.

مسافرانی که می‌خواهند به تکسیم یا سلطان احمد بروند می‌توانند یک توقف زودتر (“Ayrilik Cesmesi”) پیاده شوند و در آنجا به Marmaray تغییر مسیر دهند که پس از 2 توقف شما را به ایستگاه Marmaray Sirkeci می‌رساند.

ترانسفر فرودگاهی خصوصی: ترانسفر فرودگاهی خصوصی که شما را مستقیماً به هتل می‌برد، راحت‌ترین گزینه برای انتقال به خصوص برای خانواده‌های دارای فرزندان یا افراد VIP خواهد بود.

تاکسی: هزینه تاکسی از فرودگاه سابیها گوکچن به تکسیم حدود 45 یورو است.

پیاده ­روی در استانبول

حمل و نقل در استانبول

شاید بعد از این که مدتی در شهر استانبول به گردش و بازدید از برخی مکان­های جذاب پرداختید، متوجه شوید که گاهاً به جای بهره‌گیری از انواع وسیله برای حمل و‌ نقل در استانبول، باید پیاده­روی و راه رفتن را برگزینید. بدون­شک پیاده‌­روی در محله‌هایی مانند Sultanahmet و Eminönü راحت و لذت­‌بخش است. توصیه می­‌شود که حتماً کوچه و بازار را با پای پیاده جست‌وجو کنید، اما اگر لازم شد که مسافت بیشتری را طی کنید، سوار اتوبوس یا تراموا شوید. همچنین، حتماً یک نقشه به‌روز و دقیق تهیه کنید.

با تور ارزان استانبول، سفری باورنکردنی به این شهر داشته باشید.

اتوبوس استانبول

حمل و نقل در استانبول و اتوبوس

سیستم اتوبوس‌رانی یکی دیگر از انواع وسیله‌­های پرکاربرد جهت حمل و نقل در استانبول است، که توسط شهرداری کلانشهر استانبول اداره می­‌شود. این وسیله بسیار کارآمد بوده و تقریباً همه مسیر­های شهر را تحت پوشش قرار می­‌دهد. توجه کنید که اتوبوس‌ها نقشه ندارند، بنابراین قبل از سوار شدن باید بدانید که کجا می­‌روید. نقشه اتوبوس را می­‌توان در هر ترمینال برداشت و جدول زمانی برای همه مسیرها در صفحه جست‌وجوی مسیر / ایستگاه شهرداری کلانشهر استانبول را مورد بررسی قرار داد. بیشتر اتوبوس‌­ها که در حمل و نقل در استانبول نقش به‌سزایی دارند، هر روز بین ساعت 6 صبح تا نیمه شب حرکت می­‌کنند.

برای سوار شدن به یکی از اتوبوس­های این شهر، باید بلیط با شارژی محدود یا استانبول کارت خریداری کنید. بلیط­‌های دارای شارژ محدود برای یک، دو، پنج یا ده بار مناسب است. هزینه­‌ها از 4 لیر ترکیه شروع می­‌شود. شایان ذکر است که استانبول کارت‌­ها در اتوبوس‌ها، تراموا، مترو و همچنین کشتی­‌ها قابل استفاده است و برای خرید آن باید 6 لیر ترکیه هزینه کنید. هزینه سفر و ورود به فرودگاه 8 لیر ترکیه (تقریباً 2 دلار) است. استانبول کارت­ها در ایستگاه‌­های اتوبوس و مترو قابل شارژ است.

بخوانید: همه چیز در مورد اینترنت ترکیه

تراموا استانبول

حمل و نقل در استانبول و توراموا

اگر به ترکیه سفر کنید، خواهید دید که تراموا به عنوان یکی از وسیله­ های حمل و نقل در استانبول به چه شکلی در خیابان­‌ها حرکت می‌­کنند. استفاده از آن­‌ها روش خوبی برای دیدن شهر و رفتن از یک مکان به مکان دیگر است. چهار خط تراموا در دسترس است، اما در بین آن­ها تراموای Bagcilar-Kabatas (T1) احتمالاً بهترین گزینه برای گردش در مناطق گردشگری خواهد بود.

با یک بار سوار شدن در هر خط تراموا 4 لیر ترکیه هزینه دارد. اگر استانبول کارت دارید، هر سواری با تراموا 2.30 لیر ترکیه هزینه خواهد داشت. نقشه شبکه تراموا در وب سایت Metro Istanbul موجود است.

بخوانید: محله های خطرناک استانبول

مترو استانبول

حمل و نقل در استانبول و مترو

مترو یکی از پرکاربرد­ترین وسیله‌­های حمل و نقل در استانبول است که شش خط مترو را شامل می­‌شود. Yenikapi-Atatürk Havalimani (M1A) در فرودگاه و ایستگاه مرکزی اتوبوس Otogar توقف می­کند. بیشتر ایستگاه‌های مترو با توجه به شرایطی که دارند، گزینه مناسبی برای رفتن به جاذبه­های محبوب نیستند، اما مسیرهای زیرزمینی این سیستم باعث شده تا در ساعت‌­های شب، افراد به راحتی به مکان مورد نظر خود برسند. هزینه یک بار مسافرت برای هر نفر 4 لیر ترکیه است، در حالی که اگر مسافران از استانبول‌ کارت‌­ها استفاده کنند، هر سواری 2.30 لیر ترکیه (تقریباً 0.50 دلار) هزینه دارد.

مترو (مترو) همه روزه از ساعت 6:00 تا نیمه شب

خط M1A Yenikapı-فرودگاه آتاتورک

خط M1B Yenikapı-Kirazlı

خط M2 Yenikapı-Hacıosman

خط M3 Kirazlı-Olimpiyatköy-Başakşehir

خط M4 Kadıköy-Tavşantepe (سمت آسیایی)

خط M5 Üsküdar-Çekmöy (سمت آسیایی)

خط M6 دانشگاه Levent-Boğaziçi/Hisarüstü

بخوانید: همه چیز درباره مترو استانبول در سال 2023

کشتی مسافر­بری استانبول

حمل و نقل در استانبول

کشتی مسافر­بری نمونه دیگر از وسیله­‌های حمل و نقل در استانبول است. این کشتی­‌ها که توسط Sehir Hatlari اداره می­‌شوند، چندین بار در روز از هر دو طرف اروپایی و آسیایی شهر حرکت می­‌کنند. چندین بندر در امتداد تنگه بسفر، دریای مرمره و شاخ طلایی برای استفاده از این وسیله­ها در دسترس است.

برای سوار شدن به کشتی مسافر­بری، باید یک ژتون یک­طرفه به قیمت 4 لیره خریداری کنید. هزینه سفر به جزایر پرنس 5.50 لیر ترکیه است. می­‌توانید از استانبول کارت نیز استفاده کنید. کرایه بر اساس استانبول کارت با توجه به مسیر متفاوت است اما از 2.30 لیر ترکیه شروع می­شود. تورهای دو ساعته Bosphorus برای هر نفر 12 لیر ترکیه هزینه دارد، در حالی که تورهای یک روزه رفت‌وبرگشت 25 لیر ترکیه برای هر مسافر است.

بخوانید: هزینه‌‌های سفر به استانبول

تاکسی استانبول

حمل و نقل در استانبول و تاکسی

تاکسی ­­ها یکی از قدرتمند­ترین و پرکاربرد­ترین وسیله­ های حمل و نقل در استانبول هستند که هزینه استفاده از آن بسیار مناسب و مقرون به‌صرفه است. اما رانندگان به کلاهبرداران از مسافران و گرفتن هزینه اضافی شهرت دارند. یک راننده حیله ­گر ممکن است به شما بگوید که کیلومترسنج خراب است و نرخ بالاتری را برای شما تعیین کند. اگر این اتفاق رخ دهد می­توانید بدون هرچ خجالت یا ناراحتی تاکسی مورد نظر را ترک کرده و سوار تاکسی دیگر شوید.

برای کاهش احتمال کلاهبرداری، از هتل خود بخواهید برای شما تاکسی بگیرد. رانندگان تاکسی در این حالت هزینه اضفی دریافت نمی­کنند، زیرا این امر ممکن است به تجارت و آینده هتل مورد­نظر آسیب برساند. همه تاکسی­ها نرخ پایه 3.45 لیر ترکیه، به­ علاوه نرخ اندازه‌گیری بر اساس کیلومتر با پایه قیمت 2.10 لیر ترکیه را باید رعایت کنند و بر همین اساس کرایه بگیرند. دقت کنید که سرویس Uber نمونه دیگر از حمل و نقل در استانبول و البته بیشتر کشور­های دنیا است؛ که از آن می­توانید در خود استانبول و مناطق اطراف آن بهره‌گیری کنید.

بخوانید: تاکسی در استانبول؛ دستورالعمل کامل، هزینه‌های 2024 و نکات ضروری

چه بلیط هایی برای حمل و نقل در استانبول موجود است ؟

حمل و نقل در استانبول


بلیط تک نفره

هزینه یک سفر برای هر نفر 6 لیر است. همچنین بلیت های 2 سواری 10 لیره، بلیت های 3 سواری 15 لیره، بلیت های 5 سواری 23 لیره و بلیت های 10 سواری به قیمت 40 لیر وجود دارد.

استانبول کارت

استانبول کارت برای کل شبکه حمل و نقل عمومی استانبول به جز تاکسی های مشترک (Dolmuş) معتبر است. به عنوان یک مسافر، استانبول کارت بهترین گزینه است. برای خرید کارت شارژی باید 13 لیر هزینه غیرقابل استرداد بپردازید. اعتبار حداقل 20 لیر برای استانبول کارت ایده آل است، زیرا برای یک سواری 4.03 لیر می پردازید. لطفاً به کرایه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل مربوطه توجه کنید، زیرا با توجه به مسافت‌ها و خدمات حمل‌ونقل شهری یا خصوصی، این کرایه‌ها متغیر است. استانبول کارت با میانگین 50 درصد صرفه جویی در مقایسه با قیمت های معمولی کار می کند.

بخوانید: دوست دارید درباره استانبول کارت بدانید؟

اکبیل

یک کارت حمل و نقل عمومی به نام اکبیل نیز وجود دارد. این یک گذرنامه الکترونیکی به شکل یک دکمه فولادی و اساساً نسخه قدیمی استانبول کارت است. حتی با وجود اینکه آکبیل به تدریج به نفع استانبول کارت کنار گذاشته می شود، همچنان در دسترس و بسیار محبوب است. مسافرانی که از آکبیل استفاده می کنند می توانند در عرض 120 دقیقه با قیمت های تخفیفی بین وسایل حمل و نقل و خطوط مختلف جابه جا شوند و در نتیجه در هزینه خود صرفه جویی کنند. مزیت دیگر این است که دو یا چند نفر می توانند از یک Akbil استفاده کنند. نکته منفی این است که در حال حاضر تنها چند نقطه فروش آکبیل باقی مانده است.

با رزرو هتل ارزان استانبول از سه کلیک، راحت سفر کنید.

حرف آخر

توصیه می­شود برای گردش و دیدن مناطق دیدنی در استانبول حتماً با توجه به شرایط و موقعیت مکانی که دارید، از سیستم حمل­ و­نقل مناسب بهره‌گیری کنید. همچنین نظرات خود را نسبت به بهترین وسیله حمل و نقل در استانبول با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در استانبول قطارهای زیرزمینی چگونه عمل می‌کنند؟

قطارهای زیرزمینی یا متروها در استانبول یک شبکه گسترده و پوشا را اداره می‌کنند. سفر با آنها سریع و بسیار راحت است.

چه وسایل نقلیه عمومی دیگری در استانبول وجود دارد؟

اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، قایق‌ها، و تراموای‌شهری نیز از وسایل نقلیه‌های پراستفاده در شهر هستند.

چگونه می‌توانم بلیط مترو را خریداری کنم؟

بلیط‌های مترو به صورت تکی یا از طریق کارت آکبند خریداری می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کنند که برای تمامی سفرهای عمومی از یک بلیط استفاده کنید.

آیا قایق‌ها به عنوان وسیله‌ی نقلیه‌ای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

بله، در استانبول قایق‌ها به عنوان وسیله‌ی نقلیه معمولی بر روی بسیار آب‌های این شهر عمل می‌کنند و از آنها به عنوان یکی از راه‌های متداول حمل و نقل بهره می‌برند.

نظرات کاربران