Museums of Turkey

اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول؛ همراهان همه‌فن‌حریف‌ سفر!

فهرست مطالب

استانبول، شهری که در آغوش تاریخ و مدرنیته آرمیده است، با اپلیکیشن‌های کاربردی خود، زندگی روزمره و تجربه گردشگری را به شیوه‌ای نوین و هیجان‌انگیز متحول می‌کند. در دل این متروپلیس پرتپش، اپلیکیشن‌های متنوعی وجود دارند که از پیمایش خیابان‌های پرچالش گرفته تا کشف بهترین تجربه‌های غذایی و فرهنگی، همه و همه را تسهیل می‌بخشند. این اپلیکیشن‌ها، از راهنمای حمل‌ونقل عمومی گرفته تا برنامه‌های سفارش آنلاین غذا، پلی میان سنت‌های دیرپای استانبول و دنیای دیجیتالی امروزی ایجاد کرده‌اند. در این مقدمه، ما قصد داریم به کاوش در جهان اپلیکیشن‌ های کاربردی استانبول بپردازیم و ببینیم چگونه این ابزارهای هوشمند، تجربه‌های شهری را دگرگون ساخته‌اند.

رزرو تور استانبول

خرید بلیط کنسلی هواپیما استانبول فقط با سه کلیک!

1. استانبول کارت (İstanbulkart)؛ اپلیکیشن کاربردی حمل و نقل

اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول

یکی از اپلیکیشن های کاربردی استانبول، İstanbulkart است. استانبول‌کارت، یکی از بهترین برنامه‌های موردنیاز مسافران برای پرداخت کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌آید. این کارت، درست شبیه کارت مترو در ایران و همان استانبول کارت در کشور ترکیه است که حدود 30 تا 50 درد از هزینه سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی بدون کارت می‌کاهد. شما در این اپلیکیشن به‌راحتی می‌توانید موجودی حساب خود را چک کنید، در صورت نیاز آن را شارژ کرده و پرداخت‌های قبلی خود را ببینید. اگر تلفن همراه شما دارای قابلیت NFC باشد، یعنی با نزدیک‌کردن شیئی هوشمند در فاصله چند سانتی‌متری بتواند اطلاعاتی را رد و بدل کند، می‌توانید با نزدیک‌کردن تلفن همراه خود به استانبول‌کارت، از موجودی حساب خود مطلع شوید. 

2. یور موبایل گاید (YourMobileGuide)؛ خرید آسان بلیط جاذبه‌های گردشگری

یکی دیگر از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول YourMobileGuide است. این برنامه که توسط متخصصان صنعت گردشگری توسعه یافته، تا حد زیادی در زمان گران‌بهای شما در طول اقامت صرفه‌جویی می‌کند. YourMobileGuide، به شما امکان دسترسی سریع به بلیط بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول را می‌دهد؛ بدون آن‌که حتی یک ثانیه را در صف خرید بلیط بمانید. علاوه بر آن، دارای راهنمای صوتی برای بازدید از موزه‌ها، تورهای پیاده‌روی و راهنمای شهر رایگان است که متناسب با فیلترهای خود، جاذبه‌های دیدنی خانوادگی، عاشقانه، غذاخوری‌ها، فعالیت‌ها و جاذبه‌های مناسب در هوای بارانی و مکان‌های طبیعت‌گردی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

 نکته جالب دیگری که درباره YourMobileGuide صدق می‌کند آن است که این اپلیکیشن، شما را با GPS آفلاین به مکان‌های موردنظر می‌برد؛ بنابراین نگران روشن بودن اینترنت موبایل و کاهش شارژ تلفن همراه‌تان طی مسیر نباشید. این برنامه کاربرپسند، رقیب بسیاری از اپلیکیشن‌ های کاربردی استانبول محسوب می‌شود.

3. بی تاکسی (BiTaksi)؛ بهترین اپلیکیشن برای گرفتن تاکسی

BiTaksi

راحت‌ترین راه برای شمایی که در پی بازدید از جاذبه‌های دیدنی استانبول و گشت ‌و گذار در شهر هستید، سوار شدن تاکسی‌ است. شما می‌توانید قابل‌اعتمادترین تاکسی‌ها را در یکی از اپلیکیشن‌ های کاربردی استانبول به‌نام BiTaksi بیابید. تاکسی‌های زرد و تاکسی‌های فیروزه‌ای نیز در این اپلیکیشن گنجانده شده است؛ تاکسی‌های فیروزه‌ای راحت‌تر و البته گران‌تر از تاکسی‌های زرد هستند. هزینه تاکسی نیز بسته به فاصله مکان فعلی تا مقصد متفاوت خواهد بود.

4. موزه های ترکیه (Museums of Turkey)؛ قدم زدن در تاریخ با خیالت راحت!

مطمئنا بعد از سفر به استانبول، در پی بازدید از جاذبه‌های دیدنی هستید. موزه‌های استانبول نیز در شمار مهمترین جاذبه‌های دیدنی این شهر به حساب می‌آیند. شما برای رفتن به موزه‌ها باید با دفاتر آنان تماس بگیرید یا به وبسایت‌شان سر بزنید تا از ساعت باز و بسته بودن آنان اطلاع یابید. اما پیشنهاد می‌کنیم که به‌جای آن اپلیکیشن Museums of Turkey یکی از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول را دانلود کنید.

یکی از برنامه‌ های کاربردی استانبول که در خدمت موزه‌ها طراحی شده، Museums of Turkey است. این برنامه، به شما تمامی مشخصات موزه‌ها شامل آدرس، اطلاعات تماس، ساعت‌های باز و بسته شدن، هزینه ورودی، اطلاعات تاریخی موزه‌ها، نزدیک‌ترین موزه‌ها به مکان فعلی‌تان و حتی معرفی موزه‌های رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهد. مطمئنا با این اپلیکیشن، راحت‌تر و سریع‌تر تصمیم می‌گیرید که به کجا روید و تا حد زیادی در زمان‌تان صرفه‌جویی می‌کنید و گردش هدفمندانه‌تری را رقم می‌زنید.

5. موویت (Moovit)؛ راهنمای گشت و گذار در استانبول

اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول

یکی دیگر از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول Moovit است. این برنامه برای بازدید از شهر با استفاده از وسایل حمل ‌و نقل عمومی مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما برای سوار شدن در اتوبوس، مترو، تراموا، فونیکولار، قطار یا کشتی به Moovit نیازمندید؛ چرا که این برنامه با دستورالعمل‌های گام‌به‌گام خود، شما را از هرجایی که باشید، به جایی که می‌روید راهنمایی می‌کند. علاوه بر آن، زمان ورود اتوبوس، فونیکولار، قطار، مترو و تراموا را پیش از رسیدن به ایستگاه اعلام می‌کند. این برنامه نه‌تنها در ترکیه، بلکه در بیش از 150 شهر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بخوانید: دست در دست جاهای رمانتیک استانبول را بگردید!

6. یمک سپتی (Yemeksepeti)؛ اپلیکیشن کاربردی غذا

یکی دیگر از اپلیکیشن‌ های کاربردی در استانبول Yemeksepeti است. این برنامه، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین رستوران آنلاین این کشور محسوب می‌شود؛ چرا که تمامی رستوران‌های استانبول را در خود جای داده است. شما در این اپلیکیشن می‌توانید نزدیک‌ترین رستوران‌ها، غذاهای پرطرفدار و مدت‌زمان رسیدن سفارش خود را مشاهده کنید. هم‌چنین می‌توانید از رستوران‌های مختلف غذا سفارش دهید و زمان تحویل آن را خودتان تعیین کنید. Yemeksepeti، به‌طور مرتب با هوش مصنوعی به‌روزرسانی می‌شود تا در سفارشات بعدی، غذاهای موردعلاقه‌تان را به شما پیشنهاد دهد. علاوه بر حضور رستوران‌ها در این اپلیکیشن، شما می‌توانید موادغذایی موردنیازتان را از بازارهای آن بیابید و سفارش دهید.

پس خیالتان راحت! همین حالا برای خرید تور استانبول کلیک کنید.

7. گتیر (Getir)؛ اپلیکیشن همه‌فن‌حریف و کاربردی استانبول!

Getir

یکی دیگر از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول Getir است. این برنامه جامع، با آوردن نیازهای روزانه بازار و پاسخ همه‌جانبه به آنان، طی چند دقیقه محبوب شد. شما در بخش Getir Food می‌توانید غذا را از رستوران‌های مختلف سفارش دهید، در بخش Getir Locals محصولات مختلفی را از بازارهای گوناگونی تهیه کنید، خواروبارهای بزرگ‌تر را در قسمت Getirmore سفارش دهید، به‌لطف توافقنامه Getir & Bitaksi در بخش Getirdrive تاکسی بگیرید و در زیرمجموعه Getirjobs نیز به‌عنوان کارجو، دنبال آگهی‌های استخدام بگردید. شما اپلیکیشنی کامل‌تر از Getir سراغ دارید؟

8. آی بی بی دنیز تاکسی اپ (IBB Deniz Taksi App)؛ برای گرفتن تاکسی دریایی!

استانبول، غرق در تاریخ و فرهنگ است. گرفتن تاکسی دریایی یکی از بهترین راه‌ها برای کشف مناظر و جاذبه‌های تاریخی این کلان‌شهر شلوغ محسوب می‌شود. تاکسی دریایی راهی سریع و کارآمد را برای رفت‌ و ‌آمد در شهر و بازدید از چشم انداز‌های منحصربه‌فرد فراهم می‌کند. علاوه بر آن، سوار شدن در آن راحت بوده، با سرعت زیادی حرکت می‌کند و مشکلاتی هم‌چون ترافیک را تجربه نمی‌کند. IBB Deniz Taksi App، یکی از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبولل است که به گرفتن تاکسی‌های دریایی اختصاص دارد. شما با استفاده از این برنامه قادرید مقصدتان را انتخاب کنید، مسیر موردنظرتان را خودتان تعیین کنید و پیش از سوار شدن به تاکسی دریایی، هزینه سفر خود را ببینید، سپس تصمیم‌گیری کنید.

بخوانید: معرفی شهر استانبول

9. مارتی (Martı)؛ اپلیکیشن کاربردی گرفتن اسکوتر برقی

اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول

یکی دیگر از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول Martı یا seagull است. این اپلیکیشن، اسکوترهای برقی را ارائه می‌دهد. شما برای یافتن و سوارشدن این اسکوترها باید ابتدا اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود نصب کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه اسکوتر را بر روی نقشه ظاهرشده مشاهده کنید، به‌ ایستگاه بروید و کد QR روی اسکوتر را با تلفن همراهتان اسکن کنید، سپس بعد از بازشدن این قفل سوار اسکوتر شوید. فراموش نکنید که اسکوتر برقی را در ایستگاه‌های مشخص خود پارک کنید، وگرنه جریمه خواهید شد.

10. گوگل ترنسلیت (Google Translate)؛ اپلیکیشن همیشه کاربردی

یکی دیگر از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول Google Translate است. این برنامه محبوب، برای گردشگرانی که پی سفر به کشورهای مختلف جهان هستند، اما زبان آن‌ها را بلد نیستند مناسب است. Google Translate، دشواری‌های ارتباطی سفر این دسته از افراد را کم می‌کند. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید عبارت‌های نوشته‌شده را کپی-پیست کنید، با دوربین برنامه از تابلوها عکس گرفته و ترجمه متن را تحویل بگیرید، با صدای خود جمله موردنظرتان را بگویید و در برنامه آن را به‌ ترکی تحویل بگیرید. هم‌چنین می‌توانید عبارات و جملات پرکاربرد خود را در بخشی از گوگل‌ترنسلیت ذخیره کنید تا در جاهای دیگر به‌صورت آفلاین از آنان استفاده کنید.

بخوانید: استانبول از نگاه گردشگران؛ در میان مساجد و بازار!

11. آی بی بی سپ ترافیک (IBB Ceptrafik)؛ نمایی کلی از ترافیک استانبول

İBB Ceptrafik

یکی دیگر از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول İBB Ceptrafik یا IBB Mobile Traffic است. این برنامه حمل‌ و نقل، نمایی کلی از ترافیک استانبول را از طریق نقشه و وب‌کم برای شما به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن، میزان ترافیک روز را پیش‌بینی می‌کند تا اگر شما قصد رفتن به جایی را دارید، تاخیرهای احتمالی را تا رسیدن به مقصد به شما نشان دهد. IBB Mobile Traffic، کاربردی ‌ترین اپلیکیشن ترافیکی در استانبول به حساب می‌آید.

12. سسلی سوزلوک (Sesli Sözlük)؛ ترکی حرف بزنید!

یکی از چالش‌های بزرگ گردشگرانی که به استانبول سفر می‌کنند، صحبت کردن به زبان ترکی‌ست. برای این چالش، توصیه می‌‌شود که یک برنامه فرهنگ لغت در تلفن همراه خود دانلود کنید. Sesli Sözlük، پرکاربردترینِ اپلیکیشن‌ های استانبول در این زمینه به شمار می‌رود. این برنامه، به‌هنگام صبح‌به‌خیر گفتن، درخواست آدرس به‌زبان ترکی و به طور کلی تعامل با مردم محلی  مناسب خواهد بود. Sesli Sözlük به‌غیر از زبان ترکی، 20 میلیون کلمه را به 17 زبان مختلف و با لهجه متناسب ترجمه می‌کند؛ این زبان‌ها عبارتند از: انگلیسی، ترکی، آلمانی، فارسی، چینی، دانمارکی، فنلاندی، فرانسوی، هلندی، اسپانیایی، سوئدی، ایتالیایی، لاتین، لهستانی، پرتغالی، روسی و یونانی. 

بخوانید: بایدها و نبایدهای سفر به استانبول؛ 8 رازی که نمیدانید!

13. بیلن اپ (bilen.app)؛ اپلیکیشن کاربردی نیازمندی‌های ضروری

اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول

یکی دیگر از اپلیکیشن‌ های کاربردی در استانبول bilen.app است. این برنامه، به شما برای برطرف کردن ضروری‌ترین نیازمندی‌های‌تان کمک می‌کند. برای مثال، ممکن است شب‌هنگام حال‌تان بد شود، داروی متعلق به تنگی نفستان تمام شده باشد یا حیوان خانگی کوچولوی‌تان چیزی را قورت داده و جانش در خطر باشد؛ بی‌درنگ سراغ bilen.app بروید تا از نزدیک‌ترین ایستگاهی که برنامه به شما نشان می‌دهد تاکسی بگیرید، سپس خودتان را به نزدیک‌ترین بیمارستان، داروخانه شبانه‌روزی یا دام‌پزشکی معرفی‌شده برسانید.

14. بین بین (BinBin)؛ کرایه اسکوترهای مقرون به صرفه

یکی دیگر از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول BinBin است. این برنامه، اسکوترهای مقرون‌به‌صرفه را ارائه می‌دهد. شما برای یافتن این اسکوترها باید ابتدا اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود نصب کنید، نزدیک‌ترین ایستگاه اسکوتر را بر روی نقشه بیابید، به ایستگاه بروید و کد QR روی اسکوتر را با تلفن همراهتان اسکن کنید، حالت سواری را انتخاب کنید، سپس بسته به برنامه‌های سواری خود می‌توانید یکی از حالت‌های ECO، Drive یا Sport را انتخاب کنید. برای سوارشدن نیز باید پدال ایمنی را بفشارید و با هل دادن اسکوتر خود از زمین، بر سرعت‌تان بیفزایید. بعد از رسیدن به مقصد، شما باید اسکوترهای BinBin را در ایستگاه‌های مخصوص خود بگذارید، سپس برنامه سفر خود را از طریق اپلیکیشن به اتمام برسانید. فراموش نکنید که اسکوترها را در حالت عمودی پارک کرده و از گذاشتن آنان در پیاده روها یا ایستگاه‌های اتوبوس خودداری کنید.

بخوانید: راهنمای کلی سفر سه روزه به استانبول و تفریحاتش!

15. دولینگو (Duolingo)؛ اپلیکیشن کاربردی یادگیری زبان

یکی دیگر از برنامه ‌های کاربردی در استانبول Duolingo است. Duolingo، یک برنامه محبوب برای یادگیری زبان محسوب می‌شود که از زبان‌های مختلفی از جمله ترکی پشتیبانی می‌کند. مسافران می‌توانند از Duolingo برای یادگیری سریع عبارات اساسی و واژگان استفاده کنند تا بدین طریق، با مردم محلی ارتباط بگیرند. این اپلیکیشن، برای تمامی موقعیت‌ها، از جمله سفارش غذا در رستوران یا ‌هنگام خرید کردن مناسب خواهد بود.

بخوانید: 11 مورد از بهترین اپلیکیشن‌ های کاربردی در سفر به دبی

اهمیت استفاده از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول

استفاده از اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول، به ویژه برای گردشگران و حتی ساکنین محلی، می‌تواند فواید متعددی داشته باشد:

  1. تسهیل در حمل و نقل: اپلیکیشن‌های مربوط به حمل و نقل عمومی، مانند برنامه‌های زمان‌بندی قطار و اتوبوس، به کاربران کمک می‌کنند تا به راحتی در شهر حرکت کنند و از ترافیک و سایر مشکلات حمل و نقل اجتناب کنند.
  2. راهنمای گردشگری: اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات گردشگری ارائه می‌دهند، می‌توانند به کاربران کمک کنند تا جاذبه‌های توریستی، رستوران‌ها، هتل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی را پیدا و برنامه‌ریزی کنند.
  3. آگاهی از رویدادهای فرهنگی: اپلیکیشن‌های محلی که اطلاعات در مورد رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی ارائه می‌دهند، به افراد کمک می‌کنند تا از تجربیات فرهنگی منحصر به فرد استانبول بهره‌مند شوند.
  4. کمک در مدیریت زمان: با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که اطلاعات دقیق و به‌روز درباره زمان‌بندی‌های حمل و نقل و رویدادها ارائه می‌دهند، گردشگران و ساکنان می‌توانند بهتر برنامه‌ریزی کنند و زمان خود را بهینه استفاده کنند.
  5. تسهیل در ارتباطات: اپلیکیشن‌های ترجمه و آموزش زبان می‌توانند به گردشگران کمک کنند تا در مواجهه با موانع زبانی احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
  6. ایمنی و امنیت: برخی اپلیکیشن‌ها می‌توانند اطلاعات مهم در مورد مسائل ایمنی، مانند شماره‌های تماس اضطراری و مکان‌های امن، را فراهم کنند.

در مجموع، اپلیکیشن‌های کاربردی در استانبول می‌توانند تجربه زندگی و گردشگری در این شهر پرجنب و جوش را ساده‌تر، کارآمدتر و لذت‌بخش‌تر کنند.

برای رزرو بهترین هتل استانبول، سه کلیک در خدمت شماست!

حرف آخر

چالش‌های خاص خود را دارد. احتمالا با خود فکر می‌کنید که زبان ترکی را بلد نیستید، رستوران‌های آن‌جا را نمی‌شناسید، نمی‌دانید که مواد غذایی موردنیازتان را باید از کجا تهیه کنید، برای گشت ‌و گذار در شهر نیازمند تاکسی‌ها هستید اما قابل‌اعتمادترین و نزدیک‌ترین ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس و تراموا را نمی‌شناسید، شاید هم نصف‌شب سرتان درد بگیرد و نیاز باشد که به داروخانه‌ای شبانه‌روزی سر بزنید. اما نگران نباشید؛ ما با معرفی اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول در این مقاله، این چالش‌ها را از سر راه شما برداشته‌ایم.

سوالات متداول

دام اپلیکیشن برای حمل و نقل عمومی در استانبول توصیه می‌شود؟

اپلیکیشن “Trafi” به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی در مورد زمان‌بندی و مسیرهای اتوبوس، مترو و تراموا در استانبول داشته باشند.

برای سفارش تاکسی در استانبول، کدام اپلیکیشن را پیشنهاد می‌کنید؟

“BiTaksi” یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های سفارش تاکسی در استانبول است.

کدام اپلیکیشن برای یافتن رستوران‌ها و کافه‌ها در استانبول کاربردی است؟

“Zomato” و “Foursquare” اپلیکیشن‌های مفیدی برای یافتن و بررسی رستوران‌ها و کافه‌ها در استانبول هستند.

برای سفارش آنلاین غذا در استانبول، کدام اپلیکیشن پیشنهاد می‌شود؟

“Yemeksepeti” اپلیکیشن محبوبی برای سفارش آنلاین غذا با گزینه‌های متنوع در استانبول است.

کدام اپلیکیشن برای ناوبری و مسیریابی در استانبول توصیه می‌شود؟

“Google Maps” و “Yandex Maps” برای ناوبری و پیدا کردن مسیرها در استانبول بسیار کاربردی هستند.

نظرات کاربران