راهنمای کلی سفر سه روزه به استانبول

سفر سه روزه به استانبول؛ برای هر ثانیه برنامه ریزی کنید!

اگر عاشق تاریخ هستید، استانبول مکانی است حداقل یکبار باید به آن سفر کنید. شهری شگفت‌انگیز که تاریخ آن به رومیان می‌رسد و سپس با تاریخ عثمانی و ترکیه پوشانده می‌شود. شما می‌توانید این تاریخ را با بازارهای پرجنب‌وجوش، مکان‌های دیدنی، کافه‌های دنج، غذاهای عالی و مردم خونگرم ترکیب کنید و سفری خاص و به‌یادماندنی برای خودتان بسازید. هر چند که ما توصیه می‌کنیم یک سفر طولانی به این شهر رویایی داشته باشید، اما این راهنما سفر سه روزه به استانبول را برای شما بازگو می‌کند. اینکه در هر روز چکار کنید و از کجاها دیدن کنید تا از لحظه لحظه سفرتان استفاده و از آن لذت ببرید.

رزرو تور استانبول

بلیط‌ هواپیمایی چارتری استانبول فقط با سه کلیک!

محل اقامت در سفر سه روزه به استانبول

اقامت در شهر قدیمی استانبول (محله سلطان احمد) را به شدت توصیه می‌کنیم. این مکان در مرکز شهر قرار دارد و تنها با یک پیاده‌روی کوتاه تا بازار بزرگ، مسجد آبی و دریا خواهید رسید. این بخش همچنین مملو از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های دنج است و شب‌ها با مردم محلی و گردشگران بسیار سرزنده و پر جنب و جوش می‌شود. ما این هتل را پیشنهاد می‌کنیم:

هتل Empress Zoe

 Empress Zoe بهشتی آرام در مرکز شهر قدیمی شلوغ است. با باغ‌های باشکوه و آرام، مکان‌های نشیمن بسیار راحت که در گوشه‌های ساکت این شهر قرار گرفته‌اند. این مکان عالی برای استراحت پس از یک روز طولانی کاوش در شهر است. ساختمان قدیمی و سنتی است و گیاه ویستریا از کناره‌های آن بالا رفته و به تراس‌ها می‌ریزد. مبلمان عتیقه باشکوه و تخت های چهار پوستر اتاق‌های منحصر به فردی را که مشرف به شهر قدیمی زیر می‌باشد پر کرده است. نقاشی‌های خیره‌کننده، لامپ‌های برنجی پیچیده و ملیله‌های رنگارنگ، به هر گوشه‌ای زیبایی خاصی می‌افزایند.

هر روز را با یک بشقاب (یا دو بشقاب!) از پخش صبحانه لذیذ آنها شروع کنید. روزانه میوه و سبزیجات تازه، ماست، گرانولای خانگی، پنیر و مربا، رول و کلوچه تازه پخته شده و غذاهای خوشمزه با تخم مرغ برای شما سرو می‌کنند. شب‌های خود را در تراس زیبای پشت بام که از یک طرف با منظره مساجد و از طرف دیگر به دریا احاطه شده است، به پایان برسانید. فضایی فوق العاده راحت و زیبا برای اقامتی راحت و کوتاه!

بخوانید: بهترین هتل های استانبول برای ایرانیان

در روز اول سفر چکار کنید؟

به منطقه‌ی سلطان احمد بروید

به منطقه‌ی سلطان احمد بروید

قدیمی‌ترین بخش شهر، منطقه سلطان احمد است. هنوز داخل دیوارهای رومی تاریخی قرار دارد و می‌توان آن دوران را به چشم دید. این منطقه مثلثی شکل با دیوارهای قدیمی در غرب، بدنه آبی معروف به شاخ طلایی در شمال و دریای مرمره در جنوب است که از طریق خطوط مستقیم باریک معروف به داردانل به دریای اژه متصل می‌شود.

مهمترین دستاورد در معماری رومی (بعداً بیزانس) کلیسای ایاصوفیه بود که اکنون موزه‌ای در سلطان احمد است. البته فقط ایاصوفیه نیست و شما در این محله می‌توانید به مسجد آبی، آب انبار سیسترن، کاخ توپکاپی، بازار بزرگ و بسیاری جاذبه‌ی دیگر که در همین حوالی هستند، سر بزنید. در واقع همه گردشگران گشت و گذار خود را از این منطقه شروع می‌کنند، چون در مدت زمان کم و با پای پیاده می‌توانند از بسیاری از مکان‌های دیدنی معروف آن دیدن کنند. در ادامه بیشتر درباره این جاذبه‌ها صحبت می‌کنیم.

ترکیب مسیحیت و اسلام را در ایاصوفیه ببینید

در ادامه سفر سه روزه به استانبول از موزه، مسجد یا کلیسای ایاصوفیه دیدن کنید. معماری، فضای بزرگ، تاریخ شگفت‌انگیز و موقعیت قرارگیری ایاصوفیه آن را به جاذبه‌ی اصلی این شهر تبدیل کرده که تقریبا همه به دیدن آن می‌روند. مکانی که در قرن ششم ساخته شده، در زمان رومیان کلیسا بوده و در دهه 1400 به مسجد تبدیل شده و هم اکنون نیز موزه است. خلاصه که یک تضاد عجیب و دیدنی در انتظار شماست. فقط اول صبح را برای بازدید انتخاب کنید تا گرفتار صف و ازدحام نشوید.

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) واقعا آبی است

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) واقعا آبی است

یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مساجد استانبول که تحت تاثیر معماری ایاصوفیه قرار گرفته و درست در روبروی آن قرار دارد، مسجد سلطان احمد است. بین این دو بایستید و شباهت‌های آن‌ها را به شیوه‌ی خودتان تماشا کنید. نام اصلی این مسجد، مسجد سلطان احمد است که منطقه سلطان احمد به نام آن نامگذاری شده است. نام سلطان احمد داستان جالب‌تری دارد. سلطان احمد (یا احمد اول) زمانی که دستور ساخت این مسجد را با 6 مناره داد، انواع و اقسام بحث و جدل به پا کرد.

به اطراف استانبول نگاه کنید و تعداد مناره‌هایی که یک مسجد دارد، اهمیت فردی که آن را ساخته است را به شما می‌گوید. معمولا مساجد شهر 4 مناره داشتند و به همین علت بود که اغلب با مخالفت علما و افراد سرشناس مواجه شد، اما سلطان به هیچ وجه از تصمیم خودش کناره‌گیری نکرد تا امروز ما شاهد چنین زیبایی و معماری باشیم. حتما به دنبال این هستید که چرا نام آن را مسجد آبی می‌نامند. خوب باید بگوییم که این نام مستعار بیشتر به دلیل کاشی‌کاری‌های آبی رنگ بیرون مسجد به آن داده شده که اگر از ما بپرسید خیلی هم به رنگ آبی نیستند!

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

یک ناهار سنتی ترکی بخورید

در برنامه سفر 3 روزه به استانبول حتما غذاهای سنتی ترکی در منطقه سلطان احمد را امتحان کنید. اما از ما می‌شنوید با کوفته شروع کنید، غذایی که با گوشت چرخ کرده و ادویه‌های معطر که معمولا تند هم هستند، پخته می‌شود. یکی از رستوران‌های بسیار محبوب برای این غذای دلچسب رستوران سلطان احمد کوفتسیسی است.

در کاخ توپکاپی حس شاهزاده به شما دست می دهد

در کاخ توپکاپی حس شاهزاده به شما دست می دهد

کاخ توپکاپی درست در گوشه‌ای از ایاصوفیه و مسجد آبی است که بازدید از آن را در سفر سه روزه به استانبول باید در برنامه‌ی خود قرار دهید. اندکی پس از فتح استانبول در سال 1453 ساخته شد و تا سال 1800 مرکز امپراتوری عثمانی بود، زمانی که کاخ مدرن‌تر دولما باغچه در شمال سلطان احمد آن را ساختند.

انتظار مبلمان زیادی در کاخ نداشته باشید زیرا این کاخ یک طراحی شرقی است که در آن افراد روی بالش یا کوسن در اتاق‌های بزرگ نسبتاً کم می‌نشینند. اما به کیفیت کاشی‌کاری یا پنجره‌های منبت کاری شده با پوسته آبلوس بیشتر توجه کنید. کلا حزئیات در این کاخ حرف اول را می‌زنند و از همه نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کنند. وقتی وارد این قصر می‌شوید، حس شاهزاده بودن به شما دست خواهد داد. با صبر و حوصله از گوشه و کنار کاخ توپکاپی دیدن کنید و حیرت‌زده شوید.

علاوه بر بازدید از حرمسرا و اتاق تاج و تخت، گنجینه ملی ترکیه در کاخ نگهداری می‌شود. این مجموعه دارای تعداد زیادی آثار مانند رد پای محمد، یکی از دندان‌های او و مجموعه‌ای از موهای ریش او، عصای موسی، قابلمه ابراهیم و دست جان باپتیست است. دیدن این وسایل هم جالب است و هم شما را با تاریخ آشنا می‌کند.

بخوانید: کاخ های استانبول؛ از توپکاپی معروف تا یلدیز زیبا!

در بازار بزرگ غرق مغازه های متنوع شوید

سفر سه روزه به استانبول

اگر در سفر سه روزه به استانبول به بازار بزرگ بروید، احتمالا یک نفر سعی می‌کند یک فرش به شما بفروشد. آن‌ها به شما چای تعارف می‌کنند و از شما می‌خواهند که وارد شوید و در کنارشان بنشینید. کلا مردم ترکیه و استانبول بسیار مهربان و خونگرم هستند. همچنین نگران خرید در این بازار نباشید، چون اغلب به زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر صحبت می‌کنند. فقط حتما چانه زنی را در هنگام خرید در نظر بگیرید.

در این بازار هر چیزی را که سوغات این شهر جادویی باشد پیدا خواهید کرد از فرش گرفته تا چراغ یا همان فانوس، ظروف و وسایل تزئینی، خلاصه خیلی چیزها که معمولا با قیمت بیشتر از انتظار در معرض فروش می‌گذارند. توصیه می‌کنیم اگر با بودجه محدود به استانبول سفر می‌کنید، خرید سوغاتی را به بازارهای محلی ببرید و در بازار بزرگ از قدم زدن در میان مغازه‌ها و هم صحبتی با مردم خاطره سازی کنید.

بخوانید: سوغاتی های استانبول

در بازار ادویه از عطر آن‌ها سرمست شوید

حتی رنگارنگ‌تر از بازار بزرگ، بازار ادویه با انبوهی از ادویه‌های رنگارنگ (و سوغاتی‌های فراوان) است. چیزی که شما واقعاً به آن نیاز پیدا خواهید کرد، یک کتاب آشپزی است تا بدانید که چگونه از همه این ادویه‌های فوق‌العاده استفاده کنید. عکاسان و اینستاگرامرها این بازار را دوست خواهند داشت.

روز دوم در استانبول چکار کنیم؟

به منطقه‌ی بی اوغلو بروید

به منطقه‌ی بی اوغلو بروید

اگر در سلطان احمد اقامت دارید، از روی پلی که از روی بدنه آبی به نام شاخ طلایی به بی اوغلو می‌گذرد، قدم بزنید. در طول مسیر به ماهیگیران روی پل توجه کنید، شاید با کمی هم صحبتی توانستید از آن‌ها بخواهید که ماهیگیری را به شما آموزش دهند. این ماهیگیران همیشه ماهی می‌گیرند و ناهار خود را صید می‌کنند. تجربه‌ی بدی نیست و می‌توانید کمی همانند محلی‌های زندگی کنید.

بخوانید: بریم جزیره بویوک‌آدا استانبول رو ببینیم!

به تونل قدیمی در این منطقه سر بزنید

این تونل درست در شمال شاخ طلایی محله بی اوغلو قرار دارد. درست نزدیک آب، دومین متروی قدیمی جهان (بعد از متروی لندن) است. طول آن چیزی در حدود 573 متر بوده و شاید به نظر زیاد طولانی نرسد، اما نقش اساسی در کاهش ترافیک این منطقه از استانبول را ایفا می‌کند. دیدن این تونل در همین حوالی می‌تواند جالب باشد، به خصوص اگر به مکان‌های قدیمی علاقه دارید.

به دیدن برج گالاتا بروید

خوب، اگر در همین منطقه هستید، حتما باید به دیدن برج گالاتا بروید و عکس یادگاری بگیرید. عکس‌هایی که مشابه آن در اینستاگرام زیاد دیده می‌شود. این برج تاریخی با نمای سنگی، ارتفاع و شکل و شمایلی که دارد، یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های استانبول است که اغلب گردشگران به رستوران‌ بالای آن می‌روند تا با یک نمای پانورما از شهر غذای اصیل ترکی بخورند. اگر هم بودجه این کار را ندارید، دیدن این برج و گشتن در اطراف آن خودش یک تفریح به حساب می‌آید.  

پیاده روی در خیابان استقلال از اوجب واجبات است

سفر سه روزه به استانبول

در ادامه سفر سه روزه به استانبول، برای رفتن به خیابان استقلال از برج گالاتا به سمت میدان تقسیم بروید. این یک خیابان مخصوص خرید و گشت و گذار عابران پیاده است. زمانی که استانبول پایتخت بود، این منطقه جایی است که اکثر سفارتخانه‌های خارجی در آن قرار داشتند. در امتداد این خیابان هنوز حداقل 4 کنسولگری خارجی وجود دارد. اما بیشتر از هر چیز مغازه‌های رنگارنگ، کافه و رستوران است که در این خیابان دیده می‌شود.

با این حال، در امتداد خیابان، موزه گالاتا مولوی را خواهید دید که به شاخه مولوی تصوف که بیشتر به نام دراویش چرخان معروف است، اختصاص دارد. پیشنهاد می‌کنیم تا نمایش رقص چرخان دراویش را در اینجا ببینید. همچنین در این خیابان کلیساهایی نیز وجود دارد که همچنان فعال هستند. خلاصه که چه خرید چه بازدید از مکان‌های تاریخی، خیابان استقلال همیشه باید در برنامه سفرتان به استانبول قرار گیرد.

کاخ دولما باغچه هم باشکوه و دیدنی است

کاخ دولما باغچه در دهه 1800 به عنوان جایگزینی مدرن‌تر برای کاخ توپکاپی ساخته شد. این یک کاخ به سبک اروپایی است که با لوسترهای وارداتی از ونیز و مبلمان از پاریس کامل و تزئین شده است. کاخ دولما باغچه به عنوان یک شاهکار و اثر تاریخی بسیار جذاب و دیدنی است. برای خود ترک‌ها، یکی از مکان‌های خاص در کاخ اتاق خوابی است که آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن در آن درگذشت.

روز سوم در استانبول چکار کنیم؟

نوبت به منطقه اورتاکوی می رسد

نوبت به منطقه اورتاکوی می رسد

یکی از عکس‌های نمادین استانبول منظره یک مسجد کوچک و پل بسفر در پس زمینه است. مسجد موجود در عکس در اورتاکوی بر روی یک میدان کوچک زیبا در نزدیکی پایه پل قرار دارد. پس در سفر سه روزه به استانبول و روز سوم خود به اورتاکوی بروید. در این محله مکان‌های خوبی برای غذا خوردن، عکس گرفتن و همچنین یک قایق برای سفر دریایی در بسفر وجود دارد.

سفر دریایی بسفر را حتما انجام دهید

یک سفر دریایی در امتداد تنگه بسفر از شهر شروع می‌شود تا قلعه‌ای که توسط محمد فاتح و پدرش ساخته شد. شما با این تجربه، شهر را از منظره‌ای دیگر خواهید دید و در در طول مسیر عمارت‌ها، مساجد و محله‌های آرام را می‌بینید که مطمئنا برایتان لذت‌بخش خواهد بود، البته با پس زمینه مرغان دریایی!

تور قایق 1.5 ساعته صبحگاهی بسفر: 20 دلار آمریکا

از قسمت آسیایی دیدن کنید

تا به اینجای کار فقط در بخش اروپایی شهر وقت گذرانده‌ایم. توصیه می‌کنیم برای آخرین بعد از ظهر و عصر خود با کشتی به سمت آسیایی شهر بروید. این منطقه جایی است که بسیاری از جمعیت شهر زندگی می‌کنند، شاید کمی شلوغ به نظر برسد اما ارزش دیدن را دارد. حتما از بازار کادیکوی دیدن کنید و سپس مکانی برای صرف شام روی آب با منظره پل بسفر پیدا کنید.

رفت و آمد در استانبول

حمل و نقل عمومی در استانبول عالی کار می‌کند. این شامل قایق، مترو، اتوبوس، تراموا و فونیکولار است. توصیه ما استفاده از تراموا و گهگاه تاکسی است. هر چند که باید مراقب به تاکسی های استانبول باشید و به محض سوار شدن بخواهید که با تاکسی متر کار کنند.

یادتان نرود که برای استفاده از تمام وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول به کارت مغناطیسی (Istanbul Kart) نیاز دارید. آن را در کیوسک‌های کوچک نزدیک تمام ایستگاه‌های مترو، اسکله‌ها و همچنین ایستگاه های اتوبوس پیدا می‌کنید. در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

بخوانید: هزینه حمل و نقل در استانبول

گذرنامه الکترونیکی استانبول را در دستور کارتان قرار دهید

سفر سه روزه به استانبول

E-pass استانبول راهی مناسب برای بازدید از بسیاری از جاذبه‌های برتر استانبول است، زیرا به شما امکان می‌دهد با در دست داشتن یک پاس دیجیتال به انواع موزه‌ها، ساختمان‌های تاریخی و سایر جاذبه‌ها دسترسی داشته باشید. با گزینه های 2، 3، 5 و 7 روزه، می‌توانید مدت زمانی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با برنامه ‌ای سفر شما مطابقت دارد. این پاس شامل دسترسی به تورهای راهنما، جاذبه‌های پیاده‌روی و جاذبه‌هایی است که نیاز به رزرو دارند، بنابراین می‌توانید به راحتی فعالیت‌های گشت و گذار خود را برنامه‌ریزی کنید.

برخی از جاذبه‌های موجود عبارتند از: ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا، کاخ دولما باغچه، بازار بزرگ، مسجد آبی، بازار ادویه، خیابان استقلال، مسجد رستم پاشا، هیپودروم، کاخ توپکاپی، برج گالاتا، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، قلعه روملی، موزه های موزاییک. ، موزه باستان شناسی، ایا ایرنه، کشتی تفریحی در بسفر با شام و نمایش ترکی، اجرای چرخش دراویش، بورسا و کوه اولوداگ، دریاچه ساپانکا و ماسوکیه، تورهای یک روزه سیله و آگوا، استانبول مادام توسو، آکواریوم استانبول، موزه آکواریوم استانبول، موزه آکواریوم استانبول استقلال، موزه توهمات آناتولی، مرکز اکتشاف لگولند استانبول، سکوی رصد سافایر، شبیه‌سازی 4 بعدی Skyride، پارک سافاری، پارک سیاه چال، کروز بسفر، کشتی رفت و برگشت جزیره پرنسس، ترانسفر فرودگاهی، و ترانسفر فرودگاهی خصوصی.

از قیمت هتل های استانبول خبر دارید؟

حرف آخر

از ما می‌شنوید سفر سه روزه به استانبول واقعا کم است، این شهر جادویی به حدی بزرگ، جذاب و دیدنی است که روزها و روزها می‌توانید در آن به گشت و گذار بپردازید و خسته نشوید. با این حال، ما به شما ثابت کردیم که در سه روز هم می‌توان از محله‌ها و جاذبه‌های اصلی این شهر دیدن کرد.

سوالات متداول

چه جاهایی را باید در یک سفر سه روزه به استانبول حتماً ببینیم؟

در سه روز، باید مکان‌هایی مانند ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد, کاخ توپکاپی, بازار بزرگ و بسفر را ببینید.

آیا برای بازدید از این جاذبه‌ها در سه روز نیاز به رزرو قبلی است؟

برای کاهش زمان انتظار و تضمین ورودی، بلیت‌های برخی جاذبه‌ها مانند کاخ توپکاپی را می‌توان از قبل آنلاین رزرو کرد.

بهترین راه برای جابجایی در استانبول چیست؟

استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی مانند تراموا، مترو و اتوبوس بسیار کارآمد است. همچنین می‌توانید از کروزهای بسفر برای دیدن شهر از روی آب استفاده کنید.

آیا برای یک سفر سه روزه به استانبول نکات خاصی وجود دارد؟

برنامه‌ریزی قبلی برای بازدید از جاذبه‌ها، پوشیدن لباس مناسب برای ورود به مساجد و داشتن کفش راحت برای پیاده‌روی زیاد، توصیه می‌شود.

چه نوع غذاهایی را باید در سفر به استانبول امتحان کرد؟

حتماً کباب‌های ترکی، بورک، میوه‌های دریایی در کرنیش‌ها و دسرهایی مانند باقلوا و سیمیت با چای را امتحان کنید.

نظرات کاربران