Sights of Istanbul in the Asian part

جاهای دیدنی استانبول در بخش آسیایی که باید بروید!

استانبول زیبا، شهری که با عبور تنگه بسفر از میانش به دو بخش تقسیم شده، نیمی در قاره آسیا و فرهنگ شرقی و نیمی دیگر در قاره اروپا و تمدن غربی، این شهر 15 میلیون نفری هرگز نمی‌خوابد و زندگی و هیجان در آن بیدار است. وجود مناطق تاریخی و تجاری در سمت اروپایی، سبب شده تا برخی نیمه آسیایی آن را فراموش کنند. بخش اروپایی استانبول عمدتاً مسکونی و حومه شهر بوده و در مقایسه با گستردگی سمت اروپایی، بسیار کوچک‌تر است. با این وجود، مملو از رستوران‌های عالی، تفرجگاه‌ ساحلی قابل پیاده‌روی و بازارهای محله‌ای وسیع در منطقه اصلی کادیکوی است. جاهای دیدنی استانبول در بخش آسیایی در کوچه به کوچه محله کادیکوی پنهان شده است.

رزرو تور استانبول

بسیاری از ساکنان استانبول برای فرار از شلوغی قسمت اروپایی یا غذا خوردن به این منطقه می‌آیند؛ در واقع سمت آسیایی شهر، گزینه‌های زیادی برای همه بودجه‌ها، هم برای اقامت و هم برای غذا دارد.

برای رزرو تور استانبول تابستان 1402 و رفتن به این بخش زیبای شهر استانبول کلیک کنید.

گشت و گذار در بخش آسیایی استانبول

یک روز را در مودا بگذرانید

Moda

یکی از جاهای دیدنی در بخش آسیایی استانبول، محله مودا است. مودا ترکیبی عالی از معماری قدیمی و مکان‌های مذهبی دارد، زیرا بسیاری از اقلیت‌های عثمانی در این منطقه ساکن شده‌اند. وقتی از کنار بستنی فروشی علی اوستا می‌گذرید، با دیدن Sarıca Paşa Köşkü، عمارت سنگی متعلق به دهه 1900 که هنوز هم نوادگان مالک اصلی در آن زندگی می‌کنند، شگفت‌زده خواهید شد. در کنار معماری بی‌نظیر ساختمان‌ها، باغ چای مودا با منظره‌ای عالی یکی از مکان‌های مورد علاقه مردم محلی و گردشگران برای گذراندن یک روز و لذت بردن از نوشیدن چای یا قهوه ترکی در طبیعت است. رفتن به پارک ساحلی مودا را هم در این محله فراموش نکنید.

بهترین صبحانه‌های ترکی را در مکان‌هایی مانند Naan Bakeshop و Moda Van Kahvaltı در مودا می‌توانید پیدا کنید. اگر هم به شیرینی علاقه دارید، می‌توانید به فروشگاه شکلات فروشی و یا آسمان بروید که هردو از مغازه‌های محبوب در مودا هستند. پس از خرید شیرینی قدم‌زنان به سمت اسکله بروید و از زیبایی‌های سمت آسیایی استانبول بیشتر لذت ببرید. 

بخش آسیایی استانبول و یک تراموای نوستالژیک

یکی از دو تراموای نوستالژیک استانبول در منطقه کادیکوی واقع شده که در اطراف بخش آسیایی استانبول می‌چرخد و شما را به مودا، محله چندفرهنگی مورد علاقه هنرمندان، دانشجویان و جوانان می‌برد. این تراموای قدیمی تنها 20 صندلی دارد و شما را در یکی از شلوغ‌ترین تقاطع‌های منتهی به مودا پیاده می‌کند تا به کاوش در کوچه پس کوچه‌ها بپردازید و حدود 30 دقیقه بعد هم مجدد برمی‌گردد. اگر اولین بار است که به استانبول می‌روید، پس این چیزی است که باید تجربه کنید، مسیر آن متفاوت از تراموا استقلال-تکسیم خواهد بود زیرا تنها یک خط مستقیم طولانی است.

اما با آن می‌توانید منطقه شلوغ مرکز شهر را ببینید و سپس به مجسمه معروف گاو بروید. از این‌جا در ادامه مسیر به سمت بهاریه، بوتیک‌ها و کافی‌شاپ‌های محلی فوق‌العاده و خانه اپرای Sureyya که محل باله استانبول است را خواهید دید. در ادامه گشت‌وگذارتان در کادیکوی عمارت‌ها و مساجد قدیمی با معماری عثمانی را خواهید دید. در کنار خیابان‌ها کافه‌های کوچک زیادی باز شده‌اند که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها فیکا است که در آن بهترین قهوه‌های ترکی همراه با دسرهای اسکاندیناویایی را می‌توانید سفارش دهید. 

در مسیر بازگشت با تراموا به سمت دریا و پارک مودا از دیدنی های آسیایی استانبول خواهید رفت. یک سواری در سراشیبی به سمت منطقه بندرگاهی که شما را به سمت بازار اصلی می‌برد. در ایستگاه مسجد که پیاده شوید، ایستگاه‌های مترو و کشتی را خواهید دید. اگر گشت خسته‌تان کرد به استارباکس بروید و با یک قهوه انرژی بگیرید. در خیابان‌های کوچک این‌جا پرسه بزنید و از محیط لذت ببرید. سپس در نانوایی Beyaz Fırın با نان‌ها و شیرینی‌های ترکی مشغول شوید. در نزدیکی کوچه اکمار نیز کتاب‌فروشی‌های دست دوم وجود دارد که حال‌وهوای قدیمی و خاصی برای علاقمندان به کتاب و ادبیات دارند. 

فراموش نکنید، رزرو هتل در منطقه آسیایی استانبول، باعث دسترسی سریع‌تر به جاذبه‌های این منطقه می‌شود.

طعم غذاهای ترکی بخش آسیایی استانبول را بچشید

Turkish cuisine

منطقه کادیکوی بهشتی برای پیدا کردن انواع غذا و نوشیدنی هنگام گشت‌و‌گذار در بخش آسیایی استانبول است. طراوت و تازگی ماهی، میوه و سبزیجات بازار محلی در نزدیکی مسجد عثمان‌آقا، قطعاً شما را وادار به سرک‌کشی در بازار خواهد کرد. مغازه‌داران تمایل دارند گردشگران را به چشیدن غذاهای محلی مانند ترشی، زیتون، پنیر و عسل دعوت کنند. بهترین رستوران‌ها مانند آیدا، هایال‌پرست، بورسام تاشفیرین و باستا شما را با طعم رویایی غذاهای اصیل ترکی آشنا خواهند کرد. به عنوان مثال، در منطقه بهاریه یک صبحانه عالی ترکی پیدا خواهید کرد و در مودا فرصت خوردن صبحانه به سبک ترکیه شرقی (شهر وان) را در Van Kahvalti Evi همراه با چای نامحدود و نان تخت شکم پر به نام gözleme خواهید داشت.

برای مزه کردن غذاهای خوش‌طعم روستای آناتولی به چیاسوفراسی بروید. برای میان‌وعده در راه برگشت هم از شیرینی‌فروشی بایلان دسر منحصربه‌فرد Kup Griye را بخرید. از آن‌جایی که ترکیه برای همه شگفتی‌های خاص خودش را دارد، در قسمت آسیایی استانبول چند رستوران کره‌ای برای علاقمندان به موسیقی کی پاپ نیز وجود دارد. کافه دسر چئونگدو در پشت اپرای Sureyya و رستوران Koreköy از محبوب‌ترین‌های کره‌ای هستند. و اما گیاه‌خواران و وگان‌ها در Tonton Efendi و Muhtelif Mekân می‌توانند با خیال راحت سفارش غذا دهند و حتی از غذا خوردن همراه با گربه‌ها لذت ببرند. 

معماری محله Yeldeğirmeni را ببینید

محله Yeldeğirmeni، که اکنون با کافه‌های امروزی، نانوایی‌ها و ساختمان‌های تاریخی قدیمی بازسازی شده، یکی از جاهای دیدنی استانبول در بخش آسیایی است. این محله جایی بود که سلطان عبدالحمید اول برای آسیاب کردن آرد، آسیاب‌های بادی ساخت و رفته رفته از سال 1800 حالت مسکونی به خود گرفت. برای گشت‌وگذار در Yeldeğirmeni، از خیابان روبروی ایستگاه ترمینال حیدرپاشا شروع کنید. این خیابان با خانه‌های چوبی و مغازه‌های رنگی داخل جاده‌ سربالایی که هتل و کافه هستند، برای‌تان بسیار جذاب خواهد بود. در این محله اوج معماری چوبی قدیمی استانبول، پارک‌های کوچک، مساجد و خیابان‌هایی که دیوارهایش با نقاشی‌های بزرگ شبیه به یک گالری هنری شده را خواهید دید.

بازدید از نقاشی‌های خیابانی کادیکوی

Kadikoy street paintings

در استانبول و در منطقه کادیکوی تعدادی نقاشی دیواری به سفارش شهرداری توسط هنرمندان بین المللی نقاشی شده است. بیشتر توسط هنرمندان بین المللی نقاشی شده است. برخی از نقاشی‌ها تصویری از زندگی خیابانی محلی در ماشین‌ها و ترامواها، تابلوهای خیابان و منظاظر طبیعی هستند که وقتی در کادیکوی از تپه‌های شیب‌دار به سمت دریا قدم میزنید، آنها را خواهید دید. این نقاشی ها برای گردشگران جذابیت زیادی دارد و عکس های زیبایی را با آنها می توان ثبت نمود. برای دیدن نقاشی ها به منطقه Ayrılık Çeşmesi بروید و یا تمام مسیر را از خیابان Rıhtım تا خیابان Reşit Efendi پیاده طی کنید تا برخی از آنها را ببینید.

خیابان بغداد از جاهای دیدنی استانبول در بخش آسیایی

بهترین راه برای گشت و گذار در بخش آسیایی استانبول، خیابان 15 کیلومتری بغداد است که از منطقه سوغوتلو چشمه تا مال‌تپه امتداد دارد. این خیابان سراسر برندهای بین المللی و ترکی است که هرآنچه برای خرید تصور کنید در آنها خواهید یافت. حتی اگر قصد خرید و حوصله گشتن در بوتیک‌ها را ندارید، می توانید در رستوران‌ها و کافه‌های بزرگ این خیابان استراحت کنید و تکاپوی مردم در حال خرید را تماشا کنید یا برای قدم‌زدن به پارک Göztepe بروید که اگر خوش‌شانس باشید و در فصل بهار یا تابستان به استانبول رفته باشید، می‌توانید غرق زیبایی لاله‌های رنگی پارک شوید. از طرف دیگر، می‌توانید به منطقه ساحلی بروید که برای دویدن یا پیاده‌روی آرام عالی است.

مکان های تاریخی در Üsküdar را کاوش کنید

 Üsküdar

منطقه Üsküdar خانه برخی از دیدنی های آسیایی استانبول همچون کاخ بیلربی از امپراطوری عثمانی و مسجد تازه ساخته شده کاملیکا است. در بندر می‌توانید از مجموعه مسجد مهری‌ماه سلطان که توسط معمار معروف امپراطوری عثمانی، سینان ساخته شده، بازدید کنید. داخل این مسجد با پنجره‌های سراسری رنگی تزئین گردیده است. از دیگر دیدنی این منطقه، مسجد ینی‌ولده و عمارت احمد پاشا در نزدیکی یکدیگر بوده که به عنوان نمونه‌ای برجسته از سبک معماری کلاسیک عثمانی شناخته می‌شوند. بافت تاریخی این منطقه بسیار برای گردشگران جذابیت دارد، کوزگونچوک در شمال اوسکودار با خانه‌های چوبی قدیمی و کافه‌های رنگی در خیابان‌هایش، یکی از پاتوق‌های گردشگران در طول سفر است. 

برج مایدن از دیدنی های آسیایی استانبول

یکی از جاهای دیدنی استانبول در بخش آسیایی که از دریا قابل مشاهده بوده، برج دختر است. این برج در یک جزیره کوچک بر روی تنگه بسفر واقع شده و زمانی که بر روی تنگه با کشتی عبور می‌کنید، قابل مشاهده است. برج مایدن از جاذبه‌های گردشگری مهم استانبول بوده که دارای یک موزه کوچک و رستوران در طبقه بالا برای شام‌های رمانتیک دو نفره است. برای رسیدن به مایدن کافیست از اسکله اسکودار سوار قایق شوید تا 30 دقیقه بعد به برج برسید، سعی کنید قبل از غروب آفتاب آنجا باشید. زیرا در شب، برج روشن بوده و یک مکان عالی برای تماشای غروب آفتاب در تنگه بسفر است. همچنین می‌توانید مسجد سلطان احمد و برج گالاتا را در دوردست ببینید. بعداً، به Üsküdar برگردید و در تفرجگاه ساحلی بنشینید، جایی که می‌توانید چای خود را بنوشید و از منظره پانوراما در این نقطه زیبا لذت ببرید.

از منطقه بیکوز دیدن کنید

Bekoz region

وقتی از بیکوز دیدن می‌کنید در خیابان کورفز قدم بزنید، زیرا این خیابان ورودی بسیاری از عمارت‌های چوبی متعلق به دوران عثمانی در کنار آب است که بقای آن‌ها برای حفظ میراث فرهنگی شهر بسیار اهمیت دارد. قلعه آنادولو در بالای نهر گوکسو، قدمتی بیش از فتح قسطنطنیه دارد. اگرچه امروزه بازدید از این قلعه برای عموم غیرقابل دسترس است، اما این منطقه و بندر آن زیبایی‌های معماری فوق العاده‌ای برای گشت و گذار در بخش آسیایی استانبول دارند. در قسمت جنوبی قلعه آنادولو، اقامتگاه تابستانی عثمانی Kücüksü Kasrı در یک اسکله قرن هفدهمی قرار دارد. اتاق‌های زیبای این عمارت تزئیناتی به سبک معماری اروپای غربی دارند و نمای بیرونی آن با نقش‌های برجسته و پلکان سنگی، عظمت جایگاه ساکنان آن را به نمایش می‌گذارد. 

سفر با کشتی به جزایر پرنس 

از ساحل بستانچی در بخش آسیایی استانبول می‌توانید به مجمع‌الجزایر پرنس در دریای مرمره دسترسی داشته باشید. این جزایر ساکنان ثروتمند یونانی و ارمنی دارند و برای فرار از شلوغی شهر استانبول و یک روز استراحت در آرامش گزینه‌ای مناسب خواهند بود. اگر به دنبال خلوتی بیشتر هستید در طول روزهای هفته به جزایر پرنس بروید. علاوه بر آرامش و زیبایی جزایر سعی کنید بازدید از کلیساها و خانه‌های عثمانی را از دست ندهید. بویوک‌آدا را با دوچرخه و درشکه بگردید و یا تا کلیسای ایایورگی قدم بزنید. 

تماشای بخش آسیایی استانبول را از دست ندهید!

جاهای دیدنی استانبول در بخشی آسیایی همچون بخش اروپایی باارزش، تاریخی و نمایانگر فرهنگ غنی ترکیه است. اگرچه بافت این منطقه سنتی و محلی‌تر است اما از زیبایی و جذابیت آن برای گشت‌وگذار کم نخواهد کرد. در بخش آسیایی شهر حال‌وهوای زندگی بومی ترکیه بیشتر حس می‌شود. با رزرو هتل در بخش آسیایی استانبول می‌توانید دسترسی بسیار خوبی به جاذبه‌های تاریخی این شهر داشته باشید اما اگر در این بخش اقامت ندارید یک روز را برای کاوش در قسمت آسیایی شهر اختصاص دهید. از ابتدای منطقه کادیکوی شروع کنید به قدم‌زدن و به دقت معماری تک تک ساختمان‌ها را از نظر بگذرانید. در کافه‌های قدیمی کوچه پس کوچه‌های بهاریه همراه با محلی‌ها چای یا قهوه ترک بنوشید و لذت ببرید. اگر عاشق این تصویر هستید، همین حالا وقت خرید بلیط هواپیما استانبول است.

نظرات کاربران