برج دختر

برج دختر استانبول؛ از افسانه مار تا عشق جاودانه لئاندروس!

در ساحل شهر استانبول، برجی با فریبنده و شیوه‌ی خاص به نام “برج دختر” می‌افتد. این برج با طراحی یک دختر با آغوشی به آسمان، شاهکاری از زیبایی و هنر معماری است. همراه با بویی از تاریخ و زیبایی، بیایید در این داستانی از دل شهر، به آرزوهای برج دختر استانبول پی ببریم.

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما استانبول با سه کلیک در دستان شماست!

کمی درباره برج دختر استانبول

برج دختر استانبول

برج دختر استانبول بدون شک یکی از چشم اندازهای زیبای بسفر است. این برج، نماد عشق و ظرافت در استانبول است که در زمان های گذشته با نام هایی مانند دامالیس و لئاندروس شناخته می شد. این برج الهام بخش بسیاری از کسانی است که می خواهند یک فعالیت عاشقانه مانند نوشتن کتاب یا ساختن فیلم در استانبول داشته باشند.

ساختمان تاریخی برج دختر که در جزیره کوچک سالاکاک ساخته شده است؛ هر روز هفته پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. شما می توانید به همراه عزیزانتان برای رویدادهای ویژه روز از این برج باشکوه دیدن کنید، یا می توانید سفری به برج داشته باشید تا از لذت زندگی در حال و هوای دوران قدیم لذت ببرید.

برج دختر استانبول کجاست؟

برج دوشیزه یا دختر در استانبول واقع شده است. این برج که در جزیره کوچک در نزدیکی سالاکاک، در منطقه اوسکودار ساخته شده؛ در تنگه بسفر واقع شده است.

بخوانید: معرفی شهر استانبول؛ محبوب‌ترین شهر برای ایرانی‌ها

اطلاعاتی کوتاه در مورد برج دختر استانبول!

برج دختر کجاست؟

زمانی که بلیط هواپیما ارزان استانبول را رزرو می کنید؛ محال است که درباره اینجا نشنوید! تاریخچه برج دختر به دوران قبل از میلاد مسیح باز می گردد. وقتی به شواهد تاریخی نگاهی بیندازید، اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این برج برای اولین بار در سال 410 قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.این بنا توسط آلکیبیادس آتن ساخته و برای کنترل کشتی ها از بسفر و جمع آوری مالیات از آن استفاده می شده است.

زمانی که استانبول تحت حاکمیت رومیان قرار گرفت، امپراتور بیزانس مانوئل کومنوس تصمیم به بازسازی برج با سنگ گرفت، او برج را کاملتر طراحی کرد و آن را به یک ساختمان دفاعی تبدیل کرد. این برج بار دیگر در دوره عثمانی بازسازی شد.

این برج که در طول تاریخ بارها تخریب و بازسازی شده است، در حال حاضر به یک کافه، موزه و رستوران تبدیل شده که می توان در نزدیکی منطقه سالاجاک Salacak در اوسکودار Uskudar از آن بازدید کرد.

اسرار برج دوشیزه؛ مرموز و رمانتیک

  • در سال 341 قبل از کرست، چارس یونانی یک تابوت سنگی برای همسرش در برج ساخت. دامالیس، یکی از نام‌های قدیمی برج دوشیزه است، این نام برگرفته از نام همسر چارس بود.
  • در قرن دوازدهم، امپراتور بیزانس، مانوئل کومننوس، دو برج برای جلوگیری از ورود دشمن به این منطقه ساخت. یکی از آن ها در صومعه مانگانا، یعنی در ساحل کاخ توپکاپی امروزی و دیگری در ساحل اوسکودار ساخته شد.
  • در طول فتح شهر ونیزی ها از برج دختر استانبول به عنوان پایگاه برای کمک به بیزانسی ها استفاده کردند. پس از فتح استانبول، فاتح سلطان مهمت این برج را به قلعه تبدیل کرد و در هر طرف آن یک توپ قرار داد.
  • در گذشته از برج دوشیزه به عنوان اتاق قرنطینه و بازداشت زندانیان نیز استفاده می شد.
  • آرکلا، دامالیس و برج لئاندروس نام های دیگر برج دوشیزه هستند.

با تاریخچه شهر استانبول آشنا شوید.

چه کارهایی در موزه برج دختر انجام دهید

برج دختر استانبول یکی از نمادهای برجسته استانبول و یکی از مکان‌هایی است که بیشترین عکس از آن گرفته شده در جهان، شناخته شده به عنوان یکی از مکان‌هایی که در اینستاگرام ترکیه بیشترین لایک را دارد. این سازه چشمگیر، که تنها بر روی یک جزیره کوچک قرار گرفته، با فضایی اسرارآمیز و رمانتیک احاطه شده است.

در زیر برترین کارهایی که در موزه برج دختر می‌توانید انجام دهید آمده است:

با قایق به موزه برج دختر بروید

برج دختر استانبول در میانه تنگه معروف بسفر قرار دارد. شما می‌توانید با سوار شدن بر قایق، جادوی این ساختار نمادین را تجربه کنید. از نزدیک این یادمان مهم را تحسین کنید و تجربه‌ای فوق‌العاده را لذت ببرید.

در طول یک سفر آرام با قایق در کنار دیدنی‌های بسیار، شما فرصت خواهید داشت تا به برج بسیار نزدیک شوید. منظره خیره‌کننده با چشم‌انداز دریا و برج افسانه‌ای در مقابل شما را دریابید – یک جشن واقعی بصری… گرفتن سلفی‌های فوق‌العاده تضمین شده است!

بخوانید: از برج گالاتا در استانبول چه می‌دانید؟+ حقایق جالب!

برج دختر استانبول

از منظره خیره‌کننده لذت ببرید

پله‌های برج دختر استانبول را بالا بروید و توسط پانورامای 360 درجه جذاب استانبول که پیش چشمان شما گسترده می‌شود، مسحور شوید. منظره از برج قطعاً شگفت‌انگیز است و جنبه‌ای کاملاً جدید از زیبایی شهر را آشکار می‌کند.

منظره افق وسیع شهر را تماشا کنید، جایی که آسمان‌خراش‌های مدرن به همراه نشانه‌های تاریخی به طور هماهنگی وجود دارند، در حالی که بسفر باوقار خود را از میان قلب شهر می‌پیچاند. از این نقطه دید بلند، شما قدردانی تازه‌ای از تاریخ غنی و فضای پرجنب‌وجوش استانبول پیدا خواهید کرد. برای عکاسان هواخواه که به دنبال بهترین عکس‌ها از استانبول هستند، این برج نمادین حتماً باید دیده شود.

نکته: اطمینان حاصل کنید که بازدید خود را برای غروب آفتاب زمان‌بندی کنید، زیرا برج دختر تنظیم بی‌نظیری را برای شاهد بودن این پدیده طبیعی نفس‌گیر ارائه می‌دهد.

نمایش لیزری را تماشا کنید

از زمان بازگشایی باشکوه خود در مه 2023، برج دختر استانبول جاذبه‌ای تازه‌ای را ارائه می‌دهد که شما به سادگی نمی‌توانید آن را از دست بدهید! هر شب در ساعت 9 شب، شما می‌توانید از ساحل آسیایی سالاچاک در زمان‌های مشخص شده، از یک نمایش نور و لیزری دیدنی لذت ببرید.

این تماشاگاه جذاب به طور هنرمندانه داستان عشق افسانه‌ای بین برج دختر و برج گالاتا را به تصویر می‌کشد. خود را آماده کنید تا با داستانی که از طریق سمفونی خیره‌کننده‌ای از رنگ‌ها و الگوها به زندگی می‌آید، متحیر شوید و جشن بصری فراموش‌نشدنی را برای همه شاهدان آن ایجاد کنید.

بخوانید: پارک‌ های آبی استانبول؛ اطلاعات کامل، امکانات و شرایط

در کافه استراحت کنید

پیش از این، برج دختر استانبول به عنوان رستوران و مکان برگزاری عروسی خدمت می‌کرد. به دلیل پروژه بازسازی گسترده، رستوران بسته شده است. با این حال، اکنون بازدیدکنندگان گزینه‌ای برای استراحت و آرامش در کافه تازه تأسیس دارند. در اینجا، آن‌ها می‌توانند از انواع لذت‌ها مانند بستنی، شیرینی‌ها و تنقلات، یا یک فنجان چای داغ سیاه یا قهوه ترک لذت ببرند.

از افسانه های برج دختر چه می دانید؟

برج دختر استانبول

همیشه در مورد مکان های تاریخی افسانه های بسیار زیادی وجود دارد، بخصوص اگر این مکان جایی مثل برج دوشیزه باشد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به برخی از این افسانه ها اشاره کنیم. شاید در تور استانبول؛ این داستان ها را از زبان محلی ها بشنوید!

با تور ارزان استانبول، سفری باورنکردنی داشته باشید.

 افسانه عشق جاودانه لئاندروس

می گویند در مکانی که امروز این برج در آن قرار دارد یکی از معابد آفرودیت بوده و یک راهبه به نام هیرو در اینجا زندگی
می کرده است.مرد جوانی به نام لئاندروس عاشق این راهبه شده و هر روز از ساحل مقابل تا جزیره ای که برج دختر در آن قرار دارد شنا می کرد. هیرو نیز در جزیره آتش روشن می کرد تا لئاندروس راهش را گم نکند.

 در یک روز طوفانی، با بارش باران آتش خاموش شده و لئاندروس هنگام شنا راه خود را گم می‌کند. زمانی که هیرو می شنود تنها عشقش مرده طاقت نمیاورد و خودکشی می کند. اصل این داستان برگرفته از تنگه داردانل است.

افسانه مار در برج دوشیزه

طبق این افسانه، پس از به دنیا آمدن دختر یکی از پادشاهان بیزانس، ساحره ای در مورد او پیشگویی کرد که شاهزاده خانم در سن 18 سالگی بر اثر گزش مار خواهد مرد. پادشاه با شنیدن این موضوع، برج جزیره را در وسط دریا بازسازی کرد و آن را به فضایی تبدیل کرد که شاهزاده خانم بتواند بدون هیچ خطری در برج زندگی کند. هنگامی که شاهزاده 18 ساله شد، ماری در سبد انگور پنهان شده که توسط خدمتکاران آورده شده بود، پنهان شده و باعث مرگ شاهزاده خانم شد.

بخوانید: خیابان استقلال استانبول؛ سفر به دنیای خرید و تفریح

افسانه باتالگازی

افسانه برج دختر استانبول

 یکی دیگر از افسانه‌های شناخته شده در مورد برج این است: باتالگازی عاشق دختر اوسکودار تکفور، حاکم مسیحی در دوره سلجوقی می شود. حاکم که مخالف این عشق بود، دخترش را در برج دوشیزه زندانی کرد. اما با وجود تمام این سخت گیری ها کسی نتوانست جلوی عشق آتشین باتالگازی را بگیرد! پس بعد از کشیدن نقشه های زیاد تصمیم می‌گیرد به برج حمله کند و دختر را نجات دهد، او بعد از حمله به برج پیروز می شود و با دختر حاکم ازدواج می کند.

درد رهبر یونان

 زمانی که استانبول تحت حاکمیت آتنی ها بود، سالاری به نام چارس یا خاریس به این شهر آمدند. همسر این پادشاه که در برابر تهدید پادشاه مقدونیه به این استانبول فرستاده شده بود، دار فانی را وداع گفت. سالار چارس/ خاریس بسیار غمگین بود و تصمیم گرفت مقبره ای افسانه ای در مکانی که امروز به نام برج دوشیزه می شناسیم بسازد.

بخوانید: جاهای تاریخی استانبول، نمایانگر اصالت و تاریخ ارزشمند این شهر هستند.

غذا خوردن در برج دختر استانبول

غذا خوردن در برج دختر استانبول

یکی از کارهایی که گردشگران در بازدید از برج دختر انجام می‌دهند غذاخوردن است. به این دلیل که منظره بسیار زیبایی دارد و حس و حالی وصف نشدنی از صبحانه، ناهار یا شام فراهم می‌کند.

کافه در برج دختر

کافه کولدبار از بهترین مکان‌های برج برای نوشیدن یک چای گرم و یک قهوه ترکی مخصوص است. روی بالکن بالای برج بنشینید و از تماشای منظره خارق العاده اطراف لذت ببرید. فقط برای بازدید از برج و کافه رستوران (به جز شام) نیازی به رزرو ندارید.

صبحانه در برج دختر

صبحانه ترکی آن هم در بالای برج دختر، خاطره ای است که تا آخر عمرتان فراموش نخواهید کرد. فقط حواستان باشد که سرویس صبحانه از ساعت 9 صبح تا 1 بعد از ظهر خواهد بود.

ناهار در برج دختر

یک رستوران خیلی خوب در زیر برج وجود دارد که غذاهای اصیل و سنتی ترکی را سرو می کند. فقط برای رفتن به این رستوران نیازی به رزرو قبل ندارید. سرویس دهی نیز از ساعت 12 ظهر شروع می‌شود.

شام در برج دختر

می توانید یک شام رمانتیک را در رستوران Maiden’s Tower میل کنید. فضایی عاشقانه با موسیقی ملایم و غذاهای خوشمزه!

سرویس شام از ساعت 20:15 شروع می شود و می توانید غذاهای بین المللی هم سفارش دهید.

بخوانید: جاهای دیدنی استانبول؛ مثل محلى ها همه جا را بشناسید

حقایق جالب در مورد برج دختر

1.با صرف نظر از افسانه های موجود، اولین معماری که این برج را ساخته ناشناخته است.

2. اولین نام این برج، آرکلا یا آرکلا بوده که به معنای «قلعه کوچک» است.

3. پس از فتح استانبول، این برج ویران شد و ماکت چوبی ای به جای آن ساخته شد. این برج چوبی نیز طبق اسناد در سال 1719 در آتش سوزی تخریب شد و مجددا تصمیم به ساخت آن گرفته شد.

4. یکی از معماران عثمانی، داماد ابراهیم پاشا که از اهالی شهر نوشهیر بود، نسخه سنگی برج دوشیزه را طراحی کرد. خوشنویسی در برج توسط خوشنویس راکیم افندی در سال 1857 ترسیم شد.

5. این برج از طریق شیوع وبا در سال 1830 به عنوان یکی از مکان های قرنطینه مورد استفاده قرار گرفت.

6. از این برج به عنوان ایستگاه رادیویی نیز استفاده می شده.

7. این برج در سال 1964 متعلق به وزارت دفاع بوده و در سال 1982، در عملیات دریایی از آن استفاده می شده است.

8. برج دختر قسمت ویژه ای دارد که امروزه به عنوان رستوران و سالن عروسی از آن استفاده می شود.

بخوانید: از جواهرات مخفی استانبول، چیزی می دانید؟

ورودی، بلیط‌ها و تورها به موزه برج دختر

برج دختر استانبول

ورودی: موزه برج دختر هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰ باز است.

بلیط: ورودی به موزه برج دختر ۴۰ لیر است. علاوه بر این، هزینه حمل و نقل ۵۰ لیر است.

آیا کارت موزه استانبول در این مکان معتبر است؟ کارت موزه برای موزه برج دختر معتبر است. با این حال، هزینه حمل و نقل شامل نمی‌شود و باید به صورت جداگانه پرداخت شود.

تورهای راهنمایی شده: با قایق یک ساعته به برج دختر بپیوندید، که توسط شریک ما کارت استقبال استانبول ارائه شده است. یخت از سمت اروپایی استانبول حرکت کرده و شما را به نزدیکی برج تاریخی می‌برد. در حین لذت بردن از یک کروز آرام، با دیگر جاذبه‌های برتر مانند حاجیا صوفیا، کاخ توپکاپی، مسجد آبی و هورن طلایی مواجه می‌شوید. بلیط قایق شامل یک نوشیدنی گرم (چای یا قهوه) نیز می‌شود.

نکاتی برای مسافران: با کارت‌های شهری از کارت استقبال استانبول، هنگام بازدید از موزه‌ها و جاذبه‌های استانبول می‌توانید زمان و پول صرفه‌جویی کنید و با تورهای راهنمایی شده، نکات سفر و تخفیف‌های انحصاری که شامل می‌شود، تجربه بهتری داشته باشید. شما می‌توانید بین کارت دلوکس استانبول، کارت پرمیوم استانبول و کارت کلاسیک استانبول، و همچنین کارت ترکیبی صرفه‌جو، که توسط متخصصان سفر طراحی شده است تا به شما کمک کند تا بیشترین استفاده را از تجربه سفر خود در استانبول داشته باشید، انتخاب کنید.

چگونه به برج دوشیزه یا دختر برویم؟

  •  برج دوشیزه در ورودی تنگه بسفر است و از ساحل اوسکودار تقریباً 150-200 فاصله دارد.
  • برای رفتن به برج می توانید از اسکله کاباتاش و اسکله اوسکودار از خدمات قایق برج میدن استفاده کنید.
  • برای رفتن به کاباتاش از سلطان احمد سوار تراموا شوید. اگر قرار است از تکسیم به سمت این برج بروید، از میدان تقسیم به سمت کاباتاش با فونیکولار بروید.
  • اگر از بشیکتاش به اوسکودار می روید، می توانید با کشتی های عمومی یا قایق بروید.
  • برای رفتن از اوسکودار به اسکله سالاجاک، می توانید از یک اتوبوس عمومی یا تاکسی 5 دقیقه ای استفاده کنید و یا حدود 1.8 کیلومتر در ساحل پیاده روی کنید.

هتل های ارزان استانبول با سه کلیک خوبه!

کاخ دولما باغچه

جاذبه های نزدیک برج دختر استانبول

برخی از مکان های دیدنی اطراف برج دختر عبارتند از:

  • کاخ دلما باغچه در فاصله 1.7 کیلومتری
  • موزه معصومیت در فاصله 2 کیلومتری
  • برج گالاتا در فاصله 3.5 کیلومتری
  • کاخ توپکاپی در فاصله 4.7 کیلومتری

حرف آخر

Maiden’s Tower یا همان برج دختر، یکی از جاهای دیدنی برای عکاسی است که باید در لیست اولویت خودتان قرار بدهید! شما فرصت های زیادی برای ثبت زیباترین عکس ها از اینجا خواهید داشت. همچنین غروب آفتاب را در اینجا تماشایی است و شکی نیست که یکی از زیباترین مکان ها برای تماشای غروب خورشید با پانورامای 360 درجه بر فراز استانبول، برج دختر است.

سوالات متداول

برج دختر استانبول کجا واقع شده است؟

برج دختر در شمال غربی استانبول، در محله ی سالاکاک، قرار دارد

برج دختر استانبول چه ارتفاعی دارد و چه مقدار طول دارد؟

برج دختر ارتفاعی حدود ۲۴۲ متر و طولی حدود ۱۲۶ متر دارد.

برج دختر استانبول چه کاربری دارد؟

این برج از نظر کاربری یک ساختمان مسکونی و تجاری است و دارای یک موزه در طبقه بالای خود می‌باشد.

نظرات کاربران