uskudar istanbul

محله اسکودار؛ استانبول واقعی را ببینید!

محله اسکودار (Üsküdar) منطقه‌ای در سمت آناتولی استانبول، در ساحل بسفر با مکان‌های تاریخی و بافت اصیل شهر است که جزو معروف‌ترین و محبوب‌ترین محله‌های استانبول به شمار می‌آید. اگر در سفرتان قصد دارید به این منطقه سرک بکشید، بد نیست از قبل بیشتر درباره آن بدانید و سوراخ و سنبه‌های اسکودار را بشناسید. 

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

آشنایی بیشتر با محله اسکودار 

محله اسکودار

اسکودار، یکی از اسکله‌های محبوب استانبول است که قدمت آن به قرن هفتم قبل از میلاد برمی‌گردد. در زمان‌های گذشته این منطقه در اختیار یونانی‌ها بود و به آن شهر طلایی می‌گفتند. وجود تجارت عالی و موقعیت مناسب برای زندگی، محله اسکودار را به مقصدی برای مسلمانان و مسیحیان زیادی کرد، این زندگی مسالمت‌آمیز و خوب مردم در آن زمان تا شورش 1955 بیشتر طول نکشید و اغلب افراد (ارامنه و مسیحیان) مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. 

در حال حاضر اسکودار به شکوه قبلی خود بازگشته و تبدیل به یکی از مناطق زیبای استانبول برای سکونت و گشت و گذار شده‌است. برج دوشیزه با زیبایی خود در دهانه بسفر، مساجد قرن شانزدهمی، فواره تاریخی بزرگ در وسط میدان، مسجد و مدرسه مینیاتوری شمسی پاشا در ساحل، مسجد میهریمه، قبرستان تاریخی Karacaahmet، نخلستان معروف فتحی پاشا و غیره همگی از جاذبه‌های خاص این منطقه هستند که در ادامه به صورت مفصل درباره هر کدام توضیح می‌دهیم. 

بخوانید: معرفی شهر استانبول؛ محبوب‌ترین شهر برای ایرانی‌ها

آیا بازدید از محله اسکودار استانبول ارزشش را دارد؟

بله، قطعاً! محله اسکودار یکی از محله‌های تاریخی و سمبلیک استانبول است که جاذبه‌ها و فعالیت‌های فراوانی را در خود جای داده است.

این محله مملو از گنجینه‌های تاریخی و نمادهای برجسته استانبول است، مانند برج دختر و کاخ بیلربیی، که در ادامه به طور مفصل‌تری در مورد آن‌ها خواهم پرداخت. اسکودار با زیبایی‌های خیره‌کننده و فضایی دل‌انگیز خود، از بهترین دیدگاه‌های بسفر در شهر برخوردار است.

یک روز کامل برای گشت‌و‌گذار در این محله دوست‌داشتنی کافی است. برای تجربه‌ی زندگی شبانه‌ی هیجان‌انگیز، بهتر است سری به محله‌هایی چون تقسیم، کاراکوی و چیهانگیر بزنید که میزبان رستوران های شیک هستند، بزنید.

محله های مختلف اسکودار

محله اسکودار شما را به رویایی‌ترین بخش استانبول می‌برد. در دل این منطقه شما شاهد محله‌های رنگارنگ با کوچه پس کوچه‌های باریک و پله‌های زیاد هستید که از قدم زدن در آن‌ها لذت خواهید برد. البته این محله‌ها بهترین مکان برای گرفتن عکس‌های یادگاری اینستاگرامی هستند. یکی از محله‌های محبوب ایرانی‌ها، چنگلکوی است که بوتیک‌ها و شیرینی‌فروشی‌های دنجی در آن وجود دارد و به علاوه ایرانی‌های زیادی هم در آن زندگی می‌کنند. محله‌های فرح، بیلربی، کوزگونجوک، آجی بادم، بورگورلو، کاندیلی، کیرازتپه، سلیمیه و… نیز از دیگر محله‌های محبوب و معروف اسکودار هستند. 

بخوانید: بهترین منطقه استانبول؛ مناطق لاکچری، خرید، تفریحی یا ایرانی نشین!

در کل از محله‌های زیر غافل نشوید: 

محله کوزگونچوک

 محله اسکودار Kuzguncuk

کوزگونچوک، در سواحل آناتولی استانبول، به سمت تنگه بسفر در شمال محله اوسکودار، اولین جایی است که می‌توانید از آن بازدید کنید و اوقات خوشی داشته باشید. یک منطقه ساحلی رنگارنگ که با خانه‌های چوبی احاطه شده و واقعا زیباست. 

برای کسانی که می‌خواهند در کوزگونچوک وقت بگذرانند و استراحت کنند، کافه چینار یا کافه چینارالتی را توصیه می‌کنیم. نشستن در سایه چنار در کافه Çinaralti و نوشیدن چای در کنار تنگه بسفر یک تفریح و فعالیت خوب آرامش‌بخش است. 

محله بیلربی

بیلربی منطقه‌ای زیبا است که در ساحل آناتولی استانبول، در شمال اسکودار، زیر پل بسفر واقع شده‌است. این منطقه جاذبه‌های زیادی دارد که می‌توان به کاخ بیلربی اشاره کرد. 

کاخ بیلربی که درست زیر پل بسفر قرار دارد، نماد بیلربی است. به غیر از کاخ بیلربی، مساجد زیبا، عمارت‌ها، یک هتل بوتیک و رستوران‌هایی نیز وجود دارد که در اطراف بندر کشتی‌ها می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

محله چنگلکوی

محله چنگلکوی یک منطقه زیبا در محله اسکودار است، که پس از مناطق کوزگونچوک و بیلربی به سمت دریای سیاه می‌آید و در آن زندگی سنتی مردم محلیدر گذشته را احساس خواهید کرد. این  محله زیبا توسط درختان چنار چند صد ساله و عمارت‌های چشمگیر و جذاب احاطه شده و قدم زدن در آن را بسیار لذت بخش می‌کند.

از جمله فعالیت‌هایی که می‌توان در Çengelköyانجام داد، قدم زدن در خیابان‌های جذاب منطقه، اطراف بندر کشتی و در ساحل، گرفتن عکس‌های فراوان و لذت بردن از خوردن و نوشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها است. 

محله کندیلی

محله اسکودار Kandilli

محله کندیلی یکی دیگر از مناطق محله اسکودار است که به دلیل تپه‌های سبز و عمارت‌های باشکوه خود مشهور است. کندیلی همچنین منطقه‌ای است که به‌خاطر رصدخانه معروف کندیلی، کاخ عادل سلطان، خیابان‌های فرعی عجیب و غریب و عمارت‌های تاریخی و باشکوه با چشم‌اندازهای بی‌نظیر معروف است.

بخوانید: از برج گالاتا در استانبول چه می‌دانید؟+ حقایق جالب!

جاذبه ها و فعالیت های محله اسکودار

در محله اسکودار جاذبه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند بخشی از زمان سفرتان را به خودشان اختصاص دهند. از آثار تاریخی و مساجد مهم گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و رستوران‌های خوشمزه. این مکان‌های دیدنی شامل: 

برج دختر را ببینید و از حمام ترکی لذت ببرید

محله اسکودار Girl tower

از جمله زیباترین فعالیت‌هایی که می‌توان در اسکودار انجام داد، تماشای برج دوشیزه یا برج دختر از ساحل، استراحت در بیشه فتحی پاشا و بالا رفتن از تپه کاملیکا است؛ در حالی که چای خوش‌رنگ در استکان کمر باریک می‌نوشید و از سوی دیگر منظره باشکوه استانبول را تماشا می‌کنید.

برج دوشیزه که به نام لئاندروس نیز شناخته می‌شود، در 150 تا 200 متری ساحل Salacak، بر روی صخره‌ای در ورودی بسفر، یکی از مهمترین و محبوب‌ترین بناها و نمادهای استانبول است. این برج همچنین به عنوان برج دفاعی و دیده بانی، ایستگاه گمرک و فانوس دریایی در زمان‌های مورد استفاده قرار می‌گرفت، هم اکنون نیز به عنوان موزه و کافه در طول روز و یک رستوران خصوصی در عصر سرویس ارائه می‌کند. 

از گزینه‌های دیگر تفریح در محله اسکودار رفتن به حمام است. حمام‌های تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارد. برجسته‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از

  • حمام شیفا که در پایان قرن پانزدهم ساخته شد
  • حمام ولیده آتیک، ساخته شده در سال 1583 
  • حمام جینیلی، ساخته شده در سال 1648 
  • حمام آغا، ساخته شده در سال 1610 
  • حمام قدیمی بلغورلو ساخته شده برای عزیز محمود هدی.

بخوانید: برج دختر استانبول؛ از افسانه مار تا عشق جاودانه لئاندروس!

در پارک فتحی پاشا کوروسو از تماشای منظره شهر لذت ببرید

پارک فتحی پاشا که در منطقه‌ای بسیار چشمگیر و زیبا بر روی تپه‌ای مشرف به تنگه بسفر، بین اسکودار و بیلربی واقع شده‌، یکی از زیباترین نخلستان‌ها و پارک‌های استانبول است. این پارک وسعت بسیاری زیادی دارد و با پوشش منطقه‌ای از سلطان تپه گرفته تا کوزگونجوک و داشتن منظره منحصر‌به‌فرد بسفر از سراورنو تا اورتاکوی در سراسر آن، برای کسانی که می‌خواهند از یک صبحانه خوب، خوردن، نوشیدن و استراحت در مکانی با چشم انداز، به ویژه، لذت ببرند، ایده‌آل است. 

به تماشای کاخ بیلربی در محله اسکودار بنشینید

 محله اسکودار Beylerbeyi Palace

کاخ بیلربی که در منطقه بیلربی در کنار محله اوسکودار در زیباترین قسمت تنگه بسفر واقع شده‌است، یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های استانبول با معماری سبک باروک اروپایی و بافت شرقی است.

این کاخ دارای باغ‌هایی به وسعت 70000 متر مربع با درختان و گیاهان بسیار چشمگیر و کمیاب با ارزش و شکوه تاریخی است. در گذشته این کاخ اقامتگاه سلاطین بوده و امروزه درهایش به روی گردشگران باز شده تا شکوه و عظمت گذشته را به رخ بکشد.  

بخوانید: کاخ بیلربی استانبول؛ مرواریدی در کنار دریای مرمره

در بالای تپه کاملیکا روی بام استانبول بایستید

بام استانبول یا همان تپه کاملیکا یکی از بهترین جاهای محله اسکودار است که می‌توانید عظمت شهر را در زیر پاهایتان احساس کنید. این تپه 260 متری در 4 کیلومتری اسکودار قرار گرفته و مکانی عالی برای استراحت، صبحانه و شام است. یکی از ویژگی‌های خاص کاملیکا منظره زیبای تنگه بسفر است که خیلی از گردشگران را به اینجا برای گرفتن عکس یادگاری می‌کشاند. 

فواره احمد یا همان چشمه احمد در محله اسکودار

فواره یا چشمه احمد از دیگر مکان‌های جالب در محله اسکودار، درست روبروی بندر کشتی است. این فواره در سال 1728 و در چهار طرف با سنگ مرمر توسط سلطان سوم ساخته و با اشعار احمد تزیین شد. 

رزرو تور استانبول با سه کلیک خوبه!

در موزه بادبادک به دوران کودکی خود سفر کنید

محله اسکودار

موزه بادبادک Mehmet Naci Aköz در محله اسکودار، تنها موزه بادبادک در ترکیه و یکی از 18 موزه بادبادک در جهان است که با انواع بادبادک‌های رنگارنگ خود نه تنها برای کودکان لذت بخش است، بلکه شما را نیز به دوران کودکی‌تان می‌برد. 

این موزه همچنین دوره‌های بادبادک را از گذشته تا به امروز ارائه می‌دهد. ورودی آن رایگان بوده و شنبه‌ها باز است، هم یک گزینه آموزشی و هم سرگرمی برای همه کودکان و خانواده‌هایشان است. 

بخوانید: راهنمای بازدید از مسجد شاکرین؛ نمادی از آزادی دینی و هنری

مساجد در محله اسکودار 

مساجد تاریخی زیادی در محله اسکودار وجود دارد. بارزترین این مساجد عبارتند از: 

  • مسجد محریمه سلطان (مسجد ایسکله) که توسط معمار سینان در سال 1548 برای محریمه سلطان، دختر سلیمان بزرگ و همسر وزیر اعظم رستم پاشا ساخته شد.
  • مسجد شمسی پاشا که توسط معمار سینان در سال 1580 برای وزیر شمسی احمد پاشا ساخته شد.
  • مسجد ایازما که توسط معمار محمد طاهر آقا برای مادرش محریشاه امینه سلطان در سال 1760 توسط سلطان مصطفی سوم ساخته شد.
  • مسجد جدید اسکودار که در سال 1710 توسط سلطان احمد سوم برای مادرش ولیده رابعه گلنوش امت الله ساخته شد.
  • مسجد اتیک ولیده که توسط معمار سینان در سال 1583 برای نور بانو سلطان، همسر سلطان سلیم دوم ساخته شد.

بخوانید: 25 تا از مساجد استانبول؛ از ایاصوفیه تا مسجد آبی

رستوران ها و کافه های محبوب اسکودار

محله اسکودار

در محله اسکودار فرصت‌های بسیار متنوعی برای امتحان کردن غذاهای اصیل و سنتی ترکی وجود دارد. می‌توانید باغ‌های چای، کافه‌ها و رستوران‌های باکیفیت زیادی را در ساحل و بازار اسکودار و در خیابان‌های بالای آن پیدا کنید. از جمله مکان‌های محبوب خوردن و آشامیدن در اسکودار و اطراف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران Çömlek، واقع در خیابان توریستی چاملیجا و به دلیل لوبیا خشکش معروف است.
  • رستوران کنات واقع در خیابان سلمانیپک، معروف به غذاهای ترکی، دسر به، شیر گوسفند و بستنی یوزگات سهلبی محبوب است.
  • زکی بی اسکندر، معروف به کباب اسکندر، واقع در خیابان Tavuscu Bakkal.

بخوانید: جاهای دیدنی استانبول؛ مثل محلى ها همه جا را بشناسید

هتل های محله اسکودار

هتل ادرس (Address)

در صورتی که به دنبال تجربه‌ای لوکس و فراموش‌نشدنی هستید، هتل آدرس را از دست ندهید. تجربه‌ای رویایی که در افکارتان شکل گرفته است، با اقامت در این هتل به واقعیت پیوسته و خاطره‌ای دل‌انگیز از آن در ذهن شما باقی می‌ماند. هتل آدرس در نزدیکی تپه چاملیجا، برج دختر و کاخ بیلربی قرار دارد و تنها ۳۰ کیلومتر تا فرودگاه صبیحا گوکچن فاصله دارد.

آدرس: Ünalan Mahallesi, Libadiye Caddesi No: 82F, D:G Blok, 34700 Üsküdar/İstanbul, Turkey

هتل محله اسکودار

هتل مرکور استانبول آلتونیزاده (Mercure Istanbul Altunizade)

هتل پنج ستاره مرکور استانبول آلتونیزاده، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت در محله اسکودار است. پس از گشت‌وگذاری طولانی در اسکودار، شنا کردن در استخر هتل خستگی را از بدنتان می‌زداید و اگر به ورزش علاقمندید، سالن بدنسازی مجهز هتل آماده است تا روزتان را کامل کند. همچنین، با اقامت در این هتل رویایی، دسترسی آسانی به مراکز خریدی مانند Capital و Aksaya خواهید داشت و می‌توانید خریدهای ارزشمندی انجام دهید.

آدرس: Altunizade, Altunizade Mah. Kisikli Cad, Oymacı Sk. No 9, 34662 Üsküdar/İstanbul, Turkey

هتل آنتول (Antwell)

اگر اهمیت زیادی به نزدیکی و دسترسی آسان به جاذبه‌های دیدنی اسکودار می‌دهید، هتل آنتول را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این هتل یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین هتل‌های منطقه اسکودار در استانبول است. با اقامت در هتل آنتول، تنها شش دقیقه تا کاخ بیلربی و هفت دقیقه تا برج دختر فاصله خواهید داشت.

آدرس: Ünalan, Çağla Sok. No:1A, 34700 Üsküdar/İstanbul, Turkey

بخوانید: گشت و گذار در محله ببک استانبول؛ مکان‌ها و فعالیت‌هایی که نباید از دست داد

مراکز خرید محله اسکودار

اسکودار شاید به عنوان مقصد اول برای تجربه‌های خرید در استانبول شناخته نشود؛ به بیان دیگر، این محله چیز خاصی برای عرضه که در دیگر نقاط استانبول یافت نشود، ندارد.

با این وجود، چندین مرکز خرید در اسکودار وجود دارد که ممکن است بخواهید از آن‌ها دیدن کنید، نه تنها برای خرید یا گشت و گذار در ویترین‌ها، بلکه برای لذت بردن از یک فنجان چای یا قهوه، یا صرف غذایی لذیذ.

در اینجا فهرستی از مراکز خرید برجسته در اسکودار آمده است:

  • مرکز خرید آکاسیا (Akasya AVM)
  • مرکز خرید کاپیتول (Capitol AVM)
  • مرکز خرید امار اسکوئر (Emaar Square AVM)

این مراکز خرید، علاوه بر فروشگاه‌های متنوع، امکاناتی برای استراحت و تفریح نیز فراهم می‌آورند و می‌توانند گزینه‌های خوبی برای یک روز خرید و تفریح در اسکودار باشند.

بخوانید: کاوش در بهترین بازارهای استانبول؛ ۱۵ مکانی که نباید از دست دهید!

چگونه به اسکودار برویم؟ 

محله اسکودار

رسیدن به محله اسکودار بسیار آسان است. اتوبوس‌های شهری IETT از بسیاری از نقاط استانبول به اسکودار حرکت می‌کنند. اگر در بخش آسیایی باشید با اتوبوس یا دولموش می‌توانید به این منظقه دسترسی پیدا کنید. اگر هم در بخش اروپایی هستید، کشتی‌های فِری به این محله خواهید رسید. 

بخوانید: خیابان استقلال استانبول؛ سفر به دنیای خرید و تفریح

آیا محله اسکودار امن است؟

بله، اسکودار محله‌ای امن است، چه در روز و چه در شب. با این حال، همواره بهتر است که هوشیاری خود را حفظ کنید و به محیط اطرافتان توجه داشته باشید، مخصوصاً در زمان بازدید در ساعات پایانی شب و در نقاط شلوغی مانند بازار اسکودار، مسجد یئنی والیده و مسجد مهرماه سلطان. در این مکان‌ها مراقب وسایل شخصی خود باشید و نسبت به احتمال جیب‌بری آگاه باشید، زیرا این مناطق می‌توانند جاذبه‌ای برای جیب‌برها باشند.

علاوه بر این، مهم است که بدانید اسکودار به خاطر فضای محافظه‌کارانه‌اش معروف است، به این معنا که در بخش‌هایی از این محله، به ویژه در مناطق مسکونی که دور از قسمت‌های توریستی قرار دارند، پوشیدن لباس‌های محترمانه انتظار می‌رود.

رعایت فرهنگ و سنت‌های محلی هنگام انتخاب لباس برای گذراندن یک روز در اسکودار مهم است، حتی اگر قصد بازدید از اماکن مذهبی را نداشته باشید. پوشیدن لباس‌هایی که بیش از حد آشکار هستند را اجتناب کرده، شانه‌ها و زانوهای خود را بپوشانید، به ویژه اگر قصد بازدید از اسکودار در شب را دارید. این اقدامات نه تنها به شما کمک می‌کند تا با احترام به فرهنگ محلی رفتار کنید، بلکه از دریافت هرگونه انتقاد نیز جلوگیری می‌کند.

بهترین هتل های استانبول را از سه کلیک بخواهید.

کلام آخر

استانبول از مناطق مختلفی تشکیل شده که یکی از محبوب‌ترین‌های آن، محله اسکودار است. محله‌ای با مکان‌های تاریخی، امکانات ویژه و جاذبه‌های متنوع که تبدیل به یکی از مقاصد محبوب برای گشت و گذار و حتی زندگی برای ایرانی‌ها شده‌است. 

سوالات متداول

اسکودار کجاست؟

اسکودار یکی از محله‌های قدیمی و تاریخی در بخش آسیایی شهر استانبول، ترکیه است.

جاذبه‌های اصلی اسکودار چیست؟

جاذبه‌های اصلی شامل کاخ بیلربی، برج دختر، و مسجد مهرماه سلطان می‌شود.

آیا اسکودار برای گردشگران امن است؟

بله، اسکودار به طور کلی یک محله امن برای گردشگران است، اما همواره توصیه می‌شود که نسبت به اطراف خود هوشیار باشید.

بهترین زمان برای بازدید از اسکودار چه زمانی است؟

بهار و پاییز بهترین زمان‌ها برای بازدید از اسکودار هستند زیرا آب و هوا معتدل‌تر است و گردشگران کمتری حضور دارند.

نظرات کاربران