Beylerbeyi Sarayı

محله بیلربی استانبول؛ سرسبز، تاریخی با آب و هوای عالی!

نام استانبول که به میان می‌آید، یاد کوچه‌پس‌کوچه‌های سنگ فرش‌شده و خانه‌های رنگی، مساجد و مکان‌های تاریخی، کافه‌های دنج و رستوران‌های خوشمزه می‌افتیم. این شهر فوق‌العاده زیبا برای هر سلیقه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی است. فرقی نمی‌کند در کدام منطقه آن اقامت کنید و بگردید، در هر صورت خاطرات خوشی از سفر، همراهتان خواهید برد. با این حال، ما می‌خواهیم دست شما را بگیریم به محله بیلربی استانبول ببریم. محله‌ای تاریخی که قدم زدن در آن هم شیرین است، چه برسد به گشتن در میان جاذبه‌های دیدنی‌اش! 

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

محله بیلربی استانبول در کجا قرار دارد؟

محله بیلربی استانبول

محله بیلربی در منطقه آسیایی واقع شده و قسمتی مهمی از بخش اسکودار را داراست. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر توضیح دهیم، این محله از جنوب با محله برهانیه، از شمال‌شرق با محله چنگلکوی و از طرف جنوب‌غرب با محله کوزگونجوک احاطه شده است. پس اگر در این اطراف هم هستید، به راحتی و سریع می‌توانید گشتی هم در محله بیلربی استانبول بزنید. قرارگیری این منطقه در کنار تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی، مناظر فوق‌العاده‌ای برای آن خلق کرده‌اند و در هر جای آن که بایستید، استانبول را به شکلی زیبا خواهید دید. از طرفی آب و هوا نیز در این ناحیه مطبوع است. 

بیایید به محله بیلربی برویم؟

محله بیلربی به عنوان یک منطقه مسکونی از دوره بیزانس به این طرف شناخته می‌شود و قدمت آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. سرسبزی، باغ‌های وسیع و آب و هوای خوب این منطقه کم‌کم امپراطوران روم و پس از آن عثمانی‌ها را به اینجا کشاند. به گفته سیاح معروف اینسیسیان که در قرن هجدهم زندگی می‌کرد، این منطقه که در دوره بیزانس به باغ‌های صلیب معروف بود، در زمان امپراتوری عثمانی نیز به عنوان باغ خصوصی سلاطین مورد استفاده قرار می‌گرفت. بنابراین طبیعی است که مناطق تاریخی و کاخ‌ها و عمارت‌های متنوعی در این محله وجود داشته باشد. 

اما نام کنونی آن را از مهمت پاشا بیلربی گرفتند. می‌گویند او زمانی فرماندار کل یا مالک این منطقه بوده و به نشانه احترام، نام او را که به معنای «ارباب اربابان یا اعظم» بر روی این محله گذاشتند. در آن زمان بیلربی رونق زیادی داشت و عمارت‌ها و مکان‌های تاریخی ارزشمند زیادی به وجود آمد که به مرور زمان بر اثر بی‌اهمیتی مسئولین تخریب و از بین رفتند.

اما امروزه محله بیلربی استانبول دست کمی از محله‌های معروف دیگر آن ندارد و در آن می‌توان به فروشگاه‌ها، کافه‌های و رستوران‌های دنج سر زد و از قدم‌زدن در میان کوچه‌پس‌کوچه‌های باریک آن و سفر به گذشته این شهر دوست‌داشتنی لذت برد. 

جاذبه های دیدنی محله بیلربی

در محله بیلربی جاذبه‌های تاریخی و مهم زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

کاخ بیلربی استانبول 

Beylerbeyi Sarayı

نماد محله بیلربی استانبول، کاخ بیلربی است که درست زیر پل بسفر قرار دارد. این کاخ با معماری سبک باروک اروپایی و بافت شرقی یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های شهر به حساب می‌آید. 

کاخ بیلربی در منطقه‌ای ساخته شد که دولت بیزانس را باغ صلیب می‌نامیدند. این منطقه در دوره عثمانی به باغ هاس نیز معروف بود. این کاخ در زمان حکومت محمود دوم ساخته شد، اما پس از آتش‌سوزی به شدت آسیب دید، توسط سلطان آن دوره، عبدالعزیز، دوباره به شکلی باشکوه بازسازی شد. نمای داخلی کاخ با طلا دوزی تزیین شده و برای تزئینات سقف نیز نقاشانی را از اروپا آوردند. همچنین بر دیوارهای کاخ آثار خوشنویسی و کتیبه‌هایی متعلق به عبدالفتاح افندی، خوشنویس معروف آن دوره وجود دارد. جدایی از نمای داخل و خارج، باغ کاخ بیلربی نیز فوق‌العاده باشکوه است.

وقتی از کاخ بیلربی عبور می‌کنید و وارد خیابان باریک منتهی به اسکله می‌شوید، می‌توانید مغازه‌های فروش سوغاتی، گالری‌های هنری، رستوران‌های مختلف صدف و ماهی و باغ‌های چای را با میزهای پراکنده در اسکله و جاده پیدا کنید.

آدرس: اسکودار، خیابان عبدالله آقا

مسجد بیلربی

مسجد بیلربی که درست در کنار اسکله و کاخ بیلربی قرار دارد و در سال 1788 در زمان سلطنت عبدالحمید اول ساخته شده و یکی از زیباترین مساجد در تنگه بسفر است. سلطان عبدالحمید این مسجد را به یاد و خاطره مادرش رابیعا سلطان بنا نهاد و در ساخت آن از طراحی باروک استفاده شده تا نمایی خارق‌العاده با دو گلدسته و 55 پنجره‌ای داشته باشد. دیدنی این مسجد به عنوان یکی از جاذبه‌های محله بیلربی استانبول، یکی از کارهایی است که حتما باید انجام دهید. 

حمام تاریخی بیلربی

Historical bath of Istanbul

این حمام در کنار مسجد بیلربی قرار گرفته و یکی از مکان‌های دیدنی این محله به حساب می‌آید. ساختار چوبی و معماری عثمانی این حمام آن را با سیار جمام‌های ترکی متمایز کرده و بسیار زیباست. سلطان عبدالحمید در هنگام ساخت مسجد به یاد مادرش این حمام را نیز در کنار ایجاد کرد. جالب است بدانید که در آن زمان کلیه درآمدی که از حمام به دست می‌آمد، صرف ساخت و نگهداری این مجموعه می‌شد و شاید به همین دلیل است که تا به امروز به همان خوبی پابرجا مانده است. تجربه این حمام ترکی را به هیچ وجه از دست ندهید. 

رستوران و کافه های معروف محله بیلربی 

در محله بیلربی استانبول یک سری رستوران و کافه محبوب و معروف بین توریست‌ها وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

رستوران ایسکله (İskele Restaurant)

İskele Restaurant

از رستوران‌های دنج و باصفای استانبول که سال‌هاست در کنار بندر کشتی قرار گرفته و انواع غذاهای نازه دریایی را به سبک ویژه خودش سرو می‌کند. خوردن این غذا برای هر کسی که به استانبول سفر می‌کند، واجب است. 

آدرس: İskele Caddesi, No:13B, Beylerbeyi – Istanbul

تلفن: 0216 422 22 29

رستوران ویلا بسفر (Villa Bosphorus)

این رستوران نیز از جمله مکان‌های خوشمزه محله بیلربی استانبول است که دقیقا غذاهای دریایی سرو می‌کند، با این تفاوت که فضایی خاص و مجلل‌تر دارد. 

آدرس: İskele Caddesi, No:14, Beylerbeyi – Istanbul

تلفن: 0216 318 68 10

کافه (İnciraltı Meyhanesi)

İnciraltı Meyhanesi

یک آشپزخانه دنج و دلچسب با انواع نوشیدنی‌ها، مزه‌ها و غذاهای خوشمزه ترکی که بهترین ساعات را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

آدرس: Arabacılar Sokak, No:4, Beylerbeyi – Istanbul

تلفن: 0216 557 66 86

چطوری به محله بیلربی برویم؟

محله بیلربی استانبول که در ساحل آناتولی بسفر واقع شده است، تقریباً 3.5 کیلومتر از اسکودار فاصله دارد. بعد از منطقه کوزگونچوک به سمت دریای سیاه می‌آید. به عنوان محله‌ای محبوب و دیدنی، خوشبختانه دسترسی راحتی از دیگر مناطق استانبول دارد، هم از سمت آسیایی و هم از طرف اروپایی. پس نگران رسیدن به این محله نباشید. 

عملی‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به بیلربی:

  1. با کشتی‌های خط شهری می‌توانید از امینونو، بشیکتاش یا اسکودار به این محله بروید. حتی قایق‌هایی که بین بشیکتاش واسکودار کار می‌کنند نیز قابل استفاده هستند.
  2. پس از آن، سوار هر مینی‌بوس یا اتوبوس IETT شوید که به سمت بیکوز می‌رود.

در نهایت اگر به بیلربی رفتید….

در خیابان‌ها و کوچه‌های آن تاریخ و فرهنگ این شهر را از نزدیک لمس کنید، سپس خودتان را به یک فنجان چای کمر باریک در کافه‌ای دنج مهمان کنید. فراموش نکنید که جذابیت این محله به کاخ، عمارت‌ها و مکان‌های دیدنی‌اش، پس آن‌ها را در برنامه خودتان قرار دهید. محله بیلربی استانبول یکی از بهترین خاطرات سفر شما خواهد بود، اگر هنوز سفرتان را شروع نکردید، پس حتما به این منطقه سر بزنید. 

سوالات متداول

محله بیلربی کجاست؟

محله بیلربی در منطقه آسیایی و بخشی از اسکودار استانبول واقع شده است.

جاذبه های محله بیلربی کدامند؟

محسد، حمام و کاخ بیلربی از جاذبه‌های بی نظیر این منطقه به شمار می‌آیند. 

بهترین زمان بازدید از محله بیلربی چه موقع است؟

اگر می‌خواهید به راحتی و در هوایی مطبوع در این محله قدم بزنید، فصل بهار و اوایل پاییز را انتخاب کنید. 

نظرات کاربران