چشمه سلطان احمد سوم استانبول

چشمه سلطان احمد سوم استانبول؛ نقطه تلاقی ادبیات، تاریخ و معماری

چشمه سلطان احمد سوم استانبول، یکی از فواره‌های زیبای این شهر است که در منطقه «شبه جزیره تاریخی» واقع شده و از دوران عثمانی به جای مانده است. بنابراین یکی از آثار تاریخی باشکوه به حساب می‌آید که ارزش دیدن را دارد. 

رزرو تور استانبول

همه‌ی گردشگرانی که به استانبول می‌روند، گشت‌وگذار خود را از میدان سلطان احمد شروع می‌کنند. این میدان از مهمترین و زیباترین مناطق شهر است که جاذبه‌های مهم زیادی را در خود جای داده و به همین خاطر است که اغلب افراد قبل از هر چیز این میدان را برای کاوش انتخاب می‌کنند. پس فرصت خوبی خواهد بود تا از چشمه محبوب و معروف سلطان احمد هم دیدن کنید. اگر هم درباره این چشمه چیز زیادی نمی‌دانید، ما قصد داریم تا کمی در میان تاریخ این فواره سَرَک بکشیم، پس همراه ما باشید. 

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

تاریخچه چشمه سلطان احمد سوم استانبول

تاریخچه چشمه سلطان احمد سوم استانبول

همان‌طور که از نام این فواره مشخص است، این چشمه توسط سلطان احمد سوم ساخته شده است. سلطان احمد بیست‌وسومین سلطان دوران عثمانی بود که در سال 1673 به دنیا آمد و یکی از امپراتورهای به نام آن زمان به حساب می‌آمد. او در دوران پادشاهی‌اش آثار تاریخی زیادی را از خودش به جای گذاشت که یکی از آن‌ها چشمه سلطان احمد سوم استانبول است. 

فواره احمد بین سال‌های 1728 تا 1730 توسط سلطان احمد سوم ساخته شد و به نام او نامگذاری شده است. می‌گویند که سلطان احمد این فواره را به مادرش رابعه گوموس سلطان تقدیم کرد. اما هدف‌اش از ساخت آن، تامین آب شرب مردم منطقه بود تا بدین ترتیب نیازهای آن‌ها را به آب و شستشو برآورده کند. 

در کنار همه‌ی این‌ها، ساخت این چشمه از طرف سلطان احمد یک جنبه‌ی هنری نیز داشت. چه به لحاظ معماری زیبای آن و چه به لحاظ اشعاری که بر روی این بنا حک شده است. حتی آخرین دوبیتی از شعر فواره متعلق به سلطان احمد سوم بوده و خود سلطان این بیت را با خط سلی تولوث بر روی چشمه نوشته است. 

اهمیت این فواره برای خارجی ها

فواره احمد اثری هنری است که همواره مورد تحسین گردشگران و خارجی‌هایی که به این شهر سفر می‌کنند، قرار گرفته است. حتی نویسنده ادبی ایتالیایی Edmon de Amicis درباره این فواره به می‌گوید: «هیچ جایی باقی نمانده که دست انسان در آن تراشیده یا کار نکرده باشد. این شگفتی فضل، صبر و ثروت است. بدون شک ارزش محافظت در زیر یک فانوس کریستالی را دارد. چه کسی می‌داند که این الماس بزرگ منحصر به فرد در روز اول چگونه درخشید. یک بار دیدن او کافی است تا هرگز از خاطره پاک نشود.»

ویژگی های معماری فواره سلطان احمد

ویژگی های معماری فواره سلطان احمد

هر چه فواره تابحال دیده‌اید را فراموش کنید، چون این چشمه ساختمانی کاملا متفاوت و البته فوق‌العاده زیبا دارد. چشمه سلطان احمد سوم استانبول به شکل مربعی و چهار گوش ساخته شده و 4 نما را به نمایش می‌گذارد. هر چهار طرف نیز به شکلی گرد و دایره‌ای شکل طراحی شده که بازتابی از سبک معماری روکوکو را نشان می‌دهد و واقعا دیدنی و زیباست. 

در همان نگاه اول، مجموعه‌ای از طرح‌های هندسی توجه شما را به خود جلب می‌کند. جزئیات زیادی در ساخت این چشمه به کار گرفته شده است. برای مثال، شبکه‌های پنجره‌های هر 4 طرف آبنما از مس است. کرکره‌ها و درها از چوب ساخته شده‌اند. البته درب‌ برنجی نیز ایجاد شده که آن را در هنگام مرمت این بنای اضافه کرده‌اند. 

در قسمت داخلی آن یک مخزن آب هشت ضلعی وجود دارد. این محفظه توسط یک راهروی محیطی احاطه شده و آن را از بیرون جدا می‌کند. 

کاشی‌های این فواره توسط استادان کاشی‌کاری که توسط دامات ابراهیم پاشا از ایزنیک به استانبول آورده شده بود، کار شده است. سقف فواره نیز که دارای لبه‌های بسیار پهن است با یک گنبد بزرگ پوشانده شده و در اطراف آن هم 4 گنبد کوچک به ترتیب در بالای فواره‌ها قرار گرفته‌اند. 

به نمای مرکزی این آبنما با این همه شگفتی که نگاه می‌کنید، متوجه جزئیات متفاوت از سایر نماها خواهید شد. برای مثال، در نمای مرکزی، «ماشالله» بر روی آینه‌ی فواره نوشته شده است. در دو طرف سنگ آینه نیز، طرح‌هایی از گل‌هایی رنگارنگ روی سنگ‌های مرمری آن نقش بسته‌اند. در کل، نقوش گل در همه بخش‌های این فواره به کار رفته تا حس و حالی از طبیعت را خلق کند و این یک ویژگی جذاب برای چشمه سلطان احمد سوم استانبول به شمار می‌آید.

دیگر خیلی در جزئیات این چشمه تمرکز نمی‌کنیم چون باید خودتان از نزدیک این اثر تاریخی هنرمندانه و خلاقانه را ببینید و لذت ببرید. 

چشمه سلطان احمد سوم استانبول کجاست؟

چشمه سلطان احمد سوم استانبول کجاست؟

چشمه سلطان احمد سوم در منطقه فاتح استانبول قرار دارد. محله سلطان احمد جاذبه‌های دیدنی زیادی را در خود جای داده است که به جرات می‌توان گفت یکی از نقاط اصلی توریست‌ها به شمار می‌آید. اگر تصمیم دارید که کاخ توپکاپی و مسجد ایاصوفیه را از نزدیک ببینید، حتما به این فواره هم سر بزنید، چون دقیقا بین این دو مکان دیدنی قرار گرفته است. 

نحوه دسترسی به فواره سلطان احمد

با اتوبوس: اتوبوس‌های شماره 11D, 11ST, 11US, 11Y, 12, 2, 320A از نزدیک چشمه عبور می‌کنند و شما می‌توانید با انتخاب هر کدام خودتان را به این منطقه برسانید.  

با مترو: اگر می‌خواهید با مترو بروید، باید متروهای کد M4 و M5 را انتخاب کنید. علاوه بر این، مینی‌بوس‌های  D-21 و C-56 شما را به منطقه فواره می‌برند.

مکان های دیدنی اطراف چشمه سلطان احمد

مکان های دیدنی اطراف چشمه سلطان احمد

از فرصت استفاده کنید و جاذبه‌های بی‌نظیر اطراف را هم از نزدیک ببینید. 

  • مسجد ایاصوفیه
  • کاخ توپکاپی
  • مسجد یاووز سلطان سلیم
  • فواره آلمانی سلطان احمد
  • مخزن سرقفلی
  • موزه قلعه یدیکوله
  • مسجد سلطان احمد
  • ستون مار سلطان احمد
  • مسجد محرمه سلطان
  • حمام سلیمانیه
  • مسجد سلیمانیه

در آخر

شاید تصور کنید که چشمه سلطان احمد استانبول جذابیت آنچنانی برای بازدید ندارد. اما باید بگوییم که این ساختمان کوچک تاریخی، دید متفاوتی از شهر استانبول را به شما خواهد داد. شما می‌توانید با رفتن به جاذبه‌های معروف اطراف سری هم به این فواره زیبا بزنید و بدین ترتیب از فرصت استفاده کنید تا یک مکان تاریخی را هم ببینید. 

نظرات کاربران