Kuzguncuk mahallesi

محله کوزگونچوک استانبول؛ بهشت ​​نوستالژیک استانبول

محله کوزگونچوک استانبول (Kuzguncuk) منطقه‌ای از اسکودار در سمت آناتولی و بخش آسیایی این شهر است. این محله به لحاظ تاریخی از قدمت زیادی برخوردار بوده، اما آنچه که این روزها باعث محبوبیت بیشترش شده است، فضای زیبای خانه، معماری‌ آن‌ها، رنگ‌های فوق‌العاده‌ی نماها، کوچه‌های دنج و باریک و در آخر رستوران‌ها و کافه‌های باصفاست. تقریبا هر گردشگری که بخواهد استانبول را به معنای واقعی حس کند، به این محله سر می‌زند. چون در اینجا لحظات نوستالژیک و دلنشینی را تجربه خواهد کرد. شما چطور به دنبال چنین جایی هستید؟ اصلا درباره آن چه می‌دانید؟ 

رزرو تور استانبول

رزرو تور استانبول با سه کلیک خوبه!

درباره تاریخ محله کوزگونچوک بیشتر بدانید

Kuzguncuk

همان‌طور که گفتیم کوزگونچوک در سمت آناتولی استانبول واقع شده، منطقه‌ای از اسکودار و بین پاشالیمانی و بیلربی. گفته می‌شود که نام قدیمی این مکان “Hrisokeramos” بوده است. این نام به معنای “کاشی طلایی” است. نامی که آن را از کلیسای ساخته شده توسط جاستینوس گرفته‌اند. البته فقط این نام نبوده و محله کوزگونچک استانبول به نام‌های دیگر نیز شناخته می‌شود و از نام «کوسینیتزا» و « کوزگون بابا» .

کوزگونچوک اولین سکونتگاه یهودیان در بخش آسیایی استانبول است. تاریخ دقیق ورود یهودیان مشخص نیست. اما گفته می‌شود که آن‌ها در قرن هفدهم به این مکان آمده‌اند و ساکن شدند. این مکان برای یهودیان اروپایی تفاوت بسیاری با جاهای دیگر دارد و تا جایی که آن را به عنوان “آخرین توقف قبل از رسیدن به سرزمین مقدس” می‌دانند. آن‌ها معتقدند که کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند به سرزمین موعود بروند، حداقل می‌توانند در کوزگونچوک ساکن شوند و بمیرند و در آنجا دفن شوند. شاید به همین دلیل است که یک قبرستان بزرگ یهودیان در این منطقه قرار دارد. 

به غیر از یهودیان در دوره‌ای یونانیان نیز در این منطقه زندگی‌ می‌کردند. سپس ارامنه در قرن هجدهم در اینجا ساکن شدند و  در قرن 19 گروه بزرگی را در اینجا تشکیل دادند. به صورت کلی، کوزگونچوک یک شهرک عمدتاً غیر مسلمان است. عثمانی‌های مسلمان به اینجا علاقه چندانی نشان نمی‌دادند. با این حال، مساجد زیادی در این محله به چشم می‌خورد. 

کوزگونچوک امروز چگونه است؟

اگرچه محله کوزگونچوک استانبول، منطقه‌ای است که استانبولی‌های قدیمی آن را می‌شناسند، اما به تازگی جوانان زیادی را شیفته خود کرده است. در واقع، محبوبیت اخیر آن ناشی از سریال تلویزیونی است که در اینجا فیلمبرداری شده‌است. تقریباً والدین همه سریال تلویزیونی Perihan Abla را با بازی Perran Kutman و Şevket Altuğ بین سال های 1986-1988 می‌شناسند. در همان زمان، سریال قایق نان با بازی بازیگرانی مانند ساواش دینچل، حسن کاچان و کادیر تراشدمیر بین سال های 2002 تا 2005 در اینجا فیلمبرداری شد.

در واقع، کوزگونچوک، مکانی است که هنرمندان و نویسندگان ترجیح می‌دهند در آن زندگی کنند؛ چراکه مظهر کلمه روشنفکر است. یکی از مهمترین ویژگی‌های محیطی کوزگونچوک این است که جنبه آرامش‌بخش و خلاقانه دارد.

در کنار این خصوصیات، زیبایی خاص این محله، رستوران‌ها و کافه‌ها و منظره زیبای آن از نگاه‌ها دور نمانده و خیلی‌ها آرامش زندگی و حتی و گشت و گذار در این منطقه را بسیار دوست دارند و ترجیح می‌دهند. 

مکان های دیدنی در کوزگونچوک

محله کوزگونچوک استانبول با تاریخ منحصر به فرد و بافت نوستالژیک خود مکان‌های زیادی برای بازدید دارد. در اینجا جاهایی هستند که هنگام سفر به استانبول باید حتما ببینید: 

خانه های محله کوزگونچوک

محله کوزگونچوک استانبول

زیباترین قسمت کوزگونچوک بدون شک خانه‌ها و عمارت‌های آن است. اگرچه در آتش‌سوزی‌هایی که تا به امروز رخ داده خسارت زیادی دیده‌اند، اما برخی از آن‌ها به همان شکل قدیمی خود بازسازی شده‌اند. به این ترتیب کوزگونچوک هنوز جنبه نوستالژیک خود را حفظ کرده و شما می‌توانید کلاسیک ترین منظره را در Simitçi Tahir Sokak در این ملحه بیابید.

خیابان ایکادیه (İcadiye Caddesi)

خیابان ایکادیه به عنوان خیابان اصلی کوزگونچوک شناخته می‌شود. بسیاری از مکان‌های دیدنی، کافه‌ها، رستوران‌ها، کتابفروشی‌ها، گالری‌ها و مغازه‌های عتیقه فروشی در کوزگونچوک، در این خیابان قرار دارند. خیابان ایکادیه در بهار و تابستان پر از برگ‌های سبز و زیبایی‌های خیره‌کننده است. 

خیابان پریهان آبلا

خیابان پریهان آبلا یا همان خواهر پریهان که با معماری نوستالژیک خود بسیار دوست داشتنی، متفاوت و خاص است، محل فیلمبرداری فیلم پریهان آبلا بوده و از آن زمان به بعد به این نام شناخته می‌شود. اینجا از این نظر به یکی از پربازدیدترین مکان‌های کوزگونچوک تبدیل شده که محل فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌ها بوده‌است. آسوده کباب واقع در گوشه این خیابان با تابلوی قایق نان هنوز هم به همان سبک قدیم به حیات خود ادامه می‌دهد. وقتی اینجا هستید، می‌توانید بنشینید و از باغ چای آسود لذت ببرید.

نانوایی تاریخی کوزگونچوک

Tarihi Kuzgunçuk Fırını

این نانوایی تاریخی شما را به دوران کودکی خود می‌برد. کراکر تازه، نان شیرینی و غیره در اینجا خوشمزه هستند، اما چیزی وجود دارد که باید امتحان کنید، قارچ کوزگونچوک است. این شیرینی بی‌نظیر که با استفاده از آرد فندق و بادام درست می‌شود، به یکی از کلاسیک‌های این نانوایی‌ها تبدیل شده و بسیار هم طرفدار دارد. طعم خوشمزه ان حالتان را خوب می‌کند. اگر در بهار یا تابستان به این نقطه از محله کوزگونچوک استانبول آمدید، حتما باید بستنی اینجا را بچشید. 

آدرس: Kuzguncuk mah, İcadiye Cd. no:24/a, 34674 Üsküdar/İstanbul

تلفن: 02163105201

ساعت کاری: 06:00 الی 01:00 بامداد

کتابفروشی نیل (Nail)

کتابفروشی نیل که با ساختمان سفید زیبای خود از شما استقبال می‌کند، هم کتابفروشی است و هم یک کافه. این مکان با چند میز بیرونی، زیبایی اصلی خود را در داخل تجسم می‌دهد. کتابفروشی نیل که در ساختمانی باریک و طولانی قرار دارد، مکانی منحصر به فرد برای استراحت و نوشیدن یک فنجان قهوه و خیال پردازی و البته کتاب خواندن است. توصیه می‌کنیم در همان ساعات اولیه بروید و صندلی بزرگی را که در پنجره خلیجی در طبقه بالا قرار داده شده‌است، بگیرید.

آدرس: Kuzguncuk, İcadiye Cd. No:32, 34674 Üsküdar/İstanbul

تلفن: 02163911070

ساعت کاری: 09:00 الی 19:00 غروب

باغ کوزگونچوک

محله کوزگونچوک استانبول

باغ محله کوزگونچوک استانبول مکانی است که گردشگران عاشق عکس گرفتن در آن هستند. از آن عکس‌های خاص و ویژه اینستاگرامی. احتمالا میدان‌هایی از این باغ را در عکس‌های کوزگونچوک دیده‌اید، البته با یک جستجوی ساده هم می‌توانید تمامی عکس‌های این باغ را ببینید. 

این باغ همچنین در شهر محل کاشت سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل و اسفناج است. حتماً باید از باغ کوزگونچوک دیدن کنید که در دل شهر شما را به فضایی رویایی و سبز می‌برد. 

آدرس:  Kuzguncuk, Bostan Sk. No:4, 34674 Üsküdar/İstanbul

کنیسه بث یااکوف

کنیسه Beth Ya’akov درست در ابتدای خیابان İcadiye واقع شده‌است. این مکان در سال 1878 ساخته شده و در کنار کلیسای ارتدکس یونانی هنوز هم برای عموم و مذهبیون باز است. اگرچه جمعیت یهودی کوزگونچوک در مناطق دیگر سکنی گزیده‌اند، اما مردم اصالتاً کوزگونچوک برای مراسم سبت صبح شنبه به اینجا می‌آیند.

آدرس: Kuzguncuk, 34674 Üsküdar/İstanbul

عمارت فتحی احمد پاشا

Fethi Ahmed Paşa konağı

عمارت فتحی احمد پاشا در سال 1840 ساخته شد. فتحی احمد پاشا این عمارت را با دقت تزئین و سلطان عبدالمجید نیز فضای داخلی عمارت را بسیار دوست داشت.

این بنا نمایانگر معماری عثمانی از سر تا پا است. عمارت فتحی احمد پاشا که یک عمارت چوبی است به عنوان یکی از جاهای دیدنی محله کورگونچوک استانبول به شمار می‌آید که واقعا دیدنی است. 

آدرس: Kuzguncuk Mahallesi Paşa Limanı Caddesi Nacak Sokak No:6 Kapı No: 14/2, 34674 

ساعت کاری: 08:30 الی 23:00

تلفن: 4441034

ساحل کوزگونچوک

ساحل محله کوزگونچوک یک نقطه منحصر به فرد است که در آن می‌توانید از پیاده‌روی در هوای آفتابی لذت ببرید. قطعا از تماشای یکی از بهترین نقاط استانبول بهترین لحظات را سپری خواهید کرد. می‌توانید زمانی را در باغ‌های چای و رستوران ها بگذرانید و از منظره بی‌نظیر پل بسفر و چیراغان عکس بگیرید و این خاطره را برای همیشه ثبت کنید. 

آدرس: Kuzguncuk, Kuzguncuk Çarşı Cd No:43, 34674 Üsküdar/İstanbul

عمارت مارکو پاشا

محله کوزگونچوک استانبول

عمارت مارکو پاشا در صدر فهرست مکان‌های دیدنی کوزگونچوک قرار دارد. مارکو پاشا به عنوان پزشک سلطان عبدالعزیز شناخته می‌شود. 

مارکو پاشا، یک شخصیت بسیار مهم، عمارتی برای خود ساخته بود. سریال Life Science نیز در این عمارت در نقطه‌ای که تنگه بسفر را در بر می‌گیرد، فیلمبرداری شده‌است. این مکان در حال حاضر به عنوان مدرسه ابتدایی استفاده می‌شود، اما قابل بازدید است. 

آدرس:  Kuzguncuk, Babanakkaş Sokağı No:6, 34674 Üsküdar/İstanbul

دسترسی به محله کوزگونجوک

دسترسی به کوزگونچوک با پای پیاده از اسکودار بسیار آسان است. سریعترین راه برای دسترسی استفاده از کشتی‌های خط شهری از طریق Eminönü، Kabataş یا Beşiktaş است. سپس می‌توانید با هر مینی بوس یا اتوبوس IETT که به سمت بیکوز می‌رود به محله کوزگونجوک استانبول بروید.

در آخر

به محله کوزگونچوک استانبول بروید، جایی که خانه‌های رنگی، کوچه‌های باریک، صندلی جلوی کافه‌ها و درختان سرسبز حالتان را به بهترین شکل تغییر می‌دهد. از گشت و گذار و ثبت خاطره در این محله زیبا، قدیمی و البته دیدن لذت ببرید و هرگز آن را از دست ندهید.

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

نظرات کاربران