Cengalkoy neighborhood of Istanbul

محله چنگلکوی استانبول؛ محله ای اصیل و سنتی

محله چنگلکوی استانبول زندگی واقعی و اصیل مردم این شهر را برای شما به تصویر می‌کشد. این منطقه در سواحل آناتولی بسفر واقع شده و با درختان چنار چند صد ساله و عمارت‌های جذاب احاطه شده است، جایی که زندگی سنتی را احساس خواهید کرد. موقعیت جغرافیایی چنگلکوی سبب شده تا آب‌وهوای بسیار مطبوع و فضای سرسبزی داشته باشد، جایی که برای ایرانی‌ها بسیار محبوب بوده و خیلی‌ها در اینجا زندگی می‌کنند. اگر زیاد با چنگلکوی آشنا نیستید، در ادامه بیشتر با دیدنی‌ها و نحوه دسترسی به آن آشنا خواهید شد.

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

چرا چنگلکوی؟

Cengalkoy neighborhood of Istanbul

محله چنگلکوی در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته و این به معنای یک فضای بسیار زیبا و دوست داشتنی است. مطمئنا هر کس که به این بخش از شهر سر زده باشد، این موضوع را تایید خواهد کرد. حالا ما می‌خواهیم شما را به یکی از محله‌های دنج و صمیمی آن یعنی چنگلکوی ببریم، مکانی با زیبایی‌هایی طبیعی و تاریخی ستودنی! 

در تاریخ که جستجو می‌کنیم، دقیقا علت نامگذاری این بخش از استانبول مشخص نشده است. برخی می‌گویند این نام را به خاطر پیداشدن چند لنگر در زمین‌های این منطقه انتخاب کردند و برخی دیگر معتقدند نام آن را از یکی از دریانوردان عثمانی گرفته‌اند. در هر صورت چیزی که بیشتر اهمیت دارد، فضای درخشان چنگلکوی است. 

جالب است بدانید در بین محله‌های ایرانی‌نشین در استانبول، چنگلکوی از طرفداران بیشتری برخوردار است. پس احتمال اینکه به هم‌زبانان خود برخورد کنید، زیاد است! 

در محله چنگلکوی استانبول چکار کنیم؟ 

از جمله فعالیت‌هایی که می‌توان در محله چنگلکوی استانبول که یک منطقه آرام بسفر است، انجام داد، قدم زدن در خیابان‌های جذاب چنگل‌کوی، اطراف بندر کشتی‌ها و ساحل، گرفتن عکس‌های فراوان و لذت بردن از خوردن و نوشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها است. 

کاری که بازدیدکنندگانی که به چنگلکوی می‌آیند بیشتر انجام می‌دهند و نوعی روال برای آن‌ها است. در باغ چای Çinaralti درست در کنار شیرینی‌هایی که از Çengelköy Börekçisi در ساحل گرفته‌اید، با منظره بسفر شام بخورید و چای بنوشید.

شما می‌توانید درچنگلکوی که به خاطر باغ‌های چای، رستوران‌های ماهی و شیرینی‌فروشی‌هایش معروف است، استراحتی شیرین، خوشمزه و راحت داشته باشید و از همه چیز به معنای واقعی لذت ببرید. 

مکان های دیدنی محله چنگلکوی استانبول

مسجد تاریخی سینارالتی

مکان‌های متنوعی در چنگلکوی وجود دارد که می‌توانید از بودن در آن‌ها خاطره‌سازی کنید. برای مثال، سواحل محله چنگلکوی استانبول برای علاقه‌مندان به ماهیگیری بسیار محبوب هستند. افراد زیادی به خصوص در تعطیلات آخر هفته و در هوای آفتابی برای ماهیگیری به این منطقه می‌آیند و تقریبا سواحل را پر از ماهیگیر می‌کنند. 

از جمله مکان‌های دیدنی در چنگلکوی که به خاطر زیبایی‌های طبیعی خود مشهور است و زندگی سنتی به تصویر می‌کشد، شامل:

  • خیابان‌های احاطه شده توسط درختان چنار چند صد ساله
  • مسجد تاریخی سینارالتی
  • باغ چای تاریخی چینارالتی
  • چشمه چنگلکوی و بندرکشتی

پیاده‌روی در میان این مکان‌های سرسبزی حس محلی بودن را به شما می‌دهند که واقعا توصیف ناپذیر است و مطمئن باشید که از بودن در آن‌ها لذت خواهید برد. در ادامه گشت‌وگذارتان به عمارت سعدالله پاشا بروید که قبل از رسیدن به اسکله می‌توانید آن را ببینید. این عمارت، با شکوه و زیبایی که دارد، بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند.

در ادامه گردش در چنگلکوی، باید بگوییم که قدم زدن در این منطقه مختص کنار ساحل نیست، بلکه پیاده‌روی در خیابان‌های باریک زیبا به سمت تپه‌ها نیز لذت دیگری دارد. از جمله مکان‌هایی که در اینجا باید دید، مسجد کوچوک شیخ نوروز و تپه کنار حوض است که خانه‌ها و عمارت‌های چوبی در آن ردیف شده‌اند. مطمئنا عکس‌های زیادی خواهید گرفت. 

کلیسای Aya Yorgi و Aya Pandaleymun Ayazma که شایعه شده است آب آن شفابخش است نیز از جمله مکان هایی هستند که هنگام آمدن به محله چنگلکوی استانبول توصیه می‌شود از آن دیدن کنید.

حتی می‌توانید به سمت تپه‌های Vaniköy، Kandilli که به خاطر رصدخانه‌اش معروف است و تپه Sevda که در بسیاری از فیلم‌های ترکی دیده می‌شود، بروید. در هر صورت این تصمیم شماست که از کجا دیدن کنید!

مساجد محله چنگلکوی استانبول 

Haji Omar Effendi Mosque

در این محله مساجد زیادی برای دیدن وجود دارد که هر کدام از تاریخ و معماری خاصی برخوردار هستند. در ادامه درباره هر کدام توضیح مختصری می‌دهیم تا اگر در هنگام بازدیدتان به یکی از آن‌ها برخورد کردید، درباره‌شان اطلاعاتی داشته باشید. 

مسجد حاجی اومر افندی: این مسجد در خیابان کاپیتان سیدی علی پاشا و نزدیک مسجد حمدالله پاشا قرار دارد. گفته می‌شود که این مسجد توسط Hacı Ömer معروف به انسان نیکوکار ساخته شده و آرامگاه خود او نیز در قبرستان مسجد قرار دارد. 

در قرن هجدهم، منبر و مناره آجری توسط صالحه سلطان، مادر محمود اول اضافه شد. اما در اثر آتش سوزی در سال 1878 سوخت. در زمان عبدالحمید توسط مردم چنگلکوی بازسازی شد. ورودی، دیوارها، طاقچه محراب و منبر آن در سال 1359 همگی دوباره از نو ساخته شدند. این مسجد که در پلان مستطیل شکل و با چوب پوشانده شده است، با سقف کاشی‌کاری شده، زیبایی خارق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

مسجد کریمه هاتون: گفته می‌شود که این مسجد توسط کاپیاغاسی احمد آقا در سال 1068 ساخته شده است. مناره این مسجد که توسط احمد آقا برای مادر مرحومش کریمه هاتون ساخته شده در سمت راست قرار دارد و از جاذبه‌های مهم این مسجد به شمار می‌آید.

لژ شیخ احمد افندی: در تاریخ امده که ادویه هانیم (خانم)، دختر ابراهیم افندی، یکی از ثروتمندان محله چنگلکوی استانبول، با شیخ احمد افندی بادیه نشین ازدواج می‌کند. او این لژ یا اقامتگاه را برای شوهرش ساخته و امروزه به یک مکان دیدنی در این منطقه تبدیل شده است، چون تاریخش به قرن 19 برمی‌گردد.

مسجد کیمک مصطفی پاشا: این مسجد که توسط کیمک مصطفی پاشا ساخته شده در منطقه کوللی و در کنار دریا واقع شده است.

مسجد چنارلی (مسجد عبدالله پاشا): عبدالله پاشا این مسجد را در سال 1818 ساخته است که در پشت خیابان مسجد چینارلی قرار دارد. نام آن به مسجد چنارلی معروف است زیرا کهنسال‌ترین چنار استانبول در جلوی مسجد قرار دارد.

کدام فواره‌ها در چنگل‌کوی قرار دارند و چه زمانی ساخته شده‌اند؟

Be a fountain of Kavas

در کنار مساجد، فواره‌های زیادی در سطح محله چنگلکوی استانبول دیده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

فواره کاواس احمد آقا: این فواره در میدان اسکله قرار دارد و دارای چهار وجه فوق‌العاده زیبا است.

فواره کاواس باشی: این فواره که در کنار مسجد حاجی اومر افندی قرار دارد، در سال 1853 میلادی در سال 1270 میلادی توسط رئیس کاواهای صدر اعظم محمد حسروف پاشا ساخته شده است.

فواره هادیس سلطان: این فواره در Yenimahalle  قرار گرفته و در سال 1825 ساخته شده است. شخصی که آن را ساخته به عنوان یک انسان دوست به نام Hadice Sultan شناخته می‌شود.

فواره همام: آبنما که پشت آن خزانه آب و دریچه‌ای جالب و دیدنی دارد، در خیابان همام قرار گرفته است. این فواره تماما از سنگ مرمر جامد ساخته شده و به شکل برجسته تزئین شده است. این فواره را یوسف ضیاءالدین پاشا نابینای گرجی بنا نهاده است.

فواره کایماک مصطفی پاشا: این فواره نیز توسط دامادش کیماکلی مصطفی پاشا به درخواست نوشهیرلی ابراهیم پاشا ساخته شد و زیبایی خاصی به نمایش می‌گذارد.

فواره های دیگر: چشمه کلم، فواره کنار استخر، فواره نهر بکار و فواره مسافران.

رستوران‌ها و کافه‌های محبوب محله چنگلکوی

Çinaralti

وقتی به محله چنگلکوی استانبول می‌آیید، بورک، کوکورچ (نوعی ساندویچ مرغ) و ماهی از جمله طعم‌هایی هستند که باید حتما امتحان کنید. به خصوص در منطقه‌ای که به خاطر رستوران‌های ‌ماهی در ساحل‌اش معروف است. می‌توانید یک شب عالی را سپری کنید و شام و سرگرمی‌های عصرانه را همراه با منظره بی‌نظیر بسفر داشته باشید. 

بگذارید تا برخی از محبوب‌ترین مکان‌ها را به شما معرفی کنیم تا راحت‌تر از بودن در این محله لذت ببرید.

باغ چای تاریخی چیناراتی (Çinaralti)

این باغ زیبا و دوست‌داشتنی در هر ساعت از روز مملو از بازدیدکنندگان است و بهترین مکان برای استراحت در محله به حساب می‌آید. این مکان همچنین برای کسانی که می‌خواهند صبحانه‌ی مخصوص ترکی را در کنار تنگه بسفر صرف میل کنند، ایده آل و عالی است. 

آدرس: Çınaraltı Camii Sok. No:4, Çengelköy, İstanbul

تلفن: 0216 422 10 36

سایت: tarihicinaralti.istanbul

چگونه به محله چنگلکوی استانبول برویم؟ 

Cengalkoy neighborhood of Istanbul

محله چنگلکوی استانبول در قسمت آسیایی و در ساحل آناتولی بسفر قرار گرفته است. این منطقه تقریباً 5 کیلومتر از اسکودار فاصله دارد و بعد از مناطق کوزگونچوک و بیلربی به سمت دریای سیاه می‌رود.

عملی‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به چنگلکوی

به وسیله‌ی کشتی‌های خط شهری از امینونو به کاباتاش یا از بشیکتاش به اسکودار بیایید و پس از آن، سوار هر مینی‌بوس یا اتوبوس IETT شوید که به سمت بیکوز و چنگلکوی می‌روند.

در نهایت

محله چنگلکوی استانبول از زیباترین، سنتی‌ترین و البته اصیل‌ترین بخش‌های این شهر است که حال و هوایی آرام و دوست‌داشتنی دارد. این منطقه نه تنها در بین گردشگران بلکه برای ایرانی‌ها نیز بسیار محبوب است و ارزش قدم زدن و گشتن را دارد. 

نظرات کاربران