Underground art tour

جواهرات مخفی استانبول؛ از بازار آستارا تا رستوران پاندلی!

در گوشه‌های خیابان‌های پرپیچ وخیابان‌های زلزله‌زده استانبول، داستانی جذاب و رازآلود پنهان شده است. جواهرات مخفی استانبول که هریک داستان خاص و گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ را در خود جای داده‌اند. شهری که با طراحی‌های معماری زیبا و کاخ‌های باشکوه خود شهرت جهانی کسب کرده، حالا از یک دیگر به عنوان “سلطنتی مخفی از جواهرات” شناخته می‌شود.

رزرو تور استانبول

در این سفر ما به دنیایی از دست‌نخورده‌ها و جواهرات تاریخی خواهیم پیوست، جایی که هر نگاه و هر جزئی از جواهرات، داستانی شگفت‌انگیز از میراث فرهنگی استانبول را با خود به همراه دارد. از اسرار داخل بازارهای باتار به تاریخچه گرانقیمت‌ترین الماس‌های شاهانه، دنیای جواهرات مخفی استانبول را در این سفر باز خواهیم کرد. آیا آماده‌اید به یک جاذبه مشرقی و دلفریب از جواهرات بی‌همتا پیوندید؟

همین حالا بلیط هواپیما استانبول را رزرو کنید و با ما به این مکان‌های کمتر شناخته‌شده بیایید!

جواهرات مخفی استانبول را می شناسید؟ 

استانبول یک مقصد گردشگری واقعاً محبوب است. با سابقه ای به 5000 سال پیش و مکانی در میان دو قاره، به سختی می‌توان استانبول را به خاطر محبوبیتش سرزنش کرد! با این حال، کاری که می‌توانیم انجام دهیم، یافتن بهترین جواهرات پنهان استانبول است که به ما امکان می‌دهد بدون شلوغی از شهر لذت ببریم.

خیابان چتر، کاراکوی؛ زیبایی رنگارنگ چترها

جواهرات مخفی استانبول

تنها با 10 دقیقه پیاده‌روی از برج گالاتا، دوست‌داشتنی‌ترین خیابان محله کارکوی به خیابان چتر خواهید رسید.  این خیابان کوچک به‌عنوان یک گالری در فضای باز با هنر خیابانی پر جنب و جوش و سایه‌بانی از چترهای رنگارنگ در سراسر خیابان تبدیل می‌شود. یک سر خیابان را مغازه‌های مختلف گرفته‌اند و سر دیگر آن کافه‌های دوست داشتنی دارد.

اگر از خیابان شیب‌دار به سمت برج گالاتا بالا رفتید، Hoca Tahsin بهترین خیابان برای یک استراحت قهوه است. این مکان بسیار دیدنی برای تماشای مردم و تماشای فضای استانبول امروزی است.

راه پله کاموندو؛ بهترین مکان برای عکس یادگاری

Camondo Steps، همچنین در کارکوی، از دیگر جواهرات پنهان استانبول است. این مکان قطعا در بین اینستاگرامرها بسیار محبوب است.

این پله‌ها به شکل شش ضلعی در تلفیقی از سبک‌های نئوباروک و سبک های اولیه آرت نوو طراحی شده‌اند و مانند هیچ چیز دیگری در استانبول نیستند. با این حال، در حالی که استانبول بیشتر با سبک‌های معماری بیزانسی و عثمانی مرتبط است، در اواخر قرن نوزدهم، جنبش هنر نو در استانبول شکوفا شد و آثار قابل توجهی در این شهر بر جای گذاشت.

پله‌های کاموندو در دهه 1870 توسط آبراهام سالومون کاموندو، یک بانکدار یهودی با نفوذ، طراحی شد تا میانبر بین بانکالار کادسی و بانکر سوکاک  (دو خیابان بانکی در استانبول قرن نوزدهم)  ایجاد کند.

بخوانید: مکان های دیدنی استانبول؛ عکس های اینستاگرامی بگیرید!

بالات و کلیسای آهنی؛ خان های رنگی و آهنی

بالات و کلیسای آهنی؛ خان های رنگی و آهنی

شاید یکی از کم ارزش‌ترین بناهای استانبول، کلیسای سنت استفان بلغاری در بالات باشد. محله بالات بیشتر به‌خاطر کوچه‌های پشتی جذابش با خانه‌های رنگارنگ معروف است و به عنوان جواهرات پنهان استانبول شناخته می شود. با این حال بالات همچنین خانه آخرین کلیسای آهنی باقیمانده جهان است. درست است، کلیسای سنت استفان بلغاری به طور کامل از چدن ساخته شده، 500 تن از آن باورنکردنی است.

این کلیسا اخیراً بازسازی شده و بخشی از جذابیت قدیمی خود را از دست داده است، اما ساختاری بسیار منحصر به فرد باقی مانده است؛ آخرین در نوع خود در جهان.

بخوانید: کلیساهای استانبول

دیوارهای قسطنطنیه؛ دیوار زمینی تئودوسی

در نزدیکی کلیسای چورا، یادگاری تاریخی دیگر از شهر بزرگ قسطنطنیه را می‌بینید؛ بخشی از دیوار تئودوکیان که به خوبی حفظ شده است. برای قرن‌ها، قسطنطنیه شهری محصور بود که دروازه های متعددی در دیوارهای دفاعی آن تعبیه شده بود.

در واقع، از یکی از این دروازه ها (دروازه ادیرنکاپی) عبور می‌کنید تا به کلیسای چورا برسید. بخش مجاور دیوارهای دوگانه معروف که در زمان امپراتور تئودوسیوس دوم (402–450) برپا شده است، ارزش دیدن را دارد.

صومعه پانتوکراتور یا مسجد ملازیرک در استانبول

جواهرات مخفی استانبول

مانند بسیاری دیگر از مساجد عثمانی در استانبول، Zeyrek Camii در ابتدا به عنوان یک کلیسا ساخته شد. یا بهتر است بگوییم دو کلیسا در کنار هم که هر دو در قرن دوازدهم ساخته شده‌اند. این صومعه که در زمان بیزانس به عنوان صومعه پانتوکراتور شناخته می‌شد، پس از ایاصوفیه، دومین بنای مذهبی بزرگ امپراتوری بود.

با کمال تعجب، اگرچه این صومعه یک میراث جهانی یونسکو است، اما اغلب توسط بازدیدکنندگان نادیده گرفته می‌شود و مکان‌های نمادین شهر تحت الشعاع قرار می‌گیرند.

برخلاف ایاصوفیه، با مناره‌ها و سازه‌های عثمانی اطراف، مسجد زیرک در بیرون کاملاً مسیحی به نظر می‌رسد. تضاد چشمگیر بین نمای بیرونی مسیحی و فضای داخلی مسلمان مسجد باعث می‌شود زایرک کامی همان جلوه غیرمنتظره‌ای را ایجاد کند که مسجد کلیسای جامع کوردوبا در اسپانیا نشان می‌دهد.

بخوانید: مساجد فوق العاده زیبای استانبول

موزه موزاییک کاخ بزرگ؛ این مجموعه نظیر ندارد!

Grand Palace Mosaic Museum

یکی از جواهرات پنهان استانبول و مکان مخفی مورد علاقه گردشگران برای بازدید، موزه موزاییک کاخ بزرگ است. این موزه در جایی که ما به عنوان ویرانه‌های کاخ بزرگ قسطنطنیه می‌شناسیم قرار دارد و میزبان مجموعه‌ای از موزاییک‌های باشکوه بیزانسی است که در این محل نگهداری می‌شوند. این مکان برخی از بهترین موزاییک‌ها، پرندگان، حیوانات و انسان‌های دوران روم را به تصویر می‌کشد که نشان‌دهنده زندگی و فرهنگ محلی در آن دوران هستند.

موزه موزاییک کاخ بزرگ درست در پشت مسجد آبی قرار دارد اما افراد زیادی از آن اطلاعی ندارند. همیشه آن را خالی خواهید یافت؛ واحه ای آرام در وسط محله شلوغ سلطان احمد. خروجی وسط بازار آراستا است. بنابراین، می‌توانید دو جواهر پنهان استانبول را با هم کشف کنید.

ورودی موزه موزاییک کاخ بزرگ در گذرگاه موزه استانبول گنجانده شده است.

بازار آراستا؛ در آرامش خرید کنید

اینجا یکی از جواهرات مخفی استانبول برای دوستداران خرید است.  در حالی که همه به بازار بزرگ معروف‌تر و بازار ادویه جات می‌روند، مردم به سختی در مورد بازار آراستا که درست پشت مسجد آبی واقع شده است، اطلاعی دارند. هنگام قدم زدن در محله سلطان احمد به طور تصادفی می‌توانید وارد این بازار شوید.

بازار آراستا یک بازار تاریخی است که قدمت آن به قرن هفدهم می‌رسد. این در محل کاخ بزرگ بیزانس واقع شده و بنابراین درست در کنار موزه موزاییک کاخ بزرگ قرار دارد.

بازار آراستا مکانی مناسب برای خرید سوغاتی‌های ترکی مانند فرش، سرامیک، حوله، ادویه جات و شیرینی‌های ترکی است. از آنجایی که به اندازه سایر بازارهای استانبول شلوغ نیست، بهترین گزینه برای افرادی است که به دنبال خریدی آرام‌تر هستند.

با تور ارزان استانبول سه کلیک به کشف جواهرات پنهان این شهر بروید!

ایا ایرنه؛ قدیمی تر از ایاصوفیه

جواهرات مخفی استانبول

پسر عموی کمتر شناخته شده ایاصوفیه، ایا ایرنه، درست روبروی کاخ توپکاپی در همان حیاط ایستاده است. با این حال، تعداد بسیار کمی از مسافران آن را می‌شناسند. به نظر ما، این یکی از بهترین جواهرات مخفی استانبول است، چون در یک دید کاملا آشکار پنهان شده است.

ایا ایرنه در واقع قدیمی‌تر از ایاصوفیه است و احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی بیزانسی استانبول است. واقعیت جالب دیگر در مورد این کلیسای قدیمی این است که هرگز به مسجد تبدیل نشده، اما برای مدتی به زرادخانه نظامی تبدیل شد. این مکان امروزه میزبان جشنواره‌های موسیقی و تعداد کمی از گردشگران در طول روز است.

آب انبار ناکیلبنت؛ زیر زمین استانبول را ببینید

شاید نام آب انبار معروف باسیلیکا را شنیده باشید که همه از شما می‌خواهند که حتی اگر یک روز در استانبول هستید از آن دیدن کنید! اما آیا در مورد این جواهر بسیار پنهان شنیده‌اید که زیر زمین استانبول را نیز به شما نشان می‌دهد، آب انبار Nakilbent؟

هنگام قدم زدن در کوچه‌های مخفی منطقه سلطان احمد، به آب انبار کمتر شناخته شده ناکیلبنت برخواهید خورد. این یک آب انبار بیزانسی است که قدمت آن به قرن ششم می‌رسد و 18 ستون مرمری دارد. زمانی این آب انبار به عنوان مخزن آب برای کاخ بزرگ قسطنطنیه عمل می‌کرد، اما امروزه نمایشگاه عکسی از زندگی در استانبول را به نمایش می‌گذارد.

جالب اینجاست که مخزن Nakilbent در زیر یک فروشگاه فرش کاربردی به نام Nakkas قرار دارد که به خوبی از آن مراقبت می‌کند. بهترین بخش این است که می‌توانید به صورت رایگان وارد مخزن شده و آن را کاوش کنید. فقط کافی است به فرش فروشی کنار آن بروید تا آن‌ها شما را به طبقه پایین هدایت کنند.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی؛ بهترین جواهر پنهان استانبول

Museum of Turkish and Islamic Arts

موزه هنرهای ترکی و اسلامی یکی از بهترین جواهرات مخفی استانبول است. این یکی از بهترین موزه‌های هنرهای اسلامی است که باید از آن بازدید کنید. 

نمایشگاه‌های وسیع موزه مجموعه‌ای زیبا از نقاشی‌های اسلامی، خوشنویسی، فرش و کاشی‌های سلجوقی و کنده‌کاری روی چوب را در خود جای داده است. مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از فرش‌های عثمانی متعلق به قرن پانزدهم و مصنوعات فلزی و سرامیکی مربوط به قرون وسطی از نکات برجسته آن هستند. ساختمانی که موزه را در خود جای داده، زمانی محل سکونت وزیر مهم سلطان بوده و بازدید از اینجا را جالب‌تر می‌کند.

تور قهوه ترک؛ تجربه ‌ای خوشمزه و متفاوت 

قهوه نوشیدنی ملی ترکیه است و شروع یک ماجراجویی قهوه احتمالاً یکی از جالب‌ترین تجربه‌ها در استانبول است. ترکیه قهوه خود را متفاوت‌تر از کشورهای دیگر درست می‌کند؛ دم کردن، سرو کردن و فرآیند نوشیدن قهوه منحصر به فرد است؛ به طوری که فرهنگ قهوه ترک در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو جایی پیدا کرده است.

حالا اگر دوست دارید یک کار منحصربه فرد در طول تعطیلاتتان انجام دهید، حتما به تور قهوه بپیوندید، این تجربه قطعا یکی از جواهرات مخفی استانبول است. در این تور قهوه، همه چیز را در مورد فرهنگ قهوه ترکیه یاد خواهید گرفت، قهوه را در کافه‌های تاریخی می‌چشید و به هنر قهوه‌سازی ترکی تسلط خواهید یافت.

بخوانید: بهترین کافه های استانبول برای عاشقان قهوه

کاخ بیلربی؛ از بهترین جواهرات پنهان استانبول

جواهرات مخفی استانبول

استانبول پر از قصر است. چه کاخ باشکوه توپکاپی (یکی اصلی‌تری جاذبه‌های گردشگری استانبول در هر سفر)، چه کاخ اروپایی دولما باغچه در تنگه بسفر، یا کاخ خیره کننده چیراگان که می‌توانید در آن بمانید و احساس سلطنت کنید، استانبول به معنای واقعی کلمه پر از کاخ است.

یکی از کاخ‌های کمتر شناخته شده یا کمتر بازدید شده استانبول، کاخ بیلربی است. این کاخ نمونه‌ای نفیس از معماری باروک فرانسوی است که در طرح خانه سنتی عثمانی اجرا شده و در 2 طبقه گسترده شده و دارای 24 اتاق مجلل دولتی و 6 سالن زیبا است. از دیگر موارد برجسته می‌توان به باغ‌های قصر، کیوسک مرمری و کیوسک‌های دریایی اشاره کرد.

کاخ بیلربی در اواخر قرن نوزدهم به عنوان یک کاخ تابستانی ساخته شد و میزبان بسیاری از بازدیدکنندگان سلطنتی از جمله دوک و دوشس ویندزور و امپراطور اوژنی فرانسه بود. داستانی در این باره وجود دارد که می‌گوید: امپراطور Eugenie کاملاً تحت تأثیر معماری کاخ قرار گرفت و او یک کپی از پنجره اتاق مهمان ساخته شده در کاخ Tuileries را برای خود در کشورش درست کرد.

کارهای مخفی در استانبول که باید انجام دهید

در ادامه معرفی جواهرات مخفی استانبول، می‌خواهیم برخی از کارهای مخفی را نیز به شما معرفی کنیم تا به سفرتان رنگ و لعابی دیگر ببخشید. 

مسجد Pertevniyal Valide سلطان را از نزدیک ببینید

Pertevniyal Valide Mosque

اگر می خواهید کمی استانبول بی نظیر را ببینید، به مسجد Pertevniyal Valide Sultan در محله Aksaray بروید.

مسجد Aksaray Valide که در اواخر قرن 19 توسط مادر سلطان ساخته شد، یکی از جالب‌ترین مساجد ترکیه به حساب می‌آید. دارای چندین سبک معماری است و ترکیبی هماهنگ از سبک‌های عثمانی، گوتیک، رنسانس و موری را به نمایش می‌گذارد. سنگ کاری تزئین شده در نمای مسجد از مواردی است که حتما باید ببینید.

کلیسای سنت آنتونی پادوآ مکانی مخفی برای کاوش

کلیسای کاتولیک سنت آنتونی پادوآ که به‌عنوان Sent Antuan Kilisesi شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین کلیسای استانبول است. نکته جالب این است که این کلیسا درست در قلب شلوغ استانبول، در خیابان استقلال واقع شده، با این حال، اغلب بازدیدکنندگان بازدید آن را از دست می‌دهند.

کلیسای سنت آنتونی پادوآ که در اوایل قرن بیستم ساخته شده، از سبک معماری زیبای احیای معماری گوتیک برخوردار است. این بنا در محل کلیسای اصلی سنت آنتونی ایجاد شده که توسط ایتالیایی‌ها در سال 1700 ساخته شده‌است. نمای زیبای قرمز رنگ و فضای داخلی زیبا این مکان را تبدیل به یک مکان ضروری در سفر به استانبول کرده‌است.

کریسمس زمانی عالی برای بازدید از کلیسا است، زمانی که کلیسا تزئین شده؛ در غیر این صورت، هر روز از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر باز است.

در رستوران پاندلی به زیباترین جای ممکن غذا بخورید

جواهرات مخفی استانبول

یک رستوران زیبا با کاشی‌های آبی در داخل بازار مصر که غذاهای منحصر به فرد و اصیل ترکی را در استانبول سرو می‌کند. این رستوران پاندلی با ستاره میشلین است که میزبان افرادی مانند ملکه الیزابت، آدری هپبورن و رابرت دنیرو بوده است. به جرات می‌توان این رستوران از جواهرات مخفی استانبول دانست و غذاخوردن در آن را بهترین تجربیات سفرتان اعلام کرد. حتما پای بادمجان استثنایی را با دونر کباب در پاندلی امتحان کنید. خورش بره و به در فر آنها هم خوشمزه است.

بخوانید: بهترین رستوران های استانبول

از کلیسای ارتدکس سنت استفان حتما بازدید کنید

یکی از شگفت‌انگیزترین اما مخفی‌ترین کارهایی که در استانبول می‌توان انجام داد، بازدید از کلیسای ارتدوکس بلغاری سنت استفان در محله بالات است.

اکنون، این کلیسا مکانی خاص است زیرا تنها کلیسای ارتدکس است که تماماً از چدن ساخته شده. این بنا همچنین به شکل صلیب به سبک بیزانسی ساخته شده و بیش از 100 سال قدمت دارد. هنوز هم توسط جامعه مسیحی بلغارستان در استانبول برای دعا و عبادت استفاده می‌شود.

هم نمای بیرونی و هم فضای داخلی کلیسا خیره کننده است. بنابراین، یک نقطه اینستاگرام فوق العاده در استانبول ایجاد می‌کند تا در کنار تماشای مناظر زیبا، عکس‌های یادگاری هم بگیرید. 

مسجد سه زاده نه چندان معروف اما زیبا

Sezadeh Mosque

یکی از مساجد استانبول که بسیار زیبا و در عین حال کمتر شناخته شده، مسجد سه زاده است. سلیمان اعظم دستور ساخت این مسجد را به یاد پسرش سهزاده محمد داد. از این رو این مسجد قرن شانزدهمی را مسجد شاهزاده (به ترکی شاهزاده = سه زاده) می‌نامند.

معمار معروف، معمار سنان، مسجد زیبای سه زاده را ساخت. اگرچه نمای بیرونی آن شبیه به هر مسجد دیگر ترکیه است، اما فضای داخلی واقعا خیره‌کننده خواهد بود. این مسجد مقبره شاهزاده محمد، آشپزخانه عمومی، کاروانسرا و دو مدرسه است.

به موزه توربس و مقبره های پادشاهان بروید

آیا می‌خواهید ببینید که سلاطین معروف امپراتوری عثمانی و خانواده‌های آن‌ها در کجا دفن شده‌اند؟ به موزه توربز بین ایاصوفیه و کاخ توپکاپی بروید. مکان یابی آن کمی دشوار است حتی آن را در Google Maps پیدا نخواهید کرد، اما کافی است به علامت «Turbe Muzesi» توجه کنید تا به این موزه برسید. 

در واقع این مکان ارزش دیدن را دارد؛ زیرا مقبره‌های متعددی از جمله مقبره سلیمان، مقبره باشکوه را در خود جای داده است. ورود به موزه رایگان است و البته به غیر از مقبره‌ها، طرح‌های سقفی جالبی نیز دارد. با این تفاسیر می‌توان ادعا کرد که موره توربس یکی از جواهرات مخفی استانبول است. 

بخوانید: موزه های بی نظیر استانبول

برج کاملیکا را از دست ندهید

جواهرات مخفی استانبول

برج Camlica که به فهرست جواهرات مخفی استانبول اضافه شده است، بلندترین ساختمان این شهر و همچنین برج تلویزیون و رادیو است. ارتفاع آن بیش از 1200 فوت است که آن را مکانی عالی برای بالا رفتن و تماشای مناظر خیره‌کننده استانبول تبدیل می‌کند. تماشای نورهای چشمک زن شب شهر از برج Camlica یکی از بهترین کارهای استانبول است.

برج کاملیکا در تپه‌ای به همین نام در منطقه اسکودار واقع شده است که نیاز به زمان و برنامه‌ریزی برای رفتن از مرکز تاریخی دارد. بنابراین، توصیه می‌کنیم تنها در صورتی که 3 روز یا بیشتر در استانبول می‌مانید، برج Camlica را در برنامه سفر خود اضافه کنید.

از ساعت 10 صبح تا 9 شب، دوشنبه تا شنبه می‌توانید از برج دیدن کنید. برای تماشای مناظر دیدنی شهر تا عرشه‌های رصد در طبقات 33 و 34 تا انتها بروید. این برج همچنین دارای یک رستوران در طبقات 39-40 است؛ اما این یکی نیاز به رزرو دارد. 

رزرو هتل در استانبول تنها با سه کلیک!

حرف آخر

در اختتام این سفر جذاب به دنیای جواهرات مخفی استانبول، ما شاهد زیبایی‌هایی بی‌نظیر از تاریخ و فرهنگ این شهر باشیم. هر جواهر یک داستان، هر نگاه یک حکایت و هر گوهری یک قطعه از میراث ارزنده این سرزمین را نمایان می‌کند. ما در این مقاله شما را با این جواهرات آشنا کردیم تا به سفرتان رنگ ببخشید و خاطراتی فراموش نشدنی بسازید.

سوالات متداول

کدام موزه‌ها در استانبول نقوش و طرح‌های جواهرات تاریخی را به نمایش می‌گذارند؟

موزه مجسمه‌های جواهرات استانبول و موزه تاریخی جواهرات اسلامی از جمله موزه‌هایی هستند که این نقوش و طرح‌ها را به تفصیل نشان می‌دهند.

جواهرات پنهان استانبول چیستند؟

جواهرات پنهان استانبول، نقاط دیدنی زیبا و خاص این شهر را شامل می‌شوند.

برخی از جواهرات پنهان استانبول چه جاهایی هستند؟

جاهایی مانند منطقه بالات، پارک ییلدیز، کلیساها و کتابخانه سلطان سلیمانیه به عنوان جواهرات پنهان شناخته می‌شوند.

بالات چه جاذبه‌هایی دارد؟

بالات به دلیل رنگارنگی‌های زنده، معماری تاریخی، و اتمسفر محلی اصیل شناخته می‌شود. این محله جواهرات زیادی در دل خود جای داده است.

https://3click.com/blog/get-know-best-tourist-attractions-istanbul/

نظرات کاربران