Beylerbeyi Sarayı

کاخ بیگلربیگی؛ کاخ امپراطوری عثمانی در استانبول

امپراطوری عثمانی تنها یک کاخ در منطقه آسیایی استانبول بنا کرد؛ کاخ بیگلربیگی، که با نام کاخ بیلربیی نیز شناخته می‌شود. این کاخ در خدمت امپراطوری بوده و متناسب با شکوه و سلطنت امپراطوری تزئین شده‌است. یکی از بارزترین ویژگی‌های این کاخ، نما و تزئینات داخلی آن است. در این کاخ، نقوش شرقی و ترکی در ترکیب با عناصر زینتی غرب به کار رفته است. هم‌چنین نمی‌توان منکر زیبایی خیره‌کننده لوسترهای کریستالی، کفپوش چوبی، فرش‌های دستبافت ترکی و ساعت‌های فرانسوی آن شد. علاوه بر آن، نمای مرمری بیرونی کاخ، زیبایی آن را دوچندان کرده‌است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با یکی از جاهای دیدنی استانبول آشنا کنیم.

رزرو تور استانبول

تور استانبول را رزرو کرده اید؟

پیشینه کاخ بیگلربیگی در استانبول

Beylerbeyi Sarayı

تاریخچه کاخ بیلربیی استانبول به دهه‌های اول قرن نوزدهم برمی‌گردد؛ زمانی‌که سلطان محمود دوم دستور ساخت این کاخ چوبی را صادر کرد. متاسفانه این کاخ بر اثر آتش‌سوزی ویران شد و سلطان عبدالعزیز مامور بازسازی آن در همان مکان شد. گفته می‌شود که ساخت این بنا بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵، به مدت چهار سال، ادامه داشته‌است. این کاخ برای میزبانی از خانواده سلطنتی به عنوان یک کاخ تابستانی ساخته شد و درعین‌حال به اقامتگاه مهمان برای بازدید سران کشورها تبدیل شد. دوک و دوشس ویندزور -امپراطور اوژنی فرانسه تنها دو تن از مهمانان بسیار مشهور کاخ بیگلربیگی در اواخر دهه ۱۸۰۰ بودند. در این خانه تابستانی امپراطوری نیز سلطان عبدالحمید دوم به مدت ۶ سال زندگی کرد و سرانجام همان‌جا درگذشت.

معماری داخلی کاخ 

Beylerbeyi Sarayı

کاخ بیلربیی استانبول، نام خود را از کلمه ترکی بیگلربیگی به معنای «ارباب اربابان» گرفته‌است که به هیئت حاکمان استانبول اشاره دارد. این معنای قدرتمند در طراحی داخلی کاخ و معماری آن نیز منعکس شده‌است. این کاخ، طرح خانه سنتی عثمانی را با جلوه‌هایی از سبک نئولیبرال فرانسوی به نمایش می‌گذارد. طول پلان مستطیلی، نمای بی‌نظیر بسفر و باغ را از پنجر‌ه‌ها به تصویر می‌کشد. یکی دیگر از جالب‌ترین جنبه‌های کاخ، نقش‌و‌نگارهای ترکی جلوی آن است. هم‌چنین، تزئینات داخلی به سبک غربی تزیین شده‌اند. در این کاخ سه طبقه، 26 اتاق و ۶ میخانه وجود دارد. در یکی از میخانه‌های وسط کاخ استخری قرار دارد. علاوه بر ایوان‌ها و اصطبل‌های اسب، زیورآلات، فرش و پرده نیز وجود دارد که همه آن‌ها تا به امروز حفظ شده‌اند. فضای داخلی قصر بیلربیی ظرافت و جلوه‌های عصر اروپایی را در استانبول به نمایش می‌گذارد. 

برخلاف فضای بیرونی مرمری، طراحی داخلی کاخ بیگلربیگی استانبول، تمرکز بیشتری بر ترکیب چوب و آجر دارد. کف اتاق‌ها با کفپوش مات مصری پوشانده شده‌ تا در برابر رطوبت محافظت کند. هم‌چنین، تزیینات داخلی با فرش‌های دستبافت ترکی، ساعت‌های فرانسوی، قطعات چینی و ترکی و چلچراغ‌های کریستالی بوهمیایی تکمیل می‌شود. این کاخ، بسیاری از بزرگان مهمان از جمله امپراطوری اوژنی فرانسه را تحت تاثیر قرار داد، به‌طوری‌که او پنجره‌های اتاق مهمان در کاخ تویلری فرانسه را از این قصر الهام گرفت. تمام جزئیات طراحی داخلی کاخ بیلربیی استانبول، نشان دهنده قدرت امپراطوری و انحصاری بودن آن است. 

موزه و باغ کاخ بیگلربیی در استانبول

این کاخ در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع شامل اقامتگاه و باغ زیبای آن واقع شده‌است. موزه و باغ بیگلربیگی به خاطر تنوع گسترده گیاهان و درختان آن مشهور شده؛ منظره‌ای زیبا که آرامش را منعکس می‌کند. تونل تاریخی کاخ در پشت ساختمان، دو اتاقک زرد در کنار استخر در تراس بالایی و اتاقک مرمری با فواره داخلی آن را بهم متصل می‌کند. این دو منبع آب نشانگر فراوانی، حاصلخیزی و ثروت دوره عثمانی نیز هستند. موزه کاخ بیگلربیگی استانبول با باغ و خاطرات شخصیت‌های تاریخی ساکن درآن، ارزش دیدن را دارد. هم‌چنین ویژگی‌های سبک معماری عثمانی را در تنگه بسفر منعکس می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید گذشته را از طریق تاریخ چشمگیر این کاخ و برج Maiden’s ببینید، با تور قایق‌سواری تنگه بسفر و بیلربیی همراه شوید. 

دسترسی، ساعت بازدید و هزینه ورودی

Beylerbeyi Sarayı

دستیابی به کاخ بیگلربیگی استانبول آسان است؛ چرا که وسایل نقلیه عمومی از Uskudar و  Kadıkoy وجود دارد. هم‌چنین شما می‌توانید مسیر پیاده‌روی و برنامه‌های اتوبوس را به‌راحتی از طریق سایت استانبول دات کام بیابید. 

ساعت بازدید این موزه نیز مانند سایر موزه‌ها است، با این تفاوت که زودتر تعطیل می‌شود. این موزه همه‌روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت 9:30 تا 4 بعدازظهر باز است و به گردشگران امکان بازدید از تمام جزئیات این سازه را می‌دهد. لازم به ذکر است هزینه پذیرش موزه 1 دلار خواهد بود.

  بازدید از این کاخ برای تمامی دانش آموزان، بزرگسالان و گروه‌های سنی مختلف ممکن است، اما هزینه ورودی متفاوت است. هزینه ورودی کاخ بیگلربیگی از دیگر موزه‌های معروف استانبول بیشتر نیست، به‌طوری‌که به همه اجازه می‌دهد ظرافت دکوراسیون هنری و روح امپراطوری محل را کشف کنند. بلیط‌های گوناگونی برای بازدید از این کاخ وجود دارد؛ شما می‌توانید به صورت جداگانه از این بنا بازدید کنید و یا با یک تور گردشگری به طور همزمان از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف مانند کاخ‌های دولماباغچه، قراقویونلو، هتل چراغان پالاس کمپینسکی و خانه‌های عمارت با نام «یالی» که در بخش آسیایی استانبول قرار دارند دیدن کنید.

آدرس: Abdullahaga Caddesi 81210 Beylerbeyi

پیشنهاد می‌کنیم به کاخ بیگلربیگی بروید و از این جای دیدنی استانبول دیدن کنید. همین حالا بلیط هواپیما استانبول را رزرو کنید!

سوال‌های پرتکرار

کاخ بیگلربیگی استانبول متعلق به کیست؟

این کاخ در منطقه اسکودار استانبول، واقع و توسط معمارانی مانند سرکیس بالیان و آگوپ، در سال‌های 1861-1865 ساخته شده‌است.

کاخ بیگلربیگی در حال حاضر چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

این کاخ، یکی از پربازدیدترین کاخ‌های تاریخی است که در حال حاضر، به عنوان موزه، درهای آن به روی گردشگران گشوده شده‌‌است.

چگونه از کادیکوی به کاخ بیلربیی استانبول برویم؟

کارت توریستی استانبول را دریافت کنید و سپس بهترین گزینه‌های حمل‌و‌نقل را در نقشه‌های گوگل جستجو کنید؛ اتوبوس، مترو و قایق همه در دسترسند.

چه هتل‌هایی در نزدیکی این جاذبه دیدنی هستند؟

The Stay Bosphorus، آپارتمان‌های گلدن استریت با چشم‌انداز دریا و Ramada Istanbul Asia.

چه جاذبه‌هایی در نزدیکی کاخ هستند؟

تنگه بسفر، مسجد اورتاکوی و کاخ یا هتل چراغان پلاس.

نظرات کاربران