کاخ های استانبول

9 مورد از کاخ های استانبول؛ سفری به عالم زیبای اسرارآمیز

در قلب شهری که هر خیابانش یک داستان تاریخی دارد، کاخ‌ها به عنوان شاهکارهایی از هنر و تاریخ درخشان می‌اندازند. استانبول، شهری که برخی از بزرگترین و زیباترین کاخ‌های جهان را به خود اختصاص داده است، هر یک داستانی جذاب از عظمت و دلنشینی را با خود به اشتراک می‌گذارند.

رزرو تور استانبول

از حکایت‌های پرده برداری در داخل دیوارهای سفیدپوش تا چشم‌اندازهای خیره‌کننده از بالاگراه‌ها، کاخ های استانبول همواره دلهای ما را با زیبایی‌های گمنام و تاریخی پر می‌کنند. با ما همراه شوید تا در این سفر جذاب به دنیایی از عظمت و شکوه که در هر حجم گویای یک داستان فراتر از زمان است، دعوت شوید.

با رزرو بلیط هواپیما استانبول، به بازدید از این کاخ های شگفت انگیز بروید.

کاخ توپکاپی (Topkapı Palace)

کاخ های استانبول

کاخ بسیار زیبای توپکاپی که توسط فاتح سلطان مهمت در سال‌های در 1460 – 1478 ساخته شده، محل زندگی و حکومت سلاطین عثمانی و محل تحصیل در آن زمان بود‌. اینجا جایی است که خزانه‌داری سلطنتی، آثار مقدس و آرشیو امپراتوری نگهداری می‌شود. 

در این کاخ موزه‌های مختلفی از جمله Hagia Eirene (جایی که کنسرت‌های زیادی در آن برگزار می‌شود)، بخش آثار مقدس و بخش حرمسرا وجود دارد. 

هزینه ورودی موزه و هزینه اضافی برای ورود به بخش حرمسرا و ایا ایرنه وجود دارد. کالسکه و صندلی چرخدار مجاز نیست. از آنجایی که بخش بقاع متبرکه از اهمیت مذهبی بالایی برخوردار است، باید توجه داشت که با شلوارک، دامن کوتاه، بلوز بند دار و تاپ بدون بند وارد نشوید. 

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: فصل زمستان 09:00 الی 16:45، فصل تابستان 09:00 تا 18:45 سه شنبه تعطیل است.

وب سایت:  millisaraylar.gov.tr

مکان: Ayvansaray, 34087 Fatih/İstanbul

شماره تلفن: (0212) 512 04 80

بخوانید: آداب و رسوم ازدواج در استانبول؛ جشنواره رنگ و رقص و موسیقی

کاخ بیلربی (Beylerbeyi Palace)

Beylerbeyi Palace

کاخ بیلربی که توسط سلطان عبدالعزیز بین سال‌های 1863 و 1865 ساخته شد، توسط سلاطین عثمانی به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده می‌شد و از زیباترین کاخ های استانبول است. در دوره‌های بعد، این کاخ به عنوان مهمانخانه‌ای که مهمانان دولتی در آن پذیرایی می‌کردند، تبدیل شد. 

این کاخ از دو بخش مجزا به نام‌های «حرم» و «مابین» تشکیل شده‌ که آن را شبیه به خانه‌های قدیمی عثمانی کرده‌است. کاخ بیلربی که به عنوان ترکیبی از غرب و شرق ساخته شده، نمونه‌های خارق‌العاده‌ای از جزئیات معماری باروک دارد. 

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: 09:00 تا 17:00 ، روزهای دوشنبه تعطیل است.

وب سایت:  millisaraylar.gov.tr

مکان: Beylerbeyi, Beylerbeyi Kavşağı, 34676 Üsküdar, İstanbul, Turkey

شماره تلفن: (0216) 321 93 20

بخوانید: معرفی بهترین دانشگاه های استانبول+ معرفی رشته و رتبه

کاخ چیراغان (Çırağan Palace)

کاخ های استانبول

نظرتان در مورد اقامت در اقامتگاه‌های تاریخی استانبول چیست؟ Ciragan Palace Kempinski Istanbul این فرصت را برای شما فراهم می‌کند. می‌توانید تعطیلات لذت بخشی را با اقامت در سوئیت‌های یک قصر عثمانی، چشیدن غذاهای عثمانی و ترکی در کنار تنگه بسفر و شنا در استخر بی‌نهایت با منظره خیره‌کننده بسفر سپری کنید. 

کاخ چیراغان توسط وزیر اعظم دامت ابراهیم پاشا و همسرش فاطمه سلطان بین بشیکتاش و اورتاکوی، تماما از سنگ مرمر سفید ساخته شد. در حال حاضر نیز هنوز این شکوه و زیبایی را حفظ کرده است. یکی از نکات جالب این کاخ در بین سال‌های 1718 تا 1730 بود (که به عصر لاله‌ها معروف است)، سرگرمی در نور شمع «Çırağan»  برگزار می‌کردند و شاید هم به همین خاطر نامش را چیراغان نهادند.  

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: 7/24

وب سایت:  kempinski.com

مکان: Yıldız, Çırağan Cd. No:32, 34349 Beşiktaş/İstanbul

شماره تلفن: (0212) 326 46 46

بخوانید: بهترین بیمارستان های استانبول؛ کجا بهترین خدمات پزشکی را پیدا کنیم؟

کاخ ییلدیز (Yıldız Palace)

Yıldız Palace

کاخ ییلدیز نخلستانی است که از دوران امپراتوری بیزانس جان سالم به در برده است. سلیم سوم پس از فتح استانبول، در نخلستانی که به «باغ کازانجی» تغییر نام داد، عمارتی به نام «یلدیز» برای مادرش «مهریشاه ولیده سلطان» ساخت. هر یک از سلاطین یک کاخ تابستانی و یک غرفه اضافه کردند و به این ترتیب کاخ یلدیز آشکار شد. 

هنگام بازدید از ساختمان حتما از سالن تشریفات دیدن کنید. در اینجا شما را مجذوب فرش 406 متر مربعی Hereke از دیوار به دیوار و شکوه سقف‌های با روکش طلا می‌کند. یکی از کاخ های استانبول که می‌تواند شما را به گذشته باشکوه این شهر ببرد و تجربه مجلل را به شما هدیه دهد. 

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: کاخ یلدیز دوشنبه ها بسته است و روزهای دیگر از ساعت 09:00 تا 17:00 باز است.

مکان: Yıldız, Yıldız Sarayı Müzesi, 34349 Beşiktaş, İstanbul, Turkey

شماره تلفن: (0212) 258 30 80

وب سایت:  millisaraylar.gov.tr

بخوانید: قدم به قدم در بهترین پارک های استانبول !

کاخ کوچوکسو (Küçüksu Pavilion)

کاخ های استانبول

تاریخ منطقه‌ای که در آن کاخ کوچوکسو، که در زمان سلطنت سلطان محمود اول ساخته و در سال 1857 تکمیل شد، به امپراتوری بیزانس باز می‌گردد. در هر اتاق کاخ کوچوکسو شومینه‌هایی ساخته شده توسط هنرمندان معروف وجود دارد که سلاطین از آن برای فعالیت‌هایی مانند استراحت و سرگرمی استفاده می‌کردند. این یک موزه هنری با تزئینات به سبک اروپایی، فرش و نقاشی است که یکی از زیباترین کاخ های استانبول را به نمایش می‌گذارد. 

کاخ کوچوکسو بازتاب سبک سنتی ترکی است، در تنگه بسفر بین رودخانه‌های کوچوکسو و گوکسو قرار دارد. در اطراف این کاخ رستوران‌ها و کافه تریاهای مختلفی وجود دارد که می‌توانند بازدید از این مجموعه را در خاطره‌های سفرتان با یک استکان چای کمر باریک ثبت کنند. 

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: 09:00 تا 17:00 روزهای دوشنبه تعطیل است.

مکان: Göksu, Küçüksu Cd., 34810 Beykoz, İstanbul, Turkey

شماره تلفن: (0216) 332 33 03

وب سایت:  millisaraylar.gov.tr

بخوانید: بهترین منطقه استانبول؛ مناطق لاکچری، خرید، تفریحی یا ایرانی نشین!

کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Palace)

Dolmabahçe Palace in istanbul

کاخ دولما باغچه که توسط سیزدهمین سلطان عثمانی، سلطان عبدالمجید بین سال‌های 1843 و 1856 ساخته شد، از سه بخش اصلی تشکیل شده است: Selamlık، تالار تشریفات و حرمسرا.

Selamlık محلی است که در آن امور دولتی انجام می‌شد. تالار تشریفات جایی است که سلاطین با شخصیت‌های برجسته کشور گرد هم می‌آمدند و حرمسرا منطقه‌ای ویژه‌ای بود که سلطان با خانواده‌اش وقت می‌گذراند. تأثیرات معماری غربی در جزئیات و ساختار کلی کاخ دیده می‌شود که دارای 285 اتاق، 43 تالار، 68 سرویس بهداشتی و 6 حمام است.

کاخ دولماباغچه که در آن می‌توانید شکوه و عظمت تاریخی امپراتوری را با تمام جزئیات آن ببینید، قصری است که وقتی به استانبول می‌آیید حتماً باید آن را ببینید. 

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: 09:00 الی 16:00 روزهای دوشنبه تعطیل است.

مکان: Vişnezade, Dolmabahçe Cd, 34357 Beşiktaş, İstanbul, Turkey

شماره تلفن: (0212) 236 90 00

وب سایت:  millisaraylar.gov.tr

بخوانید: چه کارهایی را در محله سلطان احمد استانبول باید انجام داد؟

کاخ ایهلامور (Ihlamur Pavilion)

کاخ های استانبول

از دیگر کاخ های استانبول، کاخ ایهلامور است که بین بشیکتاش، یلدیز و نیشانتاشی قرار دارد، متعلق به حاجی حسین آقا در قرن هجدهم بوده و همچنین به تاکستان‌های حاجی حسین معروف بوده‌است. در زمان سلطان احمد سوم، این تاکستان‌ها به «حس باغچه» تبدیل شد. زمانی که سلطان عبدالمجید در قرن نوزدهم تاج و تخت را به ارث برد، ساخت غرفه ایهلامور آغاز شد. 

ساختمان اصلی، به صورت خاصی چشمگیر است. راه پله‌ها سبک باروک دارای طراحی خیره کننده با نقش برجسته‌های جالب و پر جنب‌وجوش هستند. در حال حاضر از این کاخ به عنوان موزه استفاده می‌شود و به روی بازدیدکنندگان باز است. اگر به دیدن این کاخ می‌روید، حتما به قسمت غرفه Maiyet سر بزنید. این بخش ساختمانی به سبک سنتی، شامل ساختاری است که به عنوان کافه تریا زمستانی عمل می‌کند. می‌توانید درحالی‌که از گشتن در کاخ خسته شده‌اید، در مکانی رویایی بنشینید و با تماشای باغ سرسبز آن قهوه بنوشید.  

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: 09:00 الی 17:00 روزهای دوشنبه و پنجشنبه تعطیل است

مکان: Teşvikiye, 34365 Şişli, İstanbul, Turkey

شماره تلفن: (0212) 259 50 86

وب سایت: millisaraylar.gov.tr

بخوانید: زیبایی معماری مسجد شاهزاده مصطفی استانبول را دست کم نگیرید!

کاخ خدیو (Hidiv)

Hidiv Palace

کاخ خدیو، ساخته شده در سال 1907، در منطقه Çubuklu در Beykoz واقع شده است. این بنا توسط عباس حلمی پاشا، آخرین فرماندار عثمانی مصر ساخته شده است. پس از آن، یک برج باشکوه با چشم انداز تنگه بسفر به همراه عمارت به این کاخ اضافه کردند و شکوه و عظمت زیبایی را به آن بخشیدند. 

این ملک باشکوه با معماری پرآذین، باغ‌های زیبا و مکان‌های عالی و یک فواره به یاد ماندنی، تجربه‌ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. اینجا همچنین یکی از کاخ های استانبول است که جشن عروسی و جلسات کاری مهم در آن برگزار می‌کنند. 

اطلاعات بیشتر

ساعت کاری: 09:00 الی 23:00

مکان: Çubuklu Mah, Hidiv Kasrı Cd. No. 1 D:1, 34805 Beykoz/İstanbul

شماره تلفن: (0216) 413 92 53

بخوانید: مسجد فاتح استانبول؛ مسجدی با معماری بیزانسی!

کاخ تکفور (Tekfur Palace)

کاخ های استانبول

کاخ پورفیروژنیتوس یکی از بهترین کاخ های استانبول است. تکفور سارای (Tekfur Sarayı) که عموماً به عنوان کاخ پورفیروژنیتوس شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های استانبول به حساب می‌آید. این بنا در قرن سیزدهم ساخته شد و توسط سلاطین عثمانی به عنوان اقامتگاه و دادگاه استفاده می‌شد.

این کاخ نمونه بارز معماری عثمانی است و در سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در حال حاضر، زمانی که برای بازدید از موزه چینی باز می‌شود، می‌توان به آن دسترسی داشت. 

اطلاعات بیشتر

ساعات کاری: 9 صبح تا 6 بعد از ظهر

مکان: Ayvansaray, Fatih/Istanbul

با رزرو هتل در استانبول زیبا و تاریخی ، تنها سه کلیک فاصله دارید.

حرف آخر

از کاخ توپکاپی گرفته تا تکفور، هر یک از این کاخ‌ها در استانبول چیزهای منحصر به فردی برای ارائه دارند. امیدواریم از یادگیری تاریخچه و اهمیت آن‌ها لذت برده باشید زیرا هر یک به تنهایی یک شاهکار است. بنابراین، اگر زمانی، بلیط هواپیما استانبول را خریدید و به این شهر زیبا سفر کردید، حتما از حداقل یکی از این کاخ های استانبول دیدن کنید، مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد!

سوالات متداول

کاخ دولما با تاریخچه‌ای چه جالبی شناخته می‌شود؟

کاخ دولما یکی از کاخ‌های تاریخی استانبول است که در قرون وسطی ساخته شده و به مرکز فرهنگی و هنری تبدیل شده است.

کاخ توپکاپی با چه جاذبه‌هایی معروف است؟

کاخ توپکاپی به خاطر زیبایی معماری و باغ‌های خارجی‌اش مشهور است، همچنین در طول تاریخ نقطه تجمع فرهنگی و هنری بوده است.

چه کاخ‌هایی از دوران عثمانی به جا مانده‌اند؟

کاخ‌های توپکاپی، دولما، و بیانیقدی به عنوان نمونه‌های کاخ‌های عثمانی باقی‌مانده هستند.

چه برنامه‌های بازدید از کاخ‌ها در استانبول وجود دارد؟

بسیاری از کاخ‌ها به عنوان موزه‌ها بازدیدپذیر هستند، که باعث می‌شود بازدیدکنندگان به زیبایی‌ها و تاریخچه این ساختمان‌ها پی ببرند.

نظرات کاربران