Küçüksu Kasrı
23 اردیبهشت 1402
استانبول

کاخ کوچوکسو؛ شگفتی در کنار تنگه بسفر

کاخ کوچوکسو از مکان‌های تاریخی و زیبای استانبول است که در گذشته برای اقامت‌های ییلاقی سلاطین عثمانی مورد استفاده قرار می‌‌گرفته است. امروز قصد داریم درون این کاخ با یکدیگر قدم بزنیم و درباره ویژگی‌ها آن بیشتر بدانیم. 

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

کمی با تاریخچه کاخ کوچوکسو آشنا شویم

کاخ کوچوکسو

کوچوکسو یکی از جاذبه‌های آناتولی استانبول نیز است که با طراحی معماری فوق‌العاده‌ی قرن نوزدهمی ساخته شده‌است. این کاخ که برای امپراتوری عثمانی از اهمیت زیادی برخوردار بود، از مکان‌هایی بود که مورد توجه مصطفی کمال آتاتورک قرار گرفت و وی در مدت اقامت خود در استانبول در آنجا به انجام کارهای خود پرداخت.

منطقه‌ای که کاخ کوچوکسو در آن قرار دارد، اولین بار توسط چهارم ساخته شد. مورات و بعدها در زمان محمود اول کم کم شروع به ساخت یک کاخ چوبی کردند و تا مدت‌ها سلاطین مختلف از آن استفاده می‌کردند. 

از سوی دیگر تا زمان سلطنت عبدالمجید از آن کاخ بسیار استفاده و بخشی از اداره دولت عثمانی از اینجا تأمین می‌شد. از سوی دیگر، سلطان عبدالمجید آن قصر چوبی را تخریب کرد و کوچوکسو در سال 1857 را ساخت که اکنون شکوه و عظمت آن را می‌بینیم. بعدها این کاخ که تحت فرآیندهای مختلف مرمت و نوآوری قرار گرفت، در سال‌های آخر دوره جمهوری به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.

کاخ های استانبول پیشنهاد 3 کلیک
9 مورد از کاخ های استانبول؛ سفری به عالم زیبای اسرارآمیز

معماری کاخ کوچوکسو چگونه است؟

کاخ کوچوکسو معماری خاص و زیبایی دارد. سبک ساخت آن از نئو باروک استفاده شده و ظرافت خاصی را در هر گوشه‌اش به نمایش می‌گذارد. ساختمان این کاخ از دو بخش اصلی و بزرگ و یک بخش زیر زمین تشکیل شده و برای هر قسمت آن جزئیات مخصوص به خود را دارد. از نرده‌های آهنی سفید رنگ گرفته، اتاق‌های بزرگ مزین شده با سنگ مرمر ایتالیایی، شومینه‌های خاص تزئین شده، لوسترهای تاریخی و گران‌قیمت و بسیاری موارد دیگر که باید از نزدیک آن‌ها را تماشا کنید و لذت ببرید. 

در کنار زیبایی داخلی کاخ، آنچه که ویژگی مثبت آن به حساب می‌آید، قرارگیری آن در کنار تنگه بسفر است. چشم‌انداز این کاخ در کنار آب و کوه‌های سرسبز پشت آن از منظره‌های زیبایی است که در هنگام بازدید خواهید دید. 

رزرو تور استانبول با سه کلیک خوبه!

کاخ کوچوکسو شهرت جهانی دارد

کاخ کوچوکسو

همان‌طور که در قسمت قبلی گفتیم، موقعیت ویژه قرارگیری این کاخ و زیبایی معماری آن باعث شده تا محبوبیت زیادی پیدا کند و مورد توجه گارگردان‌های مطرح قرار گیرد. لوکیشن خاص کاخ کوچوکسو در  فیلم‌های زیادی مانند جیمز باند (The World Is Not Enough) و دیگر فیلم Ek Tha Tiger استفاده شده و همین باعث معروف شدن بیشتر این کاخ شده‌است. 

آیا کاخ کوچوکسو موزه است؟

از آنجایی که این کاخ از زیبایی خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های اصلی استانبول شناخته می‌شود، گردشگران و توریست‌های زیادی برای دیدن آن صف می‌کشند. اما چیزی که باید در مورد کوچوکسو بدانید، این است که این کاخ میزبان مراسم‌ها و عروسی‌های زیادی است. فضای زیبای آن یک شب رویایی را برای عروس و دامادها خلق می‌کند. 

کاخ کوچوکسو در کجا قرار دارد؟

کاخ کوچوکسو

در محله کوچوکسو از منطقه بیکوز (Beykoz) و بخش آسیایی تنگه بسفر، این کاخ زیبا قرار دارد. کاخ کوچوکسو بین دو جاذبه پل سلطان محمد فاتح و قلعه آناتولی حصار قرار گرفته و از جاهای دیدنی استانبول به حساب می‌آید. 

Bilerbi Palace, Istanbul پیشنهاد 3 کلیک
کاخ بیلربی استانبول؛ مرواریدی در کنار دریای مرمره

از کجا به کاخ کوچوکسو برویم؟

اگر بخواهید با اتوبوس به این جاذبه بروید، باید از میدان تکسیم به ایستگاه کادیکوی رفته و سوار اتوبوس‌های همین مسیر شوید. بعد از 7 ایستگاه پیاده شوید و به سمت تونل بروید. پس از آن سوار اتوبوس Karanlikdere / Cavusbasi شده و در انتها در در ایستگاه Sevda Tepesi پیاده شوید. در نهایت با کمی پیاده‌روی به کاخ خواهید رسید. 

هزینه ورودی غرفه کوچوکسو 2023

کاخ کوچوکسو

هزینه ورودی کوچوکسو برای سال 2023 و قیمت صبحانه برای سال 2023 به شرح زیر است.

  • هزینه ورودی برای شهروندان ترکیه (بزرگسال) = 15 لیر
  • هزینه ورودی (دانشجویی) برای شهروندان ترکیه = 5 لیر
  • هزینه ورودی برای شهروندان خارجی = 30 لیر
  • میانگین هزینه صبحانه برای هر نفر = 130 لیر

ساعت ورود و خروج به غرفه کوچوکسو 

ساعات باز و بسته شدن کوچوکسو به شرح زیر است:

  • ساعت باز شدن = 09:00
  • ساعت بسته شدن = 16:30

توجه: کاخ کوچوکسو در روزهای دوشنبه و پنجشنبه به روی بازدیدکنندگان بسته است.

کاخ توپکاپی استانبول پیشنهاد 3 کلیک
کاخ توپکاپی استانبول؛ نگاهی به میراث عثمانی در قلب ترکیه

جاهای دیدنی اطراف کاخ کوچوکسو

Basilica Cistern
  • موزه رحمی کوچ
  • آب انبار بازیلیکا
  • مینیاتورک
  • کاخ دولما باغچه
  • کاخ توپکاپی

آیا کارت موزه در غرفه کوچوکسو معتبر است؟

شهروندان دارای Müzekart م‌ توانند به طور کاملا رایگان از کاخ Küçüksu بازدید کنند. علاوه بر آن، افراد زیر نیز می‌توانند به صورت رایگان به دیدنی این جاذبه زیبا بروند: 

  • کودکان 0 تا 6 ساله
  • اتباع بالای 65 سال
  • دارندگان مدال استقلال
  • شهروندان معلول و یک نفر همراه
  • معلمان و مدیران گروه‌هایی از دانش‌آموزان مدرسه را همراهی می‌کنند

دنبال رزرو هتل های 3 ستاره استانبول هستید؟

حرف آخر

استانبول این شهر سرزنده، جاذبه‌های زیادی برای دیدن و تجربه کردن دارد. کاخ کوچوکسو از مکان‌های دیدنی و تاریخی، یکی از این جاذبه‌ها بوده و می‌تواند رنگ و بویی تاریخی به خاطرات سفرتان ببخشد. فضای قدیمی و باشکوه داخلی در کنار قرارگیری در تنگه بسفر، کوچوکسو را دیدنی و خاص‌تر کرده‌است. 

سوالات متداول

کاخ کوچوکسو چه ویژگی‌های معماری دارد؟

این کاخ به سبک معماری باروک عثمانی ساخته شده و دارای نقاشی‌های داخلی زیبا، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و تزئینات ظریف است.

چه فعالیت‌هایی می‌توان در کاخ کوچوکسو انجام داد؟

بازدیدکنندگان می‌توانند از موزه داخل کاخ بازدید کنند، در باغ‌های زیبا قدم بزنند و از مناظر چشم‌نواز تنگه بسفر لذت ببرند.

کاخ کوچوکسو چه اهمیتی در تاریخ ترکیه دارد؟

کاخ کوچوکسو به عنوان نمونه‌ای برجسته از تجمل و زیبایی در دوران امپراتوری عثمانی، نمایانگر تاریخ غنی و فرهنگی ترکیه است و به عنوان میراث فرهنگی حفظ شده‌ است.

نظرات کاربران