Dolma Baghce Palace in Istanbul

13 حقیقت حیرت‌انگیز درباره کاخ دولما باغچه در استانبول!

کاخ دولما باغچه آخرین و باشکوه‌ترین کاخ معاصر عثمانی است که در قرن نوزدهم در استانبول ساخته شده‌است. ساخت این بنا در 13 ژوئن 1843 آغاز شد و در 7 ژوئن 1856 درهای آن به روی عموم گشوده شد. این کاخ در زمینی به مساحت 110 هزار متر مربع، با چشم‌اندازی باشکوه مشرف به تنگه بسفر قرار دارد. هم‌چنین منطقه ساحلی بشیکتاش استانبول که کاخ دولما باغچه در آن قرار دارد، از قدیم‌الایام بندرگاهی طبیعی بوده که کشتی‌ها در آن پناه می‌گرفته‌اند. 

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما استانبول را رزرو کرده اید؟

تاریخچه کاخ دولما باغچه در استانبول

Dolma Baghce Palace in Istanbul

کاخ دولما باغچه به دلیل اهمیت تاریخی و معماری باشکوه، آثار ارزشمندی مانند مصنوعات کریستالی نوآورانه، فرش، کاشی‌کاری و بسیاری موارد دیگر که در اتاق‌ها و تالارهای آن جای گرفته، اهمیت یافته‌است. منطقه ساحلی که این کاخ در آن قرار دارد و از دیرباز به عنوان خلیج و لنگرگاه کشتی‌های نیروی دریایی و محل برگزاری مراسم دریایی در دوره عثمانی بوده، پس از پر شدن، «دولما باغچه پر شده از ساحل» نام گرفت. این کاخ که سومین کاخ بزرگ استانبول در میان سایر کاخ‌های ساخته شده در دوره عثمانی است، با باغ‌ها و معماری باستانی‌اش، نقطه عطف استانبول به شمار می‌آید. 

ساحل بکتاش و محیط اطراف آن در دوره عثمانی مورد توجه قرار گرفت؛ به‌طوری‌که طی سال‌ها، شش سلطان آخر عثمانی‌ها مانند سلطان عبدالحمید، سلطان عبدالعزیز، سلطان مراد پنجم، سلطان دوم عبدالحکیم، سلطان محمد پنجم و سلطان محمد وحیدالدین در آن می‌زیسته‌اند. سلاطین با خانواده‌ها و خویشاوندان نزدیک، خدمتکاران و نگهبانان در کاخ‌ها زندگی می کردند. اما کاخ تنها به عنوان اقامتگاه سلطان مورد استفاده قرار نمی‌گرفت؛ بلکه مرکز ایالت بود، جلسات شورا در آن تشکیل می شد و محل اداره حکومت بود. پس از تأسیس جمهوری ترکیه در آنکارا، مصطفی کمال‌پاشا تمام وظایف دولتی را به پایتخت ترکیه، یعنی آنکارا، منتقل کرد، اما در بازدید از استانبول، مصطفی پاشا تنها یک اتاق کوچک در کاخ دولما باغچه را به عنوان اتاق خود اشغال کرد. او ماند، از مهمانان خارجی خود پذیرایی کرد و مرکزی عملی برای کنگره ملی، تاریخی، زبانی و کنفرانس‌های بین‌المللی ساخت.

معماری کاخ دولما باغچه در استانبول

کاخ عثمانی دارای 3 بخش اصلی بود: محله‌های خانوادگی یا حرمس، کاخ بیرونی و درونی یا اندرون. آشپزخانه یکی از جالب‌ترین بخش‌های کاخ دولما باغچه در استانبول بود. کاخ‌های عثمانی دارای 2 آشپزخانه اصلی بودند؛ مطبخ همایون که برای آماده‌سازی غذای سلطان و مطبخ امیره برای تهیه غذا سایر افراد داخل کاخ استفاده می‌شد. هر بخش از آشپزخانه سرآشپز داشت و هر سرآشپز، 60 آشپز و 200 دستیار در خدمتش بود. علاوه بر این‌ها، افراد زیادی با مهارت‌های خاص وجود داشتند که کار شیرینی‌پزی، درست کردن ماست و ذبح مرغ را برعهده داشتند. هم‌چنین افراد زیادی وجود داشتند که مسئولیت شستن ظروف، جارو کردن، خشکشویی لباس‌ها و غیره را بر دوش داشتند؛ به این افراد کالفا می‌گفتند. در کاخ‌های عثمانی دو وعده غذا خورده می‌شد؛ یکی در اواخر صبح و دیگری در وعده عصرانه.

Dolma Baghce Palace in Istanbul

باغ‌های کاخ دولما باغچه در استانبول از 4 بخش بزرگ به نام‌های هاسباغچه یا سلاملیک، کوشلوک، حرمسرا و باغ تاج تشکیل شده‌اند. این باغ‌ها با توجه به عملکرد سازه‌های اطراف، مکان‌یابی و طبقه‌بندی می‌شوند. گیاهان کمیاب باغ‌‌های کاخ مربوط به مناطقی از آسیا، اروپا و آمریکا انتخاب و آورده شده‌‌اند تا مجموعه‌ای باشکوه با چیدمانی مجلل در باغ‌ها به نمایش درآید. باغ‌های کاخ دولما باغچه در استانبول در وسط محوطه‌ای سرسبز و بزرگ در خشکی و کنار دریا قرار دارند و از حوض‌ها، گلدان‌ها، مجسمه‌ها و فانوس‌ها در آن بهره گرفته شده؛ به عبارتی دیگر سبکی اروپایی دارند. در ساخت این کاخ از فرم‌های معماری غربی مانند باروک، روکوکو و نئوکلاسیک استفاده شده‌است که از نظر کارکرد و سازه معماری به سنت کاخ عثمانی غربی وفادار مانده و با ویژگی‌های خانه‌های ترکی آمیخته شده‌است.

13 حقیقت درباره کاخ دولما باغچه در استانبول

  • دولما باغچه در لغت به معنای «باغ پر شده» است.
  • این کاخ با مساحت 45 هزار متر مربع بزرگ‌ترین کاخ ترکیه است.
  • کاخ دولما باغچه دارای ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶۸ سرویس بهداشتی و ۶ حمام ترکی است.
  • بنیانگزار جمهوری ترکیه، مصطفی کمال‌پاشا، در اولین اتاق خواب کاخ دولما باغچه در استانبول درگذشت و ساعت روی دیوار نیز از زمان مرگش روی 9:05 دقیقه متوقف گشته‌است.
  • 14 تن طلا برای تزئین برگ‌های طلا در سقف استفاده شده‌است.
  • 131 فرش ابریشم دستبافت ویژه این کاخ بافته شده‌است.
  • لوستر کریستالی که ملکه ویکتوریا انگلستان به عنوان هدیه به کاخ فرستاده، با 750 لامپ و وزن 4.5 تن بزرگ‌ترین لوستر جهان است.
  • در تزئین موزه کاخ دولما باغچه در استانبول از سنگ‌های گران قیمتی مانند سنگ مرمر مصری و پورفیری استفاده شده‌است.
  • در گذشته اتاق‌های مشرف به دریا توسط وزیر اعظم و مقامات ارشد عثمانی و وزرای دولتی استفاده می‌شد.
  • یک لوستر کریستالی زیبا بالای پلکان نصب شده که زیبایی چشمگیر آن نفس آدمی را بند می‌آورد!
  • مجموعه‌ای از 202 نقاشی رنگ روغن زیبا توسط ایوان آیوازوفسکی، گوستاو بولانگر، ژان لئون ژروم، فائوستو زونارو، فلیکس زیم، کارل جوزف کوواسی، عثمان حمدی بسیگ، عثمان نوری‌پاشا، خلیل‌پاشا و سایر نقاشان برجسته کشورهای مختلف در این کاخ به نمایش گذاشته شده‌است.
  • عکس‌برداری از فضای داخلی و چشمگیر کاخ ممکن نیست.
  • شما فقط با پیوستن به یک تور راهنما می‌توانید وارد کاخ شوید و اجازه ندارید به تنهایی از داخل کاخ دولما باغچه در استانبول دیدن کنید. فراموش نکنید هزینه ورودی به این کاخ 6.5 دلار است. درصورتی‌که بخواهید از حرمسرا دیدن کنید، حدود 5 دلار و در صورت بازدید از کاخ و حرمسرا، حدود 9 دلار پرداخت خواهید کرد.

در آخر؛ چگونه به به این بنا دسترسی پیدا کنیم؟

Dolma Baghce Palace in Istanbul

برای رسیدن به کاخ دولما باغچه که در استانبول، منطقه بشیکتاش قرار دارد، کافی است از میدان تکسیم، خط مترو F1 را به سمت کاباتاش سوار شوید و در ایستگاه آخر پیاده شوید. پس از حدود 500 متر پیاده‌روی به کاخ می‌رسید. یادتان نرود که با رزرو تور استانبول در سه کلیک؛ سفرتان پر از خاطره خواهد شد!

نظرات کاربران