محله بالات

در محله بالات استانبول چه کارهایی انجام بدهیم؟16 پیشنهاد جذاب!

محله بالات

در سال های اخیر شنیدن نام تور استانبول، تصویر مراکز خرید و برندهای معروف مد و فشن در ذهن تداعی می گردد. اما استانبول در اصل تنگه بسفر است و مرغان دریایی که همیشه بر روی آب در حال پرواز هستند. استانبول هوای ابری و نیمه شرجی است برای ماهی گیری کنار ساحل. استانبول بلیت کشتی تفریحی است برای بازدید از جزایری مانند بیوک آدا و دوچرخه سواری در کوچه های جزیره زیر سایه درختان صورتی و بنفش اقاقیا. این همه از زیبایی این شهر دلربا گفتیم. اما در اصل استانبول شهر پادشاهان عثمانی است که در گوشه به گوشه آن بناهایی سنگی و قدیمی از دوران بیزانس و پادشاهی عثمانی دیده می شود.آنچه معرفی اصالت و رگ و ریشه استانبول است، محله های قدیمی و سنگفرش شهر است که همچون صدف، مروارید قلعه ها، کلیساها و کنیسه های عثمانی را در آغوش خود محافظت می کنند. یکی از این محلات بی نظیر، محله بالات استانبول در منطقه فاتح است که به محله رنگارنگ معروف است.خانه های قدیمی در میان کافه های دنج و کوچه های سنگفرش شیب دار محله، همان صفحه رنگی نقاشی شده از کتاب تاریخ عثمانی است که دیدن تصویر برای غرق شدن در داستان های تاریخی کافیست.

رزرو تور استانبول

کمی درباره محله فنر و بالات

محله بالات در استانبول و همچنین فنر از محلات قدیمی به جای مانده از دوره عثمانی هستند، که خانواده های اصیل یهودی و یونانی در آنها زندگی می کرده اند. محلات قدیمی استانبول جاذبه گردشگری فوق العاده ای دارند، اما در سال های اخیر با تمرکز بخش گردشگری ترکیه بر روی جاذبه هایی همچون جزایر و مراکز خرید، محلات قدیمی با کوچه های سنگفرش و خانه هایی که هرکدام داستانی دارند، نقششان در گردشگری کمرنگ شده است. اما این داستان برای محله ببک یا محله بالات استانبول و فنر با بازسازی کارخانه قدیمی تنباکو به جای مانده از امپراطوری عثمانی و تبدیل آن به دانشگاه Kadir Has، متفاوت شد و این ساختمان نمادین اکنون به عنوان نقطه شروع تورهای پیاده روی گردشگران تعریف شده است.

گشت و گذار در محله بالات استانبول فقط به پیاده روی ختم نمی شود، اینجا یکی از بهترین منطقه استانبول است و حرف های زیادی برای شما دارد!

در محله بالات استانبول به این مکان ها سر بزنید

دانشگاه کادیر هاس

محله بالات

ساختمان این دانشگاه در دوره امپراطوری عثمانی، کارخانه ساخت تنباکو بوده است. این کارخانه که تا دوره جمهوری خواهان نیز به کار خود ادامه می داد، توسط “خانواده هاس” برای مدتی طولانی اجاره شد و در سال 1990 مورد بازسازی قرار گرفت. بازسازی موفق این بنا توسط خانواده هاس سبب شد تا برنده جایزه نوسترا اروپا شود. جالب است بدانید فعالیت های فرهنگی این دانشگاه و دانشجویان آن سبب احیای ورود مجدد گردشگران به این محله شده است. بنای قدیمی و معماری فوق العاده آن برای بازدید در حین پیاده روی در محله بالات استانبول است.

Cibali Gate دروازه ای از بیزانس!

دروازه سیبالی یکی از ده ها دروازه شهر از دوران امپراطوری روم (بیزانس) است که به سمت قسطنطنیه باز می شده است. این دروازه که امروزه بخشی از دیوارهای شهر در شبه جزیره تاریخی سواحل شاخ طلایی است. گرچه گردشگرانی که از استانبول بازدید می کنند بیشتر بر روی کاخ سلطان احمد (قسطنطنیه سابق) تمرکز می کنند. اما این دروازه در محله بالات استانبول گنجینه ای پنهان و دیدنی از روم شرقی است.

مسجد گل، کلیسایی که به مسجد تبدیل شد!

مسجد گل در محله بالات استانبول  فنر، در واقع کلیسایی مربوط به قرن یازدهم در دوران امپراطوری بیزانس است که با نام کلیسای سنت تئودوسیا شناخته می شده است. در نهایت این کلیسا در اواخر قرن پانزدهم به مسجد تبدیل شد. این مسجد نماد ترکیب معماری ادیان است؛ چرا که بنای مسجد شبی به صلیب یونانی بوده و در فضای داخلی آن می توان آثار نقاشی و معماری دوران بیزانس را نظاره کرد. در طبقه بالای مسجد نیز گالری هایی مانند مسجد ایاصوفیه فعال هستند.

کلیسای سنت نیکلاس

محله بالات

بدون شک یکی از چشمگیرترین بناهای محله بالات استانبول، کلیسای سنت نیکلاس است. این کلیسا علی رغم اینکه در خیابان شلوغ و پر رفت و آمدی قرار دارد، اما بنای ساده آن در نگاه اول توجه را جلب نمی کند. فضای آرام و عرفانی داخل کلیسا محبوب گردشگرانی است که برای بازدید این کلیسا و آشنایی با تاریخ استانبول رفته اند. توجه داشته باشید که ورود به این کلیسا نیازمند مجوز است و شما با کمک راهنمایان محلی می توانید از کلیسای سنت نیکلاس بازدید نمایید.

کافه آتلیه با بوی کارگاه نجاری

محله بالات استانبول، یک محله معمولی نیست، از عجایب آن مکان هایی است که با تغییر کاربری ساختمان های قدیمی بازسازی شده اند و فعالیت می کنند. یکی از این مکان ها کافه آتولی است. این کافه در گذشته یک کارگاه نجاری بوده که اکنون به عنوان کافه در حیاط یک کلیسای ویرانه از دوران بیزانس فعالیت می کند. نام کافه آتولی در زبان ترکی معنای طنز درد اما در زبان انگلیسی به معنای حال هوای کارگاه است. در واقع نیز وقتی از پیاده روی در محله بالات برای استراحت به کافه آتلیه می روید، حس همان کارگاه نجاری قدیمی را به خود می گیرید.

مدرسه سرخ با معماری نئوگوتیک

مدرسه سرخ در محله بالا استانبول، موسسه ای آموزشی و مذهبی برای تربیت روحانیون به جهت فعالیت در کلیسای قسطنطنیه بوده است. یکی از فارغ التحصیلان این مدرسه به نام کنستانتین دیمادیس در سال 1800 بنای مدرسه را بازسازی نمود.معماری نئوگوتیک مدرسه همانند جواهری در این منطقه می درخشد. اما چه حیف که گردشگرانی که از استانبول بازدید می کنند از این بنای زیبا با آجرهای قرمز یادآور معماری دوره بیزانس، بی خبر هستند. راهنمایان محلی بالات سعی می کنند در تورهای پیاده دوری گردشگران را با این جاذبه های دور از دیده مانده آشنا نمایند.

کلیسای سنت جورج

محله بالات

کلیسای کوچک ارتدکس یونانی اما باشکوه، که مرکز مسیحیان شرقی بوده است. اگرچه کلیسا مورد بازسازی قرار گرفته است، اما آثار اسقف اعظم و ایلخانانی که در دوره بیزانس از روحانیون این کلیسا بوده اند، همچنان در سنت جورج وجود دارد و برای کسانی که می خواهند با میراث دوران بیزانس آشنا شوند، گنجینه ای گرانبها است. سعی کنید حتما در تور پیاده روی محله بالات استانبول از این کلیسا بازدید نمایید. بناهای تاریخی و قدیمی تنها روح یک شهر نیستند، آنها شناسنامه شهر هستند.

خیابان ییلدیریم

این خیابان در محله بالات استانبول به خیابان کافه ها معروف است. ابتدا تا انتهای خیابان پر است از کافه های کوچک و بزرگ که جلوی بعضی از آنها میزهای پایه کوتاه با چهار پایه معروف ترکی است که مردها بعد از کار بر روی آنها می نشینند و گپ می زنند. شما نیز می توانید پس از بازدید کلیسای سنت جورج به یکی از این کافه ها بروید و استراحت کنید یا دل بسپارید به روند زندگی ساکنین محله بالات در استانبول.

خیابان Merdivenli Mektep

محله بالات

اگرچه محله بالات استانبول و بناهای تاریخی و منحصر به فرد آن از چشم گردشگران دور مانده است. اما در عوض خیابان Merdivenli Mektep یکی از خیابان هایی است که قطعا یکبار تصویر آن را در اینستاگرام دیده اید. در هر ساعتی از روز این خیابان با پیاده روهای رنگی و کافه دنج درونش، صحنه عکاسی جوانانی است که در حال ثبت تصویرشان رد این خیابان هستند. اگر عکستان را گرفتید، از همین خیابان قدم زنان می توانید به سمت مدرسه سرخ بروید.

دبیرستان یوواکیمیون

این دبیرستان که از بالای تپه قرار دارد، دبیرستانی یونانی الاصل از دوره عثمانی برای تحصیل دختران بوده است. در تاریخ عثمانی آمده است که دلیل تعطیلی این درسه در دهه 80، کاهش جمعیت یونانی ها در عثمانی بوده است. ساختمان مدرسه امروزه متروکه است اما باید بدانید که این مدرسه در زمان خود با تلاش های فراوان یواخیم دوم افتتاح شد و یکی از راه های دسترسی به آن در بالای تپه، خیابان Merdivenli Mektep در محله بالات استانبول است.

کلیسای مریم مقدس محله بالات استانبول

زمانی که ماری شاهزاده رومی برای ازدواج با هلاکو خان مغول انتخاب شد، به سمت ایران و برای زندگی با همسر روانه شد که قبل از رسیدن به خاک ایران، هلاکو خان می میرد. ماری با ولیعهد اباقاخان ازدواج میکند و در تمام سالهای زندگی در ایران سعی داشت مردم و اباقاخان را به دین مسیحیت دعوت کند. این شاهزاده رومی پس از مرگ همسرش به خاک وطن خود باز میگردد و کلیسای مریم مقدس را به همراه یک صومعه در کنارش ساخته و وقف حضرت مریم می کند. آنچه بر این کلیسا و سازنده آن در زندگی رفته است به انگار در تک تک آجرهای کلیسا نقش بسته و داستان ازدواج سیاسی دخترک 12 ساله با یک خان مغول را روایت می کند.

خیابان رنگی Kiremit

شهرت خیابان های محله بالات استانبول در اینستاگرام از شهرت آنها در میان گردشگران ورودی به استانبول بیشتر است. خیابان Kiremit شبیه به جعبه پاستل کودکان خردسال است. خانه های سبز، زرد، نارنجی و آبی در کنار هم پس زمینه هنرمندانه ای را برای عکاسی و اشتراک گذاری آن با دیگران به وجود آورده است. اگر به بالات سری زدید در یکی از دو خیابان Kiremit یا Merdivenli Mektep یک عکس یادگاری با پس زمینه رنگی و آن هوای ابری و آسمان پنبه ای استانبول ثبت کنید.

بلیط هواپیما ارزان استانبول را رزرو کرده و بهترین عکس ها را برای قاب اینستاگرامتان بگیرید!

خیابان Merdivenli Yokus

محله بالات

هفت خانه بر روی یک شیب تند سنگفرش شده که از قرن نوزدهم باقی مانده اند، این خیابان صفحه ای با خانه های رنگی از کتاب قطور تاریخ عثمانی است. خیابان Merdivenli Yokus نسبت به خیابان Kiremit در بین بازدیدکنندگان محبوبیت بیشتری دارد. شاید این هواداری به دلیل ایستادن در بخشی از تاریخ و ثبت شدن میان کتاب تاریخ عثمانی باشد. راه دسترسی به این خیابان زیبا، از جاده پشتی خیابان Kiremit است. شما زمانی که به این خیابان می رسید یعنی به مرک محله بالات استانبول و محل سکونت یهودی ها رسیده اید.

کنیسه اهریدا

گفته بودیم که محله بالات استانبول محل زندگی یهودیان بسیاری است بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که کنیسه اهریدا مهمترین بنای تاریخی این محله است. این بنا یکی از سه کنیسه بزرگ استانبول است که توسط یهودیان اشکنازی مهاجر از مقدونیه به استانبول، ساخته شده است. درب قرمز این کنیسه به مثال دروازه ورودی یک شهر، به شلوغ ترین خیابان های بالات باز می شود و چشمان گردشگرانی که در حال پیاده روی هستند، جلوه نمایی میکند. اما لازم است بدانید، همانند کنیسه های دیگر استانبول بازدید از اهریدا در محله بالات استانبول، بدون مجوز امکان پذیر نخواهد بود.

خیابان Leblebiciler

خیابانی که در گذر زمان با معماری روز همراه شده است اما میزبان کنیسه ای به جای مانده از تاریخ به نام Yanbol است تا رود جاری تاریخ عثمانی در محله بالات استانبول نخشکد. مغازه های داخل این خیابان از بیرون فضایی مدرن دارند، اما داخل آنها همچنان حال و هوای زمانی را دارد که تاجران یهودی عثمانی در مغازه ها تجارت می کردند. این خیابان و میخانه قدیمی درون آن، برای اهالی استانبول مفهومی نوستالژیک دارد.

کلیسای سنت استفان یا کلیسای آهنی!

محله بالات

کلیسای دیگری در محله بالات استانبول، که در اواخر عمر حکومت عثمانی برای بلغارستانی های ساکن ساخته شد. کلیسای سنت استفان از آهن و فولاد ساخته شده است و به دلیل مصالحی که در ساخت بنا به کار رفته در محل با نام “کلیاس آهنی” معروف است. این کلیسا آخرین ایستگاه در تورهای پیاده روی محله بالات است. جالب است آخرین بنای دوران عثمانی، آخرین ایستگاه از تور گشت و گذار در تاریخ عثمانی خواهد بود.

در پایان

در این مقاله شما را با بیش از 10 جاذبه محله بالات استانبول آشنا کردیم. اگر تصمیم به رزرو بلیط هواپیما تهران استانبول داشتید، از این محله قدیمی که تکه ای از اصالت استانبول به حساب می آید، بازدید کنید. از مزایای محله بالات این است که در یک پیاده روی نیم روزه تا یکروزه می توانید بخش وسیعی از محله را ببینید و در خیابان های رنگی آن قدم بزنید و عکاسی کنید. به خاطر داشته باشید اکثر جاذبه های این محله نیاز به مجوز ورودی دارند، بنابراین از قبل با یک راهنمای محلی هماهنگ شوید. سفرتان خوش، یادگاری از سفر، عکس های زیبایتان است که مبادا فراموش شود.

راستی درباره خیابان بغداد چه می دانید؟ آماده گشت و گذار هستید؟ محله کادیکوی استانبول را هم دیده اید؟

نظرات کاربران