taxi in Istanbul
25 اردیبهشت 1402
استانبول

تاکسی در استانبول؛ دستورالعمل کامل، هزینه‌های 2024 و نکات ضروری

استانبول، شهری پرآوازه و زیبا است که هر روزه میلیون‌ها نفر از خدمات حمل و نقل عمومی آن بهره‌مند می‌شوند. در این میان، تاکسی به عنوان یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین وسایل نقلیه در این متروپل به مهمانان و ساکنان خدمات رسانی می‌کند. به همین دلیل، اگر به دنبال تجربه‌ای راحت و بی‌دغدغه برای حرکت در خیابان‌های استانبول هستید، تاکسی یک گزینه بی‌نظیر است. ماجراهایی که با تاکسی در استانبول آغاز می‌شود، از لحظه سوار شدن در خودروی چراغ زرد گرفته تا لحظه ورود به چمنزارهای تاریخی و فرهنگی شهر، پر از هیجان و سرگرمی است. همراه با کلکسیونی از رنگارنگی از معماری تاریخی تا سکونتگاه‌های مدرن، تاکسی در استانبول به شما فرصت می‌دهد تا در آغوش تاریخ و زندگی محلی این شهر خلق شوید.

رزرو تور استانبول

در این راهنما به کرایه تاکسی، هزینه‌ها، برنامه‌ها، سفرهای فرودگاهی و نکات مهم درباره تاکسی گرفتن پرداخته می‌شود. پس به دقت مطالعه کنید! 

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

انواع تاکسی در استانبول

تاکسی در استانبول

تاکسی‌ در استانبول به رنگ‌های مختلفی وجود دارد که شامل رنگ‌های زرد، سیاه و فیروزه‌ای رنگ می‌شوند. 

تاکسی‌های زرد: این تاکسی در سطح شهر به صورت پراکنده وجود دارند و تابلو تاکسی بر روی سقف آن‌ها نصب شده‌است. پیدا کردن یکی از 18000 تاکسی زرد تقریباً در هر نقطه از خیابان معمولاً کاری بسیار آسان و راحت خواهد بود. مدل این تاکسی‌ها معمولا مانند فیات اژه، رنو کلیو، داچیا ساندرو و غیره هستند که از کیفیت و راحتی بالایی برخوردارند. 

تاکسی‌های فیروزه‌ای: این تاکسی‌ها در دسته لوکس قرار می‌گیرند و از مدل‌ ماشین‌هایی چون VW Passat، Skoda Superb، Opel Insignia و غیره هستند. 

تاکسی‌های سیاه: این تاکسی‌ها نیز همانند فیروزه‌ای رنگ در دسته لوکس قرار دارند و به صورت VIP مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون مدل‌هایی مانند مانند مرسدس E180، مرسدس ویتو و غیره هستند. 

نکته: تاکسی‌های فیروزه ای 15 درصد و تاکسی‌های سیاه 100 درصد گران‌تر از تاکسی‌های زرد هستند.

بخوانید: همه چیز درباره شهر استانبول

هزینه تاکسی استانبول در سال 2024

دریافت قیمت‌های تاکسی در استانبول واقعاً ساده است. پس، قیمت‌ها برای تاکسی‌ها در استانبول در سال 2024 به شکل زیر تعیین می شوند. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد ساختار قیمت‌گذاری، نحوه محاسبه نرخ‌ها، و قیمت‌ها برای دسته‌های مختلف تاکسی به تفصیل آورده شده است. نگاهی به آن بیندازید!

چگونه کرایه‌های تاکسی محاسبه می‌شوند؟

در استانبول، کرایه‌های تاکسی با در نظر گرفتن هم فاصله طی شده و هم زمان گذرانده شده در تاکسی تعیین می‌شود. شهرداری برای اطمینان از عدالت و شفافیت برای هر دو راننده‌ها و مسافران، کرایه‌ها را تنظیم می‌کند، بنابراین یک سیستم متعادل حفظ می‌شود. مهم است توجه داشته باشید که هزینه‌های اضافی ممکن است برای عوارض و خدمات بار اعمال شود.

Taxi fare from New Istanbul Airport

قیمت شروع سفر با تاکسی

هنگام سوار شدن به تاکسی در استانبول، یک قیمت ثابت شروع 19.17 TL برای تاکسی‌های زرد اعمال می‌شود. این کرایه از لحظه‌ای که وارد تاکسی می‌شوید، بدون توجه به فاصله‌ای که سفر می‌کنید، دریافت می‌شود. در سال 2024، این نرخ بدون تغییر باقی مانده است.

قیمت به ازای هر کیلومتر

علاوه بر کرایه اولیه، هزینه کل شامل در نظر گرفتن فاصله طی شده است. ما این را بر اساس یک قیمت ثابت به ازای هر کیلومتر محاسبه می‌کنیم. از سال 2024، تاکسی‌های زرد 13.75 TL به ازای هر کیلومتر شارژ می‌کنند. کنتور تاکسی فاصله پوشیده شده را ردیابی می‌کند و 13.75 TL را برای هر کیلومتر علاوه بر هزینه اولیه 19.17 TL اضافه می‌کند.

کرایه پایه برای سفرهای کوتاه با تاکسی

در استانبول، یک سیستم قیمت‌گذاری به نام نرخ «بیندی ایندی» وجود دارد که به معنای نرخ «روشن و خاموش» است. حتی زمانی که سواری کوتاهی با تاکسی زرد انجام می‌دهید، بدون توجه به فاصله واقعی که طی می‌کنید، نرخ پایه ثابت در 70 TL باقی می‌ماند. این به این معناست که حتی اگر فقط 1-2 کیلومتر طی کنید و محاسبه نرخ پیشنهادی کمتر باشد، همچنان باید نرخ ثابت 70 TL را پرداخت کنید.

هزینه‌های پل و بزرگراه

قیمت‌های تاکسی در استانبول نسبتاً مقرون به صرفه است، با این حال، مسافران باید آگاه باشند که ممکن است هزینه‌های اضافی دیگری نیز وجود داشته باشد. بسیاری از جاده‌ها در استانبول نیاز دارند که رانندگان هنگام عبور از بزرگراه‌ها، تونل‌ها یا پل‌ها عوارض پرداخت کنند. این عوارض می‌توانند به سرعت جمع شوند، بنابراین مسافران باید مطمئن شوند که این مورد را در بودجه کلی هزینه‌های حمل و نقل خود هنگام بازدید از شهر در نظر بگیرند. رانندگان تاکسی قیمت عوارض را به مشتریان خود منتقل می‌کنند، بنابراین شما هم هزینه تاکسی متر و هم عوارض اضافی را پرداخت می‌کنید. سفرهای درون شهری، مانند از سلطان‌احمت به تکسیم، هیچ عوارضی در بر ندارند. با این حال، اگر از بزرگراه، پل‌ها، یا تونل اوراسیا که دو طرف آسیایی و اروپایی را به هم متصل می‌کند، استفاده کنید، با عوارض برای این جاده‌ها مواجه خواهید شد. هنگام عبور از قاره، هر پلی که انتخاب کنید نیاز به پرداخت عوارض دارد.

به صورت خلاصه

  • قیمت ثابت شروع: 19.17 TL
  • قیمت به ازای هر کیلومتر: 13.75 TL
  • قیمت سفرهای کوتاه: 70TL

بخوانید: ارزان ترین راه سفر به استانبول را انتخاب کنید!

تاکسی در استانبول

میانگین کرایه تاکسی از فرودگاه نیو استانبول (IST)

میانگین هزینه تاکسی از سمت فرودگاه نیو به صورت زیر است و بسته به مقصد مورد نظر شما فرق می‌کند: 

  • اگر بخواهید به سلطان احمد بروید (48.9 کیلومتر): 720,42 لیر
  • به تکسیم (48.9 کیلومتر است): 596,67 لیر
  • به گالاتا (46 کیلومتر):582,92 لیر
  • تا بشیکتاش (39 کیلومتر): 610,42 لیر
  • به نیشانتاشی (43 کیلومتر): 720,42 لیر
  • به اورتاکوی (37 کیلومتر):637,92 لیر
  • به کادیکوی (56 کیلومتر): 830,42 لیر به اضافه عوارض پل
  • تا اسکودار (46 کیلومتر): 706,67 لیر به اضافه عوارض پل

بخوانید: جاذبه های استانبول

میانگین کرایه تاکسی استانبول از فرودگاه سابیها گوکچن (SAW)

میانگین هزینه تاکسی در استانبول از سمت فرودگاه سابیها گوکچن به صورت زیر است و بسته به مقصد مورد نظر شما فرق می‌کند:

  • به تکسیم (65 کیلومتر): 610,42 لیره به اضافه عوارض پل
  • به سلطان احمد (62 کیلومتر): 665,42 لیره به اضافه عوارض پل
  • به نیشانتاشی (74 کیلومتر): 624,17 لیر به اضافه عوارض پل
  • به کادیکوی (32 کیلومتر): 472,92 لیر
  • به اسکودار: 541,67 لیر به اضافه عوارض پل

میانگین کرایه تاکسی در استانبول از منطقه سلطان احمد

در صورتی که قصد دارید از منطقه سلطان احمد تاکسی کرایه کنید و به مناطق دیگر بروید، هزینه‌ها بسته به مقصد به شکل زیر هستند: 

  • تا میدان تقسیم (4.8 کیلومتر): 87,92 لیر
  • به ساحل کادیکوی (16.3 کیلومتر از تونل): 294,17 لیر به اضافه هزینه تونل
  • تا برج گالاتا (4.1 کیلومتر): 74,17 لیر
  • تا میدان بشیکتاش (6 کیلومتر): 101,67 لیر 
  • تا میدان اورتاکوی (7.5 کیلومتر): 184,17 لیر
  • به نیشانتاشی (6.4 کیلومتر): 115,42 لیر
  • تا اسکودار: 294,17 لیر
  • تا فرودگاه استانبول: 582,92 لیر
  • تا فرودگاه صبیحه کوگچن: 692,92 لیر

رزرو تور استانبول با سه کلیک خوبه!

میانگین کرایه تاکسی در استانبول از تکسیم

اگر بخواهید تاکسی در استانل را از مبدا تکسیم برای مقاصد مختلف کرایه کنید، هزینه‌های زیر را در برخواهد داشت. 

  • تا سلطان احمد (4.8 کیلومتر): 87,92 لیره
  • به ساحل کادیکوی (16.3 کیلومتر از تونل): 252,92 لیر به اضافه عوارض پل
  • تا برج گالاتا (3.3 کیلومتر): 74,17 لیره
  • تا میدان بشیکتاش (3.3 کیلومتر): 70,00 لیر
  • تا میدان اورتاکوی (4.1 کیلومتر): 101,67 لیر
  • تا اسکودار: 184,17 لیر
  • تا فرودگاه استانبول: 555,42 لیر
  • تا فرودگاه صبیح کوگچن: 596,67 لیر

بخوانید: بهترین فستیوال های استانبول در سال 2023

عوارض پل و هزینه تونل اوراسیا

The cost of the Eurasia tunnel

در قسمت‌های قبل توضیح دادیم که اگر بخواهید از بخش آسیایی استانبول به بخش اروپایی یا بالعکس بروید باید عوارض پرداخت کنید. بر روی رودخانه بسفر سه پل وجود دارد که مردم محلی بیشتر آن‌ها را پل Temmuz Sehitler، Fatih Sultan Mehmet و Yavuz Sultan Selim می‌نامند. برای دور زدن استانبول باید از پل اول یا دوم عبور کنید. پل سوم آنقدر دور است که هرگز نباید از آن استفاده کنید، چون کرایه تاکسی شما سر به فلک می‌کشد. 

در پرداخت عوارض یک تونل زیر آب (Avrasia) برای وسایل نقلیه از ینیکاپی به حیدر پاشا وجود دارد. راه بسیار سریع و راحت برای عبور از بسفر اما گران! 

بخوانید: آشنایی با بهترین مناطق استانبول-ایرانی ها به کدام منطقه علاقه دارند؟

چگونه در استانبول تاکسی بگیریم؟

 تا به اینجا درباره هزینه‌های تاکسی در استانبول گفتیم، اما اکنون به این می‌پردازیم که چگونه تاکسی بگیریم؟ 

با تکان دادن دست می‌توانید به راحتی در خیابان سوار تاکسی شوید. در مرکز استانبول، لازم نیست بیش از چند دقیقه منتظر تاکسی زرد در خیابان باشید.

می‌توانید تاکسی را در ایستگاه تاکسی انتخاب کنید، جایی که ردیف تاکسی‌ها را در کنار جاده به وضوح قابل مشاهده هستند. 

می‌توانید آن‌ها را در مقابل میدان‌های اصلی، ایستگاه‌های راه‌آهن، مترو و اتوبوس، بنادر کشتی‌ها، مراکز خرید، میدان‌ها یا رستوران‌ها ببینید.

بخوانید: لباس مناسب در سفر استانبول چی بپوشیم؟

تاکسی در استانبول

نکات مهم در مورد تاکسی در استانبول 

استفاده از تاکسی‌ها در استانبول می‌تواند روشی راحت برای گشت و گذار در شهر باشد. با این حال، چند نکته وجود دارد که مسافران باید به خاطر داشته باشند تا از یک سفر امن و لذت‌بخش اطمینان حاصل کنند.

یک تاکسی ثبت‌شده انتخاب کنید

هنگام سوار شدن به تاکسی در استانبول، مهم است که یک تاکسی ثبت‌شده انتخاب کنید. به دنبال تاکسی‌های رسمی زرد رنگ با متر و نشانه‌ای با عنوان “تاکسی” بر روی سقف باشید. از تاکسی‌های بدون مجوز یا افرادی که پیشنهاد می‌دهند با خودروهای شخصی‌شان شما را جابه‌جا کنند، اجتناب کنید.

تاکسی متر را بررسی کنید

قبل از شروع سفر، اطمینان حاصل کنید که تاکسی متر به درستی کار می‌کند. از راننده بخواهید که در ابتدای سفر تاکسی متر را ریست کند و باید طول سفر کرایه صحیح را نمایش دهد. اگر تاکسی متر کار نمی‌کند یا اگر راننده از استفاده از آن خودداری می‌کند، از تاکسی پیاده شوید و دنبال یکی دیگر بگردید.

بر سر کرایه به توافق برسید

قبل از شروع سفر، بر سر کرایه با راننده به توافق برسید تا در آینده از هرگونه اختلافی جلوگیری کنید. اگر از میزان کرایه مطمئن نیستید، از راننده بخواهید هزینه تخمینی را به شما بگوید. به خاطر داشته باشید که کرایه ممکن است بسته به زمان روز، موقعیت مکانی و شرایط ترافیک متفاوت باشد.

پول نقد همراه داشته باشید

بیشتر تاکسی‌ها در استانبول کارت اعتباری قبول نمی‌کنند، بنابراین حمل نقدی ضروری است. مطمئن شوید که اسکناس‌های کوچک TRY برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی یا اختلاف بر سر بازگشت پول دارید.

مراقب وسایل خود باشید

همانطور که در هر شهر پرجمعیتی، خطر سرقت جیبی یا دزدی وجود دارد. وسایل خود را نزدیک خود نگه دارید و نسبت به کیف، کیف پول و تلفن‌های خود مراقب باشید. از نمایش دادن هر گونه اشیاء با ارزش در مکان‌های عمومی خودداری کنید و آن‌ها را در مکانی امن نگه دارید.

بخوانید: حمل و نقل در استانبول؛ راهنمایی کامل برای راحتی شما + قیمت ها

امنیت تاکسی در استانبول

تاکسی در استانبول

سفر با تاکسی راهی مناسب برای کاوش استانبول است، اما اولویت بندی امنیتتان در این کار ضروری است. این شهر به خاطر رانندگان تاکسی بی‌اخلاق که بهای بیش از حد می‌گیرند، مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کنند و در فعالیت‌های تقلبی دیگری شرکت می‌کنند، شهرت دارد. با این حال، با اندکی احتیاط، می‌توانید بدون هیچ مشکلی از سفرتان لذت ببرید. در ادامه، چند نکته برای تضمین یک سفر امن با تاکسی در استانبول ارائه خواهیم داد.

تاکسی مناسب را انتخاب کنید

هنگام انتخاب تاکسی، مطمئن شوید که یکی مجاز و ثبت شده را انتخاب می‌کنید. به دنبال تاکسی‌های رسمی زرد با نشان «تاکسی» بر فراز آنها باشید و چک کنید که راننده کارت شناسایی معتبری را به نمایش گذاشته باشد. از تاکسی‌های غیرمجاز یا افرادی که سواری‌های خصوصی خود را پیشنهاد می‌دهند، دوری کنید، زیرا ممکن است امن نباشند.

کنترل تاکسی متر

قبل از شروع سفر، بررسی کنید که تاکسی متر به درستی کار می‌کند. مطمئن شوید که راننده در ابتدای سفر کنتور را ریست کرده و آن باید طی کل سفر هزینه صحیح را نمایش دهد. اگر تاکسی مترکار نمی‌کند یا راننده از استفاده آن خودداری می‌کند، از تاکسی پیاده شوید و دیگری را پیدا کنید.

بر سر کرایه به توافق برسید

قبل از شروع سفر، بر سر کرایه با راننده به توافق برسید تا در آینده از هرگونه اختلافی جلوگیری شود. اگر از میزان کرایه مطمئن نیستید، از راننده بخواهید هزینه تخمینی را به شما بگوید. به خاطر داشته باشید که کرایه ممکن است به دلایلی مانند هزینه‌های عوارضی و فاصله و غیره متفاوت باشد.

شماره پلاک و شماره تلفن تاکسی را بگیرید

دریافت شماره تلفن و اطلاعات پلاک تاکسی برای دلایل مختلفی حیاتی است. اولاً، در صورت فراموش کردن هر وسیله ارزشمندی در وسیله نقلیه، داشتن دسترسی به این اطلاعات می‌تواند فرآیند بازیابی را تسهیل کند.

علاوه بر این، در صورت وجود اختلاف یا شکایت علیه راننده، این جزئیات به عنوان شناسه‌های مهم عمل کرده و در ردیابی تاکسی و راننده آن کمک می‌کنند.

بنابراین، توصیه می‌شود که مسافران در ابتدای سفرشان، شماره تلفن و شماره پلاک تاکسی را یادداشت کنند. این اقدام کوچک می‌تواند وقت، تلاش و احتمالاً جلوگیری از هرگونه ناراحتی در آینده را صرفه‌جویی کند.

با رزرو هتل ارزان استانبول، سفری خاطره انگیز برای خودتان بسازید.

حرف آخر

یکی از سریع‌ترین وسایل رفت و آمد در شهر استانبول تاکسی است. با توجه به نوع ماشین و مسافت بین مبدا و مقصد هزینه‌های مختلفی در نظر گرفته شده‌است که ما در مقاله تاکسی در استانبول به آن‌ها پرداختیم. بنابراین اگر در سفرتان قصد استفاده از تاکسی را دارید، حتما از قبل تحقیقات لازم را داشته باشید تا مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتر نشوید. 

سوالات متداول

تعداد تاکسی‌ها در استانبول چقدر است؟

تعداد تاکسی‌ها در استانبول بیش از ۲۰ هزار واحد است.

چگونه می‌توان تاکسی درخواست کرد؟

با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی مانند BiTaksi یا Uber یا ایستادن در ایستگاه‌های تاکسی.

آیا رانندگان تاکسی در استانبول به انگلیسی صحبت می‌کنند؟

بله، بسیاری از رانندگان تاکسی در استانبول انگلیسی یا حداقل اصطلاحات انگلیسی را می‌فهمند.

قیمت تاکسی چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت تاکسی در استانبول بر اساس مسافت و زمان مسیر محاسبه می‌شود و هزینه اضافی در شرایط ترافیکی بالا اعمال می‌شود.

تاکسی‌های استانبول چه ویژگی‌هایی دارند؟

بیشتر تاکسی‌های استانبول با تهویه هوا و پرچم‌های قرمز و زرد مشخص شده و رانندگان آن‌ها عمدتاً حرفه‌ای و مودب هستند

نظرات کاربران