بهترین زمان سفر به استانبول؛ بهترین فصل برای شما

بهترین زمان سفر به استانبول؛ انتخاب راحت بهترین فصل سفر برای شما

وقتی به دنیای سفر و ماجراجویی فکر می‌کنیم، نام “استانبول” به ذهنمان می‌آید. این شهر جادویی به تاریخ باورنکردنی، فرهنگ فراموش‌نشدنی و آب و هوایی فوق‌العاده دل‌نشین معروف است. اما، آیا واقعاً می‌دانید کی بهترین زمان برای سفر به استانبول است؟ با هم سفری به دنیای زمان و فصول خواهیم پرداخت تا به بهترین زمان برای سفر به این شهر  خیره‌کننده برسیم. بپرسیم که آیا بهار می‌تواند شهر را به رنگ و بوی جدیدی بپوشاند یا زمستان با برف‌های خیره‌کننده خود می‌تواند دل ما را تازه کند؟ بیایید با هم این سفر را آغاز کنیم و بهترین زمان برای سفر به استانبول را کشف کنیم.

رزرو تور استانبول

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

به طور کلی بهترین زمان برای بازدید از استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

توصیه کردن بهترین زمان برای بازدید از اوراسیایی جهان برای همه دشوار است، اما پاسخ کوتاه این است که مارس تا مه (اواخر اسفند تا اوایل خرداد ماه) بهترین زمان سفر به استانبول است.

در این ماه‌ها ازدحام جمعیت کمتر می‌شود و هوا تقریبا مطبوع و دلپذیر است. شما زمان و مکان زیادی برای لذت بردن از تاریخ، فرهنگ و صحنه‌های غذا بدون درگیری با جمعیت و هوای گرم/سرد خواهید داشت. اما هر کسی ترجیحات خاص خود را دارد و شما نباید فصل پاییز را نیز دست کم بگیرید، چراکه هوا و حخلوتی شهر در این فصل هم مناسب سفر خواهد بود.

درست است که تابستان بهترین زمان برای خرید، گشت و گذار راحت و استراحت در سال است. اما مارس تا می بهترین زمان برای بازدید از استانبول است زیرا آب و هوای معتدل و جمعیت کمتر راحت خواهد بود و به شما امکان می‌دهد راحت تر سفر کنید.

علاوه بر این، بهار در این شهر توریستی ترکیه دارای بسیاری از جشنواره‌ها، کنسرت‌های زنده و رویدادهای هنری مانند استانبول معاصر و دوسالانه استانبول است.

بخوانید: تفریحات استانبول؛ 54 کاری که باید در قلب ترکیه انجام دهید!

ارزان ترین زمان برای بازدید از استانبول

به دلیل دمای سرد و شرایط آب و هوایی بارانی/برفی، ارزان‌ترین پروازها و هتل‌ها را بین دسامبر و فوریه (اوایل آذر تا اسفند ماه) خواهید یافت.

معمولا کمترین میزان هزینه از جمل برای هتل‌ها در ماه ژانویه (11دی تا 11 بهمن) است. همچنین اگر قصد سفر به شهرهای دیگر ترکیه را دارید، قیمت‌های باورنکردنی پیدا خواهید کرد. باور کنید که اگر سرما برایتان مهم نباشد، هنوز هم می‌توان در این فصل از سال در استانبول لذت برد.

تا زمانی که به اندازه کافی گرم لباس بپوشید، از سازگاری فرهنگ ترکیه با هوای سرد لذت خواهید برد. کافی است خودتان را به یک چای گرم یا قهوه ترک دعوت کنید. همچنین می‌توانید در این ماه‌های سردتر از شهرهای جنوبی مدیترانه دیدن کنید، چون بهترین فرصت برای ایجاد خاطره‌های شیرین با هزینه کم خواهد بود.

در آخر باید بدانید که در این ارزان‌ترین زمان سفر به استانبول، هوای راحت و زیباترین مناظر آفتابی را از دست خواهید داد. تورهای قایق در تنگه بسفر نیز همینطور!

بخوانید: بهترین فستیوال های استانبول در سال 2023

کمترین زمان شلوغی برای گشت و گذار از استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

در ادامه بهترین زمان سفر به استانبول به کمترین میزان شلوغی این شهر می‌رسیم. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، کمترین زمان شلوغی برای بازدید از استانبول با ارزان‌ترین زمان، که بین دسامبر و فوریه (اوایل آذر تا اسفند ماه) است، همپوشانی دارد. علاوه بر قیمت‌های پایین‌تر، هنگام گشت و گذار در شهر، دیدن مناظر و لذت بردن از بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، مجبور نخواهید بود با انبوه گردشگران یا گردشگران ترک مبارزه کنید.

در مقایسه با ماه‌های تابستانی که مسافران از همه جای دنیا به استانبول هجوم می‌آورند، قدم زدن در میان شلوغی میدان تقسیم و منتظر ماندن در صف مقاصد محبوب مانند ایاصوفیه برای شما راحت‌تر خواهد بود.

اگر می‌خواهید جمعیت کمتر را با آب و هوای دلپذیر ترکیب کنید، باید سفر خود را برای فصل بهار برنامه‌ریزی کنید. با شکوفه دادن گل‌ها و بیدار شدن فرهنگ ترکی با هوای گرم، زیبایی کامل استانبول قبل از شروع شلوغ‌ترین فصل در ژوئن/ژوئیه نمایان می‌شود.

بخوانید: 8 تا از شهرهای نزدیک به استانبول که باید سفر کنید!

بدترین زمان برای سفر به استانبول

به طور کلی، بدترین زمان برای سفر به این شهر زیبای ترکیه در ماه های زمستان است زیرا باید انتظار هوای بارانی و سرد را داشته باشید. برف نیز در بین ماه های دسامبر و فوریه در استانبول بسیار رایج است و شرایط مه آلود بخشی از زیبایی مناظر شهر، به ویژه تماشای آب‌های بسفر و شرکت در تورهای قایق را از بین می‌برد.

اما از طرف دیگر، این شرایط آب و هوایی نامناسب، ماه‌های زمستان را به زمان ارزان‌تری برای سفر در استانبول تبدیل می‌کند، جایی که قیمت پرواز فوق‌العاده و نرخ هتل‌های ارزان‌تر را خواهید یافت.

اگر برایتان مهم نیست که هوای سرد و مرطوب داشته باشید یا قصد دارید بیشتر فعالیت‌های داخلی (گردش‌ها، جاذبه‌ها و غیره) انجام دهید، این ماه‌ها ممکن است برای شما خوب باشد.

تابستان؛ فصل پر مسافر و بی‌خواب استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

فصل تابستان استانبول، زمانی است که مردم محلی استانبول را برای تعطیلات یا دیدار خانواده به شهرهای دیگر ترک می‌کنند و دقیقاً در همین زمان، مسافران زیادی برای سفر به استانبول می‌آیند. در این فصل (ژوئن، جولای و آگوست) آب‌وهوای گرم و مرطوب شهر، بهترین زمان برای آفتاب گرفتن و شنا در سواحل، رفتن به کافه‌ها و رستوران‌ها با فضای باز و شرکت در کنسرت‌ها و جشنواره‌های سالانه است. تابستان شلوغ ‌ترین فصل سفر به استانبول به حساب می‌آید که هجوم مسافران سبب بالا رفتن قیمت‌ها و صف طولانی برای بازدید از جاذبه‌های می‌گردد.

بهار و پاییز؛ بهترین زمان سفر به استانبول

فصل‌های بهار و پاییز (مارس، آوریل، می، سپتامبر، اکتبر و نوامبر) بهترین زمان برای سفر به استانبول و کاوش در این شهر با پای پیاده است. در این فصول گردشگران کمتری به استانبول سفر می‌کنند بنابراین فرصت خواهید داشت تا به دور از ازدحام در شهر بگردید و به بازدید جاذبه‌ها بروید. اگرچه مسافران کمتری در این زمان به استانبول می‌آیند اما شهر همچنان غرق در برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده است. 

زمستان؛ فصل کم مسافر استانبول

Istanbul in December

فصل زمستان استانبول رسماً زمان کم مسافر این شهر است. سرمای هوا و بارش برف سبب می ‌شود تا استقبال زیادی از سفر به این شهر صورت نگیرد. اما آنچه وسوسه‌کننده است قیمت‌های پایین پرواز و اقامت در استانبول برای فصل زمستان (دسامبر، ژانویه و فوریه) است. همچنین این فصل بهترین زمان خرید در استانبول است و برای گردش هم می‌توانید در موزه‌ها و مساجد و کلیساها سرگرم شوید. 

بخوانید: ماجراجویی در استانبول در زمستان؛ دنیایی دیدنی از برف، تاریخ و فرهنگ

استانبول ماه به ماه: یک سال، بی‌شمار خاطره

ژانویه معمولا در استانبول آرام و سرد است

ژانویه بهترین زمان سفر به استانبول نیست، اما ارزان ترین زمان سفر به استانبول است چرا که هوا سرد و بارانی است و میانگین دمای هوا 6 درجه بوده و تنها 3 ساعت آفتابی در روز را خواهید داشت. این ماه با میانگین 14 روز بارانی تقریباً از ماه‌های نسبتاً مرطوب استانبول است. در کل استانبول سال جدید را سرد و گاهی برفی شروع می‌کند، اگر با سرما مشکلی ندارید، می‌توانید در این ماه با قیمت‌های ارزان پرواز و هتل‌ها به استانبول بروید و از طعم نوشیدنی‌های گرم خامه‌ای با دارچین در کافه‌های دنج شهر لذت ببرید یا در جشنواره‌های شروع سال جدید مانند مراسم عیسی ارتدکس در 6 ژانویه یا فستیوال‌های سومین هفته هر ماه در روستای سلجوک شرکت کنید. 

نظرتان در مورد تور استانبول با سه کلیک چیست؟

استانبول در فوریه هوایی شبیه به ژانویه دارد

Istanbul in February

هوا در ماه فوریه را با دو کلمه می‌توان توصیف کرد: سرد و مرطوب. فوریه حتی نسبت به ژانویه هم سردتر است و بیشترین دمای هوا 5.5 درجه سانتی‌گراد خواهد بود. اگر با سرما و بارش‌های گاه‌به‌گاه مشکلی نداشته باشید، ماه فوریه کم‌مسافر بوده و بهترین زمان خرید در استانبول است. همچنین نرخ اقامت و پروازها در این ماه همچنان پایین است و بازدیدها بدون صف خواهند بود. این کاهش مسافر در ماه فوریه به معنی سهولت در بازدید از موزه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر است. خصوصاً بازدید از کاپادوکیای پوشیده از برف در این ماه به اندازه تابستان جذاب خواهد بود. اگر اهل اسکی باشید که می‌توانید به شهر اسکی Kartalkaya در کوه‌های Koroglu بروید.

مارس، آغاز بهار و جشنواره های ترکی استانبول

ماه مارس مصادف با سال و نو ایرانی بهترین زمان برای رفتن به استانبول در بهار است. اگرچه آب‌وهوای استانبول در ماه مارس خشک و بدون بارش بوده و دمای هوا هنوز نسبتاً سرد است اما تقریباً 5 ساعت آفتابی در روز خواهید داشت. از ماه مارس استانبول با آغاز ورود مسافران روبرو می‌شود، در این ماه هوا رو به گرم شدن می‌رود و زندگی شبانه در حال جان گرفتن است. مسافران برای کوهنوردی و دوچرخه‌سواری به سمت سواحل جنوبی می‌روند و اگر خوش شانس باشند می‌توانند دلفین‌هایی که به سمت شمال غربی می‌روند را در دریای سیاه ببینند. 

آب‌وهوای آوریل بهترین زمان سفر به استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول

آب‌و‌هوای استانبول در ماه آوریل کاملاً بهاری و مناسب است و بهترین فصل برای سفر به استانبول به حساب می‌آید. در این ماه دمای هوا افزایش یافته و در کل ماه دما 12 درجه سانتی‌گراد است. هجوم گردشگران اروپایی به دلیل تعطیلات مدارس در نیمه اول آوریل خواهد بود بنابراین مسافران ایرانی می‌توانند نیمه دوم ماه به استانبول سفر کنند که خلوت‌تر است.  اگر در ماه آوریل به استانبول سفر کنید، می‌توانید شاهد جشنواره لاله‌های رنگی، جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول و روز استقلال ملی ترکیه در 23 آوریل باشید یا در 25 آوریل به گالیپولی سفر کنید، جایی که مردم ترکیه برای ادای احترام به استرالیایی‌ها و نیوزیلندی‌هایی که قهرمانانه در سال 1915 هنگام جنگ برای متفقین علیه امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول جان خود را از دست دادند، می روند. 

هوای گرم و آفتابی اما دلپذیر در ماه می

در ماه می دمای هوا به 16 درجه سانتیگراد افزایش یافته و گاهی ممکن است تا 20 درجه نیز برسد و استانبول و مناطق ساحلی آب‌و‌هوای عالی را تجربه می‌کنند. روزها اکثرا آفتابی هستند و اواخر ماه بهترین زمان برای سفر به استانبول است. در این ماه استانبول شاهد جشنواره بهاری Hidrellez در 5 و 6 می است. در این ماه آخر هفته‌ها معمولاً استانبول شلوغ و پرمسافر خواهد بود. 

ماه ژوئن و آغاز تابستان در ترکیه 

ماه ژوئن به معنی شروع فصل پرازدحام و شلوغ استانبول است. آب‌و‌هوا در این ماه فوق العاده است و دمای هوا به 21.5 درجه سانتی‌گراد رسیده است. اگرچه هنوز تا ماه اوج مسافر زمان باقی مانده اما از ژوئن افزایش نرخ پروازها و هتل‌ها آغاز می‌گردد و اگر قصد سفر در آب‌وهوای خوب با قیمت مناسب را دارید، این ماه بهترین فصل سفر به استانبول است. سفر در ماه ژوئن به استانبول برابر است با شرکت در جشنواره موسیقی استانبول اپرا، جشنواره 2 روزه Chill Out برای کسانی است که تفاوت بین موسیقی الکترونیک و ترنس را تشخیص می‌دهند. همچنین زمانی است که جشنواره خرید استانبول با هیاهوی کامل راه‌اندازی می‌شود و برای 40 روز و شب در بازارهای مختلف از جمله بازار بزرگ و مراکز خرید در حومه شهر تخفیف در دسترس بوده و بهترین زمان برای خرید در استانبول است. 

جشنواره های موسیقی در ماه جولای

Music festivals in Istanbul

فصل اوج مسافر در استانبول از جولای آغاز می‌شود و تا پایان آگوست ادامه دارد. اگرچه در ابتدای ماه جولای ممکن است شهر خلوت‌تر باشد اما در اواخر ماه هجوم مسافران مشاهده می‌شود. آب‌وهوای استانبول با 23.5 درجه سانتیگراد در ماه جولای عالی است. این ماه بهترین زمان سفر به استانبول برای علاقمندان به شنا و آفتاب گرفتن در سواحل است. چرا که دمای آب مناسب بوده و شهرهای ساحلی حسابی شلوغ می‌شوند. در این ماه به هنگام بازدید از مکان‌های تاریخی مراقب گرمای هوای باشید، بهتر است بازدیدتان را به صبح موکول نمایید.

از آنجایی که جولای اکثر مسافران به سمت سواحل می‌روند کاپادوکیا خلوت است و می‌توانید با آرامش در این شهر بگردید یا به سراغ جشنواره جاز استانبول بروید که هر سال در ماه جولای آغاز می‌شود و در نقاط مختلف شهر کنسرت برگزار می‌شود. همچنین این ماه زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی اپرا و باله مشهور Aspendos است که در طول تابستان برگزار می گردد. 

آگوست شلوغ ترین فصل سفر به استانبول  

فصل اوج سفرهای تابستانه به استانبول در ماه آگوست ادامه دارد. اگر قصد سفر به استانبول در این ماه را دارید، حتماً از قبل برنامه‌ریزی کنید و بلیط بازدیدهایتان را از قبل رزرو نمایید تا علاوه بر اینکه با صف‌های طولانی مواجه نشوید، برنامه گشت‌هایتان نیز دچار بهم‌ریختگی نشود. اگرچه آگوست ماه شلوغی برای استانبول است اما از آنجایی که اکثر مسافران به سمت استراحتگاه‌های ساحلی می‌روند، شهر و مسیرهای پیاده‌روی کمی خلوت‌تر است و در مرکز شهر هزینه اقامت کمی کمتر خواهد بود. البته که این ماه همانند جولای هوای گرمی دارد و دما 23.5 درجه است و بهترین راه برای فرار از گرمای هوا، سفر با کشتی بر روی مدیترانه خواهد بود. اگر چندان اهل سفرهای دریایی نیستید، این ماه بهترین زمان برای سفر به استانبول و شرکت در رویداد روز پیروزی، ظفر بایرامی و روز نیروهای مسلح است که در شهر جشن و مراسم مختلف برپا می‌گردد.

هوای ملایم در ماه سپتامبر، اما همچنان پرمسافر

اگرچه هنوز هم از تعداد مسافران در ماه سپتامبر کاسته نشده اما آب‌وهوای ملایم نشان از بهترین زمان برای سفر به استانبول دارد. دمای هوا کاهش یافته و از گرمای تابستان کاسته شده است، به نظر می‌رسد این هوای مطبوع تا مهرماه ادامه داشته باشد. این ماه در تقویم رویدادهای استانبول زمان مناسبی برای بازدید از گالری‌های هنری و موزه‌ها است. 

اکتبر، آخرین فرصت برای فعالیت‌های فضای باز

بهترین زمان سفر به استانبول

در این ماه از شلوغی و حجم مسافران کاسته شده و هوای مطلوب پاییزی نوید از بهترین زمان سفر به استانبول در پاییز می‌دهد. اما باید در نظر داشته باشید که در این ماه آب‌وهوا به سرعت روبه سرما می‌رود و بارش‌ها شروع می‌شوند. میانگین دمای هوا در ماه اکتبر 15.5 درجه است و نیمه دوم ماه ممکن است سردتر باشد. اکتبر بهترین زمان برای شرکت در جشن روز جمهوری ترکیه است. این جشن یک تعطیلی رسمی در ترکیه بوده که با رژه، رقص‌های سنتی و آتش‌بازی همراه است. علاوه بر روز جمهوری، جشنواره جاز Akbank را نیز از دست ندهید. به مدت ده روز تعداد زیادی از نوازندگان محلی و بین‌المللی در ازمیر و آنکارا اجرا خواهند داشت. 

نوامبر ماه خلوت و ارزان ترین زمان سفر به استانبول

نوامبر مصداق بارز فصل کم‌مسافر استانبول است. باران‌ها شروع شده‌اند و میانگین دمای هوا به 11.5 درجه سانتیگراد رسیده است. نوامبر به دلیل اینکه گردشگران کمتری به این شهر می‌روند، ارزان ‌ترین زمان سفر برای اوراسیایی جهان است. در این ماه به مدت 9 روز شهر میزبان نمایشگاه هنر استانبول است که تعداد زیادی نقاشی جدید، قدیمی، سنتی و غربی به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین 10 نوامبر ساعت 9.05 صبح یک دقیقه سکوت برای سال‌مرگ کمال آتاتورک آغاز می‌گردد. اگرچه این مراسم غم‌انگیز است اما مشاهده احساس غرور ترک‌ها به ملت و تاریخ کشورشان حس زیبایی دارد.

دسامبر بهترین زمان سفر به استانبول و لذت بردن از حمام ترکی است

این ماه از سال آب‌وهوای ترکیه فوق‌العاده نیست، چرا که باران زیاد و آفتاب کم است و میانگین دمای هوا به 8 درجه سانتی‌گراد رسیده است. دسامبر زمان مناسبی برای سفر به این شهر توریستی ترکیه نیست مگر اینکه قصد خرید داشته باشید چون نزدیک به کریسمس است و بهترین زمان خرید در استانبول.

در این ماه می‌توانید عصرها به رستوران Ocakbaş بروید و کباب داغ بخورید و خودتان را در سرمای زمستان به گرما و بخار حمام ترکی دعوت کنید و یا به سراغ جشنواره بین‌المللی غذای این پایتخت زیبا بروید که 2000 سرآشپز از 25 کشور به مدت سه روز برای این جشنواره گرد هم می‌آیند و اما شب سال نو که در بخش‌هایی از استانبول جشن گرفته می‌شود و همراه با آتش‌بازی و موسیقی است. 

با اطلاع از قیمت هتل های استانبول سفرتان را با خیال راحت شروع کنید.

کلام آخر از سه کلیک در مورد بهترین زمان سفر به این شهر توریستی ترکیه

همان‌طور که خواندید بهترین زمان سفر به استانبول چندان به یک ماه یا زمان خاص محدود نمی‌شود بلکه در هر فصل و ماه از سال این شهر جذابیتی برای سفر دارد. اینکه بخواهید در سرما یا گرما به این شهر سفر کنید یا در فصلی که شهر مملو از مسافران است به سلیقه شما بستگی دارد. اما در کل فصل بهار و پاییز به عنوان بهترین فصل سفر به شهر توریستی ترکیه شناخته می‌شوند که نه تنها آب‌وهوا مطلوب است بلکه شهر نه زیاد شلوغ و نه خالی از مسافر است. زمانی مناسب برای سپری کردن تعطیلاتی رویایی در شهری تاریخی و دیدنی همراه با جشنواره‌های سالانه جذاب.

سوالات متداول سه کلیک

بهترین زمان برای ماه عسل در استانبول چه موقع است؟

برای ماه عسل، اواخر بهار یا اوایل پاییز (مه و ژوئن یا سپتامبر و اکتبر) زمان ایده‌آلی است که هوا هم گرم و هم دل‌انگیز است و گردشگران نیز کمتر هستند.

اگر بخواهیم با کوله پشتی سفر به استانبول برویم، کی بهترین زمان است؟

برای سفر با کوله پشتی، پاییز و بهار بهترین زمان‌ها هستند چرا که هوا معتدل و مناسب پیاده‌روی و اکتشاف کوچه پس کوچه‌های شهر است. از طرفی هزینه‌های اقامت نیز نسبت به فصل تابستان کاهش می‌یابد.

آیا برای عکاسان فصل خاصی برای سفر به استانبول توصیه می‌شود؟

برای عکاسان، پاییز فوق‌العاده است چرا که رنگ‌های پاییزی و نور ملایم خورشید فرصت‌های عکاسی بی‌نظیری به وجود می‌آورد.

برای تجربه فرهنگ محلی استانبول، کدام فصل را پیشنهاد می‌کنید؟

بهار، به خصوص اطراف تعطیلات نوروز و جشن‌های محلی، فرصت خوبی برای تجربه فرهنگ غنی و سنت‌های استانبول فراهم می‌کند.

برای خرید در استانبول، کدام فصل بهتر است؟

اگر برای خرید به استانبول می‌روید، فصل‌های پاییز و زمستان می‌توانند بهترین زمان باشند، زمانی که فروش‌های فصلی و تخفیف‌های آخر سال ارائه می‌شوند.

نظرات کاربران