استانبول در آبان ماه؛ از آب و هوا گرفته تا کارهایی که باید انجام دهید

استانبول در آبان ماه؛ از آب و هوا گرفته تا کارهایی که باید انجام دهید

سفر به استانبول در آبان ماه زمان خوبی برای کشف بزرگ‌ترین شهر ترکیه است. همه ما می‌دانیم که یکی از مقصدهای محبوب برای گردشگران، به خصوص ما ایرانی‌ها، استانبول زیبا و باشکوه است. شهری که هر بار به آن سفر می‌کنید، برای شما تازگی خواهد داشت. جاذبه‌های دیدنی، مکان‌های تاریخی ارزشمند، مراکز خرید بزرگ و برند، رستوران‌های مجلل و غذاهای خوشمزه ترکی، کافه‌های دنج و قهوه‌های لذیذ با شیرینی‌های سنتی و خلاصه هر چیزی که دلتان بخواهد برای خوشگذرانی در این شهر پیدا می‌کنید، مهم این است که چه زمانی قصد سفر دارد. آبان ماه؟ آیا می‌دانید هوا چگونه است و چه کارهایی باید انجام دهید؟

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

آب و هوای استانبول در آبان ماه

آب و هوای استانبول در آبان ماه

آبان ماه در استانبول بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین هوای خود را تجربه می‌کند. اوایل ماه هوا خنک است و رفته رفته که به اواخر ماه می‌رسید، کمی سرد خواهد شد. به احتمال زیاد در این ماه شاهد رعد و برق و پوشش ابر در طول روز و شب خواهید بود و بارندگی نیز به همین شکل خواهد بود، البته نه به شدت زیاد. در کل، استانبول در آبان ماه ترکیبی از روزهای آفتابی، ابری و بارانی است. اما ساعات روز به اندازه‌ای هستند که بتوانید به همه جا سر بزنید و از مناظر شهر لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به استانبول چه موقع است؟

آیا استانبول در آبان ماه شلوغ است؟

یکی از شلوغ‌ترین زمان‌های استانبول در فصل تابستان خواهد بود. در تابستان گردشگران زیادی به به این شهر سرازیر می‌شوند. بنابراین انتظار داشته باشید که در پاییز از حجم این گردشگران کاسته شود و بهترین زمان برای گشت و گذاری خلوت در سطح شهر باشد. حتی برخی می‌گویند پاییز بهترین زمان سال برای برنامه‌های سفر استانبول است.

اکثر جاذبه‌های مهم شهر دیگر آن صف‌های طولانی را ندارند. در عوض ایاصوفیه هنوز هم اقتدار و شلوغی خود را حفظ می‌کند، پس این نکته را در نظر داشته باشید. در کل، توصیه ما این است که برای دیدن مکان‌های محبوب شهر استانبول اوایل صبح را انتخاب کنید تا در خلوتی هر چقدر دلتان می‌خواهد از گوشه و کنار آن‌ها بازدید کنید.

در آخر باید بگوییم که تاریخ مهم و رسمی زیادی آبان ماه وجود ندارد که باعث تعطیلی یا جشن و شلوغی این شهر شود. از این جهت نیز می‌تواند به نفع شما باشد. البته به جز سالگرد مرگ آتاتورک!

در آبان ماه در استانبول چی بپوشیم؟

از آنجایی که آب و هوای استانبول در آبان ماه کمی تفاوت دمایی دارد، پس مهم است که چمدانتان را چطوری پر کنید.

قبل از هر چیز لایه لایه لباس بپوشید

لایه‌ها شما را برای تغییرات ناگهانی دما محفوظ نگه می‌دارند. مسلما کسی دوست ندارد که در طول سفر مریض شود، پس حتما به این نکته توجه کنید. لباس‌های آستین بلند و کوتاه به همراه یک جامپر همراه داشته باشید که می‌توانید در صورت لزوم بپوشید یا دربیاورید.  

در آبان ماه در استانبول چی بپوشیم؟

ژاکت برای شب

عصرها قطعا خنک‌تر است، بنابراین اگر بیرون هستید و قصد دارید شام را در رستوران‌های فضای باز نوش جان کنید یا یک سفر دریایی برای تماشای غروب آفتاب در پیش دارید، یک ژاکت همراه خود ببرید.

کفش ضد آب

پیاده‌روی یکی از بهترین کارهایی است که هر گردشگری در استانبول آن را تجربه می‌کند. مسلما این کار فقط با یک جفت کفش کتونی ممکن خواهد بود. اما برای روزهای بارانی چیزی ضد آب شما را شادتر نگه می‌دارد. پاهای خیس خیلی حس خوبی نخواهد داشت، پس حواستان به این نکته هم باشد، چون بالاخره روز بارانی در سفرتان را تجربه خواهید کرد.

بارانی

می‌دانیم که قبل از سفر هواشناسی را چک خواهید کرد، اما به هر حال داشتن یک بارانی از ضروریات سفر به این شهر خواهد بود. در صورتی که در طول سفرتان باران کم شدت بارید، بارانی کافی است تا به گشت و گذارتان ادامه دهید. اما اگر بخت با شما یار نبود و از آن باران‌های شدید استانبول نصیبتان شد، به سراغ جاذبه‌های سرپوشیده شهر بروید.

کارهایی که باید در استانبول در آبان ماه انجام دهید

استانبول نسبتاً بزرگ است اگرچه مجموعه‌ای از جاذبه‌ها در کنار هم وجود دارد. اگر می‌توانید وقت بگذارید، از سمت آسیایی شهر و همچنین قسمت اروپایی دیدن کنید. برخی از مکان‌هایی که نباید از آن‌ها بی‌دلیل رد شوید، شامل:

از کاخ دولما باغچه دیدن کنید

از کاخ دولما باغچه دیدن کنید

مصطفی کمال آتاتورک، اولین رئیس جمهور ترکیه در اواخر عمر چند سالی در کاخ دولما باغچه اقامت کرد. او در 10 نوامبر 1938 در ساعت 9:05 در کاخ درگذشت.

در حالی که این تاریخ یک جشن ملی نیست، آتاتورک هر سال در سالگرد مرگ او به یادها می‌آید و فراموش نشده است. مردم ترکیه در سرتاسر کشور ساعت 9:05 به مدت دو دقیقه سکوت می‌کنند. ترافیک متوقف می‌شود، آژیرها شروع به صدا دادن می‌کنند و مردم به خیابان می‌آیند.

این کاخ می‌تواند در طول دهمین روز شلوغ باشد، چون گردشگران به یاد آتاتورک به سمت آن هجوم می‌آورند. بنابراین این منطقه خاص می‌تواند در آن تاریخ شلوغ باشد.

جدا از این مناسبت خاص، این کاخ یک قطعه تاریخی جالب برای بازدید است. این ساختمان مجلل یک مکان بزرگ با زمین‌های زیبا است، بنابراین زمان کافی را در آنجا بگذارید و از تمام جزئیات باشکوه‌ آن لذت ببرید.

موزه کاخ توپکاپی گزینه دیگری است

یکی دیگر از مکان‌های محبوب برای لذت بردن از تاریخ و فرهنگ ترکیه در سفر به استانبول در آبان ماه، موزه کاخ توپکاپی است. تماشای این موزه و باغ زیبای آن در فصل پاییز واقعا دیدنی و ستودنی است، از طرفی گشتن در فضای داخلی نیز با دیدن آثار اسلامی به نمایش گذاشته شده نیز در نوع خود بسیار جذاب و منحصربفرد خواهد بود. فقط به دلیل پیاده‌روی زیاد حتما کفش مناسب بپوشید.

موزه های باستان شناسی استانبول

در موزه کاخ توپکاپی، فاصله چندانی با سه موزه‌ای که مجموعه موزه‌های آرشئولوژی استانبول را تشکیل می‌دهند، ندارید. پس از فرصت استفاده کنید و سری هم به این موزه‌ها بزنید. اگر به موزه‌گردی علاقه‌ی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید برای دیدن ساختمان زیبای نئوکلاسیک و نمایشگاه‌های آن به این موزه‌ها بروید. (از جمله ایاصوفیه.)

ایاصوفیه را از دست ندهید

ایاصوفیه را از دست ندهید

مسجد ایاصوفیه (در اصل یک کلیسا) یکی دیگر از معروف‌ترین مکان‌های استانبول است. بازدید از ساختمان باشکوه و استقبال مردم مسلمان و غیر مسلمان، چیزی عادی در مورد این مسجد باشکوه است.

می‌دانیم که احتمالاً در آبان ماه (به لطف آب و هوا) پوشیده‌تر لباس می‌پوشید، اما حواستان باشد که قوانین این مجموعه را رعایت کنید.

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

مسجد کبود بسیار زیباست

مسجد کبود استانبول که با نام سلطان احمد نیز شناخته می‌شود، درست روبروی ایاصوفیه قرار دارد. مدتی است که در دست بازسازی بوده و این یعنی برخی از مناطق آن محدود است و نمی‌توانید بازدید کنید. بنابراین به زمان زیادی در اینجا نیاز نخواهید داشت.

بازار بزرگ و بازار ادویه شما را غرق زیبایی می‌کنند

در فاصله پیاده‌روی (17 دقیقه) از ایاصوفیه و مسجد کبود، بازار بزرگ قرار دارد. این بازار هزارتویی و سرپوشیده با هزاران مغازه است. مکانی عالی برای غوطه‌ور شدن در خرید سوغاتی.

کمتر از 10 دقیقه با بازار بزرگ، بازار ادویه است، مکانی خوش عطر برای لذت بردن از بو ادویه‌ها و رنگ‌های زیبایشان. فقط در کنار ادویه‌ها، میوه‌های خشک و شیرینی ترکی همه در تپه‌های رنگارنگ انباشته شده‌اند که می‌توانید برای سوغاتی بخرید.

مسجد سلیمانیه هم دیدنی است

این مسجد بزرگ دیگری با باغ‌هایی رنگارنگ پاییزی برای لذت بردن است. اگر مسجد آبی هنوز هم دارای داربست‌های زیادی است و آن‌طور که باید شاید نتوان از آن بازدید کرد، مسجد سلیمانیه جایگزین خوبی خواهد بود تا در سفرتان به استانبول در آبان ماه از آن بازدید کنید. به هر حال اگر به دنبال مکانی با توریستی کمتر هستید هم گزینه مناسبی است.

همه حتما به میدان تقسیم می‌روند

همه حتما به میدان تقسیم می‌روند

تکسیم یک میدان شلوغ در یکی دیگر از مناطق گردشگری شهر است. باید عنوان کنیم که این بنا محل بنای یادبود جمهوری است که به یاد تشکیل جمهوری ترکیه ساخته شده. مانند کاخ دولما باغچه، میدان تقسیم می‌تواند در 10 نوامبر شلوغ‌تر از حد معمول باشد. آتاتورک یکی از مجسمه‌های این بنای تاریخی است و مراسم بزرگداشتی در این روز در اینجا برگزار می‌شود. اما اگر غیر از این زمان به این میدان بروید، از تماشای فروشگاه‌ها، کافه‌های دنج و رستوران‌های خوشمزه آن لذت خواهید برد.

خرید در خیابان استقلال

درست از تکسیم، خیابان خرید معروف استقلال با ترامواهای قدیمی آن قرار دارد. این منطقه یک خیابان عالی برای خرید است، پس خرید سوغاتی را به این نقطه اختصاص دهید.

حمام ترکی در پاییز دلچسب خواهد بود

شاید موافق نباشید اما وقتی هوا کمی خنک‌تر می‌شود، زمان بسیار خوبی برای افراط در یک حمام خواهد بود. این یک فعالیت عصرانه نیز عالی است. باور کنید!

از یک سنت کلاسیک ترک لذت ببرید و تمیز و کف کنید. اکثر حمام‌ها، اسپاها بسته‌هایی برای اضافه کردن ماساژها و دیگر گزینه‌های ناز و نوازش و حتی پذیرایی هم دارند.

قبل از هر برنامه ریزی برای سفر، هتل استانبول را رزرو کنید.

خلاصه کلام…

سفر به استانبول در آبان ماه شما را به خنک‌ترین زمان این شهر می‌برد، البته نه آنقدر سرد که نتوانید با خیال راحت در میان خیابان‌های پر جنب و جوش آن قدم بزنید. از طرفی از میزان گردشگران نیز کاسته شده و بهترین زمان برای گشت و گذار در استانبول خلوت است.

نظرات کاربران