kumköy

8 تا از شهرهای نزدیک به استانبول که باید سفر کنید!

استانبول زیبا، مسحور کننده و سراسر جذابیت برای سفر است اما شلوغ و پرازدحام با ترافیک‌های سنگین و خسته‌کننده. بنابراین سفری یکروزه به شهرهای دیدنی اطراف استانبول برای استراحت یا ماجراجویی فکر بدی نیست. زیباترین مناظر طبیعی با بافت قدیمی و خطوط ساحلی طولانی در فاصله‌ای نزدیک به استانبول منتظر بازدیدکنندگان هستند تا تجربه‌ای جدید به آنها ارائه دهند. سفر به معنای تکاپو و فعالیت است پس یک جا ساکن نشوید و از پایتخت بیرون بزنید و اطراف استانبول را کاوش کنید و لذت ببرید. در این مقاله 8 تا از شهرهای نزدیک به استانبول که باید سفر کنید را معرفی می کنیم :

رزرو تور استانبول

راستی تور ارزان استانبول را رزرو کرده اید؟

بورسا از نزدیک ترین شهرها به استانبول

Bursa

شاید یکی از مشهورترین شهرهای نزدیک به استانبول، بورسا باشد. شهری که اولین پایتخت عثمانی‌ها بود و تنها 2 ساعت با اتوبوس از استانبول فاصله دارد. این شهر با مساجد، بازارهای تاریخی و چشم‌اندازهای طبیعی خیره‌کننده مقصدی محبوب برای یک سفر یک‌روزه از استانبول است. در طول زمستان علاقمندان به اسکی از این شهر لذت خواهند برد و در روزهای گرم تابستان نیز پارک ملی اولوداگ با دریاچه و جنگل‌های سرسبزش پذیرای طبیعت‌گردان است. اغلب این شهر را با عنوان استانبول کوچک‌تر می‌شناسند چرا که علاوه بر طبیعت زیبا، فرهنگ غنی ترکیه را در خود دارد ولی به دور از هرج و مرج استانبول است.

در سفر به بورسا بازدید از مسجد جامع را که در سال 1399 توسط سلطان بایزید اول ساخته شده، از دست ندهید. این مسجد با معماری شاهکار بیست گنبدی و منبت‌کاری‌های ظریفی که دارد یکی از بهترین مساجد ترکیه محسوب می‌گردد. از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر بورسا، کاروانسرای کوزاهان است که به عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرا در سر راه جاده ابریشم شناخته می‌شود. این کاروانسرا امروزه دارای یک مسجد، چندین کافه و رستوران و فروشگاه هدیه برای خرید سوغاتی است. 

کومکوی

اگر به دنبال نزدیک‌ترین شهر ساحلی به استانبول هستید که در آن بتوانید از شنا لذت ببرید، کومکوی بهترین شهر است. این شهر در ساحل دریای سیاه قرار دارد و به دلیل خط ساحلی طولانی و سواحل خوش منظره‌اش، بین گردشگران برای شنا، آفتاب گرفتن، موج‌سواری و کایت‌سواری محبوب است. کومکوی از شهرهای نزدیک به استانبول است که تنها با 1 ساعت رانندگی می‌توانید سفری یک روزه به آن داشته باشید. در طول تابستان شهر فضایی پرجنب‌وجوش از موسیقی کلوب‌های ساحلی دارد و رستوران‌های ساحلی بهترین کباب‌های قزل‌آلا و کالاماری را برای مهمانان آماده می‌کنند. 

ادرنه در لیست شهرهای نزدیک استانبول

Adrenaline

ادرنه یکی از شهرهای دیدنی اطراف استانبول است که تقریبا 3 ساعت با پایتخت فاصله دارد و برای بازدید از آن بهتر است به جای یک سفر یک‌روزه، برای آخر هفته از آن بازدید کنید. این شهر نیز از پایتخت‌های سابق امپراطوری عثمانی بوده و از چشم‌گیرترین شهرهای ترکیه است. بی‌شک نقطه عطف این شهر مسجد سلیمیه است که قدمت آن به سال 1574 بازمی‌گردد. عظمت مسجد و چهار مناره خیره کننده آن، منظره‌ای نفس‌گیر ایجاد کرده‌اند. اهمیت این مسجد برای فرهنگ اسلامی و معماری عثمانی آن سبب ثبت این بنا به عنوان میراث جهانی یونسکو گشته است. از دیگر جاذبه‌های تاریخی دیدنی در ادرنه مجموعه سلطان بایزید دوم است که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن با طب اسلامی و درمان‌های عثمانی آشنا شوند. 

چاناک‌کاله

چاناک‌کاله با ماشین حدود 4 ساعت از استانبول فاصله دارد ولی به سبب فاصله نسبتاً زیادش نباید از فهرست شهرهای دیدنی اطراف استانبول خارج شود. این شهر موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده‌ای بین کانال داردانل و دریای مرمره دارد که سبب شده خیره‌کننده‌ترین مناظر در ترکیه را داشته باشد. معروف‌ترین دیدنی شهر چاناک‌کاله خرابه‌های باستانی تروا است که به کمک راهنمایان محلی می‌توان از آن بازدید کرد. این شهر افسانه‌ای زمانی میدان جنگ بین یونانیان و تروجان‌ها در قرن هشتم قبل از میلاد بوده است. جاذبه تاریخی دیگر این شهر قلعه Cimenlik است که در سال 1462 توسط سلطان محمد فاتح برای محافظت از امپراطوری عثمانی در داردانل ساخته شد. در این نقطه درست روبروی داردانل می‌توانید قلعه کیلیتباهیر را ببینید که همزمان با این قلعه ساخته شده و امروز هر دو به عنوان موزه فعالیت می‌کنند. 

شیله از شهرهای نزدیک به استانبول برای شنا 

Sheila

شهری ساحلی و خیره‌کننده در حومه شمالی استانبول که به دلیل موقعیت ویژه‎اش در ورودی دریای سیاه مقصدی عالی برای کسانی است که به دنبال آرامش و استراحت در شهرهای نزدیک استانبول هستند. جذابیت شهر شیله به تپه‌های سرسبز و مراتعی است که آن‌را احاطه کرده‌اند. علاوه‌برآن حدود 10 کیلومتر خط ساحلی دارد که برای علاقمندان به شنا و استراحت در ساحل فرصتی استثنایی است. شیله دارای استراحتگاه‌ها و کلوپ‌های ساحلی متعددی است که بهترین امکانات رفاهی از جمله اسپا و استخر را برای گردشگران فراهم نموده‌اند.

اسکی‌شهیر

اسکی‌شهیر کم‌کم در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین شهرهای نزدیک به استانبول است. نام اسکی‌شهیر در ترکی به معنای “شهر قدیمی” ترجمه می‌شود. اما در کمال تعجب، این شهر پر از زیرساخت‌های مدرن مانند کافه‌های امروزی و رستوران‌های جذاب است که بیشتر به لطف جمعیت عظیم دانشجویی آن است. شهر حدود 4 ساعت از استانبول فاصله دارد و ترکیبی جذاب از امکانات مدرن در کنار بافت سنتی است که سبب شده گردشگران به آن جذب شوند.

هنگام بازدید از اسکی شهیر، مطمئن شوید که منطقه تاریخی Odunpazarı را از دست ندهید. اگرچه نام شهر به “شهر قدیمی” ترجمه می‌شود، اما ساختمان‌های تاریخی زیادی باقی نمانده و همه آنها اکنون در منطقه Odunpazarı واقع شده‌اند. این شهر پارک‌های متعددی را در کنار رودخانه برای پیک‌نیک و بازی تدارک دیده است که معروف‌ترین آنها پارک کانلیکاواک است. اسکی‌شهیر یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه حمام سنتی ترکی است چرا که اطراف آن چشمه‌های آب گرم بسیاری قرار دارد و می‌توانید پس از بازدید شهر، آرامش را در حمام‌ها احساس کنید. 

بولو از شهرهای دیدنی اطراف استانبول

بولو یکی دیگر از نزدیک ترین شهرها به استانبول در منطقه دریای سیاه است که تقریبا 3 ساعت با آن فاصله دارد. این شهر با جنگل‌های سرسبز و مناظر خیره‌کننده فضایی آرام برای پیاده‌روی را فراهم کرده است. کوه‌های پوشیده از برف‌اش در فصل زمستان میزبان اسکی‌بازان هستند و دریاچه‌ها و رودخانه‌های روان اطراف شهر برای ماهی‌گیری و قایق‌سواری موقعیت فوق‌العاده‌ای دارند. در بازدید از بولو پارک ملی یدیگولر یا همان پارک ملی هفت دریاچه را با مسیرهای پیاده‌روی، چشمه‌های آب گرم، دریاچه‌های بکر و آبشارهای روان از دست ندهید. در نهایت اگر به دنبال اقامتی نزدیک به استانبول هستید تا طبیعت را لمس کنید بولو بهترین انتخاب است. 

تکیرداغ

çok sıcak

تکیرداغ یکی از شهرهای دیدنی اطراف استانبول است که معمولاً در برنامه‌ریزی برای سفرهای یک‌روزه به نزدیک پایتخت فراموش می‌شود. این شهر ساحلی زیبا بازدیدکنندگان را بین تپه‌های جذاب و آب‌های درخشان دریای مرمره مسحور می‌کند و به گردشگران فضایی سرسبز برای فعالیت و تفریح می‌دهد. در تکیرداغ می‌توانید در کوه گانوس پیاده‌روی کنید، غواصی در Ayvasıl را تجربه کنید، در Uçmakdere پاراگلایدر سوار شوید، از غارهای Güneşkaya و Güngörmez در منطقه Saray بازدید کنید یا در Yeniköy کمپ برپا کنید. اینجا همه چیز برای تجربه وجود دارد. در نهایت پس از کلی تفریح و گشت‌وگذار هم به سراغ یکی از رستوران‌های شگفت‌انگیز شهر بروید و برای خودتان کوفته ترکی سفارش دهید.

در پایان

اگرچه استانبول شهری پرجاذبه برای سفر و تفریح است و هرآنچه در آن بچرخید بازهم دیدنی برای کشف وجود دارد، اما در سفر به ترکیه از شهرهای نزدیک استانبول نباید غافل شد. طوری سفر را برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک برنامه سفر یک‌روزه به یکی از شهرهای اطراف استانبول داشته باشید تا زیبایی‌های ترکیه را بیش از پیش لمس کنید. شهرهای ساحلی، تاریخی و با طبیعت بی‌نظیری در نزدیکی پایتخت مستقر هستند که لذت سفر و تعطیلات را برای‌تان چند برابر خواهند کرد. این شهرها بین 1 تا 4 ساعت از استانبول فاصله دارند و این مسیر کوتاه شما را خسته راه نخواهد کرد. پس دیگر بهانه‌ای برای فرار از این برنامه هیجان‌انگیز نخواهید داشت.

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

نظرات کاربران