Istanbul greenhouse park

پارک گلخانه استانبول؛ بهشتی سرسبز با گل های لاله!

حدود 110 سال پیش، در سال 1912 پس از میلاد، سرانجام درهای پارک گلخانه استانبول را به روی عموم باز شد. این مکان یک پارک شهری است که تاریخ ارزشمندی را پشت سر گذاشته و محکم و استوار و همچنان زیبا و پر از گل‌های رز معطر باقی مانده است. موقعیت این پارک در مجاورت یکی از دیدنی‌های استانبول یعنی کاخ توپکاپی، باعث جذابیت بیشتر آن شده و سال‌هاست که به عنوان باغ بیرونی کاخ امپراتوری عثمانی محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این پارک در استانبول زیبا با ما همراه باشید.

رزرو تور استانبول

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

تاریخچه پارک گلخانه استانبول

Istanbul greenhouse park

پارک گلخانه در استانبول، که نام خود را از باغ گل رز در زبان ترکی گرفته است، زمانی محل فرمان اصلاحی امپراتوری عثمانی بود. فرمانی که امپراتوری را به سمت مدرنیته سوق می‌داد و در آن قانون برابری شهروندان را بدون توجه به مذهب برقرار می‌کند.

این پارک علاوه بر اینکه قدیمی‌ترین پارک شهری استانبول است، در زمان امپراتوری عثمانی و حتی خیلی قبل از آن به عنوان یک باغ سلطنتی به حساب می‌آمد که بازدید عموم از آن ممنوع بود. تا اینکه پس از سال‌ها و سرانجام در سال 1912 این پارک سلطنتی آغوش خود را به روی جهان گشود.

این باغ باشکوه علاوه بر گل رز، درختان صد ساله گردو و بلوط را نیز در خود جای داده و اطراف آن را بناهای تاریخی و موزه‌های زیادی احاطه کرده‌اند که جلوه پارک و حس تاریخی آن را دو چندان می‌کند. ورودی جنوبی پارک نیز به یکی از بزرگ‌ترین درهای کاخ منتهی می‌شود.

در آن زمان‌ها فقط قهوه‌خانه و یک منطقه تفریحی در پارک وجود داشت، اما در سال‌های اخیر پارک گلخانه استانبول با تغییرات بیشتری همراه بوده و باغ‌وحش، محوطه‌هایی مخصوص پیک‌نیک و حتی شهربازی نیز در آن قرار دادند تا در میان طبیعت سرسبز و زیبای آن بهترین اوقات را سپری کنید. 

معرفی پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه که در منطقه امینونو استانبول و در مجاورت کاخ توپکاپی قرار گرفته، یکی از پارک‌هایی است که آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است. بگذارید تا جزئیات بهتری از این پارک را به شما ارائه دهیم:

  • یکی از این آثار تاریخی که در پارک گلخانه استانبول ساخته شده است، ستون گوت‌ها یا ستون پیروزی رومی است که به مناسبت پیروزی رومیان در این پارک برپا شده و متعلق به قرن سوم یا چهارم پس از میلاد است. این ستون یک ستون مرمری با ارتفاع حدود 18 متر است و در ضلع شرقی پارک قرار دارد.
  • پارک گلخانه‌ی استانبول بین ماه‌های مارس تا آوریل (اسفند تا اردیبهشت) هر ساله در طول جشنواره لاله استانبول میزبان میلیون‌ها گل لاله خواهد بود که فضا و چشم اندازی بسیار زیبا و دلنشین را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. تماشای میلیون‌ها گل لاله تصویری است که هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد.
  • پارک گلخانه استانبول فضای کافی برای پیاده‌روی و دویدن دارد. خبر خوب برای افرادی که در نزدیکی پارک اقامت دارند این است که می‌توانند در طول روز از این فضا استفاده کنند. 
  • این پارک بارها مورد بازسازی قرار گرفته. محوطه باغ وحش حذف شده و فضای بیشتری برای پیک نیک اختصاص داده شده است. سازه‌های بتنی نیز حذف شده‌اند تا فضای باغ را درست مانند زمان ساخت آن زنده نگه دارند. با این کار درختانی که در دهه 1800 کاشته شده‌اند، هنوز قابل دیدن و زندگی هستند. 
  • اولین مجسمه آتاتورک در سال 1926 در این مکان، یعنی در پارک گلخانه استانبول ساخته شد.

در پارک گلخانه استانبول چه چیزهایی وجود دارد؟

Istanbul greenhouse park

در پارک گلخانه (Gülhane)، مجسمه‌های نیم تنه شهرداران و افراد مشهور استانبول که در سمت راست در ورودی پارک قرار دارد، به شما خوشامد می‌گویند. در سمت چپ نیز همان منطقه‌ای که پیاده‌روی می‌کنید جاده‌ای پوشیده از درختان مختلف وجود دارد که فضای فوق‌العاده زیبایی را در جلوی چشمان شما قرار می‌دهد. همچنین نیمکت‌هایی برای استراحت شما در زمان خستگی و زمین بازی برای گذراندن وقت کودکان قرار داده‌اند. به غیر از این‌ها، چیزهای دیگری نیز در این پارک دیده می‌شود که شامل:

ستون گوت ها

مجسمه Aşık Veysel در سمت راست سطح شیب‌دار وجود دارد که به سمت تنگه بسفر خم می‌شود و ستون گوت ها مربوط به دوره رومی در قسمت بالایی آن قرار دارد که با نمای جذاب خود، منظره‌ای دیدنی را به وجود آورده است. باید بگوییم که این قسمت از بخش‌های تاریخی پارک به حساب‌ می‌آید که به خوبی هم از آن نگهداری می‌کنند. 

ویرانه های یتیم خانه سنت پل

Ruins of St. Paul's Orphanage

یتیم خانه‌ای که توسط یوستینوس (565-578) تأسیس شد، در این پارک قرار دارد. این یتیم خانه که در منابع یونانی سنت پل نامیده می‌شد به سالمندان، نابینایان و جانبازان نیز در آن زمان خدمت می‌کرد. اما با گذشت زمان و بلایای طبیعی چیز زیادی از این ساختمان باقی نماند، ولی با این تفاسیر بخشی از آن هنوز هم قابل مشاهده است. برای تاریخ استانبول این بخش از پارک اهمیت زیادی دارد. 

مجسمه آتاتورک

در قدیم، پارک سارایبورنو نیز از طریق خط راه آهن سیرکچی به پارک گلخانه متصل بود، اما بعداً از طریق ساحل از پارک جدا شد. در این قسمت جدا شده، اولین مجسمه آتاتورک ساخته شده توسط معمار استرالیایی کریپل پس از جمهوری وجود دارد. 

موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول

Istanbul Islamic Science and Technology History Museum

همچنین موزه تاریخ علم و فناوری اسلامی استانبول در ساختمان اصطبل‌ هاس واقع شده که در 25 می 2008 در پارک گلخانه استانبول به بهره‌برداری رسید. در این موزه فوق‌العاده جذاب، شما شاهد آثاری تاریخی-اسلامی خواهید بود که متعلق به قرن 9 تا 16 هستند. توصیه می‌کنیم حتما در گشت و گذارتان در پارک گلخانه، به دیدن این موزه بروید. 

باغ چای پارک گلخانه

وقتی به پارک گلخانه می‌روید، از بهترین کارهایی که باید حتما آن را تجربه کنید، نشستن بر روی نیمکت‌های چوبی یکی از چای‌خانه‌ها یا کافه‌های این پارک است. لذت نوشیدن چای تازه در استکان‌های کمرباریک ترکی به همراه باقلوای تازه و تماشای فضای سرسبز پارک را به هیچ وجه از دست ندهید. اینجا خستگی یک پیاده‌روی طولانی از تنتان خارج می‌شود. 

در پارک گلخانه چه کارهایی انجام دهیم؟

Istanbul greenhouse park

اگر به این فکر می‌کنید که در پارک گلخانه چه کاری انجام دهید، باید بگوییم که می‌توانید یک پیاده‌روی زیبا در طبیعت داشته باشید، چای بنوشید، برای پرندگان یک تکه نان پرتاب کنید و از موزه‌های داخل و اطراف آن دیدن کنید. پس از خروج از اینجا، می‌توانید مسیر خود را به Eminönü یا Sirkeci تغییر دهید. مکان‌های تاریخی و توریستی مانند موزه باستان شناسی، مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا، ایستگاه سیرکچی، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، بازار ادویه، بازار بزرگ، ابلیسک، خیابان باب علی در چند قدمی پارک گلخانه قرار دارند و می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. 

بهترین زمان بازدید از پارک گلخانه استانبول

پارک‌ها بخشی از طبیعت هستند. بنابراین اگر اهل هوای سرد و تفریح در این هوای پرانرژی هستید، بازدید در فصل سرد حال و هوای خاصی را برای شما رقم خواهد زد. برعکس اگر فردی هستید که گرمای هوا را دوست دارید، بازدید در پایان بهار و تابستان برای شما مناسب خواهد بود.

اما در کل بهار این پارک بسیار دوست‌داشتنی است و پوشیده از گل‌های زیبای لاله، بنفشه و گندم همراه با آواز پرندگان. در تابستان خنکی آب روی برگ درختان و بویی که از چمن و سایه درختان بلند می‌شود، آرامشی بی‌نظیر دارد و حالتان را به بهترین شکل تغییر می‌دهد. حواستان باشد که اگر در فروردین ماه به دیدن پارک گلخانه استانبول بروید، لک لک‌های زیبا را از نزدیک خواهید دید. 

جاذبه های نزدیک به پارک گلخانه استانبول

Basilica Cistern

پارک گلخانه استانبول در قلب بخش تاریخی این شهر واقع شده است. به همین دلیل جاذبه‌های زیادی اطراف این پارک زیبا را احاطه کرده‌اند. از مهمترین آثار تاریخی نزدیک پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مکان‌های تاریخی و توریستی مانند موزه باستان شناسی، مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا، ایستگاه سیرکچی، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، بازار ادویه، بازار بزرگ، ابلیسک، خیابان باب علی در چند قدمی پارک گلخانه هستند که می‌توانید در کنار قدم زدن در این پارک ساعاتی هم به دیدن آن‌ها اختصاص دهید. 

هتل های نزدیک پارک گلخانه

اگر علاقه خاصی به بازدید از مکان‌های تاریخی دارید و همچنین به پیاده‌روی علاقه‌مند هستید و تصمیم به بازدید از پارک گلخانه استانبول دارید، پیشنهاد می‌شود هتلی را که نزدیک به این بافت تاریخی و سرسبز است، انتخاب کنید تا بتوانید مناطق بیشتری را ببینید. همچنین هر وقت خواستید در پارک گلخانه قدم بزنید و با خودتان خلوت کنید. برخی از این هتل‌ها شامل:

  • هتل هرتون
  • هتل رادیسون
  • هتل گلدن پارک

چگونه به پارک گلخانه استانبول برویم؟

پارک گلخانه استانبول پارکی بزرگ و زیبا است که در محله جان کورتاران قرار دارد. برای دسترسی به این پارک زیبا می‌توانید از سیستم حمل و نقل عمومی مانند تراموا و سیستم قطار کابلی استفاده کنید. اگر در محله سلطان احمد یا امینونو اقامت دارید، می‌توان گفت که فاصله چندانی با پارک ندارید و با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به راحتی به پارک برسید. با این حال…

  • اگر در تکسیم اقامت دارید، می‌توانید با قطار کابلی تکسیم-کتاباش به پارک گلخانه بروید.
  • می‌توانید در مسیر باگیلار-کاباتاش سوار تراموا شوید و در ایستگاه گلخانه پیاده شوید. 

نکته جالب اینجاست که می‌توانید با دستگاه سگوی که نوعی اسکوتر شارژی است تا پارک و کاخ توپکاپی، مسجد سلیمانیه و مناطق اطراف این منطقه تفریحی-تاریخی، یک تور هیجان انگیز در منطقه سلطان احمد داشته باشید. هزینه اجاره دستگاه به مدت یک ساعت برای هر نفر 43.17 دلار است.

آدرس پارک گلخانه استانبول: Cankurtaran Mh., Kennedy Cd., Fatih / İstanbul

در نهایت باید بگوییم که…

پارک گلخانه استانبول که در گذشته به عنوان باغ بیرونی کاخ توپکاپی مورد استفاده قرار می‌گرفت و باغ‌های گل رز در آن قرار داشت، امروزه با طبیعت و زیبایی‌های خود جلب توجه می‌کند و محلی‌ها و گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. اینجا به عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول، همواره مورد استقبال توریست‌ها قرار گرفته و است و ارزش دیدن را دارد! 

سوالات متداول

ساعات بازدید از پارک گلخانه چه موقع است؟

می‌توانید از ساعت 6 صبح تا 10:30 شب از این پارک دیدن کنید و از فضای دلنشین آن لذت ببرید.

برای بازدید از پارک گلخانه باید ورودی بپردازیم؟

هیچ هزینه‌ای برای ورود به این پارک وجود ندارد.

نظرات کاربران