Istanbul University

معرفی بهترین دانشگاه های استانبول+ معرفی رشته و رتبه

کشور ترکیه و بیشتر شهرهای آن از جمله استانبول، توجه زیادی به علم و آموزش دارند. دانشگاه‌های ترکیه به طور خاص و دانشگاه های استانبول در چند سال گذشته توانسته‌اند در تمام جنبه‌های آموزشی به ویژه دانشگاهی و زیرساخت‌های مربوط به آن پیشرفت چشمگیری داشته باشند که این امر منجر به ظهور تعداد زیادی از دانشگاه‌های معتبر و مطرح در این شهر و کلا ترکیه شده‌است. 

رزرو تور استانبول

بلیط چارتری استانبول، فقط با سه کلیک خوبه!

تحصیل در ترکیه 

دانشگاه های استانبول

محبوبیت ترکیه به عنوان یک کشور مقصد تحصیلی رویایی، سال به سال در حال افزایش است. وجود جذابیت‌های زیاد این کشور به خصوص شهر استانبول، افراد زیادی را برای ادامه تحصیل به اینجا می‌کشاند، البته نمی‌توان کیفیت سیستم آموزشی را نیز در این میان نادیده گرفت. ترکیه علاوه بر کیفیت تحصیلی، رشته‌های متنوعی از رشته‌های تحصیلی مختلف را به دانشجویانی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این کشور هستند، ارائه می‌دهد.

در حال حاضر ترکیه بیش از 45000 برنامه مختلف در سطوح مختلف در 208 دانشگاه موجود افتتاح کرده است. علاوه بر این، هزینه‌های تحصیل و زندگی مورد نیاز برای ادامه تحصیلات عالی در ترکیه نیز در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی محبوب مانند ایالات متحده یا بریتانیا بسیار کمتر است. البته، این به جذابیت ترکیه به عنوان یک مقصد تحصیلی جایگزین ایده آل برای دانشجویان بین المللی از سراسر جهان می‌افزاید.

بخوانید: معرفی شهر استانبول

1. دانشگاه باهچه شهیر (Şehir University Campus)

Şehir University Campus

این موسسه در سال 2008 توسط بنیاد علوم و هنر به ریاست احمد داوود اوغلو، نخست وزیر وقت ترکیه تأسیس شد. احمد داوود اوغلو به ارائه سمینارهای رایگان و فعالیت‌های آکادمیک در زمینه علوم اجتماعی در طول 25 سال شهرت دارد.

اهداف دانشگاه استانبول شهیر

هدف از تاسیس این دانشگاه پاسخگویی به نیازهای دنیای دانشگاهی و جامعه مدرن است، از این رو باهچه شهیر جایگاهی پیشرفته در بین دانشگاه‌های بین‌المللی دارد. این دانشگاه همچنین به علوم انسانی علاقه زیادی دارد و یکی از قدرتمندترین دانشگاه‌های خصوصی، روابط بین الملل، علوم سیاسی، روانشناسی و جامعه شناسی به شمار می‌رود.

هدف آن توسعه آموزش است، از این رو طرح خوبی را تدوین کرده است که به کارگیری کیفیت آموزشی با آخرین تکنولوژی روز در تدریس کمک می‌کند.

بخوانید: نزدیک ترین هتل ها به سفارت کانادا در استانبول

پردیس دانشگاه شهیر

این دانشگاه دارای یک پردیس دانشگاهی به نام پردیس سبز است که در منطقه Kartal در سمت آسیایی، مشرف به دریای مرمره واقع شده‌است. همچنین دارای یک خوابگاه دانشگاه برای 1260 دانشجو و هفت ساختمان متصل به یکدیگر و در مجاورت جهت تسهیل در رفت و آمد دانشجویان در طول تحصیل است. این شامل دوچرخه برای تردد دانشجویان و همچنین سالن‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز ورزشی، کارگاه‌ها، مراکز و آزمایشگاه‌های مجهز به فناوری‌های روز است. 

رشته های دانشگاه شهیر

دانشگاه های استانبول

به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های استانبول، این دانشگاه دارای هفت دانشکده، 13 برنامه کارشناسی، 12 برنامه کارشناسی ارشد و 3 برنامه دکترا، 3 دانشکده تحصیلات تکمیلی و 1 مدرسه حرفه‌ای است.

این دانشگاه در تدریس از یک زبان استفاده می‌کند که آن هم انگلیسی است، با این حال حدود 70 درصد دروس این رشته‌ها به زبان ترکی تدریس می‌شود.

این دانشگاه دارای بیش از 420 کارمند علمی و تقریباً 306 عضو تدریس تمام وقت دانشگاه است.

بخوانید: هزینه های سفر به استانبول

رتبه بندی دانشگاه شهیر

این دانشگاه در رتبه 81 در بین بهترین دانشگاه‌های ترکیه و 5129 در جهان قرار دارد. این دانشگاه همچنین دارای اعتبار وزارت آموزش عالی ترکیه است و از کشورهای عربی مانند فلسطین و مصر به رسمیت شناخته می‌شود.

علاوه بر این، توانسته برنامه تبادل دانشجو را با تعدادی از دانشگاه‌های اروپایی در آمریکا، چین و انگلیس با موفقیت اجرا کند.

2. دانشگاه خصوصی اوکان (Okan University goals)

Okan University goals

در سال 1999 در استانبول از طریق بنیاد فرهنگ، ورزش و آموزش، دانشگاه اوکان تأسیس شد. این دانشگاه در بخش آسیایی استانبول در منطقه توزلا واقع شده و دارای سه پردیس دانشگاهی است. پردیس‌های دانشگاهی آن نیز دارای طرح‌های معماری زیبا و مدرن هستند. 

به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های استانبول، اوکان دارای کلاس‌های درس مدرن، یازده مرکز تحقیقاتی، از جمله مرکز تحقیقات اتحادیه اروپا و مرکز تحقیقات کامپیوتری و مطالعات فرهنگی، پنج مرکز توانبخشی و آموزشی مانند مرکز کنفوسیوس، مرکز هنرهای آشپزی، و تعداد زیادی آزمایشگاه مهندسی و پزشکی است. 

در این دانشگاه همچنین یک کتابخانه بسیار بزرگ وجود دارد که واقعی دیدنی و جالب است. به علاوه‌ی اتاق‌های کنفرانس، مراکز خرید، یک سالن ورزشی، برای 400 نفر کافی، زمین بسکتبال، یک زمین فوتبال و والیبال و تعدادی باشگاه دانشجویی که سفرهایی را برای بازدید از مکان‌های توریستی و تاریخی سازماندهی می‌کنند. رستوران‌ها و کافه‌های مختلف را نیز به آن اضافه کنید.

اهداف دانشگاه اوکان

این دانشگاه در آماده سازی و تجهیز دانشجویان خود برای یک شغل موفق در تمام سطوح، با تکیه بر آماده‌سازی فعالیت‌ها و میزبانی از اساتید و معلمان بین المللی، از رویکردی متمایز از دیگر دانشگاه‌ها پیروی می‌کند.

اوکان همچنین توانسته فرصت‌های شغلی را برای دانشجویان در شرکت‌ها فراهم کند تا به آن‌ها کمک کند تا در مورد زندگی حرفه‌ای و الزامات آن بهتر و بیشتر بیاموزند.

این سازمان از طریق آموزش ممتاز بر اساس بهترین و مهمترین استانداردهای کیفیت بین المللی و همچنین آموزش دانشجویان خود در زمینه تفکر صحیح و تجزیه و تحلیل نتایج، نقش بسیار مهمی در بهبود و توسعه جامعه ایفا کرده‌است.

بخوانید: فرودگاه های استانبول

رشته های دانشگاه اوکان

دانشگاه های استانبول

رشته‌های این دانشگاه شامل برنامه‌های مطالعاتی مهم است که در 11 کالج و موسسه، 6 مرکز تحصیلات تکمیلی و 2 مدرسه حرفه ای تدریس می‌شوند. علاوه بر 41 رشته برای دانشجویان کارشناسی ارشد، 13 رشته برای دانشجویان دکتری در تمامی رشته‌ها و 63 رشته برای دانشجویان کارشناسی وجود دارد. 

اوکان همچنین رتبه اول را در بین بهترین دانشگاه های ترکیه در زمینه دندانپزشکی، پزشکی انسانی، علاوه بر رشته هوانوردی و تعداد زیادی کالج ادبی به خود اختصاص داده‌است.

رتبه بندی دانشگاه اوکان در سطح محلی و جهانی

اوکان  به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های استانبول، در بین دانشگاه های ترکیه رتبه 76 و در سطح جهانی رتبه 3058 را کسب کرده و همچنین علاقه‌مند به ایجاد مشارکت‌های بین المللی برای حمایت از دانشجویان خود در سطح جهانی از طریق برنامه‌های تبادل دانشجو بوده‌است. همین برنامه خیلی‌ها را برای ادامه تحصیل به اوکان کشانده است. 

با تور استانبول، اولین قدم به سمت آشنایی با دانشگاه های این شهر را بردارید.

3. دانشگاه آیدین استانبول (Aydin University Istanbul)

Aydin University Istanbul

یکی دیگر از دانشگاه های استانبول، آیدین است که بهتر است بدانید که این موسسه در سال 2003 از طریق بنیاد فرهنگ و آموزش آنادولو تاسیس شد. پردیس اصلی دانشگاه آیدین در مرکز شهر، نزدیک به حمل و نقل قرار گرفته و همچنین دارای دسترسی آسان به فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی در استانبول است، در حالی که پردیس کوچک‌تر در مرکز شهر واقع شده‌است.

دانشگاه آیدین با تشویق تحقیقات علمی، شامل 30 آزمایشگاه و مرکز تحقیقاتی در زمینه فناوری و علوم مهندسی می‌شود که به آخرین فناوری‌ها مجهز هستند. همچنین شامل استودیوهای طراحی، کارگاه‌ها، بیمارستان کالج دندانپزشکی، 21 آزمایشگاه علوم پزشکی، مرکز فناوری دکتر عزیز سانکار، و نزدیک به 56 باشگاه دانشجویی است.

علاوه بر این، کلاس‌ها مجهز به تخته‌ها و سکوهای هوشمند هستند. در مورد کتابخانه دانشگاه نیز بد نیست بدانید که این کتابخانه شامل طیف گسترده‌ای از منابع الکترونیکی است که به دانشجویان و کارکنان دانشگاهی کمک زیادی می‌کند.

بخوانید: قیمت حمل و نقل در استانبول

رشته های دانشگاه آیدین

این دانشگاه دارای 3 مدرسه حرفه‌ای و 3 انستیتو و 11 کالج و کلینیک دندانپزشکی است.

اهداف دانشگاه آیدین

دانشگاه های استانبول

هدف این دانشگاه توسعه مستمر آموزش ناشی از فارغ التحصیلی دانشجویان با شایستگی‌های حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف است که همگام با پیشرفت علمی در عصر حاضر است..

این دانشگاه برای ارائه خدمات از طریق تحقیقات متعدد در همه رشته‌ها در سراسر جهان رقابت می‌کند و به دنبال دستیابی به تحقیقات علمی است تا اطلاعات به محصولات مفیدی برای جامعه تبدیل شود.

دانشگاه آیدین همچنین سخت در تلاش است تا تا سال 2023 به یکی از 5 دانشگاه برتر محلی و 500 دانشگاه برتر جهان تبدیل شود.

این دانشگاه علاوه بر اینکه دانشگاهی است که توسط کشورهای عربی مانند مصر، اردن و اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده است، دارای برنامه تبادل دانشجو و تبادل دوجانبه است و با 450 دانشگاه بین المللی همکاری دارد.

بخوانید: بهترین لباس فروشی های استانبول را قبل از سفر بشناسید!

4. دانشگاه کوچ (Koç University)

Koç University

دانشگاه کوچ یکی از بهترین دانشگاه های استانبول است که از سال 1993 تاسیس شده است. این دانشگاه دارای 22 رشته در مقطع کارشناسی، 29 برنامه کارشناسی ارشد و 30 برنامه دکترا در زمینه های مختلف تحصیلی از جمله اجتماعی است. 

رشته های دانشگاه کوچ

علوم و علوم انسانی، علوم اداری و اقتصاد، فیزیک، مهندسی، حقوق، پرستاری و پزشکی از رشته های دانشگاه کوچ هستند. نکته مثبت این دانشگاه تدریس به زبان انگلیسی است. بنابراین دانشجویان بین المللی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه کوچ هستند، با توجه به اینکه تقریباً در تمامی برنامه‌های تحصیلی در این دانشگاه از زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی آموزشی استفاده می‌شود (به جز رشته‌های تحصیلی پرستاری) نیازی به نگرانی در مورد موانع زبانی نخواهند داشت. 

بخوانید: سفر انفرادی به استانبول

اهداف دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ همچنین برنامه‌های بورسیه تحصیلی مختلفی را به دانشجویان بین المللی در سطوح مختلف ارائه می‌دهد، از جمله از طریق برنامه بورسیه تحصیلی حمایت از دانشگاه کوچ (KUDEB) که بر اساس نتایج آزمون های ورودی کالج ارائه می‌شود. 

از طریق این برنامه بورس تحصیلی، دانشجویان می‌توانند 50٪ یا 100٪ معافیت از شهریه و همچنین فرصت دریافت یارانه هزینه‌های اقامت، هزینه‌های ماهانه زندگی و هزینه کتاب مورد نیاز مطابق با شرایط تعیین شده توسط دانشگاه (مخصوصاً برای دریافت کنندگان بورسیه کامل) دریافت کنند.

5. دانشگاه سابانجی (Sabancı University)

دانشگاه های استانبول

دانشگاه سابانجی یکی دیگر از دانشگاه های استانبول است که باید به عنوان یک مقصد تحصیلی به ویژه برای دانشجویان مقطع کارشناسی مورد توجه قرار گیرد. 

این دانشگاه که در سال 1994 تأسیس شد، اولین دانشگاه در ترکیه است که رویکرد چند رشته‌ای را به کار می‌گیرد که در آن به دانشجویان این امکان داده می‌شود تا بدون محدودیت برنامه مورد نظر خود را انتخاب کنند تا دانشجویان بتوانند دانش گسترده‌تری را خارج از تخصص مورد نظر خود کسب کنند. 

بخوانید: آشنایی با بهترین مناطق استانبول-ایرانی ها به کدام منطقه علاقه دارند؟

رشته های دانشگاه سابانجی

دانشجویانی که در دانشگاه سابانچی پذیرفته شده‌اند، به جای رشته‌های تحصیلی، می‌توانند «گروه برنامه» مورد نظر خود را انتخاب کنند که عبارت‌اند از:

برنامه Kelompok FENS : شامل مهندسی صنایع، علوم و مهندسی کامپیوتر، زیست شناسی مولکولی، ژنتیک و مهندسی زیستی، علم مواد و مهندسی نانو، مهندسی مکاترونیک، مهندسی الکترونیک است.

برنامه  Kelompok FASS: شامل روانشناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و روابط بین الملل، هنرهای تجسمی و طراحی ارتباطات بصری است. 

برنامه YB Group: نیز شامل علوم مدیریت است. 

6. دانشگاه فنی استانبول (Istanbul Technical University)

Istanbul Technical University

یکی از بهترین دانشگاه های استانبول که تمرکز ویژه‌ای در زمینه فناوری دارد، دانشگاه فنی این شهر (ITU) است.

دانشگاه فنی استانبول به عنوان سومین پردیس قدیمی فناوری در جهان، فارغ التحصیلان تأثیرگذار مختلفی را از روسای جمهور دوم و نهم ترکیه و 23 و 27 نخست وزیر ترکیه ایجاد کرده‌است.

یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه علاوه بر ارائه رشته‌های مختلف تحصیلی فوق، چندین بورسیه تحصیلی ارائه می‌کند. یکی از مواردی که می‌توانید روی آن حساب کنید، بورسیه تحصیلی TÜBİTAK STAR (برنامه پژوهشگر کارآموز) است.

بخوانید: چگونه استانبول کارت بگیریم

رشته های دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول 3 سطح از برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می دهد. برخی از رشته های تحصیلی ارائه شده توسط این یکی از بهترین دانشگاه های ترکیه عبارتند از:

مهندسی عمران، معماری، مهندسی مکانیک، برق و الکترونیک، دریایی، مهندسی شیمی متالورژی، مدیریت، هوانوردی و فضانوردی،  فن آوری و طراحی نساجی، معادن، معماری دریایی و علوم دریایی، کامپیوتر و انفورماتیک و علم و نامه

7. دانشگاه بوغازیچی (Bogazici University)

دانشگاه های استانبول

یکی از بهترین دانشگاه های استانبول که نمی‌توان آن را معرفی نکرد، دانشگاه بوغازیچی است. دانشگاه بوغازیچی که کمی متفاوت از سایر پردیس‌ها است، در سال 1863 تاسیس شد و یک کالج آمریکایی در ترکیه است. این دانشگاه همچنین دارای بهترین برنامه درسی در ترکیه است.

دانشگاه بوغازیچی به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه، سالانه یک برنامه کمک مالی برای دانشجویانی که در LYS (امتحانات مقطع کارشناسی) به دست می‌آورند، ارائه می‌کند.

کمک مالی فوق شامل حمایت مالی، خوابگاه، هزینه کتاب، کمک هزینه غذا و شهریه مدرسه تابستانی است.

رشته های دانشگاه بوغازیچی

برخی از رشته‌های تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه Boğaziçi عبارت‌ند از: مطالعات ارتباطات، هنر و علوم، اقتصاد و مدیریت، آموزش، مهندسی، حقوق، مدیریت، و دانشکده زبان‌های خارجی.

دانشگاه های استانبول

چرا دانشگاه های استانبول را انتخاب کنیم؟

  1. کیفیت آموزشی بالا: بسیاری از دانشگاه‌های استانبول به دلیل برنامه‌های آموزشی قوی و استانداردهای بین‌المللی شناخته شده‌اند. این دانشگاه‌ها اغلب مدرسانی با سطح بین‌المللی و امکانات پژوهشی پیشرفته دارند.
  2. محیط بین‌المللی: استانبول به عنوان یک شهر جهانی، دانشجویان از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند، ایجاد محیطی چندفرهنگی که فرصت‌های عالی برای تبادل فرهنگی و شبکه‌سازی حرفه‌ای فراهم می‌کند.
  3. موقعیت جغرافیایی: استانبول، با قرار گرفتن در میان دو قاره، دسترسی آسان به سایر نقاط اروپا و آسیا را فراهم می‌کند، ایده‌آل برای دانشجویانی که به دنبال فرصت‌های بین‌المللی هستند.
  4. زندگی دانشجویی پویا: استانبول با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، تفریحی و غذایی غنی، تجربه‌ای متنوع و جذاب برای زندگی دانشجویی ارائه می‌دهد.
  5. هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه: با وجود تفاوت‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، هزینه زندگی و تحصیل در استانبول اغلب نسبت به سایر شهرهای بزرگ اروپایی و آمریکایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  6. فرصت‌های کاری و کارآموزی: استانبول به عنوان یک مرکز تجاری و صنعتی مهم، فرصت‌های زیادی برای کارآموزی‌ها و اشتغال پس از فارغ‌التحصیلی ارائه می‌دهد.

با توجه به این مزایا، دانشگاه‌های استانبول می‌توانند گزینه‌های جذابی برای دانشجویانی باشند که به دنبال تجربه تحصیلی با کیفیت، در محیطی پرجنب و جوش و با فرصت‌های فرهنگی و حرفه‌ای غنی هستند.

تا رزرو هتل در استانبول فقط سه کلیک فاصله دارید!

حرف آخر

این‌ها تنها تعدادی از مهمترین دانشگاه های استانبول هستند که در این شهر خواهید یافت. زیرا استانبول یکی از بهترین و محبوب‌ترین شهرهای جهان با دانشگاه‌های دولتی و خصوصی است که همگی در مقیاس بالایی از پیشرفت و توسعه هستند و اهداف شما جامه عمل می‌پوشانند. 

سوالات متداول

کدام دانشگاه در استانبول از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است؟

دانشگاه استانبول، که در سال 1453 تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه است.

کدام دانشگاه در استانبول شهرت بین‌المللی دارد؟

دانشگاه بوغازیچی، با برنامه‌های آموزشی برجسته و محیط بین‌المللی، شهرت بین‌المللی دارد.

کدام دانشگاه خصوصی در استانبول به دلیل برنامه‌های مهندسی و علوم معروف است؟

دانشگاه کوچ، به خاطر برنامه‌های قوی در زمینه مهندسی و علوم، معروف است.

کدام دانشگاه در استانبول محیطی عالی برای مطالعات هنر و معماری فراهم می‌کند؟

دانشگاه میمار سینان زیبایی‌شناسی، به دلیل تمرکز بر هنر و معماری، محیطی عالی برای این مطالعات فراهم می‌کند.

کدام دانشگاه دولتی در استانبول به خاطر برنامه‌های پزشکی‌اش شناخته شده است؟

دانشگاه استانبول چاپا، به دلیل برنامه‌های پزشکی و بیمارستان‌های وابسته‌اش، در زمینه پزشکی شناخته شده است.

نظرات کاربران