Rostam Paşa Camii

مسجد رستم پاشا؛ مسجدی در قلب استانبول

مسجد رستم پاشا در قلب شبه‌جزیره تاریخی استانبول واقع شده و توسط سینان در سال 1561 ساخته شده‌است. اگر به Eminonu بروید، این مسجد را درست روبه‌روی پل گالاتا، در کنار شاخ طلایی استانبول خواهید دید. این مسجد یکی از بزرگ‌ترین مساجد استانبول نیست، اما با ویژگی‌های منحصربه‌فردش ارزش وقت گذاشتن و بازدید را دارد.

رزرو تور استانبول

تور استانبول را رزرو کرده اید؟

تاریخچه مسجد رستم پاشا در استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول توسط سینان، معمار بزرگ عثمانی، بین سال‌های 1550 تا 1561 ساخته شده‌است. دستور ساخت این مسجد را رستم ‌پاشا که وزیر اعظم و داماد سلطان سلیمان عثمانی بود، داد. این مسجد به دلیل کاشی‌کاری‌های ایزنیک قرن شانزدهم بین شهروندان ترکیه و گردشگران شهرت یافته‌است. تمام دیوارها، محراب و منبر مسجد همگی با کاشی‌های زیبا پوشیده شده که از آن زمان پابرجا هستند. هم‌چنین مسجد دارای یک مناره و یک گنبد مرکزی با 4 نیم‌گنبد اصلی و 40 نیم‌گنبد دیگر است. این گنبدها با 74 پنجره پوشیده شده و نیم‌گنبدها و طاق‌نماها روی ستون‌های هشت ضلعی نشسته‌اند. در ترکی به این ستو‌ن‌ها فیل آیاگی یا پای فیل گفته می‌شود.

بازسازی مسجد 

Rostam Paşa Camii

مسجد رستم پاشا استانبول در آتش‌سوزی بزرگ سال 1666 و هم‌چنین زلزله 1776 تا حدی آسیب دید. اما این مسجد پس از این دو فاجعه، به‌سرعت توسط سلاطین عثمانی تعمیر و بازسازی شد. استانبول مساجد زیبا و بزرگ زیادی دارد، اما مسجد رستم پاشا علی‌رغم اندازه کوچکش مستحق قرار گرفتن در صدر فهرست زیباترین مساجد استانبول است. به‌محض ورود به مسجد، گویی وارد دنیای دیگری شده‌اید؛ کاشی‌های زیبای ایزنیک، معماری دقیق و رنگ‌وبوی اسلام، سراسر وجودتان را می‌گیرد.

مسجد رستم پاشا کجای استانبول است؟

مسجد رستم پاشا، روبه‌روی پل گالاتا، در کنار شاخ طلایی استانبول قرار دارد. برای رسیدن به این مسجد راه‌های مختلفی وجود دارد، اما ساده‌ترین آن‌ها رفتن به اسکله Eminonu در نزدیکی پل گالاتا است. می‌توانید پیاده و از طریق پل گالاتا از Kadikoy به Eminonu بروید و چند قدم آن‌طرف‌تر مسجد را ببینید. دستیابی به این مسجد به دلیل موقعیت مرکزی آن بسیار آسان است؛ کافی است به Eminonu بروید.

چگونه از سلطان احمد به مسجد رستم پاشا در استانبول برویم؟

ساده‌ترین راه، سوار شدن به خط T1 تراموا از ایستگاه سلطان احمد و پیاده شدن در ایستگاه Eminonu، یعنی دو ایستگاه بعد است. این مسجد تنها حدود 200 متر با ایستگاه تراموا فاصله دارد. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم از ایستگاه سلطان احمد تا مسجد را پیاده بروید. این پیاده‌روی با مسافت 2 کیلومتر، حدود نیم ساعتی طول خواهد کشید اما در طول مسیر شانس آشنایی بیشتر با میراث تاریخی استانبول، از جمله مسجد فیروزآقا، کاخ توپکاپی، برج گالاتا، آب‌انبار باسیلیکا، مسجد نورعثمانیه، Cuhaci Han، بازار گرند و بسیاری جاهای دیدنی دیگر را خواهید داشت.

چگونه از میدان تکسیم به این مسجد برویم؟

Rostam Paşa Camii

اگر می خواهید از میدان تکسیم به مسجد رستم پاشا استانبول بروید، می‌توانید از متروی تاریخی بی اوغلو استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید در Karakoy، درست سمت دیگری از شاخ طلایی، پیاده شوید یا از ایستگاه Karakoy از خط تراموا T1 استفاده کنید و تنها پس از یک ایستگاه در Eminonu پیاده شوید. اما هیچ‌یک از راه‌های بالا را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم؛ بهتر است از روی پل گالاتا قدم‌زنان به سمت مسجد رستم پاشا استانبول حرکت کنید. در همین حین می‌توانید نقاط دیدنی زیادی را در شبه جزیره تاریخی استانبول ببینید. حتی می‌توانید روی پل بایستید و افرادی را که در حال ماهی‌گیری هستند تماشا کنید. عکس گرفتن روی پل فراموشتان نشود!

چگونه از Kadikoy و Uskudar به مسجد رستم پاشا در استانبول برویم؟

شما یک گزینه عالی برای رفتن به Eminonu دارید؛ فقط کافی است از اسکله Kadikoy یا Uskudar سوار کشتی شوید و در Eminonu پیاده شوید. این ساده‌ترین راه برای رفتن به اسکله Eminonu است. بعد از این‌که در اسکله پیاده شدید، پس از 200 متر پیاده‌روی به مسجد رستم پاشا استانبول می‌رسید. هنگام سفر با کشتی، خوردن شیرینی ترکی سیمیت و نوشیدن چای را فراموش نکنید. هم‌چنین سیمیت دادن به مرغ‌های دریایی را هم در برنامه خود قرار دهید؛ این یک سنت ترکی است. 

ساعت کار و هزینه ورودی

Rostam Paşa Camii

مسجد رستم پاشا، مانند هر مسجد دیگری یک مکان مذهبی فعال بوده که به روی همه مردم باز است و فقط بعد از خواندن نماز عشا بسته می‌شود. بنابراین در هر ساعتی از روز امکان بازدید از این مسجد فراهم است. اما توجه داشته باشید که مسجد رستم پاشا استانبول هنگام اقامه نماز شلوغ می‌شود و امکان بازدید از آن به‌سختی فراهم است. اما اگر برنامه‌  بازدیدتان به‌درستی اجرا نشد و هنگام اذان به مسجد رسیدید نگران نباشید؛ در روزهای عادی نماز بیش از 20 دقیقه و در روزهای جمعه، به دلیل برپایی نماز جمعه، بیش از یک ساعت طول نخواهد کشید؛ بنابراین می‌توانید یک وعده غذایی بخورید یا قهوه بنوشید و پس از برپایی نماز، از مسجد دیدن کنید. همان‌طور که گفتیم، درهای مسجد به روی عموم گشوده‌است؛ بنابراین ورودی مسجد هیچ هزینه‌ای ندارد. هم‌چنین، یک الی دو ساعت برای بازدید از مسجد و بررسی دقیق زیبایی‌های کاشی‌های ایزنیک آن کافی است.

در آخر

حالا که با یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول یعنی مسجد رستم پاشا آشنا شد‌ه‌اید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما استانبول را رزرو کنید. پس از سفر به استانبول و بازدید از این جاذبه دیدنی، منتظر تجربه‌ها و نظراتتان هستیم. با بیان خاطرات و بهترین تجربیات خود، دیگران را در انتخاب بهترین جاهای دیدنی استانبول راهنمایی کنید.

نظرات کاربران