Istanbul bull statue

مجسمه گاو نر استانبول؛ مواظب باشید شاختان نزند!

مجسمه گاو نر استانبول، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های منطقه کادیکوی استانبول به شمار می‌رود. این مجسمه، داستانی جالب و شنیدنی دارد. ماجرا از این قرار است که مجسمه گاو نر کادیکوی توسط هنرمندی فرانسوی به‌نام Isidore Bonheu، در دهه 1860 میلادی در پاریس ساخته شد تا سمبل پیروزی فرانسه علیه آلمان و نماد قدرت فرانسه به حساب بیاید. اما در دهه 1870 میلادی، آلمان در جنگ با فرانسه پیروز شد و بدین صورت، این مجسمه از فرانسه به آلمان منتقل گشت. در سال 1917 میلادی، آلمان این مجسمه را به کمیته اتحاد و ترقی اهدا کرد و در نهایت آن‌ها نیز مجسمه گاو نر را به یکی از فرماندهان عثمانی به‌نام انورپاشا هدیه کردند. اما انورپاشا این مجسمه را در باغ کاخ خود رها کرد؛ چرا که طی جنگ جهانی اول خارج از ترکیه بود.

رزرو تور استانبول

50 سال بعد، این مجسمه به هتل هیلتون در منطقه تکسیم برده شد، سپس به مرکز کنگره لطفی کردار و بعد هم به پارک تکسیم گزی منتقل شد. بعد از این همه جابه‌جایی، مجسمه گاو نر استانبول در دهه 1970 میلادی به منطقه کادیکوی و باغ ساختمان شهرداری فرستاده شد؛ سرانجام، در سال 1990 در جایگاه فعلی خود قرار گرفت. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شمار را با این مجسمه آشنا کنیم.

برای رزرو تور استانبول دیدن این مجسمه زیبا و سایر دیدنی‌های این شهر، همین حالا کلیک کنید.

کمی بیشتردرباره مجسمه گاو نر استانبول

Istanbul bull statue

میدان مجسمه گاو نر، یکی از میدان‌های معروف استانبول به حساب می‌آید. این مجسمه که در خیابان بهاریه واقع شده، در منطقه آسیایی‌نشین کادیکوی قرار دارد. مجسمه گاو نر کادیکوی، به‌علت سیر تحولات تاریخی که پشت‌سر گذاشته، به یک سنبل در استانبول تبدیل شده است؛ از همین رو، همه‌ساله تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید و عکاسی به این‌جا می‌آیند.  این مجسمه که قدمتی بیش از 150 سال دارد، به‌عنوان گاو مبارزه‌کننده شناخته می‌شود؛ سر خمیده با شاخ‌های تیز و ماهیچه‌های منقبض و باشکوه، این تصور را در بیننده ایجاد می‌کند که هر لحظه ممکن است به یک بیدادگر ناآرام تبدیل شود. Bonheur، بیش از یک مجسمه از گاو نر ساخته است. دیگر نسخه‌های مشابه این مجسمه در انگلستان، اندرلخت بلژیک، El Puerto de Santa Maria اسپانیا و رودآیلند ایالات متحده آمریکا قرار دارند. این هنرمند، هم‌چنین نسخه‌هایی در همان اندازه از مجسمه تولید کرده و به فروش رسانده است.

علاوه بر مجسمه گاو نر استانبول، مجسمه گاو دیگری در منهتن نیویورک قرار دارد. این مجسمه، به چارچینگ بول، گاو وال‌استریت یا گاو باولینگ گرین نیز معروف است. مجسمه گاو وال‌استریت نیز نمادی از قدرت مردم آمریکا بوده و در واکنش به بحران مالی سال 1987 ساخته شده است. آمریکایی‌ها آن را نماد شکوفایی اقتصادی می‌دانند و سربه‌زیربودنش را نیز نشان از آمادگی او برای ایجاد ثروت برای دیگران می‌پندارند.

چند حقیقت جالب درباره مجسمه گاو نر استانبول

Isidore Bonheu، بهترین مجسمه‌ساز حیوانات در قرن نوزدهم به شمار می‌آمد؛ او مجسمه‌های حیوانی دیگری نیز در سراسر جهان ساخته است.

در سال 2012، این مجسمه توسط هواداران باشگاه فوتبال گالاتاسرای، قبل از مسابقه فوتبال بین فنرباغچه و گالاتاسرای به رنگ‌ زرد و قرمز درآمد، اما روز بعد، این رنگ‌ها پاک شد.

اندازه مجسمه گاو نر کادیکوی با یک گاو نر بالغ برابری می‌کند.

رزرو هتل در بهترین مناطق استانبول فقط با سه کلیک!

چه جاذبه‌هایی در نزدیکی این مجسمه قرار دارد؟

Aya Sofia Mosque

پارک ساحلی مودا

کلیسای ارتدکس یونانی 

خیابان قاضی کوی

موزه باریش مانچو

ترمینال حیدرپاشا

تنگه بسفر

موزه ایاصوفیه

چگونه به میدان گاو نر استانبول برسیم؟

میدان تکسیم، یکی از زیباترین مناطق توریستی استانبول است. این میدان پرجنب‌وجوش، در مرکز قسمت شرقی و بخش اروپایی استانبول قرار دارد. شما از دو راه می‌توانید از میدان تکسیم به محله کادیکوی برسید تا مجسمه گاو نر را ببینید: در میدان تکسیم، سوار دلموش‌ها‌ یا ون‌ها شوید تا شما را به آن‌جا ببرند؛ و یا از میدان تکسیم به ایستگاه کاباتاش و بعد با تراموا به اسکله امینونو بروید، سپس با لنج می‌توانید به اسکله کادیکوی و سپس میدان برسید.

آدرس:

Altıyol Meydanı, Söğütlü Çeşme Cd, 34714 Kadıköy/İstanbul, Türkiye

پس از بازدید از مجسمه گاو نر استانبول چه‌کار کنیم؟

Aya Sofia Mosque

بعد از بازدید از این مجسمه، در خیابان شلوغ و همیشه زنده بهاریه گشت‌ و گذار کنید، به رستوران‌ها و کافه‌های آن بروید و یک وعده غذای سنتی ترکی، غذاهای دریایی، کره‌ای و تایلندی یا میان‌وعده بخورید، در خیابان‌های فرعی که بناها و کلیساهای تاریخی در آن قرار دارد پرسه بزنید و طیف گسترده‌ای از بوتیک‌ها، فروش‌گاه‌های صنایع‌دستی، مغازه‌های عتیقه‌جات را ببینید. استانبول، جاهای دیدنی بسیاری دارد؛ بنابراین در این شهر با دیدنی‌های بسیاری روبه‌رو خواهید شد.

در آخر

مجسمه برنزی گاو نر کادیکوی، از جاذبه‌های دیدنی استانبول به شمار می‌رود. این مجسمه، در خیابان بهاریه، در منطقه آسیایی‌نشین کادیکوی قرار دارد. این مجسمه، جابه‌جایی‌های بسیاری را متحمل شده تا در جایگاه کنونی خود قرار گرفته است؛ از همین رو این مجسمه برای مردم استانبول، به‌شدت ارزشمند است. اگر به استابول سفر کردید، حتما از آن دیدن کنید؛ فراموش نکنید که در خیابان بهاریه نیز قدم بزنید و به رستوران‌ها یا کافه‌های این خیابان پرجنب‌و‌جوش بروید!

پس همین حالابرای خرید بلیط هواپیما استانبول کلیک کنید.

نظرات کاربران