کاروانسرای والده خان استانبول

کاروانسرای والده خان استانبول و گرفتن عکس های اینستاگرامی!

کاروانسرای والده خان استانبول از مکان‌های قدیمی استانبول است که ارزش بالایی به لحاظ تاریخی دارد، اما متاسفانه آنگونه که باید به این کاروانسرا رسیدگی نشده است. اما اگر بخواهید از میزان محبوبیتش بدانید، بالای این کاروانسرا همان لوکشینی است که در عکس‌های اینستاگرامی می‌بینید. خیلی از توریست‌ها به این مکان می‌آیند تا فقط و فقط عکس‌هایی با پس زمینه استانبول و تنگه بسفر بیاندازند. 

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما چارتر استانبول فقط با سه کلیک ممکنه!

درباره کاروانسرای والده خان استانبول

کاروانسرای والده خان | VALEDEH HAN

دوران کاروانسراها به سال‌هایی برمی‌گردد که مردم برای تجارت از اسب و شتر استفاده می‌کردند. در میان مسیر در هر کشور و دیاری کاروانسراهایی می‌ساختند تا افراد و تجار به استراحت و تجدید قوا بپردازند و به مقصد برسند. در ترکیه به خصوص در استانبول هم کاروانسراهای زیادی از این دست قرار دارد که یکی از آن‌ها همین کاروانسرای والده خان است. مکانی تاریخی که قدمت آن به قرن هفدهم می‌رسد و به لحاظ ابعاد بسیار بزرگ بوده است. بدین ترتیب افراد زیادی می‌توانستند در آن به استراحت بپردازند. لازم به ذکر است که این مکان در بین ایرانی‌ها محبوبیت زیادی داشت و به نوعی پاتوق تجار ایرانی به حساب می‌آمد. امروزه اما به دلیل ناملایمتی‌هایی که در حق این بنا شده، رو به ویرانی می‌رود، اما هنوز هم محبوب است. فکر می‌کنید چرا؟

بخوانید: جاهای تاریخی استانبول: از قصرهای عثمانی تا حمام‌های باستانی، سفری در زمان!

گذشته‌ی کاروانسرای والده خان به کجا می‌رسد؟

کاروانسرای والده خان استانبول، همان‌طور که گفتیم در قرن 17 و به دستور ماه پیکر سلطان، که در آن زمان ملکه مادر (همسر سلطان احمد اول) بود، ساخته شد. این کاروانسرا که خود محلی‌ها به آن هانس می‌گویند (چون در خیابانی به همین نام قرار دارد) در قدیم در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به همین دلیل از اهمیت فراوانی برای مسافرین برخوردار بوده است. جالب است بدانید که نه تنها مسافرین و احشام، بلکه کالا‌های کشتی‌های نیز در این کاروانسرا نگهداری می‌شود و همین موجب اهمیت بیشتر این مکان شده بود. 

بله، به علت اینکه کاروانسرا به اسکله‌ی گلدن هورن خیلی نزدیک بود، مسلما همه کشتی‌ها بار و کالاهای خود را به در این کاروانسرا تخلیه می‌کردند تا به دیگر نقاط انتقال دهند. در کنار فضاهای انبار مانند، فضای استراحت فراوانی نیز برای افراد وجود داشت تا نفسی تازه کنند و سپس به راه خود ادامه دهند. اما بیشتر افراد از قشر تجار و آدم‌های سرشناس بودند و همین موجب می‌شد تا کاروانسرا معروف و شناخته شده باشد تا جایی که در سال 1625 میلادی، این کاروانسرا را به عنوان بهترین کاروانسرای استانبول اعلام کردند. 

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

فضا و معماری کاروانسرای والده خان

کاروانسرای والده خان | VALEDEH HAN

اگر به دیدن کاروانسرای والده خان استانبول بروید یا عکس‌های آن را تماشا کنید، در همان ابتدا متوجه شباهت زیادی این مکان به کاروانسراها و حتی بازارهای ایرانی خواهید شد. چراکه از سبک معماری ایرانی برای ساخت آن استفاده شده و فضا کلا گنبدی شکل و آجری ساخته شده است. 

این کاروانسرا از نظر ساختاری یک مسافرخانه شهری با دو طبقه و سه حیاط است که بزرگ‌ترین کاروانسرا شهری استانبول از نظر مساحت به حساب می‌آید. در حیاط اول و دوم حدود 152 اتاق و در حیاط سوم 57 اتاق با ابعاد متوسط وجود دارد که در آن زمان برای استراحت افراد در نظر می‌گرفتند. ویژگی که باعث شده معماری این کاروانسرا جالب به نظر برسد، محل اصطبل نگهداری اسب‌ها است. این مکان خیلی دورتر از اتاق‌ها و زیر زمین ساخته شده تا فضای جداگانه و به دور از بو و کثیفی ایجاد شود. در کنار این اصطبل‌ها و اتاق‌ها باید بگوییم که مسجد، آب انبار، محل استراحت سربازان عثمانی و برجک‌های نگهبانی نیز از دیگر بخش‌های این کاروانسرا هستند. 

بخوانید: آب انبار باسیلیکا؛ میراث بیزانسی ها در استانبول

اهمیت کاروانسرای والده خان برای ایرانی ها

همان‌طور که گفتیم، این کاروانسرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و در آن زمان تجار ایرانی زیادی که بیشتر آذربایجانی و قفقازی بودن برای تجارت و استراحت این مکان را انتخاب می‌کردند. اما چیزی که باعث محبوبیت این کاروانسرا در بین ایرانی‌ها بوده، مسجد این مکان است. در این مسجد شیعیان ایرانی مراسم مذهبی خود به خصوص ایام محرم را برگزار می‌کردند. مردم نیز به این کاروانسرا می‌آمدند تا نحوه عزاداری را تماشا کنند. 

بخوانید: مسجد فاتح استانبول؛ مسجدی با معماری بیزانسی!

وضعیت کنونی و اهمیت عکاسی کاروانسرای والده خان

کاروانسرای والده خان استانبول

کاروانسرای والده خان استانبول اهمیت زیادی در تاریخ این شهر دارد و یکی از میراث‌های تاریخی و فرهنگی این شهر است. اما متاسفانه وضعیت فعلی این اثر اسفناک است…

وقتی وارد آن می‌شوید، شاهد ویرانی‌های زیادی در اطراف خود خواهید شد، که آن را شبیه به یک مخروبه کرده‌اند. اما، چیزی که همیشه مورد توجه گردشگران بوده، سقف این کاروانسرا است. مردم اغلب به بالای این مکان می‌روند تا با پس زمینه زیبای دریا و شهر استانبول زیباترین عکس‌های اینستاگرامی را بگیرند. جالب است بدانید که بخشی از سقف آن همراه با گنبد در سال 2016 به دلیل کسانی که با پریدن روی گنبدهای خود عکس گرفتند، فروریخت.

در پی این حادثه با تصمیم کتبی هیئت حفاظت از محیط زیست وزارت فرهنگ و گردشگری ممنوعیتی بر روی پشت بام در نظر گرفته شد. با این حال، ممنوعیت در Büyük Valide Han شکسته شد. حتی یک فیلم تجاری روی گنبد مسافرخانه با تیمی پرجمعیت فیلمبرداری شد. امروزه نیز خیلی از توریست‌ها به بالای این سقف می‌روند تا عکس‌های یادگاری بگیرند. چراکه در این پشت بام فوق العاده، شما این شانس را دارید که مهم‌ترین مکان‌های استانبول مانند مسجد سلیمانیه، مسجد جدید امینونو، پل گالاتا، برج گالاتا، پل بسفر و برج دختر در سمت چپ را تماشا کنید.

بخوانید: مسجد سلطان احمد استانبول یا همان مسجد آبی معروف!

کاروانسرای والده خان استانبول کجاست؟

کاروانسرای والده خان استانبول، روبروی خیابان تاراکچیلار واقع در چاکماکچیلار یوکوشو، در منطقه امینونو و منطقه فاتح قرار دارد.

هتل های 5 ستاره استانبول فقط با سه کلیک خوبه!

در آخر 

کاروانسرای والده خان از مکان‌های تاریخی شهر استانبول، خیلی وقت است فراموش شده، اما نه توسط مردم بلکه مسئولین! شاید با ورود به این کاروانسرا در ابتدا کمی بترسید و مردد شوید، ولی وقتی به بالای پشت بام آن بروید، نمایی را خواهید دید که تا آخر عمرتان فراموش نخواهید کرد. 

سوالات متداول

دوران کاروانسراها به چه زمانی برمی‌گردد؟

به زمان‌هایی که مردم برای تجارت از اسب و شتر استفاده می‌کردند.

هدف از ساخت کاروانسراها در میان مسیر چه بود؟

هدف از ساخت کاروانسراها فراهم آوردن مکانی برای استراحت و تجدید قوای افراد و تجار بود تا به مقصد برسند.

کاروانسرای والده خان در کدام قرن ساخته شده است؟

کاروانسرای والده خان در قرن هفدهم ساخته شده است.

چرا کاروانسرای والده خان بین ایرانی‌ها محبوب بوده است؟

به دلیل اینکه مکانی بزرگ و مناسب برای استراحت تجار ایرانی بود و به نوعی پاتوق آنها به حساب می‌آمد.

چه کسی دستور ساخت کاروانسرای والده خان را داده است؟

ماه پیکر سلطان، ملکه مادر (همسر سلطان احمد اول) دستور ساخت آن را داده است.

نظرات کاربران