Galatasaray Historical Bath

حمام های تاریخی استانبول: جایی برای شستشوی بدن و روح

سال ها قبل در زمان امپراطوری عثمانی، برای هر مسجد یک حمام نیز ساخته شد؛ حمام‌هایی که هنوز برای مردم محلی و به خصوص گردشگران کاربردی و جذاب هستند. حمام های تاریخی استانبول نزدیک‌ترین تجربه به فرهنگ عثمانی هستند که همچنان به همان شکل قدیمی انجام می‌شوند. در حمام‌های قدیمی ترکیه، تجربه‌ای متفاوت از حمام آب گرم و آئین مخصوص حمام که با کیسه‌کشی انجام می‌شود را از نزدیک در فضایی آرامش‌بخش، سنتی و همراه با درمان‌های سنتی لمس خواهید کرد. اگر آماده رزرو تور استانبول هستید، از همین الان نزدیک‌ترین حمام سنتی به هتل محل اقامت‌تان را پیدا کنید تا در طول سفر حتماً یک روز را به این تجربه خاص اختصاص دهید. 

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما ارزان قیمت استانبول، تنها سه کلیک با شما فاصله دارد.

بهترین حمام های تاریخی استانبول

حمام های تاریخی استانبول

اگر به دنبال لمس آرامش در حمام های تاریخی این شهر هستید، در اینجا لیست کاملی آورده شده تا در هر نقطه از شهر بتوانید این خاطره فراموش نشدنی را تجربه کنید.

حمام چمبرلی‌تاش استانبول

کتیبه‌های عثمانی به جای مانده در حمام نشان می‌دهند که این حمام ترکی در سال 1584 توسط معمار سینان برای نوربانو سلطان ساخته شده است. معماری این حمام به‌گونه‌ای است که زنان و مردان از ورودی یکسانی استفاده می‌کنند اما در قسمت‌های جداگانه حمام می‌کنند. معمار سینان این حمام را با سبکی متفاوت از سازه‌های سنتی طراحی کرد که سبب شد این حمام در جای دیگری از تاریخ قرار گیرد. طراحی اصلی این حمام که در مجموع 38 حوض دارد، نشان‌دهنده لذت در اوج سادگی است.هنگام بازدید، آنها شما را با یک کیسه، صابون، شامپو، حوله، دمپایی و یک دستمال کمری می‌بندند. این تجربه شامل Kese (لایه برداری با کیسه) و ماساژ سنتی با صابون است که حدود 15 دقیقه طول می کشد، در حالی که سایر ماساژها 30 دقیقه در حمام Çemberlitaş طول می کشد.

مکان: وزیرهان کاد. No: 8, 34440 Çemberlitaş / İstanbul

ساعت کاری: همه روزه از 06:00 الی 00:00

محدوده قیمت: شروع از 1000 لیر برای سلف سرویس و 1450 لیر برای حمام کیسه.

بخوانید: تفریحات استانبول؛ 54 کاری که باید در قلب ترکیه انجام دهید!

حمام ترکی کیلیچ علی پاشا استانبول

حمام کیلیچ علی پاشا از حمام های تاریخی استانبول است که بین سال‌های 1578 تا 1583 توسط معمار سینان ساخته شد. ویژگی منحصربه‌فرد این حمام، پنجره‌های گرد کوچک روی گنبدهای آن است که سبب تابش نور خورشید به درون حمام می‌شود. این حمام برای بانوان از ساعت 08:00 تا 16:00 و برای آقایان از ساعت 16:30 تا 23:00 باز است. همچنین رویدادهایی برای مناسبت‌های خاص مانند حمام عروس، حمام داماد و جشن سنتی چهل حمام در آن برگزار می‌شود.

مکان: Kemankeş Karamustafa Paşa Mahallesi (Hamam Sk. No 1, Istanbul)

محدوده قیمت: از 70 دلار

ساعات کار: بانوان: 8 صبح تا 4 بعد از ظهر (آخرین رزرو ساعت 14)

آقایان: ساعت 4:30 بعد از ظهر – ساعت 11:30 بعد از ظهر (آخرین رزرو ساعت 10:30 شب)

بخوانید: آسمانی ترین نقش‌های هنری در مسجد شاهزاده استانبول

حمام ترکی خرم سلطان استانبول

حمام های تاریخی استانبول

این حمام توسط معمار سینان برای خرم سلطان، همسر سلطان سلیمان ساخته شده است و قدمت آن به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. این حمام از جاهای دیدنی استانبول است که بین مسجد آبی و ایاصوفیه قرار دارد. اگر می‌خواهید که یک روز شبیه به خرم سلطان و یا سلطان سلیمان باشید خدمات ماساژ با فوم را امتحان کنید. بی‌شک این یکی از بهترین تجربه‌های اصیل حمام استانبول برایتان خواهد بود. 

مکان: میدان سلطان احمد، Cankurtaran، Ayasofya Meydanı No:2، 34122 Fatih/İstanbul

ساعت کاری: 08:00 الی 22:00 همه روزه

محدوده قیمت: شروع از 90 یورو برای یک بسته 30 دقیقه‌ای، شامل کیسه سنتی و تشریفات کف روی سنگ.

رزرو تور استانبول با سه کلیک خوبه!

حمام چاگال اوغلو استانبول

این حمام از جاهای دیدنی استانبول است که در فهرست “1000 مکان برای دیدن قبل از مرگ” نیویورک تایمز گنجانده شده است. چاگال اوغلو آخرین حمام بزرگی است که در دوره عثمانی و توسط سلطان محمود اول ساخته شد. صدای ریختن آب در استخر مرکزی حمام، آرامش ملایم و عرفانی را برای افراد حاضر در حمام فراهم می‌کند. این بنای 300 ساله مدت طولانی برای تامین بودجه کتابخانه کولیه فعالیت می‌کرده اما امروز یکی از معروف‌ترین حمام‌های سنتی ترکی است. 

آدرس: Alemdar, Prof. Kazım İsmail Gürkan Cd. No:24, 34110 فاتح

ساعت کاری: 9:00 الی 22:00 (23:00 جمعه تا یکشنبه)

محدوده قیمت: شروع از 60 یورو برای یک بسته 30 دقیقه ای، شامل کیسه سنتی و تشریفات کف روی سنگ.

بخوانید: موزه اسباب بازی استانبول

حمام تاریخی Vezneciler استانبول

حمام های تاریخی استانبول

Vezneciler Hamamı یک حمام تاریخی در سایت میراث جهانی یونسکو در منطقه تاریخی سلطان احمد استانبول است. سلطان بایزید دوم آن را در سال 1481 ساخته است. این حمام تجربه کلاسیک با مناطق مجزا برای مردان و زنان، اتاق بخار، تخته‌های مرمری گرم و استخر را به شما می‌دهد. درمان استاندارد شامل ماساژ اسکراب و صابون است، اما می‌توانید از موارد اضافی مانند ماساژ روغن، ماسک صورت و درمان‌های مو استفاده کنید.

مکان: جاده بوزدوغان کمری. No: 2, 34116 Fatih/İstanbul

ساعت کاری: همه روزه 08:00 الی 23:00

محدوده قیمت: حمام ترکی کلاسیک با 25 دقیقه سرویس از 40 یورو شروع می شود.

حمام تاریخی گالاتاسرای استانبول

یکی از بهترین حمام های استانبول، حمام گالاتاسرای در منطقه بی‌اوغلو است که در سال 1481 توسط سلطان بایزید دوم ساخته شد. حمام گالاتاسرای تنها حمام سنتی ترکی زیرنظر وزارت گردشگری است که معماری حمام‌ها و حس راحتی و آرامش را به خوبی نشان می‌دهد. به عبارتی دیگر، گالاتاسرای حمامی فرصتی بی نظیر برای غوطه ور شدن در سنت 500 ساله امپراتوری عثمانی فراهم می‌کند.

آدرس: Kuloglu, Turnacibasi Cd. شماره: 8، بی اوغلو، استانبول

ساعت کاری: 09:00 الی 21:00

محدوده قیمت: از 45 دلار

بخوانید: سفر ارزان به استانبول در سال 2023

حمام مهری‌ماه سلطان استانبول

حمام تاریخی مهری‌ماه سلطان، بخشی از مجموعه عثمانی است که توسط معمار سینان بین سال‌های 1562 تا 1565 برای مهری‌ماه دختر سلطان سلیمان باشکوه و حرم سلطان ساخته شد. ساختار معماری این حمام نیز به صورت حمام دوتایی (حمام‌های جداگانه خانم‌ها و آقایان) است و برخی از مراسم خاص مانند حمام عروس و حمام داماد در آن برگزار می‌گردد. حمام مهری‌ماه سلطان به دلیل ساختار معماری خود یک حمام ترکی محبوب و قابل توجه در استانبول است.

آدرس: Karagümrük, Fevzi Paşa Cd. No:333 D:333, 34091 فاتح

ساعت کاری: 6:30 الی 23:00

حمام سلیمانیه استانبول

Sulaymaniyah Bath is one of the historic baths in Istanbul

یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول حمام تاریخی سلیمانیه است که در سال 1557 توسط معمار سینان ساخته شد. این حمام 500 ساله داستان‌های تاریخی بسیاری همراه خود دارد، به طوری‌که در اینجا احساس خواهید کرد در حال حمام کردن در یک تونل زمان هستید. بازدید از حمام برای مردان مجرد هر روز صبح از ساعت 07:00 الی 09:00 به جز یکشنبه ها امکان پذیر است و همه روزه از ساعت 10:00 تا 22:00 پذیرای خانواده‌ها و زوج‌ها هستند.

آدرس: Süleymaniye, Mimar Sinan Cd. No:20, 34116 Fatih

ساعات کاری: همه روزه از 10 صبح تا 10 شب

هزینه: 65 لیر و برای هر خدمات مخصوص 35 لیر اضافی

بخوانید: راهنمای کلی سفر سه روزه به استانبول و تفریحاتش!

حمام سینیلی استانبول

حمام سینیلی از حمام های تاریخی استانبول است که در سال 1640 توسط کوسم سلطان احداث گردید. اما امروزه از کاشی‌های مجلل بر روی دیوارها و حوض‌های زیبای آن چیزی به جای نمانده است. اما با همه این‌ها حمام سینیلی یک حمام سنتی ترکی منحصربه‌فرد است زیرا گنبدهای مرتفع آن سبب گردش گرما می‌شود و تنفس را برای بازدیدکنندگان راحت‌تر می‌کند. این مکان یکی از بهترین حمام‌های سنتی ترکی استانبول است.

آدرس: Çavuşdere Caddesi, Çinili Hamam Sokak, No: 6, 34664, Üsküdar/ İSTANBUL.

حمام گدیک پاشا استانبول

یکی دیگر از بهترین حمام های استانبول، حمام گدیک پاشا در نزدیکی بازار بزرگ است. این حمام در سال 1475 توسط معمار مشهور هایرتین برای گدیک احمدپاشا ساخته شد. این حمام علاوه بر بخش سنتی حمام دارای استخر و سونا نیز است. همچنین حمام گدیک پاشا یک “حمام دو نفره” بوده که به اصطلاح دارای بخش‌های جداگانه برای مردان و زنان است.

آدرس: Mimar Hayrettin, Hamam Cad, Gedik Paşa Cd. No:61 D:No:61, 34126 Fatih/İstanbul

وبسایت: /www.gedikpasahamami.com/

حمام آقا استانبول

حمام های تاریخی استانبول

حمام تاریخی آقا توسط سلطان محمد فاتح به عنوان حمام خصوصی سلطان و پسرانش ساخته شده است. در آن زمان منطقه بی‌اوغلو محل سکونت نبود و پادشاهان برای شکار به این منطقه می‌آمدند. محمد فاتح این ساختمان را به عنوان شکارگاه در سال 1454 ساخت. حمام آقا یکی از بهترین حمام ‌های تاریخی استانبول با فضایی سلطان‌پسند است. 

آدرس: Kuloğlu Mh., Turnacıbaşı Cd. No:48, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

ساعات کاری: همه روزه از 9 صبح تا 9 شب

بخوانید: بایدها و نبایدهای سفر به استانبول؛ 8 رازی که نمیدانید!

حمام عجم اوغلو استانبول

این بنا که به عنوان یکی از حمام‌های پادگان جانیچر نیز شناخته می‌شود، تنها نمونه باقی مانده در نوع خود است. اسناد تاریخی نشان از آن دارد که این حمام در دوران سلطان سلیم اعظم مورد مرمت اساسی قرار گرفته است. پس از بسته شدن پادگان جانیچر این حمام، به یک حمام عمومی تبدیل شد و در حال حاضر بخشی از هتلی است که در اطراف آن ساخته شده است.

آدرس: حمام عجم اوغلو، یکی از بهترین حمام های ترکی استانبول، در خیابان سه‌زاده‌باشی، در محدوده منطقه بالاباناغا است.

ساعات کاری: از 8 صبح تا 9 شب

حمام گالی استانبول

حمام گالی از حمام های تاریخی استانبول در خیابان کادیرگا لیمان است. این حمام توسط وزیر یحیی پاشا، فرماندار مصر در سال 1734 ساخته شده است. اگرچه حمام کادیرگا از زمان بایزید دوم برخی از ویژگی‌های مهم معماری خود را با تعمیرات فراوان از دست داده اما هنوز هم می‌توان آن را در زمره زیباترین و تمیزترین حمام‌های استانبول به حساب آورد.

ساعات کاری: خانم‌ها می‌توانند از ساعت 8:30 تا 21:00 و آقایان از ساعت 07:00 تا 22:00 هر روز در مناطق جداگانه از حمام بازدید کنند.

بخوانید: بهترین اسپا های استانبول

حمام های ترکی لوکس در استانبول

حمام های تاریخی استانبول

اگر به دنبال یک حمام ترکی در استانبول هستید که حسی از تجمل را به شما ارائه می‌دهد، لذت زیادی خواهید برد. حمام‌های زیر نوید یک تجربه نوازش را می‌دهند که شبیه هیچ حمامی دیگری نیست:

حمام ترکی گراند هتل د پرا در بی اوغلو

هتل گراند د پرا تجربه‌ای عالی و لاکچری از حمام ترکی را ارائه می‌دهد. بازدید خود را با ماساژ، شست و شو با کف زیاد، اسکراب بدن و حتی شیرجه زدن در استخر ترکیب کنید. فقط کف اسپای هتل مکانی برای استراحت و تجدید قوا است، پس حتما از آن استفاده کنید.

آدرس: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cd. No:55, 34430 Beyoğlu/İstanbul

بخوانید: 5 تا از بهترین پیست های اسکی استانبول

هتل Doubletree by Hilton Sirkeci در سیرکچی    

در هتل Doubletree by Hilton Sirkeci، می‌توانید خود را در یک تجربه حمام ترکی اصیل غرق کنید. یکی از حمام های تاریخی استانبول که حس متفاوتی برای شما به همراه خواهد داشت، از ماسک صورت، ماساژ فوم یا اسکراب بدن گرفته تا روش‌های سنتی حمام ترکی، همه چیز برای شما مهیا خواهد بود. در کنار این تجربه شما در یک محیط واقعا مجلل هستید که آن را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

آدرس: Hoca Paşa، Darüssade Sk. 2-8, 34110 فاتح/استانبول

ساعت کاری: هر روز 10:00 الی 23:00

محدوده قیمت: از 45 یورو

آبگرم ریتز کارلتون استانبول در شیشلی

حمام های تاریخی استانبول

ریتز کارلتون استانبول که در سراسر جهان به دلیل فضای داخلی بکر و شهرت با کیفیت بالا شناخته شده است، نام خود را حفظ می‌کند. برخی از بهترین مناظر تنگه بسفر در شهر، تجربه غذاخوری در سطح جهانی و اسپای لوکس با درمان‌های سنتی را ارائه می‌دهد. چه به دنبال درمان صورت، بدن یا یک تجربه حمام سنتی ترکی باشید، آن را در اینجا خواهید یافت.

آدرس Vişnezade, Süzer Plaza, Elmadağ, Asker Ocağı Cd. No:6 K:4, 34367 Şişli

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 10:00 الی 22:00

با رزرو هتل های ارزان استانبول، سفری راحت را شروع کنید.

حرف آخر

با بهترین حمام های استانبول که همگی از زمان امپراطوری عثمانی به یادگار مانده‌اند و قدمتی چندین ساله دارند، آشنا شدید. تجربه حمام سنتی ترکی در این حمام‌های تاریخی گذشته از آرامش و نرم شدن بدن، لمس گوشه‌ای از تاریخ است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سفر، حتی برای استراحت هم شده یکی از این حمام‌ها را انتخاب نموده و سری به آن بزنید. 

سوالات متداول

در انتخاب حمام به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کرد، میزان تمیزی و بهداشت حمام ها هستند. همچنین اینکه چه خدماتی ارائه می دهند.

در حمام ترکی چه بپوشیم؟

همانطور که می دانید، مسئله لباس در حمام بسیار ساده است. یک پشتمال از پارچه نخی با نقوش کلاسیک می پوشید یا اگر حمام نقش های خاص خود را دارد می پوشید. پشتمال را در زمان استحمام، شستشو و استراحت در حمام 2 تا 3 بار تعویض می کنند و در هنگام استراحت حوله به دور بدن و سر می پیچند.

سنگ ناف حمام ترکی برای چیست؟

سنگ ناف گرم ترین قسمت حمام است. در اینجا، مهمانان حمام حدود 20 دقیقه دراز می کشند تا سموم دفع شود و بدن نرم شود. پس از این، آنها به سمت شستشو یا شستشو می روند. جنس سنگ ناف سنگ مرمر، زاویه دار یا گرد مطابق با ساختار تزئینی حمام است. همیشه تمیز نگه داشته می شود.

دمای حمام ترکی چقدر گرم است؟

اگرچه دما ممکن است از حمام به حمام دیگر متفاوت باشد، اما میانگین دما در قسمت گرم حمام و ناحیه سنگ ناف ۴۰ تا ۴۲ درجه است.

آیا حمام ترکی برای شما خوب و مفید است؟

حمام فواید زیادی برای سلامتی دارد. جالب ترین مزیت این است که ترشح هورمون های شادی به نام سروتونین و اندورفین را آسان تر می کند. بعد از حمام، بدن فرد سبک‌تر می‌شود و به باز کردن ذهنی ادراک او نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، حمام روشی بسیار موثر در تصفیه اعصاب و استرس افراد امروزی است.

نظرات کاربران