Istanbul Prince Mosque

آسمانی ترین نقش‌های هنری در مسجد شاهزاده استانبول!

مسجد شاهزاده استانبول یکی از تاریخی‌ترین مساجد این شهر است. سفر به استانبول و بازدید مکان‌های تاریخی آن از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. فرقی نمی‌کند که قبلا به ترکیه سفر کرده باشید یا به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و برنامه‌ریزی هستید، چیزی که در مورد استانبول خاص و ویژه است، جاهای تاریخی به خصوص مساجد این شهر هستند. چه مساجدی که بعد از دوران عثمانی ساخته شدند و چه کلیساهایی که توسط عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شدند. 

رزرو تور استانبول

بلیط هواپیما لحظه آخری استانبول فقط با سه کلیک در دستان شماست!

درباره مسجد شاهزاده استانبول 

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده یا همان مسجد شاهزاده محمد در منطقه فاتح استانبول در دوره امپراتوری عثمانی ساخته شد. ساخت این مسجد به دستور سلطان سلیمان و معماری معمار معروف سینان صورت گرفت. در آن دوران سینان از شناخته‌شده‌ترین معماران به حساب می‌آمد، اما می‌گویند که مسجد شاهزاده اولین سازه کاری او بوده است. در هر صورت در زمان حیاتش در دوران عثمانی مساجدی زیادی را طراحی و اجرا کرد که تا به امروز هم سرپا هستند. 

او این مسجد را همانند دیگر سازه‌هایش به سبک معماری اسلامی و عثمانی آن زمان طراحی و اجرا کرد. جالب است بدانید که این مسجد به نام مسجد شاهزاده مهمت (محمد) یا مسجد شاهزاده باشی نیز شناخته می‌شود. این مکان معنوی در کنار تاریخ غنی‌اش دارای ویژگی‌های مهمی است که آن را از سایر بناهای ساخته شده در آن زمان متمایز می‌کند. در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد. 

راستی، ما توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید به مساجدی چون ایاصوفیه یا مسجد آبی بروید اما حوصله شلوغی و جمعیت را ندارید، مسجد شاهزاده را جایگزین کنید. زیبا، تاریخی و خلوت است! 

تاریخچه مسجد شاهزاده محمد

بیایید تا تاریخ این مسجد را کمی ورق بزنیم:

ظهور مسجد و معمار سینان

مسجد شاهزاده استانبول

در استانبول بناهای تاریخی زیادی از دوره عثمانی وجود دارد، مسجد شاهزاده یکی از آن‌هاست. این مسجد یادگاری از سلطان سلیمان برای پسرش است که در 22 سالگی درگذشت. 

همان‌طور که گفتیم این اولین اثر معمار سینان در آن سال‌هاست که خیلی خوب توانست مهارت و هنرش را در آن به نمایش بگذارد. وقتی از نزدیک مسجد شاهزاده استانبول را ببینید، خودتان به این مورد پی خواهید برد. به همین دلیل است که معمار سینان از تعریف «شاگردی من» برای مسجد شاهزاده استفاده کرده است.

اگر با تور استانبول به این شهر زیبا و دیدنی سفر کردید، مسجد شاهزاده استانبول را فراموش نکنید.

چرا مسجد به نام شاهزاده نامگذاری شد؟

شاهزاده مهمت یا محمد یکی از پنج پسر سلیمان اعظم بود. اما گفته می‌شود که سلطان شاهزاده مهمت را بیشتر از سایر پسرانش دوست داشت. او همچنین شاهزاده مهمت را وارث ظاهری خود می‌دانست. با این حال، شاهزاده مهمت در سال 1543 در حالی که فرماندار مانیسا سنجک بود، در جریان جنگ درگذشت. این خبر هنگام بازگشت به سلطان سلیمان داده می‌شود و او را بسیار ناراحت و غمگین می‌کند. در آن زمان، سلطان سلیمان تصمیم می‌گیرد به نشانه عشق به پسرش ابتدا مقبره‌ای و سپس مسجد بزرگ شاهزاده را بسازد که تا به امروز باقی مانده است.

بخوانید: مسجد فتحیه استانبول

مهمترین اثر دوره عثمانی 

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده یکی از آثار به یاد ماندنی معمار سینان است که در آن استعدادهای خود را به کار برده است. شاید چون اولین اثر بوده، تمامی انرژی و هنر خود را در آن به کار گرفته است. در هر صورت مسجد شاهزاده استانبول به لحاظ معماری واقعا ارزشمند و زیباست. 

علاوه بر این، این اثر یکی از بناهایی است که آرزوی عثمانیان برای ساختن محوطه وسیعی در زیر گنبدی بزرگ را برآورده کرده است. در کل، این مسجد به دلیل ساختار معماری و ویژگی‌های تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از آثار مهم آن دوره است.

بخوانید: مسجد فاتح استانبول

تاریخ شروع ساخت و پایان مسجد

ساخت مسجد در سال 1543 آغاز و در سال 1548 به پایان رسید. دارای گنبد 19 متری است که توسط چهار گنبد کمکی پشتیبانی می‌شود. این مسجد که با کاشی و مصالح مختلف تزیین شده و با حفظ بنای اولیه خود زیباترین ساختار را به نمایش می‌گذارد.

مقبره های داخلی مسجد شاهزاده محمد استانبول 

مسجد شاهزاده استانبول

در مسجد شاهزاده استانبول، مقبره‌های زیادی قرار گرفته است. در واقع، مقبره‌هایی از نا‌م‌های معروف آن دوره در حیاط مسجد وجود دارد. برای مثال….

  • آرامگاه شاهزاده مهمت در وسط قرار دارد و با کاشی‌کاری تزئین شده است. 
  • در سمت راست آرامگاه شاهزاده جهانگیر قرار دارد. 
  • در سمت چپ، سلطان شیفته است. 
  • در سمت چپ شاهزاده مهمت، آرامگاه رستم پاشا قرار دارد. 
  • در سمت وفا، مقبره شاهزادگان دیگری نیز قرار گرفته است.

بخوانید: مسجد عزیز محمد استانبول

ویژگی های مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده اثری است که با ویژگی‌های زیبا و خاص خود، خودنمایی می‌کند.

  • این اثر به عنوان اولین اثر تاریخی که معمار سینان در استانبول ساخته است، شناخته می‌شود. او بعداً گفت که این بنا را به عنوان کارآموزی شروع به ساخت کرده است. 
  • در این اثر معمار سینان گنبد اصلی بر چهار گنبد کمکی استوار بود و از ستونی غیر از آن استفاده نکرد. بنابراین فضای داخلی مسجد بسیار بزرگ است.
  • فضای داخلی مسجد که به روشی بسیار ساده ساخته شده، از بیرون به همان اندازه باشکوه است. دارای یک فواره با 16 گنبد و 12 ستون است و همچنین مناره‌های دوتایی و بالکن‌های دوتایی.

اهمیت ساختاری مسجد شاهزاده

مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده استانبول از این جهت حائز اهمیت است که معمار سینان اولین بار در آن به مشکل نیم گنبد پرداخته است. به همین دلیل او بنایی متشکل از 4 نیم گنبد ساخت. می‌گویند معمار سینان با این کار رویاهای معماران دوره رنسانس را عملی کرد. این مسجد همچنین از نظر معماری ساختمانی بسیار خودنمایی می‌کند و از نظر تزیین تحسین برانگیزترین اثر معمار سینان است. چرا؟

چون طرح کلی مسجد مربعی شکل است. گنبد بزرگی به شکل نیمکره دارد که با چهار نیم گنبد احاطه شده است. چهار گنبد کوچک روی چهار پای فیل در چهار گوشه قرار گرفته‌اند و فضای بسیار بزرگ و دلبازی را خلق کرده‌اند. بر روی دیوارهای از نقاشی‌ها و خطوط اسلامی و دینی استفاده شده و نقوش و رنگ‌های به کار رفته، به فضای معنوی داخل مسجد افزوده است. پنجره‌های زیاد و بلند، چلچراغ‌ها، منبرهای چوبی، فرش‌های قرمز رنگ و بسیار جزئیات دیگر که فقط باید از نزدیک آن‌ها را ببینید. 

از داخل که بگذریم، حیاط بیرونی هم در نوع خودش دیدنی است. این حیاط 5 دری با درب‌های چوبی است که به داخل مسجد باز می‌شوند. در داخل این محوطه، چیز که بیشتر توجه شما را به خود جلب می‌کند، تعداد زیاد، گنبدها، بالکن‌ها و فواره مرکزی حیاط است.

بخوانید: مسجد شاکرین استانبول

نمای مسجد شاهزاده و مصالح و تزئینات استفاده شده

همانطور که گفتیم این مسجد در یکی از مرکزی‌ترین مکان‌های استانبول واقع شده و دارای ویژگی‌های تاریخی زیادی است. استفاده از سنگ و کاشی در دکوراسیون آن یکی از همین خصوصیات ویژه است. در واقع معمار سینان در هیچ یک از کارهای دیگر خود به اندازه این مسجد از سنگ و کاشی استفاده نکرده است.

در این حد که منبر آن از سنگ مرمر با تکنیک روباز ساخته شده، حتی در ساخت مناره‌ها از سنگ‌های تزئینی به صورت چشمگیری استفاده شده است. اگر به مسجد شاهزاده استانبول رفتید، از تماشای مناره آن لذت خواهید برد، چون تزئینات ویژه و زیبایی در آن به کار گرفته شده است. بیرون نیز به اندازه داخل از سنگ‌های مختلف و مرمر استفاده کردند، از دیوارها گرفته تا فواره و محل گرفتن وضو!

بخوانید: مسجد جهانگیر استانبول

خلاقیت در ساخت عناصر 

اگرچه مسجد شاهزاده به عنوان کار شاگردی معمار سنان تعریف می‌شود، اما ویژگی‌های زیادی دارد که آن را از سایر مساجد متمایز می‌کند. برای شمع‌ها و چراغ‌های نفتی که در داخل مسجد می‌سوختند، اتاقک دوده‌ای ساخته شده و از دوده‌ای که در اینجا انباشته شده، جوهر به دست می‌آمده‌ است. 

حتی این مسجد با به کارگیری راهکارهای نوآورانه برای همه نیازها، از صدا گرفته تا تهویه و گرمایش ساخته شده است. نمونه آن قرار دادن کوزه‌های شیشه‌ای در داخل گنبد است تا صدای امام از سراسر مسجد شنیده شود.

به عبارتی، مسجد شاهزاده استانبول در حالی که دارای ویژگی‌های معماری کلاسیک است، به راهکارهای ابتکاری برای آن دوره نیز مجهز شده است. به همین دلیل به عنوان اولین اثر از سه اثر بزرگ معمار سینان شناخته می‌شود. 

بخوانید: مسجد زیرک استانبول

جاذبه های نزدیک مسجد شاهزاده محمد

اگر به دیدن این مسجد رفتید، سری هم به نقاط دیدن اطراف آن بزنید و از فرصت استفاده کنید. برخی از این مکان‌های دیدنی عبارت است از:

مسجد شاهزاده استانبول
  • مسجد ایاصوفیه
  • مسجد یاووز سلطان سلیم
  • فواره آلمانی سلطان احمد
  • مخزن سرقفلی
  • موزه قلعه یدیکوله
  • مسجد سلطان احمد
  • ستون مار سلطان احمد
  • مسجد محرمه سلطان
  • حمام سلیمانیه
  • مسجد سلیمانیه
  • مسجد لاللی
  • دیوارهای استانبول
  • حمام ترکی کاگالوغلو

مسجد شاهزاده محمد کجاست؟

مسجد شاهزاده استانبول در مکانی قرار دارد که از هر نقطه استانبول به راحتی می‌توان به آن دسترسی داشت. این ساختمان که در منطقه Saraçhane در منطقه فاتح واقع شده، به شبه جزیره تاریخی نیز بسیار نزدیک است. در واقع، در نقطه‌ای بین مجتمع فاتح و مجتمع بیازیت و همچنین روبروی ساختمان شهرداری متروپولیتن استانبول قرار دارد. 

بخوانید: مسجد بایزید استانبول

چطوری بریم؟ 

 Hacıosman-Yenikapı

شما می‌توانید با مترو، تراموا، اتوبوس و تاکسی خودتان را به این مسجد برسانید. از طریق…

مترو: کسانی که با مترو می‌روند بهتر است خط Hacıosman-Yenikapı را انتخاب کنند. در صورتی که از مترو در Vezneciler پیاده شوید، می‌توانید پس از حدود 5 دقیقه پیاده‌روی به مسجد برسید. برای آشنایی کامل با خطوط متروی استانبول، کلیک کنید.

تراموا: خط تراموا Bağcılar-Kabataş یکی از گزینه‌های حمل و نقل جایگزین برای کسانی است که می‌خواهند از مسجد شاهزاده بازدید کنند. کسانی که تراموا را ترجیح می‌دهند باید در ایستگاه لاللی پیاده شوند. پس از آن می‌توانند با 10 یا 15 دقیقه پیاده‌روی به مسجد شاهزاده برسند. 

اتوبوس: همچنین می‌توان با اتوبوس از منطقه امینونو یا میدان تکسیم به این مسجد رفت. چون اتوبوس‌هایی هستند که مستقیماً از امینونو به مسجد شهزاده می‌روند. این ساده‌ترین گزینه حمل و نقل است.

خودرو شخصی: مسجد شاهزاده در یک منطقه مرکزی ساخته شده و دسترسی آسانی برای بازدیدکنندگان ایجاد کرده است. به همین دلیل گردشگران اغلب از آن بازدید می‌کنند، اما نه به اندازه ایاصوفیه. در هر صورت، رفتن به این مسجد با وسیله نقلیه شخصی نیز آسان است. کسانی که با وسیله نقلیه شخصی خود به محله فاتح می‌آیند باید تابلوهای سراچانه را دنبال کنند تا با تابلوهای مسجد شاهزاده مواجه شوند. 

به دنبال بهترین هتل های استانبول هستید؟

حرف آخر

مسجد شاهزاده استانبول یکی از صدها مسجد زیبای این شهر است که با معماری بزرگ و زیبای خودش توجهات خیلی از گردشگران را به خود جلب کرده است. ما در این مقاله تلاش کردیم تا برخی از خصوصیات آن را برای شما بازگو کنیم. اما دیدن آن از نزدیک حس و حال دیگری خواهد داشت.

سوالات متداول

مسجد شاهزاده کجاست؟

این مسجد در منطقه فاتح و خیابان Sehzade Basi قرار دارد. 

آیا برای بازدید از مسجد شاهزاده نیاز به پرداخت ورودی است؟

خیر، بازدید از مسجد شاهزاده استانبول رایگان است.

ساعات بازدید از مسجد شاهزاده چگونه است؟ 

شما می‌توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 6 بعد از ظهر از مسجد شاهزاده بازدید کنید. 

نحوه پوشش در بازدید از مسجد شاهزاده چگونه است؟

افراد به خصوص خانم‌ها باید لباس پوشیده بپوشند و روسری داشته باشند. آقایان نباید شلوارک بپوشند. 

نظرات کاربران