Cihangir Mosque

مسجد جهانگیر استانبول؛ زیبایی هایی که تکرار نمی شوند!

مسجد جهانگیر استانبول یکی از زیباترین مسجدهای استانبول است که بیشتر از معماری و تاریخش به خاطر چشم‌انداز شگفت‌انگیزی که دارد، شناخته می‌شود. چرا؟ 

رزرو تور استانبول

این مسجد بر روی یکی از سرسبزترین تپه‌های استانبول که مشرف به تنگه‌ی بسفر است، ساختند. وقتی از درون این مسجد به بیرون آن نگاه می‌کنید با منظره‌ای حیرت‌انگیز و چشم‌نواز مواجه خواهید شد. در کنار این ویژگی، تاریخ و معماری خاص مسجد جهانگیز نیز شما را مسحور خود خواهد کرد. معماری که توسط یکی از بهترین معماران دوران عثمانی یعنی معمار سینان انجام گرفته و اثری جاودانه خلق کرده است. خوشبختانه، مسجد جهانگیر با تمام ویژگی‌هایی که دارد، این روزها گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. شما درباره این خصوصیات و داستان‌های آن چیزی می‌دانید؟

بهترین قیمت بلیط هواپیما استانبول را فقط با سه کلیک رزرو خواهید کرد.

 داستان مسجد جهانگیر چیست و چرا به این نام معروف است؟

مسجد جهانگیر استانبول

بیایید تا داستان ساخت مسجد جهانگیر استانبول را قبل از هر چیز برایتان توضیح دهیم. شاهزاده جهانگیز فرزند سلطان سلیمان و پنجمین پسر او بود. زمانی که جهانگیر به دنیا آمد، متوجه شدند که این پسر قوز زیادی دارد و همین باعث شد تا از همان ابتدا و دوران کودکی و نوجوانی توسط همه حتی خواهرها و برادرهایش مورد تمسخر قرار گیرد و طرد شود. به همین خاطر بود که او هیچ وقت در هیچ مراسم کاخ یا مراسم‌های دولتی شرکت نمی‌کرد. اما شاهزاده جهانگیر یک بردار ناتنی به نام شاهزاده مصطفی داشت که با بقیه فرق می‌کرد، از این نظر که مصطفی هیچ وقت او را طرد نکرد و همیشه مورد حمایت خودش قرارش می‌داد و جهانگیز نیز او را از همه بیشتر دوست می‌داشت. 

بعدها شاهزاده مصطفی توسط سلیمان بزرگ اعدام شد. شاهزاده جهانگیر نیز از این موضوع به شدت ناراحت شد و طاقت نیاورد. می‌گویند که او تعادل روانی خود را از دست داد و سرانجام جان سپرد. سلیمان نیز که از این موضوع بسیار ناراحت شده بود، تصمیم گرفت تا به یادبود جهانگیر برایش مسجدی بنا کند و بدین ترتیب در بی‌اغلو، مسجد جهانگیر ساخته شد. 

بخوانید: 25 تا از بهترین مساجد استانبول را بشناسید.

تاریخچه مسجد جهانگیر استانبول 

با فتح استانبول توسط امپراتوری عثمانی در سال 1453، جنبش توسعه گسترده‌ای در این شهر آغاز شد. آن‌ها مساجد زیادی در این شهر ساختند و حتی کلیساهای زیادی را هم به مسجد تبدیل کردند. در این میان بر روی تپه‌ای که زمانی معبد یا صومعه بت پرستان قرار داشت، مسجد کوچکی توسط معمار سینان در این مکان ساخته شد تا شاه هر روز آن را از کاخ ببیند. از شکل اولیه این مسجد که به مرور زمان از بین رفته است، اطلاعات دقیقی در دست نداریم. تنها نقاشی به تاریخ 1580 نشان می‌دهد که مسجد دارای یک مناره و سقف چوبی شیاردار بوده است.

در کاوش تاریخ پرفراز و نشیب مسجد جهانگیر استانبول باید بگوییم که همانند دیگر بناهای تاریخی این شهر، آن نیز با بلاهای زیادی همراه بوده، فقط پنج آتش‌سوزی را پشت سر گذاشته و هر بار هم بازسازی شده است.

اما، مسجد امروزی که ما می‌بینیم، توسط سلطان عبدالحمیت دوم در سال های 1889-1890 بازسازی شد، دارای یک گنبد تک و به طور کلی یک طرح مربعی شکل است. همچنین دو مناره در دو گوشه طاقچه سه قسمتی وجود دارد که زیبایی مسجد را از نمای بیرونی دو چندان کرده است.  

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

معماری زیبای مسجد جهانگیر استانبول 

مسجد جهانگیر استانبول

معماری مسجد زیبای جهانگیر همانند دیگر مساجد استانبول به سبک دوران عثمانی و توسط معمار معروف سینان طراحی و ساخته شده است. طرح یا پلان این مسجد مربعی شکل بوده و دارای یک گنبد در مرکز و دو مناره بلند در کنار گنبد است. همین ویژگی باعث شده تا از بیرون نمای فوق‌العاده دیدنی داشته باشد. 

اما در داخل نیز شاهد شگفتی زیادی خواهید بود. در زیر گنبد پنجره‌های بزرگ و بلندی قرار دارد که حس و حالی آرام و تصویری خاص را به وجود آورده‌اند. اما فقط پنجره‌ها نیستند و در داخل شما شاهد چلچراغ‌های بزرگ و کوچک، نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های هنرمندانه، شیشه‌های رنگی و یک منبر چوبی بلند خواهید بود که همگی یک فضای آرام‌بخش و معنوی را خلق کرده‌اند. 

بخوانید: سفر 4 روزه به استانبول

اطلاعات جزئی مسجد جهانگیر

  • تاریخ ساخت: 1559
  • سازنده: سلطان سلیمان 
  • بازسازی: 1890
  • معمار: معمار سنان
  • معماری: عثمانی
  • مناره: 2
  • چند متر مربع: 2000 متر مربع

ویژگی های مسجد جهانگیر

برخی از ویژگی‌های خلاصه‌وار مسجد جهانگیر استانبول عبارت است از:

  • این مسجد بنایی موقوفی به یاد شاهزاده جهانگیر پسر سلطان سلیمان و هورم سلطان ساخته و به نام آن نامگذاری شده است.
  • این مسجد توسط معمار سینان در سال 1559 ساخته شد.
  • این مسجد در اثر بلایایی مانند زلزله و آتش‌سوزی بارها تخریب و بازسازی شد. نسخه نهایی توسط عبدالحمید دوم در سال 1889 ساخته شد.
  • امروز، در پلانی مربع شکل در زمینی شیبدار قرار دارد. 

بخوانید: افسانه های استانبول

جاذبه های اطراف مسجد جهانگیر

مسجد جهانگیر استانبول

اگر به دیدن مسجد جهانگیر رفتید، فراموش نکنید که می‌توان با یک تیر چند نشان زد و از جاذبه‌های اطراف آن نیز دیدن کنید. مکان‌هایی دیدنی مانند:

  • ساختمان پارلمان مرکزی شهر استانبول

مسجد جهانگیر کجاست؟

مسجد جهانگیر استانبول در محله بی اوغلو و در دامنه جهانگیر قرار دارد. خیابانی که در آن قرار گرفته Münir Özkul Sokak است.

چگونه به مسجد جهانگیر برویم؟

راه های مختلفی برای رفتن به مسجد جهانگیر وجود دارد.

  • این مسجد در 15 دقیقه پیاده‌روی از منطقه کاباتاش قرار دارد. به همین دلیل می‌توانید با کشتی به کاباتاش بروید و سپس پیاده تا مسجد جهانگیر بروید.
  • این مسجد 5 دقیقه پیاده تا ایستگاه اتوبوس “سه شنبه بازار” فاصله دارد. به همین دلیل می‌توانید با اتوبوس‌های « 26, 26A, 28, 28T, 30, 30D 70KE» که از این ایستگاهی در همین نزدیکی عبور می‌کنند به مسجد جهانگیر برسید.
  • این مسجد 8 دقیقه پیاده تا ایستگاه اتوبوس “Fındıklı” فاصله دارد. شما می‌توانید با اتوبوس‌های « 22, 27E 41E, 62, 63» که از این ایستگاه همین منطقه عبور می‌کنند به مسجد جهانگیر بروید.
  • این مسجد 6 دقیقه پیاده تا ایستگاه “دانشگاه Fındıklı Mimar Sinan” خط T1 تراموا فاصله دارد. 

به دنبال بهترین قیمت هتل استانبول می‌گردید؟

حرف آخر

مسجد جهانگیر استانبول مسجدی است که توسط معمار سینان بر بالای تپه‌ای مرتفع ساخته شده و در یکی از نقاط مهم استانبول قرار دارد. این مسجد که در شهر بی اوغلو واقع شده، به دلیل معماری جذابش برای گردشگران اهمیت پیدا کرده است. در اینجا می‌توانید آرامش را در آغوش بگیرید، استراحت کنید و از منظره زیبای شهر لذت ببرید. 

سوالات متداول

شاهزاده جهانگیر چه روزی درگذشت؟

شاهزاده جهانگیر در 18 اوت 1553 در سن 24 سالگی در حالی که همراه پدرش در حلب بود درگذشت.

مقبره شاهزاده جهانگیر در کجاست؟

مقبره شاهزاده جهانگیر در کنار برادرش محمد در مسجد شاهزاده باشی استانبول قرار دارد.

مسجد جهانگیر استانبول کجاست؟

این مسجد در منطقه بی اوغلو بین میدان تکسیم و کاباتاش قرار دارد. 

نظرات کاربران