Beyazıt Mosque

مسجد بایزید استانبول؛ دومین مسجد امپراتوری استانبول

مسجد بایزید استانبول بنایی باشکوه در این شهر است که در کنار اهمیت مذهبی و معنوی خود از جاذبه‌های گردشگری نیز به حساب می‌آید. همان‌طور که می‌دانید استانبول بیش از هر چیز به مکان‌های تاریخی و قدیمی ارزشمندش معروف است و مسجدها نیز جزو این جاذبه‌ها هستند. مسجدهایی که قدمت برخی از آن‌ها به هزار سال می‌رسد و با معماری‌های دیدنی و حیرت‌انگیزشان واقعا تحسن‌برانگیز هستند. بی‌جهت نیست که استانبول را شهر هزار مسجد می‌نامند. 

رزرو تور استانبول

امروز ما می‌خواهیم قدم در یکی از این مساجد زیبا با قدمتی چند صد ساله یعنی مسجد بایزید بگذاریم و آن را بیشتر بشناسیم. پس با ما همراه باشید.

بلیط هواپیما لحظه آخری استانبول فقط سه کلیک با شما فاصله دارد.

مسجد بایزید استانبول در کجا قرار دارد؟

مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید در بخش اروپایی استانبول و منطقه زیبای فاتح قرار دارد. دسترسی به این مکان تاریخی و مذهبی بسیار آسان بوده و شما به راحتی می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی خودتان را به اینجا برسانید. 

آدرس: Beyazıt Mh.,Ordu Cad.,34126 Fatih/İstanbul

بخوانید: مسجد سلیمانیه استانبول

چگونه به آنجا برویم

  • برای رفتن به مسجد از اتوبوس‌های IETTاستفاده کنید و در ایستگاه میدان بایزید پیاده شوید، مسافتی که پس از پیاده‌شدن در ایستگاه اتوبوس بایزید باید طی کنید به طور متوسط ​​30 متر است.
  • برای رفتن به مسجد با تراموا، می‌توانید در ایستگاه تراموا بایزید (تقریباً 50 متر) یا ایستگاه تراموا Çemberlitaş  (تقریباً 400 متر) پیاده شوید.
  • برای رفتن به مسجد با قطار، مسافتی که بعد از پیاده شدن در ایستگاه قطار کومکاپی باید طی کنید به طور میانگین ۷۰۰ متر است.
  • برای رفتن به مسجد با مترو، مسافتی که پس از پیاده شدن در ایستگاه مترو Yenikapı باید پیاده‌روی کنید، به طور متوسط ​​1.20 کیلومتر است.

با ارزانترین تور استانبول همین حالا چمدان هایتان را ببندید!

چرا باید از مسجد بایزید دیدن کرد؟

Beyazıt Mosque

از بین تمام مساجد در تمام استانبول، چگونه می‌توانید انتخاب نهایی خود را محدود کنید؟ شما نمی‌توانید، واقعاً به همین سادگی است. مساجد قدیمی، تاریخی و زیبا در این شهر بسیار زیاد است و برای درک واقعی تاریخ و معماری امپراتوری عثمانی باید از بیش از یکی را بازدید کنید. هر مسجدی حس خاص خود را دارد، شخصیت خاص خود را دارد و بازدید از آن، طعم استانبول‌گردی را به شما نشان می‌دهد. 

با این اوصاف، یکی از مسجدهایی که مطمئناً باید در لیست کوتاه بازدید خود داشته باشید، مسجد زیبای بایزید است. شاید این مسجد به نام مسجد بیازیت را هم در گوشه و کنار ببینید و بشنوید، اما منظورشان همین بناست. 

مسجد بایزید استانبول در بین مساجد این شهر نقش پررنگی دارد و احتمالا در وبسایت‌ها و بروشورهای جاذبه‌های استانبول آن را به وضوح خواهید دید. این مکان در میدان بایزید واقع شده است، منطقه‌ای از شهر  که به خودی خود نمادین و تاریخی است، زیرا به فروم تئودوسیوس از قسطنطنیه باستان و دیگر مکان‌های قدیمی بسیار نزدیک است. امروزه، مسجد بایزید در کنار دانشگاه استانبول و در چند قدمی بازار بزرگ، در منطقه تاریخی فاتح یا سلطان احمد استانبول قرار دارد.

در انتها باید بگوییم که دیدن یک مکان تاریخی و ارزشمند با معماری شگفت‌انگیز یکی از تجربه‌های اساسی سفر به استانبول است. حتی اگر به تاریخ علاقه‌ای نداشته باشید، این مکان نظرتان را تغییر خواهد داد. 

بخوانید: مسجد قلندرخانه استانبول؛ مسجدی آرام و ناشناخته

تاریخ منحصر به فرد مسجد بایزید

قدمت مسجد بایزید به سال 1501 برمی‌گردد و ساختمان آن در سال 1506 تکمیل شده است. در آن زمان‌ها برخی از مسجدها به دستور سلاطین و با نام سلطان خاصی از امپراتوری عثمانی ساخته می‌شدند که می‌توان مسجد بایزید را نیز یکی از آن‌ها دانست. 

در این مورد، سلطان بایزید دوم دستور ساخت مسجد را داد و خواست که یک مجموعه کامل به سبک شاهنشاهی داشته باشد، یعنی مسجد در مرکز مجموعه قرار دارد و اطراف آن بناهای مهم دیگری مانند حمام ترکی، مدرسه، بیمارستان و غیره قرار گیرند. 

هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند که چه کسی مسجد بایزید استانبول را طراحی کرده است، با این حال می‌دانیم که این دومین مجموعه مسجدی در نوع خود بود که پس از تسلط عثمانی‌ها بر قسطنطنیه در شهر ساخته شد. خیلی‌ها نام‌های مختلفی از معماران را مطرح کرده‌اند، اما به صورت قاطع نمی‌توان گفت که چه کسی این شاهکار را بنا نهاده است. 

بخوانید: حقایق جالب استانبول

برجستگی های معماری مسجد بایزید

مسجد بایزید استانبول

طراحی مسجد بایزید استانبول یک طرح پیچیده امپراتوری است، اما از نظر محتوای معماری نیز به طور کلاسیک، عثمانی در نظر گرفته می‌شود. این مسجد عمدتاً با سنگ‌های گرانیت و مرمر ساخته شده است، اما در نقاط مختلف آن سنگ‌های رنگی را نیز خواهید دید. دو مناره و یک گنبد وجود دارد که در نگاه اول توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این‌ها به ارتفاع 44 متر و عرض 17 متر هستند. در سرتاسر حیاط زیبای مسجد، سنگ‌های مرمر و ستون‌هایی را می‌بینید که به شگفتی طراحی کلی می‌افزایند و زیبایی بصری خارق‌العاده‌ای دارند.

علاوه بر شگفتی طراحی مسجد، قبر سلطان بایزید دوم نیز در محوطه حیاط مسجد دیده می‌شود. خود سلطان در واقع در سال‌های اولیه نقش بسیار فعالی در کارکردهای مسجد داشته و شایعه شده است که خودش اولین نماز را در مسجد به جای آورده است.

از آنجایی که استانبول مستعد زلزله است و چندین زلزله بزرگ در تاریخ وجود داشته است، مسجد بایزید بدون آسیب تا به امروزه نبوده است. چراکه در سال 1509، زلزله بزرگی رخ داد و بسیاری از شهر را ویران کرد. مسجد نیز در اثر این زلزله متحمل خسارات زیادی شد. اما آن را به سرعت تعمیر کردند. 

چند سال بعد توسط معمار مشهور، معمار سنان، یکی از مشهورترین بناهای امپراتوری عثمانی، بازسازی شد. در این زمان طاق جدیدی در داخل مسجد اجرا شد.

در کل، برای اینکه ظاهر مسجد بایزید ثابت بماند و به زیبایی روزی که ساخته شد، باشد؛ کارهای مرمتی همیشه در حال انجام هستند که بزرگ‌ترین آن در سال 2013 بوده که تعمیرات اساسی در آن انجام داده‌اند. حتی هنوز هم که هنوزه این تعمیرات ادامه دارد و مسئولان به خوبی توانسته‌اند از مسجد بایزید استانبول نگهداری کنند. 

بخوانید: حقایق جالب درباره مسجد ایاصوفیه

مسجد بایزید را نباید از دست داد

چه آن را مسجد بایزید یا مسجد بیازیت بنامید، این مسجدی است که در طول اقامت خود در استانبول باید از آن دیدن کنید. نه تنها به خاطر این واقعیت که بسیار قدیمی است، بلکه به این دلیل که در عین حال بسیار زیبا است! 

با بازدید از این منطقه، شما همچنین قدم در محله‌ای تاریخی با جاذبه‌های دیدنی بسیار می‌گذارید و می‌توانید فرصت را مغتنم شمرده و به جاهای دیگر نیز سر بزنید. محله‌ای پر جنب و جوش که هر گوشه از آن می‌تواند برای سفرتان خاطره‌سازی کند. از خریدارنی که به بازار می‌روند تا کبوترهایی که همه جا هستند؛ کلا فضای این منطقه ماورایی بوده که تا با چشمان خود نبینید، باور نخواهید کرد. 

مسجد نیز از این ویژگی‌ها به دور نبوده و محوطه بیرونی مسجد بایزید و همچنین داخل حیاط، مکانی است که عکاسان آن را در آغوش می‌گیرند. کل جایی است که باید دید.

نکاتی که قبل از رفتن به مسجد بایزید باید بدانید

مسجد بایزید استانبول

هر چند که ما ایرانی‌ها به عنوان مسلمان آداب بازدید از مکان‌های مذهبی را می‌دانیم ولی در هنگام رفتن به این مسجد استانبول بد نیست بدانید که… 

  • مسجد بایزید یک عبادتگاه فعال است و در اوقات نماز به روی بازدیدکنندگان بسته است.
  • وقتی به مسجد می‌روید کفش‌هایی بپوشید که به راحتی بیرون بیایند.
  • اوقات نماز جمعه‌ها طولانی‌تر است، بنابراین مسجد در بیشتر روز برای بازدید تعطیل است. 
  • برای رفتن به مسجد باید لباس پوشیده بپوشید و روسری همراه داشته باشید.

بخوانید: استانبول در ادبیات

زمان بازدید از مسجد بایزید

برای فرار از شلوغی و جمعیت در مسجد، صبح بهترین زمان است. هر چند که این مسجد از صبح تا عصر باز است، اما در این موقع از روز خبری از شلوغی نخواهد بود. اضافه کنیم که مسجد در زمان نماز به روی عموم بسته است. حتما ساعت‌ها را از قبل بررسی کنید.

اطراف مسجد بایزید استانبول 

مسجد بایزید استانبول

برخی از بناهایی که قبلاً بخشی از مجموعه مسجد بودند، هنوز پابرجا هستند، اما امروزه کارکردهای متفاوتی دارند. برای مثال… 

  • آشپزخانه‌های عمومی سابق این مسجد در قرن نوزدهم به کتابخانه دولتی استانبول تبدیل شد. 
  • مدرسه سابق اکنون کتابخانه شهرداری استانبول است. 
  • همچنین می‌توانید مجموعه‌ای از مغازه‌ها را ببینید که از لحاظ تاریخی بودجه مسجد را تأمین کرده‌اند.

بخوانید: استانبول در قرون وسطی؛ جادو، افسانه و تاریخ!

نزدیک ترین جاذبه ها به مسجد بایزید کدامند؟

جاذبه های نزدیک مسجد بایزید استانبول عبارت‌اند از: 

  • بازار بزرگ (کاپالی چارسی)
  • ستون کنستانتین (Çemberlitaş Sütunu)
  • مسجد سلیمانیه (Süleymaniye Camii)

هتل های اطراف مسجد بایزید استانبول

Emporium Hotel Istanbul

برخی از هتل‌های اطراف مسجد شامل: 

ارزانترین هتل های استانبول را فقط با سه کلیک رزرو کنید.

حرف آخر

مسجد بایزید استانبول یا بیازیت که در قرن شانزدهم ساخته شد، دومین مسجد امپراتوری استانبول پس از تسخیر شهر توسط عثمانی‌ها بود. این مسجد به دستور سلطان بیازیت دوم که مقبره او در این مکان قرار دارد، ساخته شده است. نمای داخلی مسجد و گنبد مرکزی بزرگ آن بر اساس طرح ایاصوفیه ایجاد شده و فضای فوق‌العاده دیدنی دارد. ما در این مقاله برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات این مسجد را عنوان کردیم تا اطلاعات بیشتری درباره آن داشته باشید. 

سوالات متداول

معمار مسجد بایزید کیست؟

هرچند در ابتدا تصور می‌شد که مسجد توسط معمارانی چون سنان حیدردین یا کمال‌الدین طراحی شده باشد، اما تحقیقات بعدی نشان داده‌اند که معمار اصلی احتمالاً یعقوب‌شاه بن سلطان‌شاه بوده است​.

ویژگی‌های معماری مسجد بایزید چیست؟

مسجد بایزید با گنبد اصلی به قطر 16.78 متر و پشتیبانی شده توسط چهار ستون، نمونه‌ای از شاهکارهای هنری است. هنر سنگ‌تراشی و چوب‌بری و شیشه‌های رنگی در این مسجد قابل توجه است. مواد مورد استفاده برای کف‌سازی حیاط و ستون‌ها از ویرانه‌های بیزانسی بازیافت شده‌اند.

مسجد بایزید چه تاریخچه‌ای دارد؟

مسجد بایزید پس از زلزله سال 1509 میلادی آسیب دید و بخشی از آن توسط معماران زمان تعمیر شد. در سال‌های بعد، مسجد توسط معمار سنان کاملاً تعمیر و بازسازی شد​.

نظرات کاربران