سنگ نوشته های گنج نامه؛ یادگاری از داریوش و خشایارشا

آیا تاکنون به شهر همدان سفر کرده‌اید؟ آیا اکنون قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید؟ گنج‌نامه یکی از دیدنی‌های تاریخی این شهر زیبا است. به‌احتمال زیاد شما دوستان عزیزی که در این مقاله ما را همراهی می‌کنید، به‌دنبال کسب اطلاعات کافی از سنگ‌ نوشته های گنج نامه هستید. در این مقاله ما همه تلاشمان را گذاشته‌ایم تا اطلاعاتی جامع دراین‌باره در اختیارتان قراردهیم. مگر می‌شود از سنگ نوشته های گنج نامه شنید و به بازدیدش نرفت؟ بناهای تاریخی به‌جا مانده در کشورمان سندی زنده از اصالت و قوام این سرزمین محسوب می‌شود که بر یکایک ما واجب است تا با شناخت و حفظ آن‌ها پاسدار هویتمان باشیم. اما بهتر است اول از گنج نامه بگوییم؛ چراکه ‌سنگ نوشته های گنج نامه همدان تنها بخشی از این منطقه را شامل می‌شود. لطفا با همراهی ما در این مقاله، بهترین اطلاعات را نصیب خود کنید. 

پاسپورت دومینیکا

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

گنج‌نامه همدان

سنگ نوشته های گنج نامه

شاید با شنیدن نام گنج‌نامه اولین چیزی که به ذهن برسد، نامه‌ای بسیار قدیمی درباره گنج باشد؛ اما اینطور نیست. درواقع این گنج‌نامه بنایی تاریخی به‌شمار می‌آید که چیزهای زیادی را در دل خود جای داده‌است. شما با رفتن به این مکان از امکاناتی نظیر آبشار دوازده‌متری، غار آکواریوم، دشت سبز، اقامتگاه، بانجی‌جامپینک و تله‌کابین بهره‌مند خواهیدشد. منطقه گنج‌نامه در بیرون از شهر همدان در انتهای دره‌ای سرسبز و دیدنی به نام عباس‌آباد قرار گرفته‌است. در واقع گنج‌نامه در رشته‌کوه الوند و زاگرس قرار دارد و امروزه نام دهکده بر آن گذاشته‌شده‌است. پیشنهاد ما به شما دوستان عزیز این است که پس از رفتن به همدان، حتما از این منطقه که سنگ نوشته های گنج نامه را نیز شامل می‌شود، بازدیدکنید. 

قدمت گنج‌نامه همدان 

جالب است بدانید، گنج‌نامه همدان2500سال قدمت دارد. در زمان هخامنشیان ساخته شده و در ابتدا به‌شکل دو کتیبه بوده‌است. همچنین پادشاهان هخامنشی مثل داریوش و خشایار از جاده گنج‌نامه برای عبور و مرور استفاده‌می‌کردند. در واقع این مسیر، هگمتانه را به بابل متصل می‌کرد. سرانجام در سال 1379 نام دهکده را بر این منطقه نهادند. از آن پس این دهکده به‌عنوان مکانی تفریحی-توریستی گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده‌است. صحبت درباره این مکان شگفت‌انگیز بسیار است؛ اما چون روی سخن ما درباب ارزش سنگ‌ نوشته های گنج نامه است، به همین مقدار بسنده می‌کنیم. 

حال، وقت آن است تا شما همراهان عزیز را با سنگ‌نوشته‌ها آشنا کنیم.

همه‌چیز درباره سنگ نوشته های گنج نامه همدان 

سنگ نوشته های گنج نامه

در 5کیلومتری غرب همدان دو کتیبه از دوره هخامنشیان موجود است. این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی باستان، بابلی نو و عیلامی و به خط میخی بر سنگی خارا روی صخره‌ای در کوهستان الوند حک شده‌است. حسی که با دیدن منطقه سنگ‌ نوشته های گنج نامه می‌گیرید، بسیار حیرت‌انگیز است؛ زیرا شما در جایی قدم می‌گذارید که تمدن پیشینیان را به رختان می‌کشد. درواقع شما در این مکان با کتیبه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که سخنان ناب پادشاهان بزرگ هخامنشی بر آن نوشته شده‌است. ناگفته نماند، در سال 1220 این کتیبه‌ها توسط باستان‌شناس فرانسوی به نام اوژن فلاندن مورد بررسی قرار گرفته‌است. جالب است بدانید، زبان میخی توسط همین سنگ‌نوشته‌ها رمزگشایی شده‌است. در آن زمان، بابل در میان هخامنشیان شهری مقدس بود؛ از این‌رو این کتیبه‌ها را در مسیر این شهر ساختند. 

رزرو هتل با بهترین قیمت فقط در سه کلیک !

ویژگی‌های ظاهری سنگ‌نوشته‌ ها

این کتیبه‌ها در کنار هم قرارگرفته و هرکدام سه ستون 20خطی دارد. یکی از این کتیبه‌ها مربوط به داریوش و دیگری مربوط به خشارشا است. هر کدام از ستون‌های این کتیبه به یک زبان نوشته شده‌است؛ متن ستون راست به زبان بابلی نو، ستون وسط به زبان عیلامی و ستون چپ به زبان باستانی است. وقتی از نزدیک این سنگ‌نوشته‌ها را ببینید، متوجه سوراخ‌های روی سنگ‌ها خواهید شد؛ که این خود نشان می‌دهد این کتیبه‌ها برای دراماندن‌ماندن از باران و آفتاب دارای درپوش بودند. این کتیبه‌ها به زبان فارسی ترجمه شده‌، که ما در اینجا ترجمه هر دوی آن‌ها را برایتان می‌آوریم.

ترجمه سنگ‌ نوشته های گنج نامه

سنگ نوشته های گنج نامه

متن کتیبه خشایارشا: خدای بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که انسان را آفرید، که شادی برای مردم را آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، شاهی از بسیاری، فرمانروایی از بسیاری، منم خشایارشا ،شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌های بزرگ و دوردست، پسر داریوش هخامنشی.

متن کتیبه داریوش اول: خدای بزرگ اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از میان بسیاری، فرمانروایی از میان بسیاری. منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌هایی که نژادهای گوناگون دارد، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.

دیگر جاهای دیدنی گنج‌نامه

زمانی که شما به گنج‌نامه می‌روید، این شانس را خواهیدداشت که پس از شناخت ارزش سنگ نوشته های گنج نامه از اماکن دیگری نیز در همان مکان بازدید کنید. یکی از آن‌ها آبشار گنج‌نامه است که 12متر ارتفاع داشته و در مسیر ارتفاعات الوند قراردارد. خوشبختانه آب این آبشار دائمی است و در زمستان‌ نیز جریان دارد. یکی دیگر از مکان‌های دیدنی گنج‌نامه، غار آکواریوم است که در دل صخره‌ها ساخته شده‌است و شما می‌توانید در آنجا انواع پرندگان، خزندگان، گیاهان، ماهی‌ها، سنگ‌ها و کانی‌ها را ببینید. جالب است بدانید این غار با الهام از غار باشکوه علی‌صدر همدان در سال 1390 تاسیس شد. اما آنچه که لذت بازدید از این مکان زیبا را تکمیل می‌کند، دشت میشان است که در پشت آبشار گنج‌نامه قراردارد. شما می‌توانید در این دشت سرسبز و خوش‌آب‌وهوا چادر بزنید و لحظات خوشی را سپری کنید. 

افزون بر این‌ها گنج‌نامه دارای امکانات رفاهی نظیرتله‌کابین، سورتمه ریلی، شهربازی، رستوران، کافی‌شاپ، پارکینک، سرویس بهداشتی، اقامت‌گاه و… است.  

تخریب گنج‌نامه

سنگ نوشته های گنج نامه

وندالیسم که به‌معنای تخریب کنترل‌نشده آثار فرهنگی است، متاسفانه در ایران به‌کرات رخ می‌دهد. متاسفانه یکی از این ناهنجاری‌های فرهنگی متوجه سنگ نوشته های گنج نامه شده‌است. دلیل نام‌گذاری این ناهنجاری به وندالیسم این است که چنین رفتاری از سوی قومی به نام وندال در دوره باستان صورت گرفته‌ که مهم‌ترین اقدام‌شان ویرانی روم در سال 455 میلادی بود. کتیبه گنج‌نامه نیز توسط افرادی ناآگاه و هنجارشکن در روز چهارشنبه‌سوری سال پیش به‌وسیله بمب‌های دستی مورداصابت واقع شده‌است.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک گنج‌نامه

نزدیک‌بودن چندین بنای تاریخی یا جاهای دیدنی به‌هم موجب می‌شود، شما با استفاده بهینه در وقت از جاهای بیشتری بازدید کنید. خوشبختانه گنج‌نامه همدان هم از چنین مزیتی بهره‌مند است. شما می‌توانید پس از گشت‌وگذار در منطقه سنگ نوشته های گنج نامه، به باغ‌های شریف در 5/1کیلومتری، مجموعه عباس‌آباد در 5/7کیلومتری و موزه دفاع مقدس در 8کیلومتری سنگ نوشته های گنج نامه همدان بروید. هر کدام از این مناطق، تجربه تازه‌ای در شما خلق خواهدکرد که بازدید از آنها قطعا خالی از لطف نخواهدبود. 

سخن پایانی

امیداوریم مطالب ذکرشده درباره سنگ نوشته های گنج نامه مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته‌باشد. ما در این مقاله تلاش کردیم یکی از مناطق تاریخی ایران و آثار باارزش به‌جامانده از آن را به شما همراهان و دوست‌داران تاریخ این مرزوبوم نشان دهیم. گنج‌نامه همدان با آن کتیبه‌های به یادگار مانده از شاهان هخامنشی چیزی فراتر از گشت‌وگذاری صرف است. درواقع ما با ارائه اطلاعات کافی درباره این آثار تاریخی قصد داریم به ترویج تمدن این سرزمین بپردازیم؛ چراکه ترویج فرهنگ متمدنانه ایران، یعنی زنده‌نگه‌داشتن این درخت پرباروبَر. چه زمانی قصد سفر به همدان را دارید؟ آیا پس از رفتن به این شهر، سری به گنج‌نامه همدان و سنگ‌نوشته‌‌هایش خواهیدزد؟ خوشحال می‌شویم نظر ارزشمندتان را با ما به‌اشتراک بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران