o ده پل.

اهواز، شهر پل‌ها

o	ده پل.

اهواز، مرکز خوزستان، یکی از شهرهای جنوبی ایران است که با دارا بودن جاذبه‌های فراوان گردشگری، به مکانی دیدنی برای سفر تبدیل شده است. رود کارون، پرآب‌ترین و طویل‌ترین رود ایران، مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر زیبا به شمار می‌رود. همچنین اهواز، با دارا بودن ده پل، شهری با بیشترین تعداد پل در خاورمیانه بوده و اصفهان با هشت پل در مرتبه‌ی بعدی قرار می‌گیرد. امروز به اهواز سفر کرده‌ایم و می‌خواهیم یک دل سیر پل‌گردی کنیم. اول سری به پل سفید می‌زنیم، بعد پل سیاه را می‌بینیم، سپس با گذر از پل سوم، از پل نادری دیدن می‌کنیم، بر فراز پل پنجم به تماشای کارون می‌نشینیم، پل ششم تا نهم را قدم می‌زنیم و بالاخره در پل طبیعت با نوشیدن فنجانی چای خستگی در می‌کنیم و از منظره‌ی پل‌های اهواز لذت می‌بریم.

پاسپورت دومینیکا

اگر می خواهید از پل های اهواز دیدن کنید؛ بلیط هواپیما اهواز را از دست ندهید.

پل سفید اهواز؛ پل معروف اهواز

پل سفید اهواز

این پل هشتادوشش ساله که نماد شهر اهواز به شمار می‌رود، اولین پل ماشین‌روی اهواز، اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان است. ساخت پل سفید در سال 1313 شروع شد و در سال 1315 (دوره‌ی پهلوی اول) به بهره‌برداری رسید؛ یک مهندس آلمانی و همسرش به پشتوانه‌ی یک شرکت سوئدی به ساخت پل سفید اهواز همت گماشتند. این پل در گذشته، اهواز قدیم و جدید را به هم وصل می‌کرد. روی این پل سفید زیبا که مانند عروسی سفیدپوش بر کارونِ همیشه خروشان، دامن گسترانیده، هم می‌شود قدم زد، هم با ماشین یا دوچرخه آن را پیمود.

پس از یکی دو ساعت که از این پل زیبای اهواز دیدن کردید، می‌توانید از امکانات رفاهی آن، شامل کافی‌شاپ، رستوران و بوفه‌ها استفاده کنید. این پل دیدنی، هم پارکینگ دارد و هم به اتوبوس و وسایل نقلیه‌ی عمومی دسترسی دارد. همچنین می‌توانید در اقامتگاه‌های اطراف آن یا هتل‌های پارس (پنج ستاره)، پرشیا (سه ستاره) و یا نادری (سه ستاره) ساکن شوید. ( یکی از معروف ترین پل‌های اهواز، اینجاست)

مشخصات پل سفید

  • طول: 501 متر و 20 سانتی‌متر
  • ارتفاع: 13 متر
  • هزینه ساخت : ۵٫۷ میلیارد ریال 
  • بهترین زمان بازدید: بهار
  • آدرس: اهواز، بین میدان شهدا و خیابان فلسطین

کجاها نزدیکشه؟

به ترتیب نزدیکی: کاروانسرای معین‌التجار، پارک جزیره، کلیسای مسروپ مقدس، سقاخانه‌ی اهواز و خانه‌ی ماپار.

قدیمی ترین پل اهواز؛ پل سیاه یا پل پیروزی!

پل سیاه

پل سیاه یا پل پیروزی قدیمی‌ترین پل اهواز است که در سال 1308 ساخته شد و به علت رنگ سیاهِ بدنه و ستون‌هایش به پل سیاه معروف شد. در دوره‌ی ساسانی، پلِ شادووان در مکان همین پل وجود داشت که به مرور زمان از بین رفت. این پل دو خط رفت‌وآمد برای قطار دارد؛ در جنگ جهانی دوم هم برای حمل بار و آذوقه از آن استفاده می‌شد. پل سیاه، خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب استان خوزستان را به راه‌آهن سراسری خرمشهر ـ تهران وصل می‌کند. رستوران ضیافت، در نزدیکی این پل، طعم اصیلی از غذاهای جنوبی را برایتان به ارمغان می‌آورد. ( به پل سیاه از قدیمی ترین پل‌های اهواز سر بزنید.)

مشخصات پل سیاه

  • طول: 1 کیلومتر و 50 سانتی‌متر
  • عرض: 6 متر
  • بهترین زمان بازدید: بهار
  • آدرس: اهواز، بین بیمارستان مهر و بیمارستان امام خمینی

کجاها نزدیکشه؟

به ترتیب نزدیکی : سقاخانه تاریخی اهواز- استخر جهان – پارک ساحلی پ پارک جزیره

پل سوم با نام دیگرِ پل ترانزیتی

پل سوم

ساخت این پل که نزدیک‌ترین فاصله را تا پل طبیعت دارد، در سال 1336 شروع شد و در سال 1349 به بهره‌برداری رسید. پل سوم در مسیر حمل کالای بندر امام قرار گرفته و برای ترانزیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات پل سوم

  • طول: 496 متر
  • عرض: 14 متر و 50 سانتی‌متر
  • آدرس: اهواز، میدان شهید بندر تا شمال کیان‌پارس

پل نادری؛ پل چهارم اهواز!!

پل نادری

این پل زیبا که در سال 1354 ساخته شده، به نوعی پاتوق دانشجوهاست. دو طرفش را مغازه‌های رنگارنگ و دست‌فروش‌ها احاطه کرده‌اند که باعث می‌شود جریان زندگی را حسابی حس کنید و از منظره‌ی کارون لذت ببرید. از شیرکاکائوی داغ و پیراشکی هم غافل نشوید؛ در چند قدمی شماست. اگر شب‌های شلوغ و پررونق را دوست دارید، پل نادری مکان مناسبی برای گردش و تفریح خواهد بود.

مشخصات پل نادری

  • طول: 576 متر
  • عرض: 16 متر و 71 سانتی‌متر
  • نام دیگر این پل، سلمان فارسی است!
  • آدرس: اهواز، بین خیابان سلمان فارسی و امانیه (کوی تختی)

پل پنجم

پل پنجم

نوبتی هم که باشد، نوبت پل پنجم است! این پل دوبانده که خیابان شریعتی را به اتوبان گلستان وصل می‌کند، در سال 1375 با هدف کاهش ترافیک ساخته شد.

مشخصات پل پنجم

  • طول: 480 متر
  • عرض: 30 متر و 70 سانتی‌متر
  • آدرس: اهواز، بین میدان جمهوری و فلکه دانشگاه و لشکرآباد

پل ششم

پل ششم

پل ششم یکی دیگر از پل‌های اهواز است که به نام «پل صنایع فولاد» هم شناخته می‌شود. ساخت این پل در سال 1383 آغاز شد و در سال 1386 به پایان رسید. پل ششم در جنوب شهر اهواز واقع شده و کارخانه‌های نورد و صنایع دستی را به یکدیگر مرتبط می‌کند.

مشخصات پل ششم

  • طول: 740 متر
  • عرض: 30 متر و 40 سانتی‌متر
  • آدرس: اهواز، بلوار ساحلی غربی

کجاها نزدیکشه؟

به ترتیب نزدیکی : بولینگ بوستان – بازارچه درویشیه – منطقه گاومیش آباد

پل آبشار رنگین‌کمان (پل گفت و گوی تمدن ها)

پل آبشار رنگین‌کمان

پل هفتم، پل آبشار یا آبشار رنگین‌کمان، نام آبشاری رنگین است که ساخت آن از سال 1375 تا 1377 طول کشیده است و آبشار زیبایش که از صدها لامپ ال‌ای‌دی رنگ می‌گیرد در سال 1390 افتتاح شده است؛ منظره‌ی تماشایی این آبشار به ویژه در شب، تمام گردشگران را مسحور خود می‌کند. این آبشار، زیباترین و طویل‌ترین آبشار خاورمیانه است که روی یکی از معروف‌ترین پل‌های اهواز جریان دارد. نورهای رنگارنگ در دو طرفِ پل، به رود پرآب کارون رنگ می‌پاشند و منظره‌ی خیره‌کننده و توصیف‌ناپذیری در سیاهی شب پدید می‌آورند. قدم زدن بر فراز دریایی از رنگ و شنیدنِ صدای گوش‌نواز رود لذت فوق‌العاده‌ای برایتان به ارمغان می‌آورد.

مشخصات پل آبشار رنگین کمان

  • طول: 490 متر
  • عرض: 16 متر

آدرس: اهواز، پل علی ابن مهزیار

پل طبیعت یا پل کیان پارس اهواز

پل‌های اهواز

پل طبیعت یا پل کیان‌پارس پارک توریستی لاله و پارک ساحلی اهواز را به هم متصل می‌کند. این پل که با هدف پیاده‌روی در سال 1392 ساخته شده. شما می‌توانید رد غروبی دلپذیر، پیاده‌روی روی این پل زیبا را از پارک لاله شروع کند و بعد از پیمودنِ طولِ پل به پارک ساحلی برسید. تماشای غروب اُخراییِ خورشید را که گرده‌های طلا به رود مواجِ کارون می‌پاشد، از دست ندهید.

این پل، دسترسی خوبی به مرکز شهر و پل‌های سیاه و سفید و بازار عبدالحمید دارد.

مشخصات پل طبیعت

  • طول: 500 متر
  • عرض: 5 متر
  • امکانات : زمین فوتبال، بدمینتون، امکان ماهیگیری و همچنین امکان گردش در دو پارک لاله و پارک ساحلی

آدرس: اهواز، کیان‌پارس، جاده ساحلی غربی، جنب پل کیان‌پارس

بزرگترین پل کابلی خاورمیانه

پل‌های اهواز

بعد از پل هفتم، به پل هشتم میرسیم! این پل به نام غدیر و پل کابلی اهواز معروف است. اینجا، یکی از زیباترین پل‌های اهواز در شب است که می توانید خاطرات خوبی را رقم بزنید.

مشخصات پل هشتم

  • طول: 1014 متر
  • عرض : 22 متر
  • هزینه ساخت : 40 میلیارد تومان

پل پارک جزیره اهواز

پل‌های اهواز

این پل، با نزدیکی به کلیسای پروتستان شبان نیکو و کاروانسرای معین‌التجار، در میان پل سیاه و سفید اهواز قرار گرفته است. این پل از دیگر پل‌های اهواز کوتاه تر است .

پل دانشگاه اهواز

پل‌های اهواز

اگر دقت کرده باشید؛ پل پنجم اهواز یا پل دانشگاه جا ماند! این پل یکی از پل های دیدنی شهر اهواز بوده و در سال 1375 ساخته شده است.

مشخصات پل پنجم

طول : 480 متر

عرض : ۳۰٫۷۰ 

کجاها نزدیکشه؟

به ترتیب نزدیکی : ورزشگاه تختی – موزه خراطی – بازارفلافل اهواز

آخرین پل اهواز

پل‌های اهواز

پل نهم یا همان پل شمالی، آخرین جا از پل های اهواز است که در این مقاله برایتان اورده ایم. این پل بخاطر پایه های کمتری که در بستر رودخانه دارد، بسیار معروف است.

کلام آخر

اهواز با دارا بودن جاذبه‌های بسیار، یکی از شهرهای توریستی ایران به شمار می‌رود؛ از جمله این جاذبه‌ها می‌شود به پل‌های دهگانه‌ی اهواز اشاره کرد که محل خوبی برای تفریح است. اگر تماشای آب و انعکاس رقص رنگ‌های طلوع و غروب طلایی و کبود خورشید آرامتان می‌کند، حتما سری به پل‌های اهواز بزنید و روح، چشم و گوشتان را نوازش کنید. بین ده پل اهواز، پل سفید، پل سیاه، پل نادری، پل هفتم (آبشار رنگین‌کمان)، پل هشتم (غدیر) و پل طبیعت مناسب گردشگری هستند.

سوال متداول

چه زمانی برای سفر به اهواز و بازدید از پل‌ها مناسب‌تر است؟

مسافران معمولا اوایل فصل بهار را برای سفر به اهواز انتخاب می‌کنند. برای دیدن از پل‌ها هم شب به‌علت خنکی و در مواردی دیده شدن نورپردازی پل‌ها مناسب‌تر است. پاییز هم البته فصل خنکی برای سفر به اهواز است!

اسم پل معروف اهواز چیست؟

پل سفید

تعداد پل های اهواز چقدر است ؟

ده پل

نظرات کاربران