بام کرج
12 خرداد 1401
کرج

یک شب در بام کرج!

بام کرج

دامنه‌های کوه نور عظیمیه جایی است که ساکنین کرج می‌توانند ساعاتی را به دور از هیاهوی شهر و در آب و هوایی پاک و دلپذیر سپری کنند. جایی که تمام شهر را زیر پای شما قرار می‌دهد تا در آرامشی وصف‌ناپذیر و از نقطه‌ای نزدیک به آسمان، به گذر زندگی در این شهر زیبا چشم بدوزید. با توجه به آب و هوای روح نواز و زیبایی‌های طبیعی کوه‌پایه‌های عظیمیه، مردم کرج و شهرهای اطراف همه روزه به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته، به بام کرج رفته و نفسی چاق می‌کنند. با ما همراه باشید!

پاسپورت دومینیکا

بام کرج؛ جایی دنج برای همه سلیقه‌ها

بام کرج

همان طور که گفتیم بام کرج بر دامنه کوه نور عظیمیه واقع شده است. کوهی که یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های شهر کرج است و ارتفاعی بالغ بر ۲۲۲۰ متر دارد. بسیاری از افراد با اهداف متفاوت به بام کرج می‌روند و امکانات تفریحی این مکان به گونه‌ای است که می‌تواند برای همه افراد با سلیقه‌های متفاوت، راضی کننده باشد. اگر قصد دارید به دور از هیاهو، ترافیک و ازدحام جمعیت شهری، مدتی را در تنهایی با خود خلوت کنید و یا اگر می‌خواهید در کنار معشوقه خود ساعاتی را در مکانی آرام و رمانتیک بگذرانید و از بالاترین ارتفاع به ساختمان‌ها، رفت و آمد ماشین‌ها و چراغ‌های زیبای خیابان‌های شهر کرج چشم بدوزید، بام کرج می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

آخر هفته جذاب در بام کرج

همچنین با توجه به مناظر طبیعی تماشایی و آب و هوای خنک و پاکیزه این منطقه، بسیاری از خانواده‌ها در تعطیلات آخر هفته به کوهپایه‌های عظیمیه می‌روند و اتراق می‌کنند. شما می‌توانید غذای خود را از خانه تهیه کنید و با خود به این مکان بیاورید. همچنین می‌توانید از رستوران‌های اطراف بام کرج استفاده کنید. در سرتاسر خیابان طالقانی شمالی، انواع رستوران‌ها، فست فودها و کافه‌های مختلف دایر شده است و می‌تواند پذیرای همه سلایق باشد.

همچنین اگر اهل قلیان کشیدن هستید، در اطراف این بام، قلیان‌سراهای متعددی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. علاوه‌بر این‌ها، بوفه‌های فروش تنقلات، چرخ‌های باقالی فروشی و بلال فروشان را نیز می‌توانید به راحتی در دامنه کوه عظیمیه پیدا کنید. همچنین در صورتی که هوا صاف و آفتابی باشد و از بارش برف و باران خبری نباشد، با دست‌فروشانی مواجه خواهید شد که بساط خود را در نزدیکی بام کرج پهن کرده‌اند. در صورت تمایل می‌توانید کالاهایی مانند لباس و کیف و کفش را با قیمت‌های مناسبی از این دست‌فروشان خریداری کنید.

کوه نوردی بر فراز شهر کرج

بام کرج

علاوه‌بر همه موارد ذکر شده، بام کرج مکانی فوق‌العاده برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به کوه‌نوردی است. از آنجایی که این بام در دامنه کوه نور عظیمیه واقع شده است، دارای مسیرهای کوه‌پیمایی فوق‌العاده‌ای است که همه‌روزه بسیاری از کوه‌نوردان را به این منطقه می‌کشاند. کوه عظیمیه دارای مسیرهای کوه‌نوردی متنوعی است؛ از مسیرهای صخره‌ای گرفته، که می‌تواند هر کوه‌نوردی را وسوسه کند تا مسیرهای هموار که به افراد مبتدی و خانواده‌های علاقه‌مند کمک می‌کند تا صعود آسانی را تجربه کنند.

باید توجه داشته باشید که مسیرهای صخره‌ای این کوه به شدت صاف و صیقلی بوده و هر لحظه خطر لیز خوردن و سقوط کردن برای افراد تازه‌کار وجود دارد. بنابراین اگر کفش و تجهیزات مناسب کوه‌نوردی به همراه ندارید، عبور از مسیرهای صخره‌ای را فراموش کرده و مسیر ایمن‌تری را برای صعود خود انتخاب کنید. همچنین در مسیر کوه‌نوردی کوه نور عظیمیه، با چشمه‌ای از آب زلال مواجه خواهید شد که قطعا لذت کوه‌پیمایی شما را دوچندان خواهد کرد. در نزدیکی این چشمه نیز یک استراحت‌گاه دایر شده است که کوه‌نوردان می‌توانند در آن صبحانه بخورند و نفسی چاق کنند.

چگونه به بام کرج برویم؟

بام کرج

شما می‌توانید با خودروی شخصی یا با استفاده از تاکسی خود را میدان طالقانی برسانید و خیابان سربالایی جاده طالقانی شمالی را تا انتها طی کنید. خیابان طالقانی شمالی، مرتفع‌ترین خیابان کرج است و در صورتی که هوا آلوده نباشد، می‌توانید بسیاری از نقاط شهر را از همین خیابان نیز مشاهده کنید. در انتهای خیابان طالقانی شمالی، میدان کوه پایه قرار دارد. این میدان درست پایینِ بام کرج واقع شده است و بخشی از دامنه کوه نور عظیمیه به حساب می‌آید. در مرکز میدان کوه پایه مجسمه زیبایی از چند کوه نورد به چشم می‌خورد که تماشایش خالی از لطف نیست.

وقتی به میدان کوه پایه و دامنه کوه عظیمیه رسیدید، می‌توانید از طریق پلکان به بام کرج بروید. هرچه پله‌های بیشتری را طی کنید با منظره زیباتری از شهر مواجه خواهید شد و همچنین هوا نیز در نقاط مرتفع‌تر بسیار پاکیزه‌تر می‌شود. اگر به انتهای پلکان رسیدید، در صورت مجهز بودن به لباس و تجهیزات ایمنی کوه نوردی، می‌توانید از دامنه این کوه زیبا بالا بروید. لازم به ذکر است که پلکان کوه نور عظیمیه سنگی بوده و سطح آن در روزهای برفی و بارانی به شدت لیز است. بنابراین هنگام بالا رفتن از این پلکان حتما موارد ایمنی را رعایت کنید و تنها در صورتی که کفش و لباس مناسب به همراه دارید از این پلکان استفاده کنید.

اگر قصد دارید با استفاده از اتوبوس به بام کرج بروید، باید ابتدا خود را به چهارراه طالقانی برساند. در این چهارراه انواع وسایل نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس و تاکسی در نظر گرفته شده است که شما را به بام شهر کرج می‌رسانند.

آدرس : استان البرز، شهر کرج، بلوار طالقانی شمالی، میدان طالقانی.

گرفتن عکس از بام کرج در شب

بام کرج

لازم نیست حتما یک عکاس حرفه‌ای باشید تا به دنبال بهترین سوژه‌های عکاسی در شب بگردید. اگر ذوق عکاسی کردن دارید و دوست دارید از فضاهایی که لذت می‌برید عکس هم تهیه کنید؛ رفتن به بام کرج گزینه بسیار مطلوبی برای شما خواهد بود. چرا که بام کرج در شب به قدری زیبا و غرق در نور می‌شود که هیچ کسی از ماندن در آنجا و ثبت تصاویر زیبا از اطراف و اکنافش سیر نمی‌شود. چشم انداز بلوار طالقانی و منطقه عظیمیه از آن بالا عالی است. وقتی از بام کرج به سطح شهر نگاه می‌کنید، انگار لب ساحل یک اقیانوس بزرگ ایستاده‌اید و تمام جلبک‌های نورانی کف آن به سطح آمده‌اند و مثل الماس می‌درخشند!

 برای گرفتن عکس بام کرج در شب بهتر است دوربینی را همراه ببرید که دریچه دیافراگم مناسبی برای ورود نور به مقدار کافی داشته باشد. برای مثال، اگر با گوشی موبایل قصد عکاسی کردن دارید، بهتر است موبایلی همراه ببرید که عدد دیافراگمش کمتر از 2.0 باشد. اما چنانچه با دوربین عکاسی  DSLR کار می‌کنید، با داشتن یک لنز واید که دیافراگم سریعی داشته باشد، حتما کارتان راه خواهد افتاد. حتی اگر یک لنز فیکس نرمال یا واید داشته باشید که دیگر نور علی نور است و بهترین عکس‌ها را ثبت خواهید کرد. اما از همه این نکات که بگذریم، حواس‌تان باشد که اجازه ندهید عکاسی کردن مانع لذت بردن از آن اتمسفر بی‌نظیر شود. سعی کنید از آن همه سکوت، آرامش و انرژی مثبت بیشترین بهره را ببرید و لحظه‌ای را برای غرق کردن خودتان در این مهمانی طبیعت از دست ندهید.

جاهای دیدنی بام کرج

بام کرج

وقتی به منطقه بام کرج می‌روید، در همان ابتدای کار مجسمه داخل میدان اصلی که نماد یک کوهنورد است، توجه شما را به خودش جلب می‌کند. از این میدان که بگذرید، جاهای دیدنی مختلفی وجود دارند که بتوانید در آنجا لحظاتی را بگذرانید و خستگی در کنید. از چشمه‌های فوق‌العاده این بام گفتیم، مجددا توصیه می‌کنیم که آن‌ها را از دست ندهید. علاوه‌بر این چشمه‌ها، دیدنی‌های طبیعی دیگری هم در بام کرج وجود دارند که هریک ارزش خاص خود را دارند.

اما جاهای دیدنی بام کرج فقط به مناطق طبیعی آن محدود نمی‌شود. در سالیان اخیر، نهادهای دولتی و حتی خصوصی، توانسته‌اند مکان‌های مختلفی در این منطقه بسازند که هم برای تماشا زیبا و جذاب هستند و هم می‌توانید در مسیر کوهنوردی در آنجا اتراق کنید. مسیرهای ویژه‌ای که برای پیاده روی ساخته شده‌اند، جاهایی که مخصوص سنگ نوردی هستند، آلاچیق‌های شیک و دوست داشتنی و… از جمله این جاها هستند.

البته، لازم است که به یک نکته توجه کنید. همانطور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، در ابتدای مسیر صعود بر بام کرج یک مسیر پلکانی وجود دارد. عبور از این مسیر به‌خاطر ارتفاعش و نداشتن مکان ایده‌آلی برای اتراق و استراحت، کمی سخت به‌نظر می‌رسد. اما کافی است که از آن بگذرید و به بالایش برسید؛ تعداد زیادی جای دیدنی و مکان استراحت را خواهید دید که خستگی را از تن شما می‌زدایند. این شاید یکی از تفاوت‌های بام تهران و بام کرج باشد؛ چرا که در بام تهران مکان‌های استراحت و جاهای دیدنی بیشتری وجود دارد. اما در عوض، بام کرج به قدری مزیت و جذابیت دارد که ارزش تحمل مقداری سختی را در آن مسیر پلکانی داشته باشد.

رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک به بام کرج

بام کرج

با توجه به افزایش محبوبیت بام شهر کرج، روز به روز مراکز رفاهی و تفریحی جدیدی در این منطقه افتتاح می‌شود. در همین راستا، تعدادی از بهترین رستوران‌های کرج در نزدیکی‌های این بام دایر شده‌اند که در این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– رستوران روما: جنب فروشگاه هاکوپیان واقع شده است و قیمت و کیفیت مناسبی دارد. همچنین غذاهای این رستوران در حجم مناسبی عرضه می‌شوند.

– کافه رستوران دِ می زِ: دارای دو محیط داخلی و خارجی (بالکن و حیاط) است و در میدان طالقانی، جنب خیابان ندا شمالی قرار دارد.

– کافه رستوران تی شی نی: یک رستوران سنتی است که از کافی شاپ نیز برخوردار است.

– کافه رستوران ایتالیایی ساریسو: یک کافه رستوران دو طبقه است؛ طبقه بالا به عنوان کافی شاپ و طبقه پایین آن به عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات پرتکرار

چه امکاناتی در بام کرج وجود دارد؟

بر خلاف بام تهران امکانات تفریحی زیادی در بام شهر کرج وجود ندارد. اگرچه انواع فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها در میدان کوه پایه دایر شده‌اند که می‌توانید پیش از بالا رفتن از پلکان از آنها استفاده کنید. همچنین در قسمتی از این بام، آرامگاه شهدای گمنام وجود دارد که می‌توانید از آن زیارت کنید.

چه زمانی به بام کرج بریم ؟

بام کرج به صورت شبانه روزی باز است و شما می توانید لحظات خاطره سازی را در این قسمت از شهر داشته باشید.

تفریحات بام کرج چیست؟

کوهنوردی , پیاده روی , شب گردی , عکاسی

ارتفاع کوه نور کرج چقدر است ؟

2234 متر

نظرات کاربران