تهران
19 اردیبهشت 1401
تهران

معرفی بام های تهران؛ تماشای کلانشهر از جایی نزدیک به آسمان

بام شیان

در این مقاله به معرفی و بررسی بام های تهران پرداخته‌ایم. مکان‌های بسیاری وجود دارند که برای دور شدن از ازدحام شهر شلوغی مانند تهران می‌توانیم به آنها پناه ببریم. در این میان، بام‌ها یکی از بهترین انتخاب‌ها به‌حساب می‌آیند. تماشای شهر از بلندی‌ها می‌تواند برای هر فردی تجربه جذاب و لذت‌بخشی باشد. بام های تهران گزینه‌ی مناسبی برای تفریح هستند؛ جایی که می‌توانید به دور از ترافیک و ازدحام جمعیت و آلودگی هوا، مدتی با خود خلوت کنید و از هوای پاکیزه و منظره باشکوه شهر لذت ببرید. شهر تهران دارای سیزده بام است که به فراخور سلیقه و موقعیت جغرافیایی خود، می‌توانید از میان بام توچال (بام تهران)، بام نیاوران، بام ولنجک، بام آرژانتین، بام محک، بام تونل رسالت، بام فراز، بام بوکان، بام بوعلی، بام شهرک قائم، بام محلاتی و بام ماشینی دست به انتخاب بزنید. (اگر بلیط هواپیما تهران را گرفته اید و چند روزی را میهمان پایتخت هستید؛ بام های تهران را فراموش نکنید)

 بام توچال؛ بهترین بام تهران

بام توچال

بام توچال که به بام تهران نیز معروف است، اولین بام این کلانشهر به حساب می‌آید. این بام در میان سایر بام های تهران از امکانات گردشگری بیشتری برخوردار است و به باور بسیاری از افراد، با اختلاف بسیار زیاد، بهترین بام این شهر بزرگ محسوب می‌شود. بام توچال مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات است و می‌توانید برای هواخوری و یا حتی پیاده‌روی به آنجا بروید. همچنین اگر علاقه‌ای به پیاده روی نداشته باشید، می‌توانید برای رفتن به بام تهران از خودروهای برقی و اتوبوس‌های عمومی بام توچال که آماده‌ی خدمت رسانی به بازدیدکنندگان هستند استفاده کنید. در این بام همه چیز برای یک تجربه لذت‌بخش وجود دارد. رستوران‌ها و کافه‌های باکیفیت بسیاری در این منطقه وجود دارند که می‌توانند لذت شما را دوچندان کنند. همچنین اگر به خرید کردن علاقه‌مند باشید، انواع و اقسام فروشگاه‌های مختلف در بام تهران دائر شده است که می‌توانید پس از تفریح خود به خرید بپردازید.

علاوه‌بر این‌ها، بام توچال از امکانات تفریحی و ورزشی متنوعی نیز برخوردار است. در این میان می‌توان به تفریحاتی نظیر سورتمه سواری، پینت بال، زیپ‌ لاین، بانجی جامپینگ، تله سیژ و تیراندازی اشاره کرد. همچنین اگر از علاقه‌مندان به ورزش اسکی هستید، جالب است بدانید که پیست اسکی توچال نیز در فاصله بسیار نزدیکی نسبت به بام تهران واقع شده است و از طریق این بام به آسانی می‌توانید خود را به پیست اسکی توچال برسانید. بلندترین تله‌کابین تهران یعنی تله‌کابین توچال نیز در همین بام قرار دارد. با استفاده از این تله‌کابین می‌توانید منظره‌ای زیبا و دیدنی از شهر تهران را تماشا کنید. بام توچال در ولنجک و مجموعه‌ی تفریحی توچال قرار دارد. ویوی تهران برفراز بام توچال هم در شب دیدنی است و هم در روز.

آدرس بام توچال: تهران، خیابان ولنجک، انتهای جاده سلامتی توچال، ایستگاه اول تله کابین

بام محک؛ دسترسی آسان به منظره ۳۶۰ درجه پایتخت

بام محک

بام محک نیز همچون توچال، در شمال شهر تهران و در منطقه دارآباد واقع شده است. از آنجا که این بام، بر فراز بیمارستان محک قرار دارد، تحت عنوان بام محک نام‌گذاری گردیده است. این بام نیاز به پیاده‌روی ندارد و شما می‌توانید با خودروی شخصی، خود را به بام محک برسانید. از نظر دسترسی آسان، محک یکی از بهترین بام های تهران به حساب می‌آید. تماشای غروب خورشید در این بام بسیار لذت بخش است. اگر قصد دارید در فصل سرما از این بام دیدن کنید حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. بام محک برخلاف بام توچال از خدمات گردشگری زیادی برخوردار نیست.

همچنین در محوطه بام محک نیز هیچ رستوران یا کافه‌ای وجود ندارد. البته این موضوع چیزی از دنج بودن این مکان کم نمی‌کند. شما می‌توانید غذا و نوشیدنی‌های خود را در خانه تهیه کرده و یا از رستوران‌های اطراف بام محک خریداری نمایید و در این بام نوش جان کنید. بدین منظور در بام محک صندلی‌هایی برای نشستن تعبیه شده است. بام محک همچنین یک زمین آسفالت دارد که می‌توانید با پهن کردن زیرانداز بر روی آن بنشینید و به صرف غذا بپردازید. علاوه‌بر این‌ها، می‌توانید به تنهایی یا در کنار محبوب‌تان در این بام قدم بزنید و پایتخت زیبای کشورمان را تماشا کنید. این بام از نظر امنیت نیز شرایط مناسبی دارد و یک کیوسک پلیس در اطراف آن تعبیه شده تا شهروندان در آرامش کامل به نظاره تهران زیبا بنشینند.

آدرس بام محک: تهران، اتوبان ارتش غرب، انتهای بلوار اوشان، خیابان جنت، بالاتر از بیمارستان محک.

بام نیاوران؛ تماشای تهران در آب و هوای خنک شمال شهر

بام نیاوران

ارتفاعات منطقه‌ی نیاوران و جماران، بام نیاوران را تشکیل داده‌اند. در گذشته این بام مکان دنج‌تری بود اما امروزه به دلیل ساخت و سازهای بی‌وقفه و رفت و آمدهای فراوان، کمی شلوغ شده است. با سر زدن به بام نیاوران می‌توانید تهران را از منظره‌‌ای متفاوت تماشا کنید. این بام در منطقه‌ی نیاوران و بین بوکان و جماران شمالی قرار دارد. در بام نیاوران به جز تعدادی نیمکت، امکانات خدماتی، تفریحی و گردشگری خاصی وجود ندارد. با این حال تعدادی از مکان‌های دیدنی شهر تهران در نزدیکی بام نیاوران قرار دارند که در این میان می‌توان به «مجموعه کوهستان»، «دهکده ایرانی»، «دریاچه جمشیدیه»، «پارک جمشیدیه» و «کاخ نیاوران» اشاره کرد.

آدرس بام نیاوران: تهران، نیاوران، سه راه یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان خلیلی، خیابان یاسر.

بام های تهران؛ بام ولنجک

بام ولنجک

یکی دیگر از دنج‌ترین بام های تهران، بام ولنجک است. بام ولنجک نیز در شمال تهران و در منطقه ولنجک قرار دارد. بسیاری از مردم، بام ولنجک را با بام توچال اشتباه می‌گیرند. این بام نیز خالی از امکانات رفاهی و گردشگری بوده و فقط دارای چند صندلی دونفره رو به بام تهران است. منظره تهران از بام ولنجک به‌گونه‌ای است که می‌توانید ساعت‌ها روی این صندلی‌ها بنشینید و بدون این که متوجه گذر زمان بشوید، در این تجربه تماشایی غرق شوید. لازم به ذکر است که درکه‌ی تهران نیز در همین نزدیکی قرار دارد. بام ولنجک مخصوص افرادی است که به دنبال یک محل خلوت و آرام می‌گردند. با توجه به اینکه این بام در کوچه پس کوچه‌های ولنجک واقع شده است، افراد زیادی با آن آشنایی ندارند. بنابراین اگر به دنبال محیطی آرام می‌گردید می‌توانید در بام ولنجک برای مدت‌های طولانی با خود خلوت کنید و از آب و هوای تمیز و خنک آن لذت ببرید.

آدرس بام ولنجک: تهران، خیابان ولنجک، بلوار بوستان، خیابان بوستان سوم، گلستان یکم، کوچه یکم.

بام ماشینی؛ بهترین بام تهران برای دانشجویان

بام ماشینی

بهترین بام تهران برای جوانان و دانشجویان، بام ماشینی است. این بام در بلوار دانشجوی ولنجک و خیابان البرز قرار دارد. در سال‌های آغازین دهه ۹۰ و زمانی که بام ماشینی هنوز ناشناخته بود، تعداد کمی از تهرانی‌ها با این بام آشنا بودند. اما زیبایی‌های طبیعی، آب و هوای تمیز و خنک و منظره منحصربه‌فرد آن، به مرور پای مردم را به بام ماشینی باز کرد. به‌طوری‌که امروزه این بام یکی از شلوغ‌ترین بام های تهران به حساب می‌آید. بام ماشینی به شدت مورد علاقه جوانان و دانشجویان است. دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران این بام را به پاتوق خود تبدیل کرده‌اند. اگرچه این روز‌ها بام ماشینی شلوغ تر از گذشته است، اما همچنان بکر و زیباست. در این بام هیچ صندلی‌ای برای نشستن وجود ندارد و بازدیدکنندگان باید در ماشین خود بنشینند. به همین دلیل این بام، به بام ماشینی معروف شده است. بام ماشینی به جز تعدادی چراق، چیز دیگری ندارد و در آن خبری از امکانات تفریحی، رفاهی، گردشگری و ورزشی نیست. با این وجود می‌توانید در کنار معشوقه خود در ماشینتان بنشینید، موسیقی مورد علاقه‌تان را بگذارید و دست در دست هم، زیبایی‌های شهر تهران را از ارتفاعی بلند نظاره کنید.

آدرس بام ماشینی: تهران، خیابان ولنجک، بلوار دانشجو، خیابان البرز.

بام تونل رسالت؛ متفاوت‌ترین منظره تهران

بام تونل رسالت

یکی دیگر از بام‌ های تهران بام تونل رسالت است. البته این بام به اندازه دیگر بام‌های شهر تهران شناخته شده نیست و افراد زیادی از وجود آن اطلاع ندارند. این بام در منطقه‌ی توانیر واقع شده است که یکی از پرازدحام‌ترین خیابان‌های تهران است. به همین دلیل بر خلاف بام های شمال شهر تهران، آب و هوای بام تونل رسالت کمی آلوده است. با این وجود منظره‌ای که بام تونل رسالت در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد با سایر بام های تهران متفاوت است. در این بام می‌توانید جلوه‌های منحصربه‌فردی از بافت مدرن و صنعتی شهر تهران را تماشا کنید. همچنین پارک نظامی گنجوی نیز در همین بام واقع شده است و به همین دلیل بام تونل رسالت شامل امکاناتی ماننده آبخوری، سرویس بهداشتی، بوفه و نمازخانه است. علاوه‌بر اینها، پارک نظامی گنجوی از یک زمین‌بازی برای کودکان نیز برخوردار است. همچنین یکی از موزه‌های تهران (موزه‌ی انقلاب تهران) و باغ کتاب تهران نیز در فاصله‌ای نزدیک با بام تونل رسالت قرار گرفته‌اند.

آدرس بام تونل رسالت: تهران، خیابان نظامی گنجوی، پارک نظامی گنجوی.]

بام آرژانتین یا بام الوند

بام آرژانتین

یکی دیگر از بام های تهران بام آرژانتین است. این بام هنوز آن‌چنان شناخته شده نیست و جزو خلوت‌ترین بام‌های تهران به شمار می‌رود.

بام آرژانتین در خیابان الوند واقع شده است که یکی از نقاط مرکزی شهر تهران به حساب می‌آید. به همین دلیل امکانات گردشگری بسیاری، نظیر انواع کافه‌ها و رستوران‌ها در این خیابان وجود دارند؛ چیزی که شرایط خوبی را برای بازدید بازدیدکنندگان از بام آرژانتین فراهم می‌کند. همچنین انواع مراکز تفریحی و تجاری در نزدیکی بام آرژانتین قرار دارند که «پارک ساعی»، «مرکز خرید آفریقا»، «موزه علوم و فنون جمهوری اسلامی» و «مصلی تهران» از جمله آن‌ها هستند. هرچند در محوطه اصلی بام آرژانتین، به جز تعدادی نیمکت و صندلی، امکانات دیگری وجود ندارد. با این وجود، ٱرامش و منظره خارق‌العاده این بام به‌ویژه در شب‌ها، می‌تواند لحظاتی فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند.

آدرس بام آرژانتین: تهران، میدان آرژانتین، خیابان الوند.

بام های تهران؛ بام بوکان

بام بوکان

یکی از محله‌های گران قیمت تهران که در نزدیکی نیاوران و در حد فاصل بین میدان نیاوران و میدان تجریش واقع شده است، بوکان است. بام بوکان نیز که یکی از دنج‌ترین بام های شهر تهران است در همین محل قرار دارد. البته بام بوکان این روزها به علت ساخت و ساز تغییرات بسیاری کرده است و کمی از زیبایی‌های آن کاسته شده است. به دلیل نور پردازی کم، بام بوکان در طول شب فضایی نسبتاً تاریک و آرام دارد. این بام مکانی امن است و اکثر بازدیدکنندگان آن، از اهالی همان منطقه هستند. به دلیل افزایش ساخت و سازها در این منطقه، بام بوکان از هرگونه امکانات تفریحی، گردشگری و ورزشی خالی شده است؛ به طوری که حتی صندلی‌های آن را نیز برداشته‌اند. این بام از یک فضای مسطح آسفالتی برخوردار است که شما می‌توانید با خودروی شخصی خود به آنجا بروید. اکثر بازدیدکنندگان، به دلیل نبود صندلی و نیمکت در این بام، داخل ماشین‌های خود می‌نشینند. فضای تاریک بام بوکان، باعث جلب توجه جوانان شده است و آنها به همین دلیل، بام بوکان را یکی از دنج‌ترین بام های تهران می‌دانند. درخشش تهران در شب با چراق‌های برج‌‌ها و ساختمان‌هایش را می‌توانید از بام بوکان نظاره‌گر باشید.

آدرس بام بوکان: تهران، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان، کوهستان.

بام شهرک قائم؛ خلوت‌ترین بام تهران

بام شهرک قائم

شهرک قائم یک شهرک مسکونی است که در بزرگراه ارتش، واقع در شمال شرقی شهر تهران قرار دارد. انتهای شهرک قائم به بخش شمالی کوهستانی تهران می‌رسد؛ جایی که بام شهرک قائم در آن واقع شده است. این بام یکی از خلوت‌ترین بام های تهران است و حتی برای اهالی شهرک قائم نیز یک بام ناشناخته به حساب می‌آید. هیچ امکاناتی در این بام وجود ندارد. حتی صندلی‌های آن نیز اغلب آسیب دیده‌اند. با این وجود بام شهرک قائم هنوز هم جذابیت‌های بسیاری دارد و از جمله دنج‌ترین جاهای تهران محسوب می‌شود. از جمله مکان‌های دیدنی نزدیک به بام شهرک قائم، «پارک جنگلی سوهانک»، «بوستان نیایش» و «پارک قائم» هستند.

آدرس بام شهرک قائم: تهران، انتهای بزرگراه ارتش، شهرک قائم، میدان نیایش، خیابان گلها، خیابان مهرآسا، خیابان شهید خدادادی.

بام فراز؛ تماشای منظره‌ی تهران همراه با انواع امکانات تفریحی

بام فراز

یکی دیگر از بام های شهر تهران، بام فراز سعادت آباد است. این بام در شمالی‌ترین بخش منطقه‌ی سعادت آباد و در پارک پرواز واقع شده است. پارک پرواز منطقه‌ای خوش آب و هواست که در دامنه کوهستان قرار گرفته است. به علت هوای پاکیزه و دلپذیر، در این منطقه امکانات تجاری و رفاهی فراوانی دایر شده است که «پارک ژوراسیک» و «هتل اسپیناس» دو نمونه از آن‌ها هستند. برای رفتن به بام فراز می‌توانید با خودروی شخصی خود به پارک پرواز رفته و خودروی خود را آنجا پارک کنید. سپس باید قدم زنان خود را به بام فراز رسانده و در طول مسیر پیاده‌روی نیز می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی این منطقه لذت ببرید.

در محدوده بام فراز امکانات متعددی همچون شهر بازی، فلای‌ لند و آلاچیق وجود دارد که می‌تواند لذت شما را دوچندان کند. با توجه به ارتفاع بالای این بام، در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید به تماشای منظره‌ی خارق‌العاده پایتخت بنشینید. تماشای غروب و طلوع خورشید از بام فراز تجربه‌ای است که هر کسی را وسوسه می‌کند. به‌علاوه، همان‌طور که اشاره کردیم، در نزدیکی‌های بام فراز، پارک ژوراسیک یا همان پارک دایناسورهای متحرک نیز قرار دارد که برای کودکان و حتی بزرگسالان گزینه بسیار جذابی محسوب می‌شود.

آدرس بام فراز: تهران، بالاتر از میدان سرو، میدان بهرود.

بام بوعلی؛ منظره تماشایی شبِ تهران

بام بوعلی

یکی دیگر از بام های تهران، بام بوعلی است. این بام نیز همانند سایر بام های شهر تهران، به علت ساخت و سازهای بی‌رویه دچار تغییرات بسیاری شده است. این بام در اتوبان یادگار امام و در بلوار شهید ذبیحی قرار گرفته است و نمایشگر نمایی بسیار زیبا از تهران است. منظره تهران از این بام، تاحدودی به منظره بام تونل رسالت شباهت دارد. با این تفاوت که آلودگی هوا در بام بوعلی به مراتب کمتر است. این بام از جمله خلوت‌ترین بام های تهران است و به شما این امکان را می‌دهد تا در آرامشی کم نظیر و به دور از هیاهو، به تماشای تهران بپردازید. این بام از امکانات خاصی برخوردار نیست. در بام بوعلی تنها تعدادی نیمکت وجود دارد که می‌توانید روی آن بنشینید و عبور و مرور ماشین‌ها را تماشا کنید.

آدرس بام بوعلی: تهران، بزرگراه یادگار امام، شهرک بوعلی.

بام محلاتی؛ بامی مخصوص متأهل‌ها

بام محلاتی

بام محلاتی یکی دیگر از زیباترین بام های تهران به حساب می‌آید که در ارتفاعات شمال شرقی تهران و بر فراز تپه‌های دارآباد و سوهانک واقع شده است. این بام نسبت به سایر بام های شهر تهران، اندکی متفاوت‌تر است؛ چرا که فقط افراد متاهل اجازه‌ی ورود به آن را دارند و ورود افراد مجرد به آن ممنوع است. رعایت شئونات اسلامی نیز در بام محلاتی ضروری است. اگر در یکی از روزهای هفته از این بام دیدن کنید، متوجه تفاوت این بام با سایر بام های تهران خواهید شد. البته حال و هوای اکثر بام های تهران شبیه به هم است. اما باز هم آرامش بام محلاتی نسبت به مابقی بام‌ها بیشتر است. در روز طبیعت یا همان سیزده بدر، این بام بسیار شلوغ می‌شود و افراد بسیاری به بهانه‌ی روز طبعیت از این بام دیدن می‌کنند.

دلیل اینکه افراد مجرد نمی‌توانند وارد بام محلاتی شوند این است که منطقه‌ی محلاتی جزو مناطق مسکونی نظامی می‌باشد. به جز تعدادی صندلی و سرویس بهداشتی و آبخوری، امکانات دیگری در بام محلاتی وجود ندارد. همچنین اکثر قسمت‌های این بام تاریک بوده و تنها بخش کوچکی از آن نورپردازی شده است. با این حال بام محلاتی یکی از محبوب‌ترین بام‌های تهران برای متاهلین است.

آدرس بام محلاتی: تهران، شهرک شهید محلاتی، بلوار شاهد.

بام های تهران؛ بام شیان

بام های تهران

بام شیان یکی از جذاب‌ترین بام های تهران به حساب می‌آید که در منطقه‌ی غربی پارک جنگلی شیان، که به پارک جنگلی لویزان معروف است واقع شده است. این بام برای ساکنان شمال شرق تهران شناخته شده‌تر است. برای رفتن به بام شیان باید از طریق بزرگراه بابایی یا بزرگراه زین‌العابدین خود را به بلوار هنگام برسانید. سپس به سمت پارک غربی لویزان رفته و از مسیر کوهستانی بالا بروید تا به برجک نگهبانی برسید. شما می‌توانید در کنار برجک و همچنین در دو طرف خیابان، خودروهای بسیاری  را ببینید که مشغول تماشای منظره‌ی زیبای پایتخت هستند.

بام شیان و پارک جنگلی لویزان، آب و هوایی بکر و پاکیزه دارند و می‌توانند مرهمی بر ریه‌های پردود شهروندان پایتخت بگذارند. همچنین در گوشه و کنار این بام نیمکت‌هایی تعبیه شده که می‌توانید روی آن بنشینید، قهوه بنوشید و شهر را در نمایی خیره‌کننده تماشا کنید. مسجد، سرویس بهداشتی، باربیکیو و بوفه فروش نوشیدنی و تنقلات، بخشی از امکانات بام شیان را تشکیل می‌دهند. همچنین یک رستوران سه طبقه زیبا نیز در محوطه بام شیان وجود دارد، که به شما این امکان را می‌دهد تا شام خود را در یکی از مرتفع‌ترین نقاط تهران نوش جان کنید.

آدرس بام شیان: تهران، شیان، بزرگراه شهید زین الدین، خیابان هنگام.

سوالات متداول

کدام یک از بام های تهران خلوت‌تر است؟

بام آرژانتین و بام ‌شهرک قائم از جمله خلوت‌ترین بام های شهر تهران هستند.

بهترین بام تهران کدام است؟

با توجه به ارتفاع بالا و تنوع امکانات رفاهی و تفریحی، بام توچال بهترین بام تهران محسوب می‌شود.

کدام یک از بام های تهران دنج‌تر است؟

به باور بسیاری از افراد، بام ولنجک دنج‌ترین بام پایتخت به حساب می‌آید.

بهترین بام شمال غربی شهر تهران کدام است؟

بام فراز بهترین بام منطقه شمال غرب تهران است.

بهترین بام شمال شرقی تهران کدام است؟

بام محک بهترین بام منطقه شمال شرق تهران به حساب می‌آید.

سخن پایانی؛ بام های تهران، ریه‌های تنفسی پایتخت

در این مقاله سیزده بام شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. بام‌هایی که در واقع ریه‌های تنفسی این کلانشهر به حساب می‌آیند و هنوز آلودگی و ترافیک به آنها نفوذ نکرده است. بازدید از این اماکن، می‌تواند برای روحیه‌ی شما مثبت باشد و شما را برای ساعاتی از هیاهو و شلوغی شهر دور کند. تماشای شهر زیبای تهران از بالاترین ارتفاع، زمانی که با آب و هوای پاکیزه و نسیمی که موهای شما را نوازش می‌کند همراه شود، بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند روز یا شب شما را بسازد. اگر می‌خواهید در آرامشی مثال‌زدنی و در هوایی پاک، ساعاتی را با محبوب خود سپری کنید و یا اگر به دنبال جای دنجی می‌گردید که مدتی را با خود به تنهایی خلوت کنید، ما به شما بام های تهران را پیشنهاد می‌کنیم.

نظرات کاربران