غذاهای سنتی سنندج
3 اردیبهشت 1403
کردستان

غذاهای سنتی سنندج؛ به صرف یک فنجان آش پرپوله

سنندج، شهری که در استان کردستان قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای سفر در ایران است. سنندج در کنار جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی‌اش غذاهای خوش‌مزه و معروفی دارد. غذاهای سنتی سنندج همگی با مواد اولیه و تازه تهیه می‌شود و سبزیجات، بدون هیچ‌گونه مواد افزودنی بسیار مغذی و پرفایده است. موضوع غذا در میان کردها به‌قدری مهم است که در گذشته همه اعضای خانواده با پدربزرگ و مادربزرگ خود دور هم جمع می‌شدند و از پخت‌وپز و خوردن انواع غذاهای سنتی لذت می‌بردند. اگرچه ممکن است امروزه برخی از این غذاها فراموش شده باشند، اما غذاهای محلی سنندج که توسط زنان کرد پخته می‌شود همیشه طعم بی‌نظیری دارد. از آنجایی که همیشه بخش مهمی از هر سفر استراحت و لذت‌بردن از طعم‌های خوشمزه است، در ادامه تعدادی از معروف‌ترین غذاهای این شهر را به شما معرفی می‌کنیم. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

شلکینه

غذاهای سنتی سنندج

یکی از غذاهای سنتی سنندج شلکینه نام دارد. شلکینه نوعی نان است که کردها بیشتر در فصل بهار آن را می‌پزند. در تهیه خمیر این نان از شیر، آرد، تخم‌مرغ، روغن محلی، زعفران و شیره خرما یا انگور استفاده می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. خمیر این نان را به شکل دایره‌ای نازک روی ساج قرار می‌دهند تا طلایی شود. ساج ظرفی شبیه به تابه برعکس است که روی گاز یا آتش قرار می‌دهند و درون آن نان یا غذا درست می‌کنند. اگر به سنندج سفر کردید، می‌توانید این نان خوش‌مزه را به‌عنوان سوغات برای  عزیزان خود خریداری کنید.

کلانه

کلانه یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی سنندج محسوب می‌شود که شبیه پیتزا است، با این تفاوت که به‌طور سنتی در ساج تهیه می‌شود. برای درست کردن کلانه ابتدا با آرد و نمک و آب خمیری نرم، نازک و یک‌دست درست می‌کنند؛ سپس سبزی‌هایی مانند پیازچه خردشده را به خمیر اضافه می‌کنند و روی ساج قرار می‌دهند. کردها هنگام مصرف کلانه آن را با کره یا روغن حیوانی چرب می‌کنند. در سفر به سنندج خوردن این غذای جذاب را فراموش نکنید.

نان برساق

یکی دیگر از غذاهای سنتی سنندج کردستان نان برساق نام دارد. این نان طعمی شیرین دارد و در تهیه آن از شیر، شکر، تخم‌مرغ، آرد و روغن استفاده می‌شود. پس از ترکیب این مواد خمیری حاصل می‌شود که آن را به شکل نان‌های گرد کوچک در روغنی داغ سرخ می‌کنند. این نان خوش‌مزه در ماه رمضان برای افطار طرفداران زیادی دارد.

خورش تره

غذاهای سنتی سنندج؛ خورش تره

یکی دیگر از غذاهای محلی سنندج خورش تره است. در این خورش که شباهت زیادی به خورش قورمه سبزی دارد از تره تازه استفاده می شود و پخت آن بسیار آسان است. گوشت چرخ‌کرده، تره‌فرنگی خردشده، زرشک، پیاز، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌هایی مانند زردچوبه، پودر لیمو، فلفل سیاه و نمک از دیگر مواردی است که در تهیه این خورش استفاده می‌شود. خورش تره کردی یکی از غذاهای اصلی مهمانی‌ها و مراسم‌ها در کردستان است.

خورش گیلاخه

یکی دیگر از غذاهای سنتی سنندج کردستان خورش گیلاخه نام دارد. این غذای مقوی از گیاه خاص و نایابی به نام گیلاخه تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. پیازچه این گیاه حاوی مقدار زیادی فیبر است و برگ‌های آن نیز خواص بسیار زیادی برای گوارش بدن دارد. در تهیه این خورش خوش‌مزه از لوبیاقرمز، لیموعمانی، پیاز، گیلاخه، تره، جعفری و گشنیز استفاده می‌شود. اگر به استان کردستان سفر کردید، با خوردن این غذا لذت سفر خود را دوچندان کنید.

خورش ریواس

لیست غذاهای کردی تنوع بسیار زیادی دارد که یکی از خوش‌مزه‌ترین آن‌ها خورش ریواس است. ریواس به‌دلیل کوهستانی بودن قلمرو کردستان به مقدار زیادی در اطراف این استان یافت می‌شود و خورش آن غذای معروف کردستان است و خواص بسیار زیادی دارد. طعم این غذا ترش است و در تهیه آن از ریواس، نعناع، جعفری، گوشت و پیاز استفاده می‌شود. اگر به غذاهای ترش علاقه دارید این غذا که یکی از بهترین غذاهای محلی سنندج است را حتما امتحان کنید.

رزرو هتل با بهترین قیمت فقط در سه کلیک !

شیش‌کباب

غذاهای سنتی سنندج؛ شیش‌کباب

یکی دیگر از غذاهای سنتی سنندج شیش‌کباب نام دارد. شیش‌کباب نوعی کباب کردی معروف است که از تکه‌های گوشت گوسفند تهیه می‌شود. طرز تهیه این غذا به این صورت است که گوشت‌های خردشده را در مخلوطی از روغن زیتون، سیر، نعناع تازه، زعفران، پیاز و فلفل قرار می‌دهند و پس از مزه‌دار شدن آن‌ها را روی آتش و یا در روغن سرخ می‌کنند. طعم‌ومزه این غذا فوق‌العاده است و پیشنهاد می‌کنیم اگر به سنندج سفر کردید، حتما این غذا را نوش جان کنید.

قایرمه

یکی دیگر از غذاهای سنتی کردستان قایرمه نام دارد. قایرمه یا همان کنگر سرخ‌شده ظاهری شبیه به غذاهای خارجی دارد. ازآنجایی‌که کنگر گیاهی کمیاب است و بیشتر در فروردین ماه یافت می‌شود، در سایر ماه‌های سال از کرفس به‌عنوان جایگزین کنگر استفاده می‌کنند. طرز تهیه این غذا به این صورت است که ابتدا کنگر یا کرفس را پاک می‌کنند و پس‌ از خردکردن آن‌ها را در مخلوطی که از آرد، آب، تخم‌مرغ، زعفران، کره، نمک و فلفل تهیه شده است قرار می‌دهند تا به‌خوبی مزه‌دار شود؛ پس از مزه‌دار شدن آن را در روغن داغ سرخ می‌کنند. در کردستان این غذا را همراه با برنج یا نان سرو می‌کنند.

رشته‌پلو

یکی دیگر از غذاهای محلی سنندج رشته‌پلو است. رشته‌پلو غذایی است که در اکثر نقاط ایران یافت می‌شود. در کردستان چنین خوراکی را گاهی بدون خورش درست می‌کنند و گاهی در کنار آن مرغ یا گوشت سرو می‌کنند. وقتی رشته‌پلو بدون مرغ پخته می‌شود، به‌جای آن از خرما یا کشمش در کنار غذا استفاده می‌کنند. طعم اصیل رشته‌پلو را در استان کردستان بچشید.

آش دانه‌کولانه

غذاهای سنتی سنندج؛ آش دانه‌کولانه

یکی دیگر از غذاهای سنتی کردستان آش دانه‌کلانه نام دارد. این آش خوش‌مزه یکی از غذاهای خاص کردستان است که معمولاً هنگام روییدن اولین دندان‌های شیری نوزاد پخته و بین اقوام و همسایگان توزیع می‌شود. گندم، نخود، لوبیا، عدس، پیاز، مرزه خشک، آب گوشت و ادویه‌هایی مانند زردچوبه، نمک و فلفل قرمز از ترکیبات دانه‌کلانه است.

آش برویشین تورش

یکی دیگر از غذاهای سنتی سنندج آش برویشین تورش است. این آش در میهمانی‌های کردستان به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد. مواد لازم برای آش برویشین تورش بلغور، نخود، پیاز، ادویه، نمک و روغن است و کردها برای ترش‌کردن آن از سرکه و زردآلو استفاده می‌کنند. اگر در زمستان به سنندج سفر کردید، از خوردن یک پیاله آش برویشین تورش داغ لذت ببرید.

آش پرپوله

یکی دیگر از غذاهای محلی سنندج آش پرپوله نام دارد. این آش خوش‌مزه به آش عدس نیز معروف است و خواص بسیار زیادی دارد. آش پرپوله حاوی ویتامین‌های A ، E و C بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان بیماری بسیار کمک می‌کند. برای تهیه این آش مغذی از پیاز، عدس، رشته آشی و ادویه استفاده می‌شود و طعم بسیار خاص و جذابی دارد. 

آش سه نگه سیر

غذاهای سنتی سنندج؛ آش سه نگه سیر

یکی دیگر از غذاهای سنتی سنندج استان کردستان آش سه نگه سیر است. این غذای خوش‌مزه دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و در فصل زمستان در این منطقه طرفدران زیادی دارد. در کردستان برای تهیه آن مخلوطی از گوشت مرغ یا بوقلمون را با پیاز و ادویه کامل می‌پزند، سپس برنج و عدس را به مواد پخته‌شده اضافه کرده و در آخر همراه با کشک سرو می‌کنند. 

کلام آخر سه کلیک در مورد غذاهای سنتی سنندج

در این مقاله شما را با تعدادی از معروف‌‌ترین غذاهای سنتی سنندج آشنا کردیم. غذاهای استان کردستان بسیار مغذی و پرفایده بوده و همگی با موادا اولیه تازه و با کیفیت تهیه می‌شوند. طعم‌ومزه غذا برای کردها موضوعی بسیار مهم است و به همین دلیل غذاهای این استان از محبوبیت خاصی برخوردار است. از آنجایی که بخش مهم هر سفری غذاهای آن است، این غذاها را به‌خاطر داشته باشید تا در سفر به سنندج از خوردن آن‌ها لذت ببرید. 

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران