حمام شیشه سنندج

حمام شیشه سنندج را از نزدیک ببینید!

در سفر به شهر سنندج و در بین بازدیداز بناهای تاریخی و گردش در جاذبه‌های طبیعی، جاذبه جالب دیگری وجود دارد که حمام شیشه سنندج نامیده می‌شود. این حمام از زیباترین مکان‌ های دیدنی سنندج و یادگاری از دوران قاجار محسوب می‌شود که با معماری منحصربه‌فرد و تزئینات چشم‌نواز، هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. اگر قصد بازدید از این نمونه بی‌نظیر تاریخی را دارید در ادامه همراه ما باشید. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

معرفی حمام شیشه سنندج

شهر سنندج با قدمتی که دارد بناها تاریخی زیادی را در خود جای داده است؛ بناهای تاریخی که تعدادی از آن‌ها مثل بازارها، حمام‌ها و مساجد در گذشته مصرف عمومی داشته‌اند. در این بین حمام‌ها معماری خاص و ویژه‌ای دارند و متناسب با نوع اقلیم هر منطقه، بافتی متفاوت را به خود اختصاص داده‌اند. در شهر زیبای سنندج حمامی قدیمی به نام حمام شیشه قرار دارد که در واقع جنسش از شیشه نیست؛ ولی به‌دلیل وجود شیشه‌های رنگی در سقف رختکن و گرمخانه به این نام معروف شده است. حمام شیشه سنندج، تنها حمام شیشه‌ای ایران به شمار می‌آید. متاسفانه امروزه به‌دلیل بی‌توجهی و عبور کانال فاضلاب شهر سنندج از نزدیکی این اثر ارزشمند تاریخی، سلامت و استواری این بنا به‌شدت تهدید می‌شود و حمام شیشه سنندج در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

تاریخچه حمام شیشه سنندج

حمام شیشه سنندج

تاریخ دقیق ساخت حمام شیشه‌ای مشخص نیست؛ اما باتوجه‌به بافت، شیوه معماری و بررسی قدمت مصالح به‌کاررفته، می‌توان گفت که این حمام در دوران قاجار ساخته شده است. برخی معتقدند که این حمام در زمان امان‌الله خان بنا شده و برخی دیگر معتقدند باتوجه‌به اینکه بیشتر حمام‌های تاریخی در دوران زندیه ساخته شده‌اند، شاید این حمام هم که از جاذبه ‌های دیدنی سنندج است، متعلق به دوران زندیه باشد. 

جالب است بدانید که تا سال‌های پیش از انقلاب مردم از این حمام به‎عنوان حمام عمومی استفاده می‌کردند و در سال‌های 1360 تا 1364 تقریبا بدون استفاده مانده است. صاحبان اصلی این حمام، خانواده ای به نام بابان بوده‌اند که در سال 1380 حمام شیشه را به اداره میراث فرهنگی واگذار کردند. در سال ۱۳۸۳ مرمت این بنا به‌صورت کامل انجام شد. حمام شیشه سنندج در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. در سال 1385 قرار بود این حمام به‌عنوان موزه عکس سنندج معرفی شود که اداره میراث فرهنگی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این بنای کهن با این پیشنهاد مخالفت کرد.

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

معماری حمام شیشه سنندج

در ساخت حمام شیشه سنندج از مصالحی مانند آجر، سنگ، گچ و آهک استفاده شده و تزئینات آن شامل کاشی‌کاری، نقاشی روی گچ و آجرکاری است. حمام شیشه‌ای مانند سایر حمام‌های سنتی ایرانی از بخش‌های مختلفی ازجمله گرم‌خانه، رختکن، آبنما، سربینه، خزینه، حجره و استراحتگاه تشکیل شده است.که سردر ورودی این حمام شیشه‌ای با آجرکاری زیبایی تزئین شده است. هشتی در سازه حمام‌ها، فضایی واسطه بین ورودی و سربینه محسوب می‌شود که در آن کفش‌ها را از پا در می‌آوردند. بخش سربینه، فضایی بزرگ و خنک است که جایی برای استراحت و گفت‌وگو قبل از ورود به گرمخانه بوده است. در ساختمان حمام گرمخانه مهم‌ترین بخش است که در آن از حوضچه‌های آب گرم و سرد برای شست‌و‌شو استفاده می‌شده.

حمام شیشه سنندج

سقف گرمخانه حمام شیشه‌ای سنندج با شیشه‌های رنگی پوشیده شده که نورهای رنگی را به داخل حمام ساطع و فضایی دلنشین و آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند. خزینه مخزن بزرگی از آب گرم است که آب گرم حمام را در آن ذخیره می‌کرده‌اند. وجود سکوها و آبنماهای زیبا که در دو بخش سرد و گرم طراحی شده‌اند، این اثر تاریخی که یکی از جاهای دیدنی سنندج است را از سایر حمام‌ها متمایز می‌کند. معماری موزون و منظمی که در ساخت حمام به کار رفته در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین استفاده از شیشه در تزیین بنا در آن زمان، ایده‌ نو و تازه‌ای بوده که در حمام شیشه سنندج به کار رفته است. ویژگی جالب دیگر این اثر به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی کردستان این است که در ورودی این حمام از جنس آجرهای خشتی بوده که به مرور زمان تخریب شده؛ ولی سازمان میراث فرهنگی سعی کرده تا مطابق با در اصلی، در باقی‌مانده را مرمت کند.

حمام شیشه کجاست؟

آدرس حمام شیشه‌ سنندج در ضلع شمالی بلوار کردستان، کنار پل و مسجد ملاویسی در این شهر قرار دارد. می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی به حمام شیشه‌ای بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به حمام شیشه‌ای، ایستگاه پایانه ناصر خسرو است که حدود 2کیلومتر از آن فاصله دارد. همچنین اگر قصد استفاده از خودروی شخصی را دارید، پارکینگ شبانه‌روزی فردوسی در نزدیکی حمام شیشه‌ای در سنندج قرار دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

کلام آخر سه کلیک درباره حمام شیشه سنندج

در سفر به سنندج، بهتر است فرصت بازدید از این اثر تاریخی را از دست ندهید که یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌هایتان خواهد شد. اگر قبلا از حمام شیشه سنندج دیدن کرده‌اید تجربه‌تان را با ما در میان بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران