جاهای دیدنی سنندج
12 اردیبهشت 1403
کردستان

جاهای دیدنی سنندج؛ جاذبه‌هایی شگفت‌انگیز در دل رشته‌کوه زاگرس!

استان کردستان به‌دلیل داشتن آب و هوای منحصربه‌فرد از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است. سنندج یکی از شهرهای استان کردستان است که در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد و مکان‌های طبیعی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است. آبشارهای منحصربه‌فرد، مناظر طیبعی، غارهای شگفت‌انگیز، پارک‌های سرسبز، دریاچه‌های زیبا، حمام‌های قدیمی و بازارها از جمله جاهای دیدنی سنندج به‌شمار می‌آید. جالب است بدانید حدود 1 هزار و 234 اثر باستانی در کردستان شناسایی شده که حدود 500 اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. قطعا نمی‌توانید در یک سفر کوتاه از تمامی جاذبه‌ های دیدنی سنندج دیدن کنید و بازدید از تمام مکان‌های آن هفته‌ها یا ماه‌ها زمان لازم دارد. این مقاله را از دست ندهید زیرا تعدادی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر زیبا را به شما معرفی می‌کنیم.

با سه کلیک میتوانید به راحتی به رزرو بلیط هواپیما خود به هر کجا که دوست دارید اقدام کنید

پارک آبیدر

جاهای دیدنی سنندج؛ پارک آبیدر

یکی از زیباترین جاهای دیدنی سنندج پارک آبیدر است. این پارک جنگلی و زیبا در دل کوه آبیدر قرار دارد و ارتفاع آن نیز 2550 متر است. چشمه‌های آب طبیعی که میان منظره‌ای سرسبز و زیبا وجود دارد از دلایل نام‌گذاری این پارک به شمار می‌آید. زمانی که وارد پارک آبیدر شوید، از بالاترین نقطه می‌توانید به تماشای شهر زیبای سنندج بپردازید و از زیبایی وصف‌نشدنی آن لذت ببرید. این پارک یکی از اصلی‌ترین تفریحگاه‌های مردم سنندج است و کوهنوردی، تله‌کابین و آلاچیق ازجمله تفریحات و امکاناتی است که به بازدیدکنندگانش ارائه می‌کند. پارک آبیدر در فصل پاییز با ترکیب رنگ‌های قهوه‌ای و نارنجی بسیار زیبا است و گردشگران زیادی در این فصل از این مکان دیدن می‌کنند. اگر به سنندج سفر کردید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این پارک زیبا که یکی از جاهای دیدنی سنندج در پاییز است را از دست ندهید.

آدرس:

میدان اقبال، انتهای خیابان آبیدر، کوه آبیدر

پارک دیدگاه سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی طبیعت سنندج پارک دیدگاه سنندج نام دارد. پارک دیدگاه یا پارک ملت در ورودی شهر سنندج قرار دارد و به‌محض اینکه وارد شهر شوید می‌توانید این پارک زیبا را مشاهده کنید. اکثر مسافرانی که به شهر سنندج می‌آیند در لحظه ورود برای استراحت‌کردن وارد این پارک می‌شوند. درخت‌های بلند و سربه‌فلک‌کشیده و قدیمی از جذابیت‌های این پارک به‌شمار می‌آید و پیست دوچرخه‌سواری و شهربازی از تفریحات این مجموعه است. اگر قصد سفر به سنندج را دارید، زمان ورود در پارک دیدگاه خستگی خود را در کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

آدرس:

بلوار شهید سلیمانی، هادی ضیاالدینی

دریاچه سد قشلاق

جاهای دیدنی سنندج؛ دریاچه سد قشلاق

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج کردستان دریاچه سد قشلاق است. سد قشلاق در شرق شهر سنندج قرار دارد و قدمت آن به دوران صفویه و زندیه بازمی‌گردد. این سد زیبا در دوره قاجاریه بازسازی شد و اکنون یکی از جاذبه‌ های دیدنی شهر سنندج است. قرار گرفتن این سد قدیمی روی دریاچه، تصویری ناب و فوق‌العاده را به مخاطب ارائه می‌دهد. دریاچه سد قشلاق، لابه‌لای درختان سرسبز، دشت‌های انبوه و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، فضایی را ایجاد کرده است که هر بیننده‌ای را جذب خودش می‌کند. در کنار این همه زیبایی تفریحاتی نظیر قایق‌سواری و ماهی‌گیری وجود دارد که می‌توانید هیجان و لذت را تجربه کنید. جالب است بدانید این دریاچه بکر و زیبا جانوران دریایی نظیر ماهی عروس، سیاه‌ماهی و شاه‌کولی را در خود جای داده است. با بازدید از دریاچه سد قشلاق، سفر به سنندج معنا می‌گیرد.

آدرس:

12 کیلومتری شمال شهر سنندج

عمارت سالار سعید

یکی دیگر از جاهای دیدنی و گردشگری سنندج عمارت سالار سعید نام دارد. قدمت این عمارت زیبا و باشکوه به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و ترکیبی از فرهنگ و تاریخ را به مخاطبان خود ارائه می‌‌دهد. عمارت سالار سعید در بخش بیرونی عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام قرار دارد و جزو موزه‌های معروف سنندج است. معماری زیبا و خیره‌کننده، پنجره‌های مشبک، شیشه‌های رنگی و آثار و اشیا تاریخی که به دوره قبل از قاجار بازمی‌گردد از جذابیت‌های این مکان به شمار می‌آید. این موزه دارای دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است که جذابیت‌های زیادی را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد. در سفر به سنندج از عمارت سالار سعید که جزو جاهای دیدنی کردستان است دیدن کنید تا با دیدن یک بنای تاریخی و موزه به‌طور همزمان، با یک تیر دو نشان بزنید. 

آدرس:

خیابان امام، کوچه حبیبی

ساعت بازدید:

تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت 9 صبح الی 1 ظهر  و 3 بعدازظهر الی 8 شب

عمارت خسروآباد

جاهای دیدنی سنندج؛ عمارت خسروآباد

یکی دیگر از مکان های دیدنی سنندج عمارت خسروآباد است. این عمارت زیبا جزو آثار تاریخی ارزشمند استان کردستان بوده و در دوره قاجاریه به دستور امان‌الله خان، والی حاکم کردستان ساخته شده است. طراحی زیبا در طاق‌ها و ستون‌ها، گچ‌کاری‌های شگفت‌انگیز، آجرکاری منحصربه‌فرد و حوض زیبایی که در وسط حیاط این عمارت باشکوه وجود دارد چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود جذب می‌کند. عمارت خسرو آباد در یک باغ سرسبز و بزرگ قرار دارد و شاهان دوران قاجار برای مهمانی‌های خود و سفر به سنندج از آن استفاده می‌کردند. جالب است بدانید مراسم عروسی دختر فتحعلی‌شاه و پسر امان‌الله خان هم در این عمارت برگزار شده است. قطعا یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کردستان عمارت خسروآباد است؛ بازدید از این مکان را در برنامه سفر خود به سنندج قرار دهید.

آدرس:

بلوار خسروآباد

عمارت آصف سنندج

یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی سنندج عمارت آصف سنندج نام دارد. این عمارت یادگاری از دوران صفویه است و سالیان سال است که به‌عنوان موزه از آن بازدید می‌شود. عمارت آصف 4 هزار متر وسعت دارد و تصویری زیبا از یک خانه اصیل و کردستانی را به مخاطب ارائه می‌دهد. جالب است بدانید عمارت آصف جزو بزرگ‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی شناخته شده و در بعضی از عکس‌ها از این عمارت به‌عنوان نماد شهر سنندج استفاده می‌شود. اگر دوست دارید مجموعه‌ای کامل از هنر، فرهنگ و تاریخ اصیل ایرانی را مشاهده کنید، از عمارت آصف دیدن کنید.

آدرس:

خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: 

تمام روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت 9 صبح الی 1 ظهر  و 3 بعدازظهر الی 7ونیم شب

حمام خان

جاهای دیدنی سنندج؛ حمام خان

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج کردستان حمام خان است. این حمام سنتی با معماری زیبا در قسمت شمالی بازار بزرگ سنندج قرار دارد. کاشی‌کاری‌های هنرمندانه‌ای که در این حمام وجود دارد بسیار خاص و زیبا است و چشم هر ببیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. حمام خان دارای قسمت‌های مختلفی نظیر هشتی، سردر ورودی، سربینه (حمام سرد)، بینه (حمام گرم)، خزینه، میان‌در، تونه، خلوتی، آب‌انبار اضافی و سرویس‌بهداشتی است. براساس کتیبه‌هایی که در این حمام وجود دارد، امان‌الله خان که والی کردستان بود دستور ساخت این حمام را داده است. این حمام یکی از پربازدیدترین جاذبه ‌های دیدنی سنندج است که دیدن آن بسیار لذت‌بخش است.

آدرس:

بخش شمالی بازار سنندج، کنار مسجد داروغه

حمام صلاحی

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج با آدرسی راحت و بی‌دردسر حمام صلاحی نام دارد. این حمام عمومی و زیرزمینی جزو بناهای تاریخی و با ارزش سنندج به شمار می‌آید. از جذابیت‌های این مکان می‌توان به سقف گنبدی‌شکل با طراحی زیبا و منحصربه‌فرد آن اشاره کرد. جالب است بدانید دلیل این که این حمام زیرزمینی است و در زیرزمین قرار دارد، استفاده بیشتر و بهتر از قنات‌های زیرزمینی است. این حمام به‌دلیل اینکه در بازار قدیمی سنندج قرار دارد، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا زمان خرید و گشت‌وگذار در بازار از این حمام دیدن کنید.

آدرس:

خیابان فردوسی، داخل پاساژ کفش‌فروش‌ها

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

بازار سنندج

جاهای دیدنی سنندج؛ بازار سنندج

یکی دیگر از مکان‌ های دیدنی سنندج بازار آن است. بازار سنندج به قلب اقتصاد کردستان شهرت دارد و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر به شمار می‌آید. این بازار مستطیلی‌شکل بوده که دلیل آن الهام گرفتن از میدان نقش جهان اصفهان است. بازار سنندج به‌دلیل قدیمی بودنش جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از دوران صفویه این بازار ساخته شده و امروزه با احداث خیابانی به‌نام انقلاب، بازار سنندج به دو قسمت تقسیم شده است. انواع سوغاتی‌های شهر سنندج را می‌توانید از این بازار زیبا و باشکوه برای عزیزان خود خریداری کنید. اگر به سنندج سفر کردید، گردش در این بازار زیبا را از دست ندهید.

آدرس:

دو طرف خیابان انقلاب

ساعت کاری:

همه‌روزه بجز جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 7 شب

کلیسای سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج کلیسای سنندج است. این کلیسا توسط ارمنی‌های مسیحی که عثمانی‌ها آن‌ها را تبعید کرده بودند در دوران صفویه ساخته شد تا بتوانند در آن به عبادت بپردازند. کلیسای سنندج معماری شگفت‌انگیزی دارد و از زیباترین جاذبه‌های آن می‌توان به آب‌سنگ، آب‌نما و قنات داخل حیاط اشاره کرد. جالب است بدانید شبستانی با ۱۲ طاق، ۶ ستون، قبر دو تن از کشیش‌ها و محرابی بزرگ، داخل حیاط این کلیسا قرار دارد که آرامگاه تعدادی از مسیحیان است؛ این مکان جزو زیباترین جاهای دیدنی سنندج در شب است. اگر قصد سفر به سنندج را دارید، به هیچ‌عنوان بازدید از کلیسای سنندج که یکی از مکان های دیدنی این شهر است را از دست ندهید. 

آدرس:

محله آغه زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

مسجدجامع سنندج

جاهای دیدنی سنندج؛ مسجدجامع سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج مسجدجامع سنندج است. قدمت این مسجد به 170 سال پیش بازمی‌گردد و معماری آن فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز است. مسجدجامع سنندج به دستور امان‌الله‌ خان که والی کردستان در دوره قاجار بود ساخته شد. نام دیگر این مسجد دارالاحسان است و شبستانی زیبا و حیرت‌انگیز با 24 ستون را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. تمامی ستون‌های این مسجد با نوشته‌های قرآنی تزیین شده و کاشی‌کاری، آجرکاری، مقرنس‌کاری و حجاری از جمله‌ هنرهای اصیل ایرانی است که در این مکان می‌توان مشاهده کرد. اگر به سنندج سفر کردید، حتما از مسجدجامع آن که به گنجینه قدیمی این شهر شهرت دارد دیدن کنید.

آدرس:

ضلع شمالی خیابان امام خمینی

سینمای روباز سنندج

یکی دیگر از جاهای دیدنی و گردشگری سنندج سینمای روباز است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهر سنندج بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان را در خود جای داده است. این سینما در فضای بسیار زیبا و دل‌نشینی واقع شده و ابعاد آن 25 در 12 متر است. سینمای روباز در نزدیکی مجموعه تفریحی واقع شده و تا 10 هزار نفر ظرفیت دارد. علاوه‌بر فیلم‌های سینمایی، برخی از مسابقات مهم ورزشی از این سینما پخش می‌شود. اگر به سنندج سفر کردید، به این سینما بروید و برای ساعاتی هیجان را تجربه کنید.

آدرس:

مجموعه تفریحی آبیدر، پارک جنگلی آبیدر

کلام آخر سه کلیک در مورد جاهای دیدنی سنندج

در این مقاله کوشیدیم شما را با تعدادی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج آشنا کنیم. شهر زیبای سنندج دارای مکان‌های طبیعی و تاریخی زیادی مانند آبشارها، مناظر طیبعی، غارها، پارک‌های سرسبز، حمام‌های قدیمی، دریاچه‌های متنوع و بازارها است و گردشگران زیادی برای بازدید از این جاذبه‌ها به این شهر سفر می‌کنند. آیا تابه‌حال تجربه سفر به سنندج و بازدید از جاذبه‌های آن را داشته‌اید؟ تجربه خود از سفر به سنندج را با ما در میان بگذارید.

رزرو هتل داخلی ارزان

نظرات کاربران