کلیسای سنندج
31 اردیبهشت 1403
کردستان

کلیسای سنندج؛ تاریخچه، معماری، آدرس و نحوه دسترسی

ازآنجایی‌که شهر سنندج؛ شهری با قومیت‌ها و ادیان متنوع است وجود کلیسا در آن عجیب نیست. کلیسای سنندج بنایی بازمانده از دوران سکونت مسیحیان و ارامنه در این منطقه است که حدود 250 سال از آن زمان می‌گذرد. این کلیسا، بنایی زیبا با معماری ترکیبی اروپایی و اصفهانی دارد. اگر قصد بازدید از کلیسای مسیحیان سنندج را دارید در این مقاله همراه ما باشید.  

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

معرفی کلیسای سنندج 

در کنار تمام مساجد شیعی و اهل سنت، کلیسایی تاریخی در سنندج وجود دارد که به نام‌های کلیسای کردها، کلیسای جامع مریم مقدس و کلیسای سن فرنسوا هم شناخته می‌شود. کلیسای سنندج از قدیمی‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی کردستان است که در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. معماری منحصربه‌فرد و تزئینات چشم‌نواز این کلیسا باعث شده، هرساله گردشگران بسیاری برای بازدید به کلیسای مسیحیان سنندج مراجعه کنند. 

تاریخچه کلیسای سنندج 

تاریخ دقیق ساخت کلیسای سنندج مشخص نیست؛ اما گروهی معتقدند که قدمت این کلیسا به اواخر دوره صفویه می‌رسد. در دوره حکومت شاه‌عباس دوم، حکومت عثمانی تعدادی از ارامنه را به ایران تبعید کرد، گروهی از این افراد در سنندج ساکن شدند و این کلیسا یادگار آن دوران است. گروهی دیگر معتقدند قدمت این کلیسا به دوره قاجار می‌رسد. زمانی که فتحعلی‌شاه قاجار حکومت می‌کرد تعدادی از آشوریان مهاجر از موصل و سلماس وارد ایران شدند و به سنندج آمدند. احتمال می‌رود این کلیسا در آن زمان ساخته شده باشد. کلیسای مسیحیان سنندج تا سال 1374 محل عبادت مسیحیان کاتولیک در سنندج بود و بعد از آن سال، این کلیسا به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان واگذار شد و پس از مرمت و بازسازی به‌عنوان موزه کلیسای سنندج افتتاح شد.

معماری کلیسای سنندج

کلیسای سنندج در زمینی به وسعت حدود 1200 متر و زیربنای تقریبی 700 متر ساخته شده است. این کلیسا بنایی چهارگوش با گنبدی مرکزی و دو مناره در اطراف دارد. شیوه ساخت و نوع معماری‌ این کلیسا تلفیقی از معماری اروپایی و معماری اصفهانی است. برای ورود به کلیسای مسیحیان سنندج با درگاهی هلالی‌شکل، سردر آجرکاری و قوس‌دار و در چوبی بزرگی مواجه می‌شوید که در اصلی این بناست و در کوچه قرار دارد. 

بعد از واردشدن به محیط کلیسا با راهرویی روبه‌رو می‌شوید که چند اتاق‌ نیم‌دایره‌ای در آن وجود دارد که به یکدیگر راه دارند. این اتاق‌ها برای استراحت کشیشان و انجام امور مذهبی استفاده می‌شده. بعد از گذشتن از این راهرو به در قهوه‌ای‌رنگ کلیسا می‌رسید که صلیبی روی آن قرار دارد که بعد از آن وارد فضای اصلی کلیسا خواهید شد. فضای اصلی کلیسا؛ شبستان، محراب، اتاق کشیش‌ها و تعدادی اتاق جانبی را دربرمی‌گیرد. فضای اصلی کلیسای مسیحیان سنندج که در حقیقت همان شبستان نام دارد؛ تالاری بزرگ است که 6 ستون، 8 پنجره هلالی چوبی، 12 طاق و 15 چراغ دیواری دارد. چند صندلی، دو سه فرش، دسته‌های گل مصنوعی، پیانویی شکسته و چندین قاب عکس در تالار جا داده شده است. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

دو سنگ قبر در این فضا وجود دارد که به کشیشان قدیمی این کلیسا تعلق دارد. کف تالار اصلی با موزاییک فرش شده و 6 ستون سالن بزرگ کلیسا ‌‌گچ‌بری‌های زیبا و چشم‌نوازی دارد. در بخش پایانی تالار کلیسا، محراب در شمال سازه قرار دارد که با دو پله بالاتر از سطح زمین، ساخته شده است. در محراب کلیسای سنندج تصویری بزرگ از حضرت عیسی‌، مجسمه‌ای آبی‌رنگ از مریم مقدس و تعدادی فانوس روی طاقچه‌های اطراف عکس‌ها دیده می‌شود. 

با عبور از سالن کلیسا و چندین پله به دری از جنس آهن با چلیپایی هم‌جنس در می‌رسید که در حیاط کلیساست. حیاط در قسمت غربی کلیسا بنا شده که در آن درختان گردو، گلهای سرخ و حوضی سنگی وجود دارد. آب این حوض از قناتی که در حیاط کلیسا قرار دارد؛ تامین می‌شود. در بین سرسبزی درختان حیاط چند سنگ قبر دیده می‌شود که طبق نوشته‌های روی سنگ، به اقلیت مسیحیان تعلق دارند. نمای بیرونی کلیسای سنندج با سنگ لاشه (سنگ قرمز)، آجر  و جزئیات زیبا و نمادهای مسیحی تزئین شده و دیوارهای داخل کلیسا هم با نقاشی‌های دیواری و ‌‌گچ‌بری‌های زیبا مزین شده است. گلدسته و ناقوس کلیسا که با کاشی‌هایی به خط بنایی و با گره‌چینی تزیین شده‌اند بسیار زیبا و چشم‌نوازند. 

موزه کلیسای سنندج

باتوجه‌به اینکه حدود 250 سال از ساخت کلیسای مسیحیان سنندج می‌گذرد، تعمیر و نگهداری بنای کلیسا امری طبیعی است. بعد از مرمت و بازسازی این کلیسا ، این کلیسا به موزه کلیسای سنندج تبدیل شد. در موزه کلیسا می‌توانید مجموعه‌ای از اشیا مذهبی، ازجمله کتاب‌های مذهبی، صلیب‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری را ببینید. همچنین در این موزه نمایشگاه‌هایی از تاریخ و فرهنگ مسیحیان کردستان برگزار می‌شود. این کلیسا که یکی از مکان‌های دیدنی سنندج است، علاوه‌بر ارزش مذهبی، ارزش تاریخی و فرهنگی هم دارد.

آدرس کلیسای سنندج

برای بازدید از کلیسای سنندج که یکی از جاذبه‌های دیدنی سنندج است به محله جغه در خیابان سعدی بروید. این کلیسا در کوچه‌ای در غرب خیابان نمکی و در کوی قدیمی و مسیحی‌نشین آغه‌زمان سنندج قرار گرفته است. می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی به این کلیسا بروید. نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به کلیسا، ایستگاه خیابان سعدی است که حدود 500 متر از آن فاصله دارد. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به این کلیسا بروید، پارکینگی عمومی در نزدیکی آن وجود دارد که می‌توانید از امکاناتش استفاده کنید. موزه کلیسای سنندج هر روز به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر و 2 تا 6 عصر برای بازدید عموم باز است. خوب است بدانید در صورت تمایل به بازدید از کلیسا در روزهای خاص برگزاری مراسم مذهبی باید با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تماس بگیرید.

کلام آخر سه کلیک درباره کلیسای سنندج

اگر به بازدید از کلیساها علاقه‌مندید و سفر سنندج در پیش دارید برای دیدن کلیسای سنندج، برنامه‌ریزی کنید. این کلیسا قدمتی حدود 250 سال دارد که بعد از تعمیر به موزه تبدیل شده است. اگر تجربه بازدید از این کلیسا را داشته‌اید نظرتان را با ما در میان بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران