فرودگاه سقز

فرودگاه سقز؛ هر آنچه باید درباره تاریخچه و امکانات بدانید!

سقز یکی از شهرهای غربی ایران است که در استان کردستان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر، قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی و شهر مرزی بودن باعث شده نیاز به توسعه راه‌ها برای رفت‌وآمد بهتر و آسان‌تر در این شهر بیشتر از گذشته احساس شود. بنابر شرایط این منطقه خطوط هوایی بهترین، سریع‌ترین و امن‌ترین راه برای ‌تردد و جابه‌جایی است. ازاین‌رو حدود 27 سال پیش تصمیم گرفته شد فرودگاه سقز سنندج در این شهر تاسیس شود. اگر شما هم کنجکاوید تا درباره فرودگاه سقز اطلاعات بیشتری داشته باشید در ادامه این مقاله همراه ما باشید. 

فرصت رزرو بلیط هواپیما از سه کلیک را از دست ندید

معرفی فرودگاه سقز 

فرودگاه سقز با نام رسمی فرودگاه شهدای سقز، فرودگاهی نوساز در این شهرستان محسوب می‌شود. این فرودگاه دومین فرودگاه استان کردستان است که در سال 1400 فاز اول آن، افتتاح شده است. فرودگاه سقز کجاست؟ این فرودگاه در مسیر جاده قدیم سقز به مریوان قرار گرفته‌ و اهمیت ویژه‌ای برای رفاه اهالی شهرهای منطقه دارد. به گفتهٔ مسئولان استان کردستان، این فرودگاه برای استفاده مردم شهرستان‌های شمالی استان کردستان و شهرستان‌های جنوبی آذربایجان غربی به‌ویژه مناطق آزاد تجاری مانند بانه و مریوان احداث شده است. 

تاریخچه 

فرودگاه سقز

دومین فرودگاه استان کردستان؛ یعنی فرودگاه سقز تا به امروز ماجراهای پرفرازونشیبی را طی کرده است. در سال 1375 مطالعات اولیه برای احداث این فرودگاه آغاز شد و در سال 1384 در زمینی که برای این فرودگاه در نظر گرفته شده بود مراسم کلنگ‌زنی با امید و آرزوی مردم سقز برای داشتن فرودگاهی در شهرشان برگزار شد. متاسفانه در سال‌های 1384 تا 1393 پروژه ساخت این فرودگاه با صرف هزینه‌ای حدود 70 میلیارد ریال به‌دلیل مشکلاتی از جمله تغییر پیمانکار و مشاور متوقف شد. 

با پیگیری مسئولان در سال 1397 کار احداث فرودگاه را دوباره از سرگرفتند و ادامه دادند. با تزریق اعتبارات جدید در سال 1399 ساخت پروژه با شتاب بیشتری پیگیری می‌شد و در این زمان، فرودگاه به پیشرفت فیزیکی بیشتر از 50 درصد ‌رسیده بود. در تیرماه 1400 فاز نخست فرودگاه سقز به بهره‌برداری رسید. در این مرحله فقط باند و برج مراقبت فرودگاه تکمیل و آماده‌ بود و درحالی‌که فرودگاه هنوز تکمیل نشده بود با پرواز نمایشی به‌طور رسمی در مراسمی افتتاح فرودگاه سقز انجام شد. 

رزرو هتل 5ستاره با سه کلیک خوبه

هم‌زمان با این مراسم، اولین پرواز فرودگاه سقز آزمایشی فلایت چک شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری نیز در این فرودگاه به زمین نشست. این افتتاح زودهنگام باعث شد انتقاد و ایرادهای زیادی از طرف مسئولان و مردم محلی به این کار وارد شود. منتقدان می‌گفتند درحالی‌که بخش‌هایی از فرودگاه نظیر دیوار پیرامونی، ساختمان نگهبانی و تکمیل ‌ترمینال و استخدام پرسنل محقق نشده چگونه یک فرودگاه افتتاح می‌شود ازاین‌رو افتتاح فرودگاه سقز را اقدامی نمایشی خواندند. تا اسفند 1402 با اینکه حدود 3 سال از افتتاح رسمی این فرودگاه می‌گذشت؛ اما فرودگاه سقز هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده و پروازهای مسافربری به‌طور منظم در آن انجام نمی‌شود. 

امکانات فرودگاه سقز

فرودگاه سقز

این فرودگاه داخلی در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار احداث شده که دارای باند پرواز به طول ۲ هزار و ۹۳۰ متر و طول ۴۵۰ متر است. همچنین ساختمان ‌ترمینال این فرودگاه با مساحت ۲ هزار و ۲۹۸ مترمربع، شامل سالن انتظار و‌ ترانزیت و ساختمانی جانبی با مساحت ۳۳۰ متر مربعی احداث شده‌ است. با اینکه فرودگاه سقز سنندج در حال توسعه و تکمیل است؛ اما در حال حاضر امکاناتی را ارائه می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

این فرودگاه، ظرفیت نشست‌وبرخاست هواپیماهایی با ابعاد کوچک و متوسط را دارد. همچنین برج مراقبت فرودگاه مجهز به تجهیزات ناوبری و ارتباطی است. آشیانه‌ای برای نگهداری هواپیما، محوطه باراندازی برای تخلیه و بارگیری محموله‌ها، وسایل نقلیه برای جابه‌جایی مسافران و وسایلشان و همچنین امکان سوختگیری هواپیما در محیط فرودگاه سقز تعبیه شده.‌ ترمینال این فرودگاه؛ سالن مسافری، گمرک، پلیس گذرنامه، بخش‌های حفاظتی و …را شامل می‌شود. 

در حال حاضر با اینکه پروازهای فرودگاه سقز نظم خاصی ندارد؛ اما امکان انجام پروازهای کارگو و آموزش خلبانی و خدمات هلی‌کوپتری در این فرودگاه وجود دارد.  برخی از تجهیزات و امکانات این فرودگاه جدید و مدرن هستند؛ اما برخی دیگر ممکن است به نوسازی و به‌روزرسانی نیاز داشته باشند. در ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با یک پرواز ایران‌ایر به‌صورت رسمی اولین پرواز فرودگاه سقز انجام شد و این فرودگاه فعالیتش را آغاز کرد. طبق آخرین اخبار شرکت هواپیمایی هما، پروازهای مسافری از تهران به سقز را در روزهای پنجشنبه هر هفته انجام می‌دهد. اما ازآنجایی‌که این فرودگاه هنوز به‌طور کامل عملیاتی نشده؛ پروازهای مسافری هم در آن به‌صورت محدود انجام می‌شود و برنامه ثابتی برای پروازهای این فرودگاه وجود ندارد. این برنامه پرواز ممکن است تغییر کند، لذا قبل از سفر حتما با اطلاعات پرواز فرودگاه سقز یا هما استعلام کنید. در حال حاضر پروازهای دیگری در این فرودگاه انجام نمی‌شود.

براساس آخرین اخبار فرودگاه سقز با وجود مشکلات موجود، این فرودگاه به‌عنوان پروژه‌ای مهم و زیربنایی، می‌تواند نقش درخور توجهی در توسعه و پیشرفت استان کردستان ایفا کند. از جمله این توسعه‌ها می‌توان به رونق اقتصادی، جذب سرمایه‌گذار، افزایش گردشگر، ارائه خدمات اورژانس هوایی و از  همه مهم‌تر ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، خدمات فرودگاهی و گردشگری اشاره کرد. امیدواریم با تلاش و همت مسئولان و مردم این منطقه، شاهد شکوفایی و رونق هرچه بیشتر این فرودگاه باشیم.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی درباره فرودگاه سقز سنندج در اختیارتان بگذاریم تا اگر قصد سفر به شهرهای مرزی غرب کشور را دارید قبل از اقدام به سفر و تصمیم‌گیری درباره نوع حمل‌ونقل اطلاعاتی هم درباره راه هوایی این منطقه داشته باشید. امیدواریم این اطلاعات برایتان کاربردی باشد. اگر شما تجربه سفر هوایی به سقز و استفاده از امکانات و خدمات این فرودگاه را داشته‌اید با ما در میان بگذارید.

رزرو تور ارزان فقط با سه کلیک خوبه

نظرات کاربران