مسجد عزیز محمد استانبول؛ پناهگاه گربه های خیابانی!

مسجد عزیز محمد استانبول؛ پناهگاه گربه های خیابانی!

مسجد عزیز محمد استانبول با دیگر مساجد این شهر یک فرق اساسی دارد و پناهگاهی برای گربه‌های خیابانی است. باید بگوییم که همانند دیگر مساجد شهر زیبای استانبول، عزیز محمد نیز یکی از مکان‌های معنوی، تاریخی و البته زیبا است که این روزها به خاطر امام جماعت مهربانش بیشتر روی زبان‌ها افتاده است. بیایید تا کمی درباره این مسجد کنجکاوی کنیم!

رزرو تور استانبول

بلیط چارتری استانبول فقط سه کلیک با شما فاصله دارد.

به دیدن مسجد عزیز محمد بروید

استانبول را می‌توان شهر مسجدها لقب داد. به این دلیل می‌گوییم که تخمین زده شده در حدود 3 هزار مسجد در این شهر وجود دارد که برخی در قدیم کلیسا بودند و برخی دیگر نیز بعدها ساخته شده‌اند. داستان از این قرار است که در زمان‌های خیلی دور استانبول، زمانی که رومی‌ها بر آن حکمرانی می‌کردند، کلیساهای زیادی در این شهر ساختند، اما با روی کار آمدن امپراتوری عثمانی بیشتر این کلیساها با تغییر کاربری و مرمت به مسجد تبدیل شدند. از طرفی خود عثمانی‌های مسلمان نیز، تعداد زیادی مسجد را ایجاد کردند که نتیجه‌ی آن وجود تعداد زیاد این مکان‌های معنوی در استانبول شده است.

یکی از زیباترین و البته جالب‌ترین مساجد در استانبول، مسجد عزیز محمد است که این روزها تبدیل به یکی از جاهای دیدنی شده و به لحاظ فرهنگی، تاریخی و معنوی نیز از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. با این حال، چیزی که بیشتر مردم در مورد آن کنجکاو هستند بدانند، این است که چرا این مکان به مسجد گربه‌ها شهرت پیدا کرده است؟

چرا به مسجد عزیز محمد، مسجد گربه ها می‌گویند؟

مسجد عزیز محمد استانبول

مسجد عزیز محمد استانبول در محله اسکودار، یکی از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق این شهر قرار گرفته که از قضا مساجد زیادی هم دارد. در این بین مسجد عزیز محمد این روزها در بین مردم محلی، حتی گردشگران و توریست‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. قضیه از این قرار است که چندی پیش عکسی از امام جماعت این مسجد «مصطفی اجه یا افه» در فضای مجازی بسیار محبوب شد. او درهای مسجد را در روزهای سرد زمستان به روی گربه‌های خیابانی باز کرد تا به نوعی از آن‌ها در برابر سرما و گرسنگی محافظت کند. این عکس حسابی در کل دنیا دست به دست شد و غوغایی به پا کرد. حتی مطبوعات اروپایی عنوان‌های مختلفی را برای تیترهای خود انتخاب می‌کردند با این مضمون که این عکس‌ها اسلام هراسی را از بین برده است!

تور استانبول سه کلیک را به راحتی و ارزان رزرو کنید!

حقایق جالب درباره مسجد عزیز محمد

درباره مسجد عزیز محمد هودایی که به عنوان “مسجد گربه‌ها” شناخته می‌شود، حقایق جالبی وجود دارد:

  1. پناهگاه گربه‌های خیابانی: امام مسجد، مصطفی افه، از سال 2016 شروع به پذیرش گربه‌های خیابانی در مسجد کرد تا آن‌ها را در روزهای سرد زمستان گرم نگه دارد.
  2. گربه‌ها در کنار نمازگزاران: این گربه‌ها حتی در زمان برگزاری نماز جماعت در مسجد حضور دارند و در کنار نمازگزاران قرار می‌گیرند.
  3. مکان امن برای گربه‌ها: یکی از گربه‌ها احساس امنیت به قدری کرده بود که بچه‌هایش را به مسجد آورد و آن‌ها را در منبری که امام از آن خطابه می‌کند، قرار داد.
  4. علاقه‌مندی امام به حیوانات: امام مسجد نه تنها به گربه‌ها بلکه به سگ‌ها نیز علاقه‌مند است و تصاویری از او در حال نوازش سگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
  5. تعامل صلح‌آمیز میان نمازگزاران و گربه‌ها: نمازگزاران و گربه‌ها در این مسجد در کنار هم به صورت صلح‌آمیز زندگی می‌کنند و یکدیگر را اذیت نمی‌کنند.
  6. کمک‌های مردمی برای مراقبت از گربه‌ها: امام مسجد و نمازگزاران به غذا دادن و مراقبت از گربه‌های خیابانی کمک می‌کنند.

این مسجد نمونه‌ای از مهربانی و دلسوزی در جامعه است و نشان می‌دهد که محیط‌های مذهبی می‌توانند نقش مهمی در حمایت از حیوانات و ایجاد فضایی صلح‌آمیز داشته باشند​​​​.

بخوانید: حقایق جالب درباره مسجد ایاصوفیه

مسجد عزیز محمد

مسجد عزیز محمد کجاست و چطوری بریم؟

مسجد عزیز محمد استانبول در بخش آسیایی این شهر و در محله محبوب اسکودار قرار گرفته است. شما می‌توانید از انواع وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به این مسجد استفاده کنید. اما پیشنهاد ما اتوبوس و مینی‌بوس‌هایی هستند که یک راست شما را به اسکودار می‌رسانند. اگر هم در بخش اروپایی قرار دارید، باید سوار کشتی شوید.

بخوانید: مسجد شاکرین استانبول

جاذبه های نزدیک مسجد عزیز محمد

در اطراف مسجد عزیز محمد هودایی در محله اسکودار استانبول، جاذبه‌ها و فعالیت‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز بازدید کنید:

مکان‌های فرهنگی و مذهبی: این محله دارای سایر مساجد تاریخی و بناهای مذهبی مانند مسجد یئنی والیده و مجموعه مسجد سمسی پاشا است.

بازارها و مراکز خرید: نزدیکی به بازارهای سنتی مانند بازار کاپالی چارشی اسکودار فرصتی برای تجربه خرید سنتی فراهم می‌کند.

موزه‌ها و گالری‌ها: موزه‌های محلی مانند موزه مهمت ناجی آکوز اوجورتما و گالری‌های هنری مختلف در این منطقه قرار دارند.

اسپا و حمام‌های ترکی: اسکودار خانه برخی از بهترین حمام‌های ترکی و اسپاهای سنتی است.

پارک‌ها و فضاهای سبز: پارک‌های زیبا و فضاهای سبز برای گذراندن اوقات فراغت در فضای باز.

رستوران‌ها و کافه‌ها: در اطراف مسجد تعداد زیادی رستوران و کافه وجود دارد که غذاهای سنتی و مدرن ترکی را ارائه می‌دهند، از جمله رستوران‌هایی مانند حافظ مصطفی 1864 و دریا دنیز بالیک لوکانتاسی.

ساحل و مناظر طبیعی: اسکودار دارای سواحل زیبا و منظره‌های طبیعی است که فرصت‌های عالی برای پیاده‌روی و لذت بردن از منظره تنگه بسفر را فراهم می‌کند.

تورهای تاریخی و فرهنگی: می‌توانید در تورهای راهنمایی شده شرکت کنید تا بیشتر با تاریخ و فرهنگ منطقه آشنا شوید.

از آخرین قیمت هتل های استانبول خبر دارید!؟

حرف آخر

سفر به استانبول به خودی خود جذاب و دیدنی است. اما اگر می‌خواهید رنگ و شکل دیگری به سفرتان بدهید، به سراغ بازدید مکان‌های تاریخی از جمله مساجد و به خصوص مسجد عزیز محمد بروید. چرا؟ اولا قرارگیری این مکان در محله اسکودار باعث می‌شود تا در هنگام گشت و گذار در آن سری به به این مسجد بزنید. در ثانی اگر به گربه‌ها و دیدن فضای تاریخی و فرهنگی مساجد علاقه داشته باشید، حتما از بودن در اینجا لذت خواهید برد.

سوالات متداول

مسجد عزیز محمد استانبول کجاست؟

این مسجد در بخش آسیایی و محله اسکودار قرار گرفته است.

مسجد عزیز محمد به چه چیزی معروف است؟

این مکان به مسجد گربه ها معروف است و دلیل آن هم امام جماعت مهربانی است که در سرمای زمستان به گربه ها در مسجد پناه می‌دهد.

نظرات کاربران