Istanbul Sabiha Airport

همه چیز درباره فرودگاه صبیحا استانبول؛ دسترسی، امکانات و نکات سفر

در دل شهر استانبول، جایی که دو قاره آسیا و اروپا با یکدیگر دیدار می‌کنند، فرودگاه صبیحا استانبول به عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های هوایی ترکیه، بازدیدکنندگان را به سوی فرصت‌های بی‌پایان سفر دعوت می‌کند. این فرودگاه نه تنها به دلیل موقعیت استراتژیک خود در سمت آسیایی استانبول اهمیت دارد، بلکه به خاطر ارائه خدمات ممتاز، امکانات رفاهی پیشرفته و دسترسی آسان به نقاط مختلف شهر و فراتر از آن، شهرت جهانی پیدا کرده است. از مسافرانی که برای کسب‌وکار به این شهر می‌آیند گرفته تا گردشگرانی که در جستجوی کشف زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی استانبول هستند، فرودگاه صبیحه گوکچن نقطه شروعی ایده‌آل برای هر سفری به شمار می‌رود. با خواندن این راهنما، آماده شوید تا همه آنچه باید درباره این فرودگاه شگفت‌انگیز بدانید را کشف کنید و سفر خود را به یادماندنی‌ترین تجربه تبدیل نمایید. به صبیحا گوکچن خوش آمدید!

رزرو تور استانبول

آماده رزرو بلیط هواپیما استانبول هستید؟

داستان فرودگاه صبیحا استانبول

فرودگاه صبیحا استانبول یا آتاتورک؟

پروژه ساخت فرودگاه بین‌المللی صبیحا استانبول در سال 1998 به دلیل کوچک بودن فرودگاه آتاتورک و عدم پوشش‌دهی حجم زیاد پروازهای داخلی و خارجی کلید خورد تا سرانجام در سال 2001 آغاز به فعالیت نمود. این فرودگاه در بخش آسیایی شهر استانبول و در محله پندیک قرار دارد. نام این فرودگاه به پاسداشت افتخارآفرینی صبیحا گوکچن، نخستین زن خلبان هواپیماهای جنگنده دنیا در صنعت هوایی ترکیه، صبیحا گذاشته شده است. جالب است بدانید صبیحا گوکچن یکی از دخترخوانده‌های آتاتورک بوده، یعنی دو فرودگاه اصلی استانبول به نام پدر و دختری است که برای ارتقا خدمات هوایی ترکیه تلاش‌های بسیاری نموده‌اند.

فرودگاه صبیحا استانبول پس از فرودگاه آتاتورک، مورد توجه‌ترین فرودگاه ترکیه است که در سال 2010 عنوان بهترین فرودگاه جهان را از طرف کنگره جهانی خطوط هوایی ارزان قیمت دریافت نمود. پیشرفت این فرودگاه از زمان افتتاح به حدی بوده است که تخمین زده می شد در سال 2023 میزبان حدود 25 میلیون مسافر گردد که در سال 2015 با ثبت 206 پرواز و 28 میلیون پرواز عنوان پرترددترین فرودگاه دنیا را کسب نمود. 

ترمینال‌های فرودگاه

فرودگاه صبیحا استانبول مرکز پروازهای خطوط هوایی اصلی ترکیه پگاگوس ایرلاینز، ترکیش ایرلاینز و بوراجت است. همچنین به عنوان قطب پروازی ایرلاین‌های ارزان قیمت نیز محسوب می‌گردد. این فرودگاه دارای دو ترمینال A و B برای پروازهای داخلی و یک ترمینال پروازهای بین‌المللی است. از مهمترین مقاصد پروازی فرودگاه صبیحا می‌توان به فرانکفورت، مادرید، پراگ، زوریخ، میلان، وین، مسقط و تهران اشاره نمود.

بخوانید: فرودگاه های استانبول؛ بهترین و کامل ترین راهنمای 2024

امکانات فرودگاه صبیحا استانبول

درباره فرودگاه صبیحا استانبول

فرودگاه صبیحه گوکچن با ارائه امکانات متنوع و مدرن، تجربه‌ای بی‌نظیر و ممتاز را برای مسافرانش فراهم می‌آورد. این امکانات دربرگیرنده موارد زیر است:

۱. Wi-Fi: علی‌رغم نبود دسترسی رایگان به Wi-Fi، WiSpotter به‌عنوان یک سرویس با هزینه، اینترنت پرسرعت را با قیمت ثابت به مسافران عرضه می‌دارد.

۲. FLASHPASS: با استفاده از امکان FlashPass در فرودگاه، مسافران می‌توانند به سرعت و بدون دردسر از مراحل فرودگاهی عبور کنند.

۳. دسترسی آسان به هتل ISG: با یک سفر شاتل کوتاه ۳ دقیقه‌ای، مسافران می‌توانند از ترمینال‌ها به هتل ISG با ۱۲۸ اتاق مجهز دسترسی پیدا کنند.

۴. برنامه ISG AIRPORT: برای داشتن اطلاعات کامل فرودگاه صبیحا استانبول در دسترس، نصب اپلیکیشن Sabiha Gökçen Airport روی گوشی هوشمند، راه حلی عالی است. این اپ اطلاعاتی از جمله خدمات و وضعیت پروازها را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

۵. گم‌شده‌ها و پیدا شده‌ها: در صورت گم کردن اشیاء در فرودگاه، مسافران می‌توانند با دفتر گمشده‌ها و یافت‌شده‌ها که تحت مدیریت ISG فعال است و از ساعت ۸:۰۰ تا ۲۳:۳۰ پاسخگو است، تماس بگیرند.

۶. انبار چمدان: برای مسافرانی که به دنبال نگهداری چمدان خود هستند، فرودگاه امکانات نگهداری چمدان را فراهم می‌آورد.

۷. منطقه استعمال دخانیات: برای رفاه حال مسافرانی که سیگار می‌کشند، یک اتاق مخصوص سیگار در فرودگاه تعبیه شده است، در حالی که سیگار کشیدن در سایر مناطق ممنوع است.

۸. سایر خدمات فرودگاه صبیحا استانبول

  • 116 باجه پذیرش
  • 50 پیشخوان برای کنترل گذرنامه
  • دستگاه خودپرداز
  • اینترنت رایگان
  • 72 اتوبوس
  • سالن کنفرانس
  • سالن تشریفات VIP
  • سالن تشریفات CIP با منظره بی‌نظیر باند فرودگاه
  • پارکینگ 4 طبقه با ظرفیت پارک بیش از 4000 خودرو

بخوانید: جاهای تاریخی استانبول: از قصرهای عثمانی تا حمام‌های باستانی، سفری در زمان!

شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه

Istanbul Sabiha Airport

بیش از 15 شرکت هواپیمایی در فرودگاه صبیحا استانبول فعالیت دارند که به صورت منظم پروازهای داخلی و خارجی به مقاصد مختلف در سراسر دنیا انجام می‌دهند.

  • هواپیمایی الجزایر به مقصد وهران در الجزایر
  • ایر عربیا به مقصد شارجه در امارات متحده عربی
  • Air Arabia Jordan به مقصد امان در اردن
  • ایر عربیا مغرب به مقصد کازابلانکا در مراکش
  • پگاسوس اژیا به مقصد بیشکک در قرقیزستان
  • اطلس گلوبال به مقاصد آنتالیا و بودروم در ترکیه و جده در عربستان سعودی
  • آذربایجان ایرلاینز به مقصد باکو در جمهوری آذربایجان
  • Buta Airways به مقصد باکو در جمهوری آذربایجان
  • یورو وینگز به مقاصد برلین، کلن، هامبورگ و اشتوتگارت در آلمان
  • فلای بغداد به مقاصد بغداد و نجف در عراق
  • فلای‌دبی به مقصد دوبی در امارات متحده عربی
  • فلای‌ناس به مقاصد جده، مدینه و ریاض در عربستان سعودی
  • اردن اوییشن به مقصد امان در اردن
  • Nile Air به مقصد قاهره در مصر
  • پگاسوس ایرلاینز به مقاصد شهرهای ترکیه، اروپا و آسیا
  • هواپیمایی قطر به مقصد دوحه در قطر
  • سان اکسپرس به مقصد آنتالیا در ترکیه
  • ترکیش ایرلاینز به مقاصد شهرهای داخلی ترکیه، اروپا و آسیا
  • آنادولوجت به مقاصد شهرهای ترکیه
  • وینگز آو لبنان به مقصد بیروت در لبنان

بخوانید: مراکز خرید استانبول؛ در استانبول چه بخریم و از کجا بخریم؟

حقایق جالب درباره فرودگاه صبیحا استانبول

فرودگاه صبیحا استانبول

با گذر از دروازه‌های فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول، نه تنها وارد یکی از پرترددترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های شهر می‌شویم، بلکه قدم به دنیایی مملو از حقایق شگفت‌انگیز می‌گذاریم. این فرودگاه که میراثی ارزشمند در قلب بخش آسیایی استانبول به شمار می‌رود، داستان‌های بسیاری برای گفتن دارد:

  • موقعیت ژئوگرافیک: فرودگاه صبیحا استانبول، جوهره‌ای درخشان در میان مناظر آسیایی استانبول، جایی که فرهنگ و تجارت در هم تنیده‌اند.
  • قطب حمل‌و‌نقل باری: با ترمینال باری خود که قادر به جابه‌جایی بیش از ۹۰,۰۰۰ تن بار است، فرودگاه صبیحه گوکچن به عروق حیاتی شهرهای در حال توسعه مانند گبزه، گوجالی، بورسا، ساکاریا و کوجایلی خون‌رسانی می‌کند.
  • پایگاه ترکیش ایرلاینز: این فرودگاه، دومین خانه بزرگ برای پروازهای ترکیش ایرلاینز پس از فرودگاه بین‌المللی استانبول به حساب می‌آید.
  • اقامتی لوکس: با هتل چهار طبقه‌ای که در دل خود جای داده، این فرودگاه اقامتی راحت و دسترسی آسان به ۱۲۸ اتاق مدرن را برای مسافرانش فراهم می‌آورد.
  • شهرت جهانی: فرودگاه صبیحا استانبول در سال ۲۰۱۰، افتخار بهترین فرودگاه جهان را از آن خود کرد و همچنین به عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذاری توریسم ترکیه شناخته شد.
  • یک رکورد قابل توجه: به عنوان گران‌ترین فرودگاه ترکیه، صبیحه گوکچن نشان‌دهنده‌ی تعهد ترکیه به ساختارهای زیربنایی و خدمات فرودگاهی درجه یک است.

هر گوشه‌ای از فرودگاه صبیحا استانبول، داستانی برای بازگو کردن دارد و هر پروازی که از آنجا برخاسته یا به آن فرود می‌آید، بخشی از تاریخ پرافتخار آن است.

تور استانبول با سه کلیک خوبه!

فرودگاه صبیحا استانبول کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن استانبول (SAW)، جواهری درخشان در سمت آسیایی این شهر تاریخی، به عنوان یکی از پرترددترین مراکز پروازی ترکیه، شناخته شده است. در سال ۲۰۱۹، این فرودگاه میزبان بیش از ۳۵.۵ میلیون مسافر بوده و به دلیل حجم بالای ترافیک هوایی خود، به عنوان دومین فرودگاه شلوغ ترکیه و سیزدهمین فرودگاه شلوغ اروپا شناخته می‌شود. صبیحه گوکچن نه تنها برای داشتن شلوغ‌ترین باند فرودگاهی و تنها ترمینال در جهان معروف است، بلکه به دلیل موقعیت استراتژیک خود در منطقه کورتکوی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. فرودگاه صبیحا استانبول در فاصله‌های کوتاهی از نقاط کلیدی شهر قرار دارد: ۵۰ کیلومتر تا میدان تکسیم، ۴۰ کیلومتر تا کادیکوی و تنها ۱۲ کیلومتر تا پندیک، ورودی به تجربه‌های فرهنگی و تاریخی بی‌پایان استانبول است. در ادامه بیشتر به این موارد می پردازیم.

دسترسی به فرودگاه صبیحا استانبول

اتوبوس

از میدان تقسیم هر 30 دقیقه یک‌بار اتوبوس‌های هاواش به سمت فرودگاه صبیحا حرکت می‌کنند. مدت زمان رسیدن این اتوبوس‌ها به فرودگاه 1 ساعت و 30 دقیقه است. 

بخوانید: تاکسی در استانبول؛ دستورالعمل کامل، هزینه‌های 2024 و نکات ضروری

تاکسی‌های فرودگاه صبیحا استانبول

دسترسی به فرودگاه صبیحا

یکی از گران‌ترین راه‌ها برای دسترسی به فرودگاه صبیحا استفاده از تاکسی است. تاکسی‌های شهر هزینه زیادی را تا فرودگاه از شما خواهند گرفت. همچنین تاکسی‌هایی که در فرودگاه هستند نیز برای انتقال شما تا هتل، از تاکسی‌متر استفاده خواهند کرد که براساس مسافت طی شده هزینه نهایی مشخص می‌گردد.

مترو

متاسفانه متروی شهر استانبول تا فرودگاه صبیحا امتداد نیافته است ولی می‌توانید با اتوبوس تا ایستگاه Tersane Köprüsü بروید و از آنجا با 10 دقیقه پیاده‌روی به ایستگاه متروی Tersan خواهید رسید.

اجاره خودرو در فرودگاه صبیحا استانبول

اگر برای گشت‌و‌گذار در استانبول قصد کرایه خودرو دارید، از دفاتر اجاره خودروی مستقر در فرودگاه صبیحای استانبول می‌توانید به راحتی با مطالعه قوانین و مقررات لازم برای کرایه ماشین، خودروی موردنظرتان را کرایه کنید.

بخوانید: راهنمای سفر با مترو استانبول: از خطوط تا جاذبه‌های دیدنی

از فرودگاه صبیحا گوکچن تا میدان تقسیم

میدان تقسیم، با جاذبه‌های فرهنگی و بازارهای دیدنی‌اش، نقطه‌ی اصلی برای گردشگران در استانبول به شمار می‌رود. این منطقه، که خود را به عنوان مرکز اقامت و تفریح شهر معرفی می‌کند، در دسترسی از سایر نقاط دیدنی شهر چون سلطان احمد، گالاتا و فاتح، بی‌نظیر است. خبر خوب این است که می‌توانید پیش از ورود، سفر خود از فرودگاه صبیحا استانبول (SAW) را آنلاین رزرو کرده و با اطمینان از استقبال گرم در مقصد، یک تجربه‌ی سفر راحت را آغاز کنید. در بدو ورود به سالن ورودی، متوجه غرفه‌های متعدد ارائه‌دهنده‌ی خدمات ترانسفر خواهید شد که سفری بی‌دردسر از فرودگاه صبیحا گوکچن به مرکز شهر را تضمین می‌کنند.

فاصله بین دو فرودگاه استانبول

برای مسافرانی که می‌خواهند میان فرودگاه جدید استانبول (IST) و فرودگاه صبیحا گوکچن (SAW) سفر کنند، مسیری چالش‌برانگیز در انتظار است. این سفر نه تنها مسافران را از شلوغ‌ترین مرکز شهر عبور می‌دهد، بلکه نیازمند عبور از دو قاره نیز هست. فرودگاه SAW در منطقه‌ی پندیک شهر، واقع در بخش آسیایی استانبول، قرار گرفته است، در حالی که فرودگاه جدید در سمت مخالف شهر واقع شده‌است. با فاصله‌ای تقریبی ۱۰۹ کیلومتری بین دو فرودگاه، سفر بین آن‌ها حدود ۱۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد، گرچه این زمان می‌تواند با توجه به وضعیت ترافیک متغیر باشد. با این حال، گزینه‌های مستقیم سفر بین IST و SAW به مسافران این امکان را می‌دهد که تجربه‌ای روان و بی‌دغدغه از سفر را تجربه کنند.

بخوانید: کشف بهترین رستوران ‌های استانبول؛ 25 گزینه برای هر سلیقه‌ و ذائقه ای

میدان تقسیم

از فرودگاه صبیحا استانبول به میدان تقسیم

راهی آسان به قلب استانبول

فاصله از فرودگاه صبیحه گوکچن تا میدان تقسیم حدود ۴۴ کیلومتر است، راهی که به قلب تپنده استانبول می‌رسد. زمان سفر، که معمولاً در حدود ۴۰ دقیقه است، می‌تواند به دلیل شلوغی‌های عصرگاهی تا به ۹۰ دقیقه نیز افزایش یابد. با این حال، سفر با اتوبوس‌های راحت هاوابوس این تجربه را تبدیل به یک سفر آرام و بدون دردسر می‌کند.

تجربه‌ای بی‌دغدغه با هاوابوس

میدان تقسیم به عنوان آخرین ایستگاه، نگرانی‌ها درباره از دست دادن ایستگاه را از بین می‌برد، که این خود دلیلی است برای انتخاب اتوبوس به عنوان وسیله‌ی ترجیحی سفر از صبیحه به تقسیم. با آسانی و راحتی که این مسیر ارائه می‌دهد، هیچ چیزی نمی‌تواند ساده‌تر از این باشد!

وقتی به میدان تقسیم می‌رسید

با ورود به ایستگاه میدان تقسیم، با رانندگان تاکسی مواجه می‌شوید که آماده‌اند شما را در هر ساعتی از شبانه‌روز به مقصد موردنظر برسانند. اگر در نزدیکی تقسیم اقامت دارید، گزینه پیاده‌روی ایده‌آلی است. علاوه بر این، دسترسی به مترو در تقسیم، که درست در بالای میدان قرار دارد، سفر شما را به دیگر نقاط شهر، مانند سلطان احمد، آسان‌تر می‌کند. چه با مترو سفر کنید و چه ترجیح دهید سوار تاکسی شوید، میدان تقسیم نقطه‌ای است که بعد از رسیدن به آن از فرودگاه صبیحا استانبول به راحتی می‌توانید به هر کجای شهر دسترسی داشته باشید.

بخوانید: 10 کاری که در فرودگاه استانبول نباید انجام داد

خرید سیم کارت در فرودگاه صبیحا استانبول

خرید سیم کارت در فرودگاه صبیحا استانبول

معمولا مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند برای اینکه در طول سفر برای ارتباطات تلفنی و دسترسی به اینترنت مشکل نداشته باشند، سیم‌کارت تهیه می‌کنند. اپراتورهای وودافون، ترک سل و ترک تلکام داخل فرودگاه صبیحا دارای دفاتر فروش سیم کارت برای مسافران هستند.

بخوانید: چگونه استانبول کارت بگیرم؟ چند راهکار برای خرید و شارژ

اطلاعات فرودگاه صبیحا استانبول

آدرس فرودگاه : 35 کیلومتری جنوب شرقی استانبول، محله پندیک

مرکز تلفن فرودگاه: +90 216 588 88 88

اطلاعات پرواز: https://www.sabihagokcen.aero/personalized-home-page

سایت: https://www.sabihagokcen.aero

بهترین هتل‌ها نزدیک فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول

در نزدیکی فرودگاه صبیحا استانبول، هتل‌هایی از همه رده‌ها قرار دارند که به راحتی از طریق صفحه رزرو آنلاین هتل‌های استانبول، برای گردشگران قابل دسترسی هستند. در اینجا به برخی از این اقامتگاه‌های برجسته اشاره می‌کنیم:

۱. کابین‌های خواب کپلر: برای مسافران بین‌المللی که به دنبال استراحت در میان سفرهای طولانی هستند، کابین‌های خواب کپلر در سطح نیم‌طبقه پس از گذر از کنترل پاسپورت، فضایی ایده‌آل ارائه می‌دهد.

۲. هتل ISG: فاصله تنها ۳ دقیقه‌ای فرودگاه تا هتل چهار ستاره ISG Airport، این مکان را به گزینه‌ای عالی برای اقامت تبدیل می‌کند. این هتل چهار طبقه با ۱۲۸ اتاق مدرن و آسایش‌بخش، امکاناتی نظیر اتاق‌های کنفرانس، مرکز تناسب اندام، اسپا و سونا را به مهمانان ارائه می‌دهد. رستوران Blue Sky با سرو غذاهای بین‌المللی، تجربه‌ای خوشمزه را برای شما فراهم می‌آورد. هتل با ارائه سرویس شاتل اختصاصی، دسترسی آسان و راحتی از فرودگاه تا هتل را تضمین می‌کند.

این مکان‌ها با ترکیبی از راحتی، دسترسی آسان و خدمات عالی، اطمینان حاصل می‌کنند که زمان گذراندن شما در نزدیکی فرودگاه صبیحه گوکچن به یادماندنی و بدون دغدغه باشد.

برای رزرو هتل ارزان در استانبول، سه کلیک همراه شماست!

حرف آخر

با فرودگاه صبیحا استانبول که در بخش آسیایی پایتخت ترکیه قرار دارد، آشنا شدید. از آنجایی که در زمان رزرو تور استانبول موارد بسیاری مانند ساعت و روز پرواز و محل اقامت را می بایست بررسی کرد، یادتان باشد حتما فرودگاه مقصد پروازتان را چک کنید. یکی از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه رفت‌و‌آمد به فرودگاه این است که برای انتخاب محل اقامت، هتل‌هایی که در محدوده فرودگاه موردنظرتان قرار دارند را انتخاب نمایید. وارد فرودگاه صبیحا که شدید، حتما زمانی را برای بازدید از فرودگاه بگذارید چرا که این فرودگاه قدیمی خود از جاذبه‌های تاریخی کشور ترکیه به حساب می‌آید.

سوالات متداول

فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول کجا قرار دارد؟

فرودگاه صبیحه گوکچن در سمت آسیایی شهر استانبول واقع شده است، در منطقه‌ای به نام کورتکوی. این فرودگاه از مرکز شهر استانبول حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

چگونه می‌توان از فرودگاه صبیحه گوکچن به مرکز شهر استانبول رسید؟

مسافران می‌توانند از طریق خدمات اتوبوس عمومی، سرویس‌های تاکسی و خودروهای اجاره‌ای یا سرویس‌های شاتل هتل‌ها به مرکز شهر استانبول دسترسی پیدا کنند.

آیا در فرودگاه صبیحه گوکچن امکانات رفاهی وجود دارد؟

بله، فرودگاه صبیحه گوکچن مجهز به امکانات متنوعی از جمله فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، اتاق‌های VIP، اینترنت Wi-Fi (WiSpotter) و هتل است.

آیا اقامت در نزدیکی فرودگاه صبیحه گوکچن امکان‌پذیر است؟

بله، هتل‌های مختلفی در نزدیکی فرودگاه وجود دارد که از جمله می‌توان به هتل ISG Airport اشاره کرد که تنها چند دقیقه با شاتل از فرودگاه فاصله دارد.

آیا فرودگاه صبیحه گوکچن به پروازهای بین‌المللی و داخلی خدمات‌رسانی می‌کند؟

بله، فرودگاه صبیحه گوکچن هم به پروازهای بین‌المللی و هم به پروازهای داخلی خدمات ارائه می‌دهد و به عنوان یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های استانبول و ترکیه عمل می‌کند.

چرا فرودگاه صبیحه گوکچن مهم است؟

فرودگاه صبیحه گوکچن به دلیل موقعیت استراتژیک در سمت آسیایی استانبول، نقش مهمی در تسهیل دسترسی به مناطق شرقی و جنوبی ترکیه ایفا می‌کند و همچنین به عنوان یک مرکز مهم باری و تجاری عمل می‌کند.

نظرات کاربران