استانبول

10 کاری که در فرودگاه استانبول نباید انجام داد

در حیطه‌ی مسافرت و اقامت، فرودگاه‌ها به عنوان دروازه‌های ورود و خروج به دنیای جهان شناخته می‌شوند. هر فرودگاه با قوانین و مقررات خاص خود، نقشی بسیار حیاتی در تجربه‌ی سفر ما ایفا می‌کند. به همین دلیل، شناخت قوانین فرودگاه استانبول، که یکی از پرترددترین فرودگاه‌های جهان است، برای هر مسافری اهمیت دارد. از مراحل ورود تا خروج، هر جزئیاتی در این فضا بر اساس قوانین مشخصی انجام می‌شود. حالا با هم به بررسی این قوانین و مقررات مهم پرداخته و تجربه‌ی شما در فرودگاه استانبول را به یک سفر راحت و خوشایند تبدیل می‌کنیم.

رزرو تور استانبول

با رزرو بلیط هواپیما استانبول، فقط سه کلیک با این شهر رویایی فاصله دارید.

5 اقدامی که قبل سفر باید انجام دهید

قوانین فرودگاه استانبول

1-چک لیست تهیه کنید.

در روز قبل از پروازتان یک لیست از وسایلی که احتمال می­دهید لازمتان شود و وسایلی که برایتان ضروری است تهیه کنید. در این صورت قبل از پرواز می­توانید لیست خود را چک کرده و دیگر وسیله ­ای را فراموش نکنید.

بخوانید: راهنمای سفر به استانبول

2-وابستگی به وسایلتان را فراموش کنید.

اگر سفر شما به استانبول تفریحی است و فقط چند روز را در این شهر خواهید گذراند، توجه داشته باشید که نیازی نیست کل خانه­ ی خود را جمع کرده و به ترکیه ببرید. حمل کردن و بردن وسایل اضافی فقط اضافه بار برای شما خواهد داشت و به جز معطلی در فرودگاه سود دیگری ندارد. هم­چنین مطمئن باشید که بدون بسیاری از لوازم غیرضروری هم می­توانید چند روزی را سپری کنید.

3-چمدان­های خود را وزن کنید.

روز قبل از سفرتان به استانبول حتما به یاد داشته باشید که چمدان­های خود را وزن کنید. تا حد امکان سعی کنید وزن چمدان­های شما با میزانی که از سمت شرکت هواپیمایی مورد انتخابتان توصیه شده است، هم­خوانی داشته باشد. اگر به هیچ نحوی نتوانستید وزن بار خودتان را کم کنید، حتما کمی زودتر در فرودگاه حاضر شوید تا اقدامات مربوط به اضافه بار در فرودگاه برایتان انجام شود.

بخوانید: همه چیز درباره فرودگاه آتاتورک استانبول؛ تاریخی ترین فرودگاه ترکیه!

4-یک کیف کوچک همراه خود بردارید.

بهتر است قبل از پرواز یک کیف کوچک جهت برداشت لوازم ضروری خود به همراه داشته باشید. شما می‌­توانید گذرنامه، بلیط، شارژر، کارت ملی و قرص‌­های مد نظرتان را در آن بگذارید. به این صورت دیگر نیاز نیست جهت پیدا کردن لوازم ضروری معطل شده و وقت زیادی را صرف پیدا کردن آن­‌ها در داخل چمدان­‌هایتان کنید.

5-پول نقد همراه خود داشته باشید.

با وجود اینکه امروزه در همه­ ی کشورها و شهرها دستگاه کارت خوان و ای­تی­ام موجود است، اما بهتر است حتما مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید.

کارهای ممنوعه در قوانین فرودگاه استانبول

قوانین فرودگاه استانبول

سالانه عده­ ی زیادی از هم­وطنان ما به این کشور سفر می­کنند و مقصد بیشتر این افراد نیز شهر استانبول است. برای سفر به این کشور نیاز است که قوانین مربوط به فرودگاه استانبول را بدانید تا در آنجا دچار مشکل نشوید.

با تور ارزان استانبول، سفری باورنکردنی را تجربه کنید.

1-مقررات مربوط به لوازم همراه مسافر (دخانیات و تنباکو)

قوانین فرودگاه استانبول

تنباکو: تنها افراد بالای 18 سال می­توانند موارد پیش رو را به مقدار گفته شده به همراه داشته باشند.

  • سیگار: 600 نخ
  • سیگار برگ: 50 نخ
  • تنباکو: 250 گرم
  • کاغذ سیگار: 200 عدد

بخوانید: همه چیز درباره اطلاعات پرواز فرودگاه صبیحا استانبول

2-مقررات مربوط به خوراکی­‌ها

قوانین فرودگاه استانبول

مسافر مجاز است حداکثر یک کیلوگرم از چای، قهوه، شکلات و آبنبات را از کشور خارج کند. هم­چنین در مورد نوشیدنی­‌های الکی نیز باید توجه داشته باشید که در صورتی که بالای 18 سال هستید، می­توانید به مقدار 1 لیتر نوشیدنی الکلی به این کشور وارد کنید. کاملا روشن است که مجاز نیستید مقدار بیشتری را با خود به استانبول بیاورید.

3-مقررات مربوط به حیوانات خانگی

قوانین فرودگاه استانبول و همراه داشتن حیوان خانگی

شما می­‌توانید حداکثر 2 حیوان خانگی با خود به کشور ترکیه ببرید. البته نکته قابل توجه این است که حیوانات خانگی شما باید حتما دارای گواهی واکسیناسیون، گواهی رسمی دامپزشکی و کارت شناسایی باشند. بسته به فرودگاه و شرکت هواپیمایی که انتخاب می­کنید می­‌توانید حیوان خانگی خود را به داخل کابین به همراه خود برده و یا آن­ها را در بخش بار مسافران بگذارید.

بخوانید: هزینه های سفر به استانبول

4-قوانین خروج ارز از ترکیه

قوانین فرودگاه استانبول

برای اینکه بتوانید ارز خارجی و یا لیر از ترکیه خارج کنید، حداکثر مقدار مجاز 5000 دلار و یا ارز برابر با آن است. چنانچه شما می­خواهید مقدار ارز بیشتر را از این کشور خارج کنید باید آن را قبل از خارج کردن حتما ثبت کنید. اگر ساکن ترکیه باشید باید حتما این مبلغ را از بانک­های ترکیه گرفته باشید و این موضوع باید در پاسپورت شما ثبت شده باشد. اگر در ترکیه زندگی نمی­کنید و هنگام ورود به این کشور لیر  همراه داشته­اید، این موضوع نیز باید در پاسپورت شما ثبت شده باشد. هم­چنین اگر لیر را در ترکیه به یک ارز خارجی دیگر تبدیل کرده­اید نیاز است که سند بانکی ارائه کنید.

شهروندان استانبول نیز می­توانند تا سقف 10000 دلار و یا ارز معادل با آن را از کشور ترکیه خارج کنند. اگر این مقدار بیشتر شود، باید در پاسپورت شهروندان ثبت شود.

بخوانید: چگونه استانبول کارت بگیریم

5-قوانین مربوط به زمان حضور در فرودگاه استانبول

قوانین فرودگاه استانبول و زمان حضور در فرودگاه

توجه داشته باشد که برای خارج شدن از این کشور نیز مانند هر جای دیگری نیاز است که حتما 2 ساعت زودتر در فرودگاه مربوطه حاضر شوید.

6-قانون مالیات

قانون مالیات

توجه داشته باشید که در هنگام خرید از ترکیه، مالیات و ارزش افزوده بر روی تمامی کالا‌هایی که از شهر استانبول خریداری می­کنید حساب می­شود. بنابراین اگر شهروند استانبول نیستید و تفریحی سفر می­کنید،  دیگر نیاز نیست که مالیات اضافه پرداخت کنید. پس در هنگام برگشت از ترکیه به باجه مربوط به مالیات در فرودگاه بروید و با ارائه فاکتور خود، هزینه­­ای که بابت مالیات پرداخت کرده­اید را پس بگیرید.

بخوانید: در صورت سرقت مدارک در استانبول چکار کنید؟

7- قوانین فرودگاه استانبول را مثل آب خوردن رعایت کن!

قوانین فرودگاه استانبول

در حال حاضر بازرسی­ها در فرودگاه استانبول و حتی شهرهای دیگر این کشور بسیار سفت و سخت­تر از گذشته انجام می­شود. به همین منظور پیشنهاداتی داریم که سفر شما را بسیار ساده­تر خواهد کدر.

  • پییشنهاد ما به شما این است که از چمدان­هایی استفاده کنید که دارای قفل هستند. چرا که ممکن است فردی برای خروج مواد مخدر از کشور آن را در داخل چمدان شما بیاندازد. در صورت مشاهده هر گونه مواد مخدر مامورین قانون سخنان شما را باور نخواهند کرد.
  • لوازم گرانبهای خود را در داخل چمدان خود نگذارید. سعی کنید آن را در داخل کیف کوچکی به همراه خود داشته باشید. زیرا فرودگاه ترکیه هیچ مسئولیتی را در قبال گم شدن لوازم گرانبهای شما به عهده نخواهد گرفت.
  • در هنگام تحویل چمدان حتما حواستان را جمع کنید که چمدانی که تحویل می­گیرید برای خودتان است و اشتباهی پیش نیامده است. در ضمن این نکته نیز مهم است که چمدان شما حتما دارای برچسب شناسایی باشد. اگر این برچسب بر روی چمدان شما موجود نباشد ممکن است دردسرساز شود.

8-قوانین ورود ارز به ترکیه

قوانین فرودگاه استانبول و ورود ارز

شما برای وارد کردن ارز به ترکیه محدودیت ندارید. می­توانید بدون هیچ محدودیت هر گونه ارز خارجی مانند لیر، یورو و دلار همراه خود داشته باشید. البته توجه داشته باشید که در هنگام ورد نیاز است که مقدار دقیق ارزی که وارد می­کنید در پاسپورت شما ثبت شود.

بخوانید: اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول؛ همراهان همه‌فن‌حریف‌ سفر!

9- قانون خارج کردن اشیا و یا هدیه

قوانین فرودگاه استانبول

چنانچه از استانبول قصد خرید هدیه ­ای برای خود یا عزیزانتان را دارید، توجه کنید که ارزش آن بیشتر از 5000 لیر نباشد. اگر می­خواهید کالا و یا کالاهایی با ارزش بیشتر از 5000 لیر از ترکیه خارج کنید باید مدرکی ارائه دهید تا ثابت کند که ارز خارجی خود را به لیر تبدیل کرده ­اید.

10-قوانین فرودگاه استانبول درباره سلاح و مهمات

قوانین فرودگاه استانبول و سلاح و مهمات

در صورتی که به همراه خود مجوزی از سوی جنگلداری ترکیه و سازمان محیط زیست داشته باشید می­توانید مقدار محدودی سلاح با خود به این کشور بیاورید.

از آخرین قیمت هتل های استانبول اطلاع دارید؟

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم مهم­ترین مواردی را که باید در فرودگاه استانبول رعایت کرده و به هیچ وجه انجام ندهید را بازگو کنیم. امیدواریم که با رعایت کردن این موارد بتوانید سفر آسوده ای را برای خود رقم بزنید. هم­چنین در صورتی که قصد سفر به این کشور را دارید و می­خواهید از قیمت بلیط هواپیما تهران استانبول آگاه شوید ما به شما سایت سه کلیک را پیشنهاد می‌­کنیم.

سوالات متداول

قوانین ورود به فرودگاه استانبول چیست؟

برای ورود به فرودگاه استانبول، هر مسافر نیاز به داشتن بلیت پرواز و مدارک شناسایی (پاسپورت یا کارت ملی) دارد.

محدودیت‌های وزنی برای چمدان‌ها چگونه است؟

هر مسافر می‌تواند چمدانی با وزن حداکثر مشخص (بسته به شرکت هواپیمایی) با خود بیاورد. معمولاً محدودیت وزنی برای چمدان در پروازها وجود دارد.

قوانین امنیتی در فرودگاه چگونه است؟

مسافران باید به قوانین امنیتی فرودگاه پایبند باشند، از جمله عبور از نقاط کنترل امنیتی، تفتیش وسایل شخصی، و عدم حمل اقلام ممنوعه.

آیا در فرودگاه امکانات ویژه برای مسافران معلول وجود دارد؟

بله، فرودگاه استانبول امکانات و خدمات ویژه‌ای برای مسافران معلول فراهم کرده و تلاش دارد تا سفر آنها را آسان‌تر کند.

نظرات کاربران