لیست اشیای ممنوعه در پرواز چیست؟

لیست اشیای ممنوعه در پرواز!

فهرست مطالب

اشیای ممنوعه در پرواز

چرا مساله لیست اشیای ممنوعه در پرواز اینقدر مهم شده است؟ سال‌ها قبل که هنوز اینترنت و شبکه‌ اجتماعی وجود نداشت، دائما در صفحه حوادث روزنامه‌ها می‌خواندیم که بعضی از مسافران ایرانی به‌خاطر همراه داشتن چیزهای ممنوعه یا اجازه سفر به کشور مقصد را پیدا نمی‌کردند و یا حتی در مقصد بازداشت می‌شدند. گاهی این چیزهای ممنوعه، چیزهایی واقعا ممنوع بود؛ از جمله مواد مخدر، متادون یا سلاح سرد! اما گاهی شنیده می‌شد که فلانی به‌خاطر داشتن قیچی، یک خشاب قرص کدئین، فلاسک چایی و… اجازه پرواز پیدا نکرده است. اما حالا که به شبکه جهانی اینترنت و اطلاعات دسته اول دسترسی داریم دیگر نباید شاهد چنین اتفاقاتی برای خودمان یا اطرافیان‌مان باشیم.

لیست اشیای ممنوعه در پرواز چیست؟

اگرچه مسافرت با هواپیما در کشور ما به‌اندازه کشورهای اروپایی متداول نیست اما آشنایی با این لیست برای بسیاری از افراد مهم و کاربردی به‌حساب می‌آید. کسانی که قصد مسافرت داخلی با هواپیما دارند، بیشتر حول محور وزن باری که با خود به داخل هواپیما می‌برند و اینکه چه تعداد چمدان یا ساک را می‌توانند با خود همراه داشته باشند، سوال دارند. افرادی هم که قصد مسافرت هوایی خارجی دارند، علاوه‌بر همان سوالات، درباره اینکه بردن چه چیزهایی داخل هواپیما ممنوع است نیز سوال می‌پرسند.

البته، در این بین برخی به‌اشتباه بیشتر ذهن‌شان درگیر این است که ماموران بازرسی در فرودگاه مبدا یا مقصد به چه چیزهایی حساس هستند. اما خدمت این افراد باید بگوییم که نه‌تنها باید به این نکات فکر کنید بلکه؛ باید بدانید که بردن بسیاری از چیزها در داخل کابین یا قسمت باری هواپیما نیز ممنوع است. بنابراین، اگر قصد خرید بلیط هواپیما و رفتن به یک سفر کاری یا تفریحی لذت‌بخش را دارید، قبل از هرچیز با لیست اشیای ممنوعه در پرواز آشنا شوید. برای این کار، کافی است با سه‌کلیک همراه شوید تا هرآنچه که در این‌باره لازم است را به شما بگوییم.

چیزهای کوچکی که ممکن است مشکلات بزرگ پیش آورند!

اشیای ممنوعه در پرواز

اگرچه با خواندن لیست اشیای ممنوعه در پرواز تا حدی مطمئن خواهید شد که دیگر مشکل آن‌چنانی برای‌تان پیش نخواهد آمد ولی، باز هم لازم است که این مساله را جدی‌تر بگیرید. این کارهای مقدماتی که در این بخش معرفی می‌کنیم را سعی کنید برای همیشه به مرحله پیش از سفر خود تبدیل کنید. به‌عبارت بهتر، از این به بعد هربار که می‌خواهید به کشور خارجی سفر کنید، حتما این کارها را انجام دهید:

آشنایی با قوانین کشور مقصد

آشنایی با قوانین کشور مقصد

 هر کشوری در زمینه لیست اشیای ممنوعه در پرواز قوانین خودش را دارد. یک جا ممکن است که حتی اجازه ورود قرص استامینوفن را در فرودگاه هم به شما ندهد. جای دیگری هم ممکن است خیلی راحت با این مساله برخورد کند و اجازه بردن چیزهای نسبتا عجیب را هم به شما بدهد. پس، بهتر است کار را قرص و محکم انجام دهید و خیال‌تان را راحت کنید که در مقصد چه چیزهایی قانونی و چه چیزهایی غیرقانونی هستند.

با چه ایرلاینی به سفر می‌روید؟

با چه ایرلاینی به سفر می‌روید؟

در خود هواپیما قوانین سفت و سختی وجود دارد. برای مثال، اگر مایعاتی که همراه خود برده‌اید نشت کنند و به کف هواپیما بریزند، ممکن است با برخورد جدی و سخت خدمه مواجه شوید. به‌خاطر همین توصیه می‌شود که هر گونه بطری یا ظرف پر از مایعات را درون کیسه‌های محکم و مطمئن قرار دهید که تحت هیچ شرایطی نشت نکنند.

اما از این گذشته، حتما تحقیق کنید که در داخل کابین و در قیمت باری هواپیما چقدر می‌توانید چمدان یا ساک همراه داشته باشید. وقتی مطمئن شدید که در قسمت کابین چه وسایلی را می‌توان همراه داشت و چه چیزهایی را هم می‌توان داخل قسمت باری گذاشت، می‌توانید با خیال راحت از سفرتان لذت ببرید.

چمدان‌هایت را وزن کن!

چمدان‌هایت را وزن کن!

آخرین مرحله، وزن کردن چمدان‌هاست. اگر قانون یک ایرلاین ذکر کرده که ساک مسافران داخل کابین نباید بیشتر از 2 کیلوگرم باشد؛ طبیعتا وزن ساک شما باید کم‌تر از 2 کیلو باشد. پس یک ترازوی مناسب گیر بیاورید و تمام ساک و چمدان‌های خود را دقیق وزن کنید و با اطمینان به فرودگاه بروید.

بایدها و نبایدهایی که درباره چمدان‌های داخل کابین لازم است بدانید!

چمدان‌هایت را وزن کن!

اگر با خودتان چمدانی را به داخل کابین می‌برید، حتما باید آن را در محفظه بالای سرتان قرار دهید. کسی نمی‌تواند چمدانش را کنار صندلی‌اش قرار دهد؛ چرا که فضا را برای عبور و مرور پرسنل هواپیما یا دیگر مسافران سخت می‌کند.

بنابراین، ضروری است که ابعاد چمدان به‌اندازه‌ای باشد که درون آن محفظه جای گیرد. هرچند دقیقا مشابه اتوبوس‌ها که هر اتوبوسی اندازه آن محفظه‌اش با بقیه متفاوت است، هواپیماها نیز از این بابت با همدیگر فرق دارند. ولی اگر بخواهیم ابعاد استانداردی را که در تمام هواپیماها رعایت شده بگوییم، شامل: طول 56 سانتی‌متری، عرض 45 سانتی‌متری و ارتفاع 25 سانتی‌متری است. با چنین ابعادی بعید است دچار مشکل جا نشدن چمدان در محفظه بالای سرتان شوید.

اما در مورد وزن چمدانی که داخل کابین هواپیما می‌برید، تفاوت‌ها بیشتر است. حتما این مورد را از ایرلاینی که با هواپیمایش به سفر می‌روید سوال کنید. عموما حداکثر وزن تعیین شده 8 کیلوگرم است. ممکن است ایرلاینی اجازه بدهد که چمدانی 8 کیلوگرمی همراه خود داشته باشید. این در حالی است که، ممکن است یک ایرلاین دیگر اجازه همراه داشتن چمدانی با وزن بیشتر از 4 کیلوگرم را به شما ندهد.

    

وزن چمدان‌هایی که داخل قسمت باری یا انبار هواپیما می‌برید.

چمدان‌هایت را وزن کن!

اینکه چمدان‌های‌تان را با چه وزنی می‌توانید در قسمت باری هواپیما قرار بدهید، به دو عامل بستگی دارد؛ عامل اول، قوانین ایرلاین و عامل دوم، داخلی بودن یا خارجی بودن سفر!

با توجه به طولانی‌تر بودن سفرهای خارجی و نیاز بیشتر مسافران به حمل کردن وسایل و چیزهای مختلف، منطقی است که امکان حمل بار بیشتری به آن‌ها داده شود. اما در سفرهای داخلی، باید وزن چمدان‌هایی که داخل قسمت باری قرار می‌دهید کم‌تر باشد.

در حال حاضر، میانگین وزن چمدانی که برای سفرهای داخلی می‌توانید داخل قسمت باربری بگذارید، حدودا 20کیلوگرم است. اما برای سفرهای خارجی، میانگین وزن چمدان‌ها به حدود 30 کیلوگرم می‌رسد. مطمئنا اگر با ایرلاینی سفر کنید که هواپیماهای بزرگ و جاداری را در اختیار مسافرانش بگذارید، این میزان بیشتر هم خواهد بود و اگر ایرلاینی با هواپیماهای کوچک باشد، کم‌تر از 30 کیلوگرم می‌شود.

نکته دیگری که باید بدانید، این است که اگر وزن چمدان‌های شما بیشتر است، می‌توانید با خرید بلیط فرست کلاس (First Class) یا بیزنس (Business) محدوده وزن بارتان را بیشتر کنید. ضمنا، هرچه مسافتی که طی می‌کنید بیشتر باشد، محدوده بار شما بیشتر خواهد بود. برای مثال، میزان باری که می‌توانید برای سفر به قاره آمریکا به‌همراه داشته باشید، بیشتر از زمانی است که به قاره اروپا می‌روید.

آشنایی با لیست اشیای ممنوعه در پرواز

آشنایی با لیست اشیای ممنوعه در پرواز

تا اینجا مقدمات را گفتیم و حالا به اصل موضوع رسیده‌ایم. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، نمی‌توان یک لیست را به‌عنوان لیست کامل اشیای ممنوعه در پرواز معرفی کرد. در هر کشوری مطابق با قوانینش، برخی موارد غیرقانونی و برخی موارد هم قانونی محسوب می‌شوند. اما در این میان، برخی از وسایل و مواد و چیزها به‌صورت عمومی و مشترک در تمام کشورها و در همه پروازها غیرقانونی به‌شمار می‌آیند. تعدادی از آن‌ها را هم اگرچه به‌همراه داشتن‌شان در قسمت کابین غیرمجاز است ولی، می‌توانید آن‌ها را تحویل قسمت باری هواپیما بدهید.

در ادامه، چیزهای غیرقانونی را یکی یکی معرفی می‌کنیم.

انواع سلاح گرم (نظامی، شکاری و بادی)

انواع سلاح گرم

به‌همراه داشتن هرگونه سلاح گرمی در هر نوع پروازی کاملا غیرقانونی است. اسلحه‌های گرم شامل: پیستول، کلت کمری، تفنگ‌های شکاری و بادی با خان غیرقانونی و … می‌شود. اگر همراه خودتان یک تفنگ  PCP برای شرکت در مسابقات حمل می‌کنید، یا به مجوز رسمی برای حمل آن نیاز دارید و یا اینکه ایرلاین مربوطه باید اجازه قرار گرفتنش در قسمت باری هواپیما را به شما بدهد. توجه کنید که در این صورت هم، به هیچ عنوان حق آوردن آن به داخل کابین را ندارید.

نکته بعدی، همراه داشتن فشنگ و ساچمه است که دقیقا همانند سلاح‌ها با آن‌ها برخورد می‌شود. همراه داشتن فشنگ جنگی کاملا غیرمجاز است. در مورد ساچمه‌هایی که برای تفنگ 4.5 و 5.5 میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانید اجازه همراه داشتن‌شان را بگیرید. اما برای ساچمه‌های بزرگ‌تر کارتان سخت خواهد شد.

ابزار برنده را در خانه جا بگذارید!

ابزار برنده

اگر حوصله دردسر ندارید و نمی‌خواهید در فرودگاه و در هواپیما برای‌تان مشکلی پیش آید، همان ابتدا موقع بستن چمدان‌ها هر وسیله برنده‌ای که دارید را کنار بگذارید. چاقو، قیچی، ناخن‌گیر، تیغ اصلاح صورت، تیغ موکت‌بر، از جمله مواردی هستند که نمی‌توانید با خودتان وارد هواپیما کنید و در لیست اشیای ممنوعه در پرواز قرار دارند.

در این بین، البته استثنائاتی هم وجود دارند. مثلا، قیچی‌هایی که نوک‌شان محافظ پلاستیکی قرار گرفته و هیچ‌گونه خطری برای دیگران ندارد، در بسیاری از ایرلاین‌ها پذیرفته می‌شوند. اما در این مورد هم بهتر است قبل از اقدام حتما با ایرلاین مربوطه تماس گرفته و سوال کنید. ( البته این ابزار در قسمت بار مشکلی ایجاد نخواهند کرد و فقط در کابین نباید با شما باشند.)

لوازم تعمیرات و ابزار فنی

لوازم تعمیرات و ابزار فنی

چرا یک مسافر وقتی می‌خواهد مثلا از ایران به قطر برود، باید پیچ‌گوشتی و چکش را در کابین همراه خودش داشته باشد؟ مگر اینکه بخواهد اگر وسط راه هواپیما خراب شد برای خلبان تعمیرش کند! مطمئن باشید اگر خدمه متوجه شوند که شما در ساک همراه‌تان چیزهایی نظیر: پیچ‌گوشتی، آچار، انبر، دم‌ باریک، چکش، تیشه و حتی طناب دارید حسابی به شما خواهند خندید. پس حق بدهید که این وسایل هم جزو لیست اشیای ممنوعه در کابین محسوب شوند. ولی می‌توانید آن‌ها را در قسمت باری قرار دهید.

لوازم آرایشی بهداشتی هم در لیست اشیای ممنوعه در پرواز قرار دارند!

لوازم آرایشی بهداشتی هم در لیست اشیای ممنوعه در پرواز قرار دارند!

این دیگر جزو گزینه‌هایی است که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اما واقعیت دارد! البته در این مورد هم، قانونی به‌صورت کلی وجود ندارد که کسی حق ندارد لوازم آرایشی بهداشتی با خودش به داخل هواپیما ببرد. اما با توجه به شیمیایی بودن این نوع مواد، برخی از آن‌ها جزو لیست ممنوعه قرار دارند. دسته دیگری از این لوازم که ممکن است باعث آلودگی محیط شوند یا به‌خاطر بویی که دارند مسافران را اذیت کنند، اجازه ندارید آن‌ها را وارد کابین کنید.به ظو

به طور کلی شما مجاز به همراه داشتن رژ لب و مواد آرایشی جامد هستید. با این حال، اگر می‌خواهید آرایشی را به شکل مایع بیاورید (مانند ریمل مایع یا ژل‌های لب)، باید مطمئن شوید که محدودیت‌های موجود در مایعات و ژل‌ها را رعایت می‌کنند. به عبارت ساده، ظروف آنها نباید بیش از 100 میلی لیتر باشد و شما باید بتوانید همه آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.

وسایل و موادی که امکان آتش گرفتن دارند.

کپسول گاز، اسپری حاوی گاز تنفسی، ژل آتش‌زنه، کبریت

الکل، فندک (خصوصا فندک بنزینی)، کپسول گاز، اسپری حاوی گاز تنفسی، ژل آتش‌زنه، کبریت و… نیز بدون استثنا جزو لیست اشیای ممنوعه در پرواز هستند و نمی‌توانید همراه داشته باشید. ضمنا، مواد اسیدی و خورنده هم همین وضعیت را دارند! ( چه در کابین و چه در قسمت بار.)

لوازمی که از آن‌ها می‌توان برای درگیری فیزیکی استفاده کرد.

لوازمی که از آن‌ها می‌توان برای درگیری فیزیکی استفاده کرد.

از جمله مهم‌ترین این لوازم، پنجه بوکس، چوب بیسبال، باتوم و اسپری فلفل هستند که نه تنها در هواپیما، بلکه در خیابان هم از شما بگیرند حتما برای‌تان دردسرآفرین خواهند بود. البته، چوب بیسبال چون جزو لوازم ورزشی به‌حساب می‌آید، باید به‌صورت بسته‌بندی شده و داخل چمدان تحویل قسمت باری داده شود.

لوازم ورزشی

چوب بیلیارد، چوب گلف، تیروکمان

لوازم ورزشی جزو آن دسته از مواردی هستند که بردن‌شان به قسمت کابین ممنوع است اما می‌توانید آن‌ها را تحویل قسمت باری دهید. برای مثال، چوب بیلیارد، چوب گلف، تیروکمان و… جزو همین لوازم هستند. پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را به‌صورت کامل و دقیق بسته‌بندی کنید تا زیر فشار بارهای دیگر دچار آسیب‌دیدگی نشوند.

چه داروهایی در لیست اشیای ممنوعه در پرواز قرار دارند؟

چه داروهایی در لیست اشیای ممنوعه در پرواز قرار دارند؟

یکی از دغدغه‌های کسانی‌که برای اولین بار به خارج سفر می‌کنند، این است که چه داروهایی را می‌توانند همراه خود داشته باشند. قبل از هرچیز، لازم است به داروهای ممنوعه برای خروج از کشور اشاره کنیم:

  • کدئین
  • بنادریل
  • ترامادول
  • سودافد
  • ویکس
  • ریتالین
  • آدرال
  • اینترمزو
  • امبین

به‌جز این موارد که داروهای ممنوعه برای ورود به کشورهای خارجی هستند، هر کشوری برخی داروهای دیگر را هم ممنوع اعلام کرده است. برای مثال، در میان داروهای ممنوعه برای ورود به ترکیه، داروهای خواب‌آور و مسکن‌ قوی دیده می‌شوند. اگر قصد سفر به امارات را دارید، بدانید که این کشور در مورد داروها بسیار حساسیت بیشتری دارد و اگر همراه‌تان داروهای ممنوعه برای ورود به امارات داشته باشید، با مجازات زندان روبه‌رو خواهید شد.

از جمله این داروها، داروهای روان‌گردان، ضد اضطراب، مسکن‌ها و ضد حساسیت‌ها هستند. با این وجود، اگر مصرف‌کننده یکی از این داروها هستید لازم نیست نگران باشید. چرا که اگر نسخه پزشک‌تان را با ترجمه رسمی انگلیسی یا زبان رسمی کشور مقصد با خود ببرید، مشکلی برای‌تان پیش نمی‌آید.

آیا می توانید لپ تاپ و پاوربانک را در هواپیما بیاورید؟

آیا می توانید لپ تاپ  و پاوربانک را در هواپیما بیاورید؟


البته که مشکلی نیست. حتی اگر قصد انجام هیچ کاری یا تماشای فیلم را ندارید، باز هم توصیه می کنیم لپ تاپ خود را با خود ببرید. به یاد داشته باشید که از شما خواسته می شود که لپ تاپ خود را در ایست بازرسی امنیتی از چمدان کابین خود خارج کنید. لپ تاپ شما (و سایر وسایل الکترونیکی) باید به طور جداگانه از اسکنرهای اشعه ایکس عبور کند.

در مورد پاور بانک هم باید گفت؛ بسیاری از مسافران از پاوربانک به عنوان باتری یدکی برای دستگاه های خود استفاده می کنند. اگر می‌پرسید که آیا می‌توانید این ابزار قابل حمل را برای شارژ موبایل یا لپ‌تاپ خود در طول پرواز یا توقف طولانی‌مدت به همراه داشته باشید، پاسخ مثبت است. توجه داشته باشید که فقط پاوربانک برای استفاده شخصی مجاز است و باید در چمدان دستی شما قرار داده شود یا به قسمت حمل بار برود.

تمام پاوربانک‌هایی که کمتر از 100 وات هستند، در چمدان دستی شما مجاز اند. اگر پاوربانک شما 100 تا 160 وات است، قبل از اینکه بتوانید آن را با خود حمل کنید، باید تأییدیه شرکت هواپیمایی را دریافت کنید. پاوربانک هایی با توان نامشخص یا توان بالاتر از 160 وات در هواپیما مجاز نیستند.

چه غذاهایی را می توانم در هواپیما با خودم ببریم؟

چه غذاهایی را می توانم در هواپیما با خودم ببریم؟

در بیشتر پروازهای داخلی، احتمالاً می‌توانید میان‌وعده مورد علاقه‌تان را به هواپیما ببرید – بالاخره خوردن سالم در طول سفر بسیار مهم است. میان وعده های از پیش بسته بندی شده و همچنین میوه ها و سبزیجات نیز در چمدان دستی شما مجاز خواهند بود.

اما چون مبحث مواد غذایی طولانی است، خوب است که این مقاله ” مواد غذایی ممنوعه در هواپیما” را بخوانید.

آیا می توانید آلات موسیقی را در هواپیما بیاورید؟

آیا می توانید آلات موسیقی را در هواپیما بیاورید؟


بر اساس مقررات FAA، آلات موسیقی به اندازه را می توان در محفظه چمدان یا زیر صندلی قرار بدهید.

اگر در اروپا پرواز می کنید، توصیه ما این است که از قبل با شرکت هواپیمایی خود چک کنید. در برخی موارد، سازهای کوچکتر (به عنوان مثال ویولن) مجاز بوده و به عنوان قطعه ای از چمدان دستی شما در نظر گرفته می شوند. فلوت همچنین می تواند به راحتی در وسایل دستی شما جا شود، اما اگر با گیتار یا ویولن سل سفر می کنید، قبل از رفتن به فرودگاه این موضوع را چک کنید.

سخن آخر


ما می دانیم که چقدر ناخوشایند است که خود را در فرودگاه پیدا کنید و تازه متوجه شوید که چه چیزهایی را نمی توانید با خود ببرید. بنابراین، برای کمک به کاهش استرسی که گاهی اوقات ممکن است هنگام پرواز به شما وارد شود، این راهنما را گردآوری کرده‌ایم که در آن مواردی را که می‌توانید در چمدان‌های دستی خود قرار دهید و مواردی که نمی‌توانید با خود به داخل هواپیما ببرید، به شما معرفی کنیم!

سوالات متداول

اگر داروی خاصی را مصرف می‌کنیم، چگونه می‌توانیم آن را در هواپیما به‌همراه داشته باشیم؟

اگر جزو داروهای خاص باشد، باید نسخه پزشک خود را با ترجمه رسمی همراه داشته باشید. ضمنا، فقط می‌توانید به اندازه روزهایی که در آن کشور اقامت خواهید داشت، دارو همراه خود ببرید.

فرم Customs Declaration چیست؟

این فرم زمانی که نزدیک کشور مقصد هستید، توسط خدمه به شما ارائه می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که حتما تمام لوازم و اشیائی را که همراه خود برده‌اید، به‌صورت دقیق در فرم بنویسید. در غیر این‌صورت، باید جریمه بپردازید یا حتی با مجازات‌های بیشتری مواجه خواهید شد.

چقدر طلا یا دلار می‌توانیم همراه خود به هواپیما ببریم؟

در مورد میزان مجاز طلا و دلار برای سفر خارجی، باید هم قوانین داخلی کشور خودمان و هم قوانین کشور مقصد را رعایت کنید.

   

نظرات کاربران