اعتبار پاسپورت چند سال است

برای گرفتن و تمدید پاسپورت به کجا برم؟

تمدید پاسپورت

زمانی که مقصدتان یک کشور خارجی است، باید به خیلی چیزها توجه کنید. به این معنی که رزرو بلیط هواپیما، هتل یا حتی چمدان بستن بدون نگاه کردن به پاسپورت، ممکن است همه نقشه‌ها و برنامه‌ریزی‌های شما را به هم بریزد. اگر تاریخ گذرنامه شما منقضی شده باشد، مطمئنا سفر شما لغو خواهد شد. گرفتن یا تمدید پاسپورت از مراحلی است که برای خروج از کشور باید طی کنید. اما، آیا می‌دانید به کجا مراجعه کنید یا چه مدارکی همراه‌تان داشته باشید؟

برای گرفتن و تمدید پاسپورت به کجا برم؟

پاسپورت‌ها تا یک مدت زمان مشخص دارای اعتبار هستند که بعد از آن باید تمدید شوند. البته این مورد فقط به تاریخ انقضا محدود نمی‌شود و در صورتی که صفحات پاسپورت پر شده باشند؛ تغییری در نام، نام خانوادگی یا تاریخ تولدتان انجام گیرد؛ پاسپورت شما خراب یا مخدوش شود و همچنین اگر بخواهید فرزندانتان را از گذرنامه تفکیک کنید، در این مواقع است که باید برای تمدید و گرفتن پاسپورت خود اقدام نمایید. در همین راستا، با جمع آوری مدارک مورد نیاز به یکی از شعب پلیس +10 مراجعه کرده تا بعد از طی کردن مراحل آن، پاسپورت جدید خود را دریافت کنید.

چه مدارکی برای گرفتن و تمدید پاسپورت نیاز دارم؟

تمدید پاسپورت

برای دریافت و تمدید پاسپورت بایستی یک سری مدارک را آماده کرده و ارائه دهید. دقت داشته باشید که در هنگام مراجعه به دفاتر پلیس +10، فرد متقاضی باید شخصا حضور داشته باشد. بنابراین اگر برای فرزندانتان هم قصد اخذ پاسپورت را دارید، باید آنها نیز حضور داشته باشند.

  • ارائه آخرین پاسپورت
  • کپی کارت ملی و شناسنامه به همراه اصل آنها
  • اجازه محضری پدر یا قیم برای متقاضیان زیر 18 سال
  • اجازه محضری برای بانوان متاهل از سوی همسر
  • تصویر بیومتریک برای خانم‌ها که باید با حجاب کامل، بدون آرایش، بدون زیورآلات و ساده باشد.
  • تصویر بیومتریک برای آقایان که باید بدون عینک، کراوات، زیورآلات و ساده باشد.
  • متقاضیانی که زیر 15 سال دارند، باید با گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا پاسپورت عکس دار خود مراجعه کنند.
  • متقاضیانی که بالای 15 سال دارند، باید شناسنامه‌شان عکس‌دار باشد.
  • برای کسانی که متولد خارج از کشور هستند، ارائه مدرک نحوه ورود ضروری است.

چه مقدار باید برای گرفتن پاسپورت هزینه کنم؟

یکی از سوالات مهم افراد در هنگام گرفتن یا تمدید پاسپورت، هزینه آن است. زمانی که برای اخذ پاسپورت خود به دفاتر پلیس +10 مراجعه می‌کنید، یک سری مراحل را طی خواهید کرد که هر کدام هزینه‌هایی دربر خواهند داشت. در کل:

  • هزینه صدور پاسپورت در سال 1401 معادل 204.000 تومان است.
  • هزینه تمدید یا تعویض پاسپورت در سال 1401 معادل 120.000 تومان است.

گفتنی است که این مبالغ فقط از طریق دستگاه کارتخوان در دفاتر پلیس +10 پرداخت خواهد شد.

گرفتن پاسپورت چه مدت طول می‌کشد؟

با انجام کلیه مراحل گرفتن پاسپورت یا تمدید آن، مدت زمانی در حدود 10 روز طول می‌کشد تا گذرنامه جدید توسط اداره پست به نشانی شما ارسال شود. لازم به ذکر است که دریافت پاسپورت مفقودی ممکن است در حدود 20 روز یا بیشتر زمان ببرد. شما می‌توانید به صورت دقیق تاریخ دریافت گذرنامه را از دفاتر پلیس +10 جویا شوید. دقت کنید که ارائه رسید تایید به مامور پست الزامی است؛ چون بدون این مدرک، پاسپورتی به شما ارائه نخواهد شد.

از کجا وضعیت صدور پاسپورتم را پیگیری کنم؟   

گرفتن پاسپورت

اغلب افراد بعد از انجام مراحل اولیه برای گرفتن یا تمدید پاسپورت، می‌خواهند بدانند که صدور آن در چه مرحله‌ای است. با این حال، زمان کافی برای مراجعه به دفاتر پلیس +10 و پیگیری مداوم آن را نیز ندارند. به همین منظور سامانه پیامکی 1100 و یا با شماره گیری #110*، این افراد می‌توانند برای استعلام و پیگیری گذرنامه خود اقدام نمایند.                                   

قبل از انقضا، پاسپورت را تعویض کنم یا بعد از آن؟

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح داده شد، دلایل زیادی برای تعویض و گرفتن پاسپورت وجود دارد، مانند: پر شدن صفحات آن، تغییر نام و نام خانوادگی، مخدوش شدن آن و… . جدایی از این عوامل، برخی بر این باورند که باید حتما انقضا گذرنامه به پایان رسد تا بتوان آن را تعویض کرد. البته کاملا درست است، با این حال، پیشگیری بهتر از درمان است و قبل از تمام شدن تاریخ انقضا، برای تعویض آن اقدام کنید.

پاسپورتم گم شده، چطوری آن را تمدید کنم؟

گرفتن پاسپورت

در صورتی که پاسپورت خود را گم کردید، بایستی به اداره گذرنامه مراجعه کنید. اگر در تهران هستید، اداره گذرنامه در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه کنید. همچنین، شهرستانی‌ها نیز می‌توانند به اداره گذرنامه استان خود برای صدور دوباره پاسپورت مراجعه کنند. نکته قابل توجه اینکه بعد از اعلام مفقودی، باید روال گرفتن گذرنامه را همانند روند عادی آن از دفاتر پلیس پیگیری کنید.

اعتبار پاسپورت چند سال است؟

مطابق با قانون، هر مدرک نشان دهنده هویت شما دارای یک تاریخ انقضاست. مطابق با همین قوانین، پاسپورت نیز بعد از گذشت 5 سال بایستی دوباره تمدید شود. زمانی که این 5 سال به پایان می‌رسد، بایستی به دفاتر پلیس مراجعه کنید و با ارائه کلیه مدارک مورد نیاز اقدام به پیگیری و تمدید دوباره پاسپورت خود نمایید.

آیا همه می‌توانند پاسپورت بگیرند؟

گرفتن پاسپورت به برخی از افراد تعلق نمی‌گیرد. بنا بر قوانین کسانی که دارای شرایط زیر هستند؛ نمی‌توانند برای اخذ گذرنامه اقدام کنند.

  • کسانی که دارای سوء پیشینه هستند؛ اجازه خارج شدن از کشور را ندارند.
  • کسانی که بنا بر دستور مقام قضایی اجازه خروج از کشور را ندارند.
  • کسانی که به سازمان مالیات، دادگستری یا ثبت اسناد بدهکار هستند.
  • کسانی که با خروج‌شان به حکومت آسیب می‌رسانند.

در آخر

یکی از اصلی‌ترین مراحل سفر، توجه به پاسپورت است. برای اخذ آن یک سری مدارک نیاز است تا با مراجعه به پلیس +10، گذرنامه جدید شما صادر شود. با این حال، گرفتن این پاسپورت دارای شرایط و قوانین خاصی است که به صورت خلاصه در این مقاله به آن پرداخته شد.

نظرات کاربران