25 خرداد 1400
راهنمای سفر

کدام کشورها فرودگاه ندارند؟

پیشرفت روز به‌روز جهان و نیاز مردم به حمل‌ نقل سریع در نقاط مختلف جهان سبب شده تا تمام کشورهای پیشرفته دنیا اقدام به ساخت فرودگاه‌های کوچک و بزرگ کنند. اما در میان این کشورهای هنوز سرزمین‌هایی وجود دارند که فرودگاه نداشته و در لیست کشورهای بدون فرودگاه قرار دارند. سفرهای هوایی در کنار خطر سقوطی که دارند شامل مزایای بسیاری می‌شوند.

از مزایای سفرهای هوایی می‌توان به کوتاه‌ شدن زمان سفر و رسیدن به مقصد اشاره کرد. اهمیت فرودگاه و هواپیما در دنیای امروزی به قدری زیاد شده است که و مردم قبل از سفر به هر کشوری ابتدا خطوط هوایی و کلاس‌های پروازی آن ‌را بررسی می‌کنند. بنابراین بهتر است با این کشورها آشنا شوید تا قبل از سفر و خرید تور بتوانید راهی مناسب برای بازدید از آن پیدا کنید.

1: پادشاهی موناکو

اگر در گوگل نام این کشور یعنی پادشاهی موناکو را سرچ کنید مشهاده خواهید کرد که این کشور بسیار کوچک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردید. این کشور در لیست کشورهای بدون فرودگاه قرار دارد اما فرودگاه ساحل آرزو نزدیک‌ترین فرودگاه به این کشور است که به ۸۶ نقطه جهان پرواز انجام می‌دهد. این فرودگاه در ریویرای فرانسه قرار دارد.

راه‌های ارتباطی موناکو با سایر کشورهای جهان از طریق راه‌آهن صورت می‌گیرد. ریل‌هایی که در سراسر این کشور کوچک کشیده شده تمام نقاط را به خود وصل کرده و حمل‌نقل را به راحتی انجام می‌دهد. تردد در این کشور از طریق ماشین شخصی نیز امکان‌پذیر است.

جالب است بدانید مساحت کشور موناکو حدود ۲ کیلومتر و جمعیت آن حدود ۴۰۰۰۰ نفر است. این کشور به دلیل مساحت کمی که دارد نمی‌تواند داخل خود فرودگاه بسازد.

درست است که این کشور در لیست کشورهای بدون فرودگاه قرار دارد اما بهتر است بدانید که رئیس جمهور موناکو با امضای یک توافق‌نامه با شهر همسایه خود توانست اجازه استفاده از فرودگاه آن‌ها را بگیرد. شهر نیس که در نزدیکی کشور موناکو قرار دارد تنها ۳۰ دقیقه با ماشین و ۵ دقیقه با هلیکوپتر فاصله دارد.

2: از کشورهای بدون فرودگاه ایالت واتیکان

از کشورهای بدون فرودگاه ایالت واتیکان

ایالت واتیکان با مساحت ۰.۴۴کیلومتر مساحت و حدود ۸۰۰ نفر جمعیت دارد. این کشور حتی از کشور موناکو هم کوچک‌تر است. یکی از دلایکی که این کشور در لیست کشورهای بدون فرودگاه قرار گرفته مساحت کوچک آن است. جالب است بدانید افرادی که به رم سفر می‌کنند می‌توانند به صورت پیاده هم به ایالت واتیکان سفر کنند.

این کشو خود به تنهایی از جمله کشورهای بدون فرودگاه است اما بهتر است بدانید که فرودگاه‌هایی مانند Fiumicino و Ciampino در نزدیکی ان قرار دارند و مسافران می‌توانند با قطار به راحتی به آن دست پیدا کنند. همچنین وجود را‌ه‌آهن در ایالت واتیکان حمل‌ و نقل و دسترسی به جاهای مختلف کشور را آسان کرده است.

3: سان مارینو

سان مارینو

این ایالت کوچک جزء کشوهای بدون فرودگاه بوده و کوچک‌ترین کشور دنیا نیز محسوب می‌شود. این ایالت درست در وسط کشور ایتالیا قرار دارد و و به دریا دسترسی ندارد. مساحت ایالت سن مارینو تنها ۴۰ کیلومتر است. کوهستان تیتانو وسعت کمی دارد ولی درست در وسط ایالت سان مارینو قرار دارد و این موضوع سبب جذاب‌تر شدن این کشور کوچک می‌شود. 

همان طور که اشاره کردیم ایالت سان مارینو یکی از کشورهای بدون فرودگاه است اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی با ایتالیا، می‌تواند از فرودگاه سایر شهر و کشورهای نزدیک خود استفاده کند.

یکی از نزدیکترین فرودگاه‌ها Rimini است، این فرودگاه تنها 16 کیلومتر با سان ماریو فاصله دارد. این کشور در رده سوم کشورهای بدون فرودگاه قرار می‌گیرد.

4: پادشاهی آندورا

پادشاهی آندورا

یکی دیگر از ایالت‌های کوچک و بدون فرودگاه کشور اندورا است. این کشور پر از قله ‌و رشته‌کوه‌های کوچک و بزرگ است. دقیقا به همین دلیل است که این کشور در لیست کشورهای بدون فرودگاه قرار گرفته. کوهای این کشور اجازه ساخت فرودگاه و پرواز هواپیما را نمی‌دهد.

کشور آندورا بین کشورهای اسپانیا و فرانسه قرار دارد به همین دلیل مردم آن می‌توانند با استفاده از قطار یا ماشین شخصی به این کشورها سفر کرده و از فرودگاه‌های آنان استفاده کنند. این کشور در رده چهارم کشورهای بدون فرودگاه قرار می‌گیرد.

5: پادشاهی لیختن اشتاین از کشورهای بدون فرودگاه

پادشاهی لیختن اشتاین از کشورهای بدون فرودگاه

یک دیگر از کشورهای کوچک بدون فرودگاه لیختن اشتاین است. تپه‌های کوچک و بزرگ سرتاسر آن را فراگرفته ‌اند و مناظر بی‌بدیلی را ایجاد کرده‌اند. مساحت لیختن اشتاین ۱۶۰ کیلو متر و جمعیت آن حدود ۴۰۰۰۰ نفر است. باید بدانید که تپه‌های زیاد این ایالت سبب شده تا نتوانند در آن فرودگاه احداث کنند.

جالب است بدانید که تنها فضای مسطحی که در این ایالت قرار دارد، زمین کوچکی است که کشاورزان از آن برای کشت محصولات خود استفاده می‌کنند. اصولا در کشورهای بدون فرودگاه تردد با ماشین و قطار صورت می‌گیرید؛ ایالت لیختن اشتاین هم از این قاعده مستثنی نیست. افرادی محلی و بومیان لیختن اشتاین با استفاده از قطار یا ماشین به فرودگاه‌های نزدیک کشور خود رفته و از آن‌ها برای مسافرت‌های خود استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

پیشرفت روز‌به‌روز دنیای اطراف نیاز مردم را در مواردی مانند حمل‌ونقل سریع در مکان‌های مختلف بیشتر کرده‌ است. این مسئله سبب شده تا کشورهای مختلف به فکر ساخت فرودگاه‌های متعدد بیفتند. این مسئله به قدری برای مردم امروزی اهمیت دارد که وجود فرودگاه یکی از معیارهای پیشرفته بودن کشورها محسوب می‌شود.

با توجه به مواردی که در این مقاله عرض کردیم هنوزهم کشورهایی هستند که فرودگاه نداشته و جزء کشورهای بدون فرودگاه محسوب می‌شوند. در این مطلب لیستی از این کشورها و دلیل عدم ساخت فرودگاه در آن‌ها را بررسی کردیم. شما نیز می‌توانید نام سایر کشورهای دیگری که فرودگاه ندارند را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران