سرقت

در صورت سرقت مدارک در استانبول چه باید کرد؟+ چند راهکار مهم!

سرقت

متأسفانه در استانبول، پول و مدارک گردشگران بسیاری مورد سرقت قرار می‌گیرد. دزدیده شدن این مدارک در یک کشور خارجه اتفاقی بسیار وحشتناک و شوکه کننده خواهد بود. اگر درباره این موضوع از قبل اطلاعاتی داشته باشید؛ می‌توانید در این شرایط بهترین تصمیمات را اخذ کنید. ادامه این مقاله را با دقت بررسی کنید و نکات گفته‌شده در خصوص اقدامات لازم پس از سرقت مدارک در استانبول را به خاطر بسپارید.

رزرو تور استانبول

اولین اقدام: مراجعه به پلیس

سرقت

بهتر است بلافاصله پس از سرقت مدارک در استانبول به نزدیکترین اداره پلیس مراجعه کنید. برای پیدا کردن نزدیک‌ترین اداره پلیس به محله حادثه، از نقشه گوگل (Googel Maps) استفاده کنید. همچنین افراد آن منطقه می‌توانند به شما برای پیدا کردن ایستگاه پلیس کمک کنند.

درست است که ممکن است با ثبت گزارش در اداره پلیس مدارک شما در روزهای آینده پیدا شود اما این کار مزایای دیگری نیز دارد. با این کار پلیس برای گردشگران نامه‌ یا گزارشی می‌نویسد تا در روزهای آینده بدون داشتن پاسپورت در ترکیه رفت‌وآمد کنند. البته درخواست پاسپورت از گردشگران توسط پلیس ترکیه در خیابان‌ها کمتر اتفاق میفتد. در کشورهایی مانند فرانسه یا آلمان که تعداد مهاجرین غیرقانونی زیاد است، ممکن است پلیس در خیابان از شما مجوز اقامت یا پاسپورت درخواست کند.

خوب است بدانید بعضی از کشورها که پلیس گردشگری دارند؛ گزارش شما را ثبت می‌کنند و در صورت پیدا شدن پاسپورت یا دیگر مدارک، آن را به‌سرعت به مأموران مربوطه تحویل می‌دهند. این کار باعث شده تا بتوانید مدارک خود را سریع‌تر پیدا کنید. اغلب سرقت‌هایی که در استانبول اتفاق میفتد به‌صورت حرفه‌ای و سریع انجام می‌شود. ممکن است بدون آنکه مطلع شوید مدارکتان دزدیده شود؛ بنابراین در مکان‌های شلوغ مانند بازار یا وسایل حمل و نقل عمومی، ذهنتان را از کیف و مدارک خود غافل نکنید.

قدم دوم پس از سرقت مدارک در استانبول؛ مراجعه به کنسولگری

کنسولگر

بهتر است پس از ثبت گزارش در اداره پلیس به کنسولگری مراجعه کنید. ایران در شهر استانبول کنسولگری دارد که می‌توانید پس از اداره پلیس، خود را هرچه زودتر به آنجا برسانید. باید گزارش پلیس را به کنسولگری یا سفارتخانه تحویل دهید. سپس مشخصات، شماره تلفن و آدرس خود در تهران یا ترکیه را به آن‌ها اعلام کنید. با مراجعه به سفارتخانه، مجوز ورود به کشور بدون نیاز به پاسپورت داده می‌شود. البته باید حداقل یک کپی از مدارک شناسایی خود را به کنسولگری نشان دهید. ایران تنها در استانبول و آنکارا سفارتخانه دارد. اگر در شهری اقامت دارید که کنسولگری ندارد؛ خودتان را هرچه زودتر به استانبول یا آنکارا برسانید.

دقت کنید که با برگه صادرشده توسط سفارتخانه، تنها می‌توانید یک‌بار سفر کنید. با این مجوز نمی‌توانید به کشور دیگر یا به‌اصطلاح به کشور سوم بروید؛ بنابراین مستقیم باید به ایران برگردید.

مراحل صدور گذرنامه جدید، کمی دشوار و زمان‌بر است. تا زمانی که سرقت یا گم‌شدن مدارک ثابت نشود؛ پاسپورت و شناسنامه جدید صادر نخواهد شد.‌ برای اثبات سرقت مدارک، گزارش و مجوزهایی که از طرف پلیس و سفارتخانه گرفتید را نزد خود نگهدارید. به این اسناد تا زمان صدور پاسپورت جدید در ایران نیاز خواهید داشت.

اطلاعات مورد نیاز

آدرس سفارت ایران در استانبول: Hobyar, Ankara Cd. No:1, 34112 Fatih/İstanbul

تلفن سفارت ایران در استانبول:  00902125138233 – 00902125138232 – 00902125138231 – 00902125138230

آدرس سایت سفارت ایران در استانبول پس از سرقت مدارک در استانبول: istanbul.mfa.ir

اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از سرقت مدارک

سرقت مدارک در استانبول

بهتر است قبل از سفر نسبت به قوانین کشور مقصد، اطلاعاتی کسب کنید. پلیس کشور مقصد ممکن است پاسپورت توریست‌ها را چک کند؛ بنابراین نیاز دارید پاسپورت خود را از هتل بیرون ببرید. گذرنامه خود را داخل کیف‌های کمری یا گردنی بگذارید تا احتمال به سرقت رفتن آن کمتر شود. اگر نیاز ندارید که پاسپورت خود را از هتل بیرون ببرید؛ آن را در گاوصندوق هتل بگذارید. درجاهای شلوغ بیشتر مراقب‌ اشیای قیمتی خود باشید. در این مکان‌ها بهتر است مدارک خود را داخل جیب‌ داخلی لباستان نگه‌داری کنید.

گردشگران حرفه‌ای همیشه برای مواقع ضروری در داخل لباس‌های خود پولی می‌گذارند. جیب‌های بیرونی مانند جیب‌های شلوار یا پالتو برای این کار مناسب نخواهند بود. می‌توانید داخل جوراب یا کفش مقداری پول جا ساز کنید.

بهتر است همیشه یک اسکن رنگی از پاسپورت‌ در گالری تلفن همراه یا در ایمیلتان وجود داشته باشد تا بتوانید به کنسولگری یا پلیس نشان دهید.

هیچ‌وقت تمام مدارک باارزش را‌ در یک جیب یا کیف نگذارید که با یکدیگر گم یا دزدیده شوند. بهتر است اگر شرایط مهیا است از کردیت کارت یا کارت‌بانکی در استانبول استفاده کنید تا مجبور نباشید با خودتان پول‌های زیادی حمل کنید.

به‌طورکلی در هر سفری بهتر است به سراغ محله یا ‌کوچه‌های خلوت نروید. اگر مجبور هستید از این کوچه‌ها عبور کنید؛ مدارک باارزش را به آنجا نبرید. استانبول به این صورت است که پس از عبور از یک محله خوب ممکن است وارد یک خیابان خلوت شوید.

برای داشتن امنیت در اقامتگاه حتما از هتل‌ یا هاستل‌های شناخته‌شده استفاده کنید. درست است که هتل‌های مشهور گران‌تر هستند اما امنیت وسایل شمارا نیز تضمین می‌کنند. در سواحل، فروشگاه‌ها، بازارها یا اماکن عمومی، مدارک، وسایل و پول‌هایتان را در معرض دید عموم قرار ندهید.

همچنین برای کاهش احتمال سرقت مدارک در استانبول، می‌توانید پول نقد را بین هم‌سفرها پخش‌کنید. در ترکیه به افراد مشکوکی که به‌قصد سوال پرسیدن یا دوستی به سمت‌تان می‌آیند اصلا اطمینان نکنید.

مجوز خروج از کشور و دریافت پول

سرقت مدارک در استانبول

برای دریافت مجوز خروج از کشور، باید یک درخواست‌نامه جهت دریافت برگه عبور در دو نسخه‌ تهیه کنید. ‌برای این کار پس از رفتن به سفارتخانه با ارائه مدارک لازم، فرم درخواست‌نامه را تکمیل کنید. سعی کنید در این فرم تمام جزئیات را صادقانه بنویسید.

باید کپی یا عکس از اصل شناسنامه یا کارت ملی خود را به کنسولگری نشان دهید تا بتوانید مجوز را دریافت کنید. اگر مدارکی در داخل کشور دارید از آشناهایتان درخواست کنید تا اصل شناسنامه و کارت ملی را به وزارت یا یکی از دفاتر امور خارجه برده و اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین شما برای دریافت این مجوز به چهار قطعه عکس جدید ۴×۶ تمام‌رخ، بدون کلاه و عینک با زمینه سفید نیاز دارید. عکس بانوان باید باحجاب و با روسری رنگی باشد‌.

به‌طورکلی به گزارش پلیس و شرح چگونگی سرقت گذرنامه و مدارک با ذکر نشانی درخواست‌کننده در ایران و یا ترکیه نیاز است.

به‌احتمال‌زیاد از طرف سفارتخانه ایران در ترکیه به شما صرافی‌های معتبری معرفی می‌شود. با انتقال پول از ایران به صرافی داخل ترکیه، می‌توانید مقداری لیر دریافت کنید. در مواقعی نیز کمک‌هزینه‌هایی برای برگشت به ایران از سوی کنسولگری به شما داده خواهد شد. این مبلغ را پس از ورود به ایران باید هرچه زودتر بازپرداخت کنید.

اگر به‌صورت گروهی سفر کردید از هم‌سفران ایرانی خود تا هنگام برگشت به ایران کمک بگیرید. هم‌چنین اگر دوست یا آشنایی در ترکیه دارید؛ حتما از آن‌ها درخواست کمک کنید تا شرایط برایتان راحت‌تر شود.

حفظ پول‌هایتان در ترکیه اهمیت حیاتی دارد چراکه اگر‌ در شهری غیر از استانبول یا آنکارا باشید؛ مجبور خواهید شد تا برای رفتن به سفارت ایران در استانبول هزینه‌ای پرداخت کنید.

میزان سرقت در استانبول

سرقت مدارک در استانبول

ترکیه یک کشور نسبتا امنی است اما هنگام گشت‌وگذار باید حواستان به‌ مدارک و وسایل باارزش خود باشد. معمولا گردشگران با سرقت‌هایی همراه با خشونت مواجه نمی‌شوند اما بهرحال باید مراقب بود.

خطر سرقت مدارک در استانبول خصوصا در وسایل نقلیه عمومی کم است. در تاکسی، اتوبوس و… کمتر دزدی اتفاق میفتد. خطر جیب‌بری در خیابان‌های ترکیه تقریبا زیاد بوده به‌خصوص استانبول که یکی از مقاصد پرطرفدار توریستی است. حتما در این مکان‌ها کیف‌هایتان را محکم در کنار خود نگه‌دارید. میدان تقسیم، سلطان احمد، بازار بزرگ و بازار ادویه در استانبول مکان‌هایی هستند که باید مراقب جیب‌برها باشید.

 کلاه‌برداری کردن از گردشگران نیز در ترکیه رایج است که می‌تواند یک کلاه‌برداری کوچک یا بزرگ باشد. برای مثال، مردم محلی با گردشگران دوست می‌شوند سپس آن‌ها را برای نوشیدنی یا شام بیرون می‌برند. پس از صرف شام از آن‌ها انتظار دارند تا هزینه غذا را بپردازند. رانندگان تاکسی‌ها نیز سعی می‌کنند پول زیادتری از شما بگیرند.

کلام‌ آخر

امیدواریم این مقاله وب‌سایت سه کلیک برای شما مفید واقع شده باشد. فراموش نکنید که پس از سرقت مدارکدر استانبول، ابتدا به دفاتر پلیس و سپس به سفارتخانه ایران مراجعه کنید. امیدواریم از تور استانبول خود لذت ببرید!

نظرات کاربران