Istanbul Metro

همه چیز درباره فرودگاه آتاتورک استانبول؛تاریخی ترین فرودگاه ترکیه!

شهر استانبول ترکیه از گذشته تا به امروز یکی از مقاصد اصلی مسافران ایرانی است. همسایگی ترکیه با ایران، قیمت‌های مناسب اقامت و تفریحات در این کشور، سبب گردیده تا یکی از گزینه‌های گذراندن تعطیلات نه‌تنها برای هموطنان ایرانی بلکه برای گردشگران دیگر کشورها نیز باشد. ترکیه که تنها کشور دو بخشی در دنیا است که بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی دیگر آن در قاره آسیا قرار دارد، برای ارائه بهترین خدمات هوایی و پذیرایی از گردشگران در هر دو بخش آسیایی و اروپایی، در پایتخت خود استانبول، دو فرودگاه بین‌المللی بزرگ دارد. یکی از این فرودگاه‌های بین المللی در بخش اروپایی استانبول، فرودگاه آتاتورک نام دارد که لقب قدیمی‌ترین فرودگاه شهر را نیز به دوش می‌کشد.

رزرو تور استانبول

این فرودگاه سال‌ها به عنوان شلوغ‌ترین و پرکارترین فرودگاه دنیا مطرح بوده‌است و همیشه با توسعه امکانات و خدمات مجموعه فرودگاهی سعی بر آن داشته تا اولین تصویر مسافران ورودی به ترکیه، خاطره‌انگیز و دلنشین باشد. بی‌شک پس از خرید بلیط هواپیما استانبول و ورود به فرودگاه بین‌المللی آتاتورک حس خواهید کرد که چگونه این فرودگاه ویترین مناسبی برای کشور ترکیه است.

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی آتاتورک

Ataturk Airport

یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین فرودگاه‌های ترکیه، فرودگاه آتاتورک است که در سال 1912 با اهداف نظامی در فاصله 24 کیلومتری از مرکز شهر استانبول، در منطقه یشیل‌کوی راه‌اندازی گردید. نخستین پروازی که در این فرودگاه انجام شد، مربوط به ایرلاین ترکیش بود؛ شرکتی که سال 1933 توسط مصطفی کمال آتاتورک راه‌اندازی گردید. با گذشت زمان و توسعه شهرها، درخواست برای پروازهای داخلی و خارجی به ترکیه افزایش یافت و کاربری این فرودگاه را تغییر داد و در نهایت سال 1953 بخش مسافربری فرودگاه به منظور انجام پروازهای داخلی و خارجی راه‌اندازی گردید. این فرودگاه در دهه 80، با نام فرودگاه یشیل‌کوی شناخته می‌شد، اما در نهایت به افتخار مصطفی کمال آتاتورک، نام فرودگاه استانبول به آتاتورک تغییر یافت. این فرودگاه سال‌ها است که به عنوان قطب اصلی پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیش فعالیت می‌کند.

فرودگاه آتاتورک در گذر زمان

شهر ترکیه در گذر زمان به سرعت به یک مقصد گردشگری پربازدید تبدیل شده‌است. در کنار بحث گردشگری، استانبول یکی از مقاصد پرتردد در پروازهای ترانزیت محسوب می‌شود. این دو موضوع سبب گردیده تا خیل عظیمی از مسافران به این فرودگاه بیایند؛ تا جایی که در سال 2015 این فرودگاه با جابه‌جایی بیش از 60 میلیون مسافر در مسیرهای متفاوت، عنوان دهمین فرودگاه شلوغ دنیا و یازدهمین فرودگاه پرکار جهان به لحاظ مسافر را به خود اختصاص داد.

همچنین در سال 2017 فرودگاه آتاتورک رقم 273 پرواز بدون توقف به مقاصد مختلف را به ثبت رساند و بعد از فرودگاه فرانکفورت، به عنوان دومین فرودگاه با پروازهای بدون توقف به مقاصد متفاوت در دنیا شناخته شد. پس از این عنوان‌ها و میزبانی از میلیون‌ها مسافر، رونق صنعت گردشگری ترکیه دلیل بر آن شد تا فرودگاه گنجایش پرواز و مسافرهای بیشتری را نداشته باشد. بنابراین دولت ترکیه به فکر تاسیس فرودگاه بین‌المللی استانبول جدید برای انتقال پروازهای داخلی و خارجی افتاد.

ترمینال‌های فرودگاه

ترمینال 1

Ataturk Airport

ترمینال 1 فرودگاه آتاتورک، ساختاری قدیمی داشته و در حقیقت همان ترمینال اولیه و اصلی فرودگاه است که امروز مسئولیت جا‌به‌جایی مسافران در پروازهای داخلی را بر عهده دارد.

ترمینال 2

ترمینال شماره 2 فرودگاه، توسعه یافته و به‌روزتر است. این ترمینال برای پروازهای ورودی طراحی گردیده و دارای هشت در ورودی، فروشگاه و رستوران و سالن عمومی بزرگی است.

امکانات فرودگاه

سالن های استراحت

Ataturk Airport

با توجه به این‌که فرودگاه آتاتورک میزبان پروازهای ترانزیت بوده و یا ممکن است مسافران برای پرواز خود پس از سفر به استانبول مدت زمان زیادی را در فرودگاه به انتظار بنشینند، سالن‌های استراحت متعددی در این فرودگاه راه‌اندازی شده‌است که برخی از آن‌ها به سبب خدمات و امکانات ویژه‌ای که ارائه می‌دهند، مشمول پرداخت هزینه می‌گردند. اما سالن عمومی فرودگاه که در ترمینال خروجی قرار دارد، یکی از سالن‌های 24 ساعته و رایگان است که مجهز به حمام بوده و می‌توانید زمان انتظار خود تا پرواز را در این سالن بگذرانید.

اینترنت بی‌سیم رایگان

تمامی بخش‌های فرودگاه آتاتورک استانبول مجهز به اینترنت وای فای است که به مدت 2 ساعت می‌توانید رایگان از آن استفاده کنید. برای برقراری تماس نیاز به سیم کارت ترکیه خواهید داشت که از باجه‌های فروش سیم‌کارت فرودگاه می‌توانید تهیه کنید.

باجه تبدیل ارز در فرودگاه آتاتورک

فرودگاه مجهز به 5 باجه تبدیل ارز برای انجام کلیه امور ارزی مسافران است. همچنین این فرودگاه 30 دستگاه خودپرداز برای استفاده از مسترکارت‌های بین‌المللی است.

رستوران و کافی‌شاپ

Ataturk Airport

این فرودگاه بین‌المللی بزرگ قدم به قدم رستوران و کافه برای استراحت و صرف غذا و نوشیدنی دارد. در ترمینال پروازهای خارجی به سیمیت‌سرای، رستوران گرین پورت، کافه استار باکس در گیت 219 و کافه نرو مراجعه کنید که بهترین گزینه‌های مطابق با ذائقه مسافران ایرانی هستند.

فروشگاه های فرودگاه آتاتورک

انتظار در فرودگاه با خرید از فروشگاه کمی قابل تحمل‌تر خواهد بود. فرودگاه بین‌المللی آتاتورک هم بیش از 20 فروشگاه 24 ساعته در ترمینال پروازهای داخلی و خارجی دارد که از سوغاتی تا انواع محصولات را بدون احتساب مالیات به مسافران عرضه خواهند کرد.

آرایشگاه

در هرکدام از ترمینال‌های فرودگاه یک سالن آرایشگاه قرار دارد که کلیه خدمات آرایشی و زیبایی را برای بانوان و آقایان ارائه می‌دهند.

خدمات پزشکی

مرکز خدمات پزشکی پورت کلینیک در ترمینال‌های پروازهای خارجی و داخلی فرودگاه آتاتورک، خدمات پزشکی و اورژانس را برای مسافران در هر ساعت از شبانه‌روز ارائه می‌دهد.

هتل های فرودگاه آتاتورک

International Airport Hotel

گفتیم استانبول علاوه بر این‌که مقصد گردشگری پربازدیدی است، پل ارتباطی بین آسیا و اروپا نیز به حساب می‌آید و پروازهای ترانزیت بسیاری را مدیریت می‌کند. از آنجایی که گاهی مسافران فاصله طولانی را بین دو پروازشان در این فرودگاه سپری خواهند کرد، در کنار سالن‌های استراحت چندین هتل برای اقامت مسافران با امکانات کامل تاسیس شده‌است.

International Airport Hotel : این هتل را در محوطه داخلی فرودگاه خواهید یافت که از اصلی‌ترین مزایای آن خواهد بود و نیاز به طی کردن مسافت زیادی نخواهید داشت و با صرفه‌جویی در زمان در هتل سکونت خواهید یافت. کافیست بلیط پرواز خارجی را به هتل ارائه نمایید تا امور مربوط به پذیرش‌تان انجام گردد. هزینه 3 ساعت اقامت در هتل بین‌المللی فرودگاه بین 95 تا 110 یورو خواهد بود.

Wow Hotel : این هتل در فاصله 5 دقیقه‌ای از فرودگاه آتاتورک قرار دارد که از گیت B ترمینال پروازهای خارجی هر 1.5 ساعت یک بار، اتوبوس رایگان به سمت هتل می‌رود. هتل فرودگاه واو نیاز به رزرو از قبل ندارد.

راه های دسترسی فرودگاه آتاتورک

دسترسی فرودگاه با اتوبوس

روزانه از ایستگاه‌های مختلف در شهر استانبول شامل آکسارای، میدان تقسیم، ینی کاپی و باکیرکوی هر 90 دقیقه یک اتوبوس بدون توقف به سمت فرودگاه آتاتورک حرکت می‌کنند.

دسترسی فرودگاه با مترو

Istanbul Metro

خط M1A متروی استانبول که از ایستگاه ینی کاپی شروع به حرکت می‌کند، پس از گذشتن از مراکز اصلی بخش اروپایی استانبول مانند پایانه اتوبوسرانی، در ایستگاه پایانی به فرودگاه خواهد رسید.

دسترسی فرودگاه آتاتورک با تاکسی

با خروج از سالن اصلی فرودگاه، پایانه تاکسی‌ها را مشاهده خواهید کرد که به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارند. هزینه جا‌به‌جایی مسافر توسط این تاکسی‌ها براساس تاکسی‌متر است. برای مثل به صورت تخمینی، هزینه رفتن از فرودگاه به میدان تقسیم حدود 80 تا 90 لیر خواهد شد.

10 کاری که در فرودگاه استانبول نباید انجام داد! (بیشتر بخوانید…)

کلام آخر

فرودگاه آتاتورک استانبول نه تنها اولین و قدیمی‌ترین فرودگاه استانبول است که خودش یک جاذبه تاریخی است، بلکه محل تلاقی انواع فرهنگ‌ها و نژادها است. رونق صنعت گردشگری ترکیه، سبب شده وقتی در این فرودگاه نشسته‌اید، از هر نقطه جهان مسافری ببینید. این فرودگاه را می‌توان به استانبول کوچک تشبیه کرد. چون در فرودگاه می‌توانید به فروشگاه ها بروید و خرید کنید، غذاهای ترکی را در رستوران‌های آن امتحان کنید و حتی اگر زمان انتظار زیادی برای پرواز دارید، در هتل‌های فرودگاه اقامت داشته باشید.

تور استانبول را رزرو کرده اید؟

نظرات کاربران