Istanbul towers

17 از بلندترین ساختمان ها و برج های استانبول

در کنار آب‌های بسیار زیبای بسفر، برج‌ های استانبول نقطه‌ای هستند که به عنوان نمادهای خیره‌کننده‌ای در آسمان شهر به چشم می‌خورند. این سازه‌های فوق‌العاده، در هر گوشه و کنار این شهر فراگیر شده‌اند و با زیبایی و تاریخچه‌های خاص خود، مسیری را به افراد باز می‌کنند تا از زیبایی و تاریخ این شهر پرده بردارند. با ما همراه شوید تا به دنیای فراتر از ارتفاعات و معماری مدرن، به دیدار برج‌های منحصر به فرد استانبول برویم و از طراحی و شکوه آن‌ها لذت ببریم.

رزرو تور استانبول

به دنبال قیمت بلیط هواپیما ارزان استانبول هستید؟

با برج گالاتا شروع می‌کنیم 

Galata Tower

برج گالاتا یکی از مهمترین برج های استانبول است. در طول تاریخ، برج گالاتا شاهد تمام پیروزی‌ها، نبردها، جلسات و همبستگی مذهبی در استانبول بود. برج گالاتا در استانبول به قرن چهاردهم باز می‌گردد و در ابتدا به عنوان یک نقطه امنیتی برای بندر و منطقه گالاتا ساخته شد. چندین روایت هست که می‌گوید یک برج چوبی قدیمی‌تر از آن وجود داشته و سپس برجی که امروزه برپا شده است. برج گالاتا در استانبول اهداف زیادی در طول تاریخ داشته است، مانند برج نگهبانی آتش، برج امنیتی حتی برای مدتی زندان. امروزه این برج در فهرست حفاظتی یونسکو قرار دارد و به عنوان موزه و یک جاذبه گردشگری مهم فعالیت می‌کند.

تاریخچه برج گالاتا 

برج گالاتا که بین سال‌های 1335 تا 1349 توسط جنواها به عنوان برج دیده بانی ساخته شد، برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. این برج که در زمان فتح استانبول به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت، در طول سالیان گذشته، برج مراقبت آتش و مکانی که اسرای جنگی در آن نگهداری می‌شدند، بود. 

برج گالاتا پس از وقوع یک زلزله بزرگ در سال 1509 و آتش سوزی در سال 1831، از نظر معماری تغییراتی را پشت سر گذاشته است. این برج که با انجام کارهای مرمتی بین سال‌های 1965 تا 1967 به یک سازه گردشگری تبدیل شد، باید بگوییم که برج گالاتا در طول زمان بارها و بارها تعمیر و بازسازی شده‌است. در سال 2013 به فهرست موقت میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

بخوانید: تاریخچه شهر استانبول

اطلاعات برج گالاتا

برج گالاتا همه روزه از ساعت 09:00 تا 22:00 باز است.

چگونه به آنجا برسیم

از هتل‌های قدیمی شهر:

با تراموا T1 به ایستگاه Karakoy بروید.

از ایستگاه Karakoy، برج گالاتا در فاصله چند قدمی قرار دارد.

از هتل‌های تکسیم:

با متروM1  از میدان تقسیم به ایستگاه سیشانه بروید.

از ایستگاه مترو Sishane، برج گالاتا در چند قدمی فاصله است.

بخوانید: در خیابان بغداد استانبول چه خبر است؟ به همراه پیشنهادات افراد محلی!

برج مایدن یا برج دوشیزه (The Maiden’s Tower)

برج های استانبول

شاید نوستالژیک‌ترین، شاعرانه‌ترین و حتی افسانه‌ای‌ترین مکان استانبول، برج دختر باشد. اینجا به عنوان یکی از برج های استانبول در ابتدا قرار بود مالیات از کشتی‌هایی که از تنگه بسفر عبور می‌کنند، دریافت کنند، اما مردم محلی نظر دیگری داشتند. طبق افسانه، یک پادشاه متوجه می‌شود که دخترش ترور خواهد شد. پادشاه برای محافظت از دختر دستور ساخت این برج را در وسط دریا می‌دهد. اما طبق داستان، دختر بخت برگشته همچنان توسط مار پنهان شده در سبد انگور کشته شد. امروزه برج به عنوان یک رستوران با یک موزه کوچک مشغول به فعالیت است. 

بخوانید: مسجد فاتح استانبول؛ مسجدی با معماری بیزانسی!

تاریخ برج دوشیزه 

برج دوشیزه که زمانی از کشتی‌های عبوری از تنگه بسفر مالیات می‌گرفت، در طول تاریخ فراز و نشیب زیادی داشته است. در اثر زلزله سال 1509 آسیب دید و پس از آن تعمیر شد. با این حال، برج دوشیزه دوباره در سال 1721 مصیبت دیگری را تجربه کرد و از آتش سوزی در آن تاریخ جان سالم به در برد. همچنین در سال‌های بعد بارها بازسازی و تعمیر شد تا در سال 2021 که باز هم بازسازی دیگری را تجربه کرد.

قدیمی‌ترین افسانه شناخته شده در مورد برج دوشیزه به شرح زیر است: یک پادشاه از یک فالگیر متوجه می‌شود که دخترش بر اثر مارگزیدگی خواهد مرد و او برای محافظت از دخترش برج را در وسط دریا ساخته است. با این حال، پادشاه نمی‌تواند از پیشگویی فرار کند زیرا مار از یکی از سبدهای میوه فرستاده شده به برج، بیرون می‌آید، شاهزاده خانم را گاز می‌گیرد و شاهزاده خانم می‌میرد.

برج دوشیزه نیز اغلب به برج گالاتا در ساحل مقابل یکدیگر هستند. دو برج، یعنی برج دوشیزه و برج گالاتا، که توسط تنگه بسفر از هم جدا شده‌اند، نماد عاشقانی هستند که هرگز نمی‌توانند یکدیگر را ملاقات کنند. 

چگونه به آنجا برسیم

از هتل‌های قدیمی شهر:

با تراموا T1 به امینونو بروید. سپس از آنجا، با کشتی خودتان را به اسکودار برسانید. 

از اسکودار 5 دقیقه پیاده‌روی تا Salacak که برج دوشیزه در آن قرار دارد. 

از هتل‌های تکسیم:

از میدان تقسیم به کاباتاس سوار فونیکولور شوید.

سپس از Kabatas، با کشتی به اسکودار بروید.

از اسکودار 5 دقیقه پیاده روی تا Salacak و برج خواهد بود. 

با رزرو تور استانبول، از قدم زدن در میان کوچه پس کوچه‌های این شهر لذت ببرید.

برج کاملیکا، بلندترین برج استانبول 

Camlica Tower

برج Camlica از دیگر برج های استانبول که در بلندترین تپه شهر ساخته شده است، در سال 2020 افتتاح شد و به بلندترین برج ساخت بشر تبدیل گردید. هدف اولیه این پروژه ایجاد یک برج روی تپه و همچنین ایجاد یک ساختمان نمادین در استانبول بود. شکل این برج شبیه گل لاله‌ای است که از ترکیه سرچشمه می‌گیرد و نماد ملی این کشور است. 

ارتفاع برج 365 متر است و 145 متر آن به عنوان آنتن برای پخش برنامه‌ریزی شده بود. با احتساب دو رستوران و یک نمای پانوراما، کل هزینه برج حدود 170 میلیون دلار محاسبه شده است. اگر می‌خواهید از مرتفع‌ترین برج استانبول با وعد‌های غذایی عالی و مناظر جذاب لذت ببرید، یکی از بهترین مکان ها برج Camlıca است.

بخوانید: زیبایی معماری مسجد شاهزاده مصطفی استانبول را دست کم نگیرید!

برج بیازیت در منطقه فاتح، مکانی برای هواشناسی

برج بیازیت یکی از معروف‌ترین و باستانی‌ترین برج های استانبول است که در سال 1749 در منطقه بیازیت با مصالح چوبی ساخته شد. لازم به ذکر است که این برج به منظور نظارت و گزارش آتش‌سوزی‌هایی که اغلب در استانبول اتفاق می‌افتد، ساخته شده است.

محمود دوم در بخش رو به روی میدان بیازیت، برج بیازیت که چندین بار مانند برج‌های دیگر دچار آتش‌سوزی شده است را ساخت. این برج سال‌هاست که به عنوان مرکزی برای اطلاع رسانی به مردم استانبول در مورد وضعیت آب و هوا عمل می‌کند. وقتی برج به رنگ آبی روشن می‌شود به این معنی است که روز بعد هوا صاف خواهد بود و وقتی به رنگ سبز روشن می‌شود به این معنی است که باران می‌بارد و هنگامی که به رنگ زرد روشن می‌شود به این معنی است که هوا مه آلود خواهد بود. در آخر هنگامی که به رنگ قرمز روشن شود، به وقت بارش برف فرا رسیده است. 

برج مرمر در منطقه فاتح، مکانی نظامی 

برج های استانبول

برج مرمر یکی دیگر از برج های استانبول است. این برج که دارای حیاط مرکزی است به صورت چهار طبقه و با استفاده از بلوک‌های مرمر ساخته شده است. وجود دیوارها، سنگرها و رمپ‌ها در برج که در طول تاریخ برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد که از آن‌ها برای مصارف نظامی استفاده می‌شده است و آب انبارهایی که بعداً در فضای داخلی گنجانده شده، نمایانگر این است که از آن‌ها به عنوان اقامتگاه استفاده می‌کردند. 

بخوانید: چه کارهایی را در محله سلطان احمد استانبول باید انجام داد؟

برج ساعت دولما باغچه در بشیکتاش، معماری زیبا و چشم‌نواز

برج ساعت دولما باغچه یکی دیگر از برج‌هایی است که رتبه اول را در بین ثروت‌های معماری استانبول دارد. برج ساعت دولما باغچه که بین مسجد سلطان بزمیالم ولیده و دروازه سلطان قصر دولما باغچه قرار گرفته، بین سال‌های 1890 تا 1895 توسط ابوالحمید دوم ساخته شد.

برج ساعت دلمه باغچه با داشتن معماری فوق‌العاده شیک و چشم نواز، همواره توجه گردشگران خارجی را نیز به خود جلب می‌کند. برج ساعت با ارتفاع ۲۷ متر توسط معمار سرکیس به سبک نئوباروک و تجربی ساخته شده است. این مکان، یکی از با ارزش‌ترین سازه های منطقه بشیکتاش، ارزش خاصی به استانبول می‌بخشد.

بخوانید: زیبایی شگفت انگیز کاخ دولما باغچه استانبول

برج ساعت یلدیز در بشیکتاش

Yildiz Clock Tower

برج ساعت یلدیز که در مجموعه کاخ یلدیز در محله بشیکتاش استانبول واقع شده است، در قسمت جنوب غربی حیاط مسجد یلدیز قرار دارد. یک فشارسنج و یک ساعت در سطح بیرونی برج وجود دارد که به سبک شرق‌شناسی آن را ساختند. برج ساعت یلدیز که با معماری زیبا و چشم نوازش همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در واقع ارزش دیدن در میان برج های استانبول را دارد.

تپه پیر لوتی، نوستالژیک‌ترین مکان استانبول

احتمالا نوستالژیک‌ترین گوشه شهر تپه پیر لوتی است. از قرن شانزدهم، تعداد بی‌شماری چای و قهوه‌خانه‌های معروف در سراسر استانبول وجود داشت. اما با گذشت زمان، مانند هر چیز دیگری، بسیاری از این خانه‌ها متروکه و برخی نیز ویران شدند. یکی از این خانه‌های معروف که به نام نویسنده مشهور فرانسوی، پیر لوتی نام‌گذاری شده‌است، هنوز هم قهوه و چشم‌انداز خوبی برای مشتریانش سرو می‌کند. قهوه خانه نوستالژیک هنوز پابرجاست با یک فروشگاه هدیه زیبا برای کسانی که در قرن نوزدهم استانبول به کمک کتاب‌های پیر لوتی هستند.

تپه پیر لوتی در استانبول در طول روز باز است. قهوه نوستالژیک بین ساعت 08:00 تا 24:00 کار می‌کند.

بخوانید: بهترین منطقه استانبول؛ مناطق لاکچری، خرید، تفریحی یا ایرانی نشین!

تپه کاملیکا، بلندترین تپه استانبول

برج های استانبول

آیا دوست دارید از مناظر استانبول از بلندترین تپه استانبول لذت ببرید؟ اگر پاسخ مثبت است، جایی که باید بروید، تپه Camlıca در بخش آسیایی استانبول است. این نام به جنگل‌های کاج اشاره دارد که در 40 سال گذشته در این ناحیه کاشته شده‌اند. تپه کاملیکا با ارتفاع 268 متر از سطح دریا، منظره‌ای فوق العاده از شهر بسفر و استانبول را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. رستوران‌ها و فروشگاه‌های کادویی زیادی وجود دارد که با مناظر خیره‌کننده، بازدید را فراموش‌نشدنی می‌کنند. اگر برج های استانبول را از نزدیک ندید، حتما شهر را از بالای این تپه نظاره کنید. 

قلعه روملی، بسفر را جور دیگری ببینید

اگر می‌خواهید از چشم اندازهای خوب بسفر با کمی تاریخ لذت ببرید، قلعه روملی جایی است که باید به آن بروید. این قلعه که در قرن پانزدهم توسط سلطان محمد دوم ساخته شد، بزرگ‌ترین قلعه‌ای است که در تنگه بسفر قرار دارد. این مکان در ابتدا به عنوان پایگاهی برای حکومت بر فتح استانبول با هدف ثانویه کنترل تجارت بین دریای مرمره و دریای سیاه عمل می‌کرد. به عنوان تنها ارتباط طبیعی بین این دو دریا، حتی امروزه نیز یک مسیر تجاری مهم است. اما امروزه این قلعه به عنوان یک موزه با مجموعه‌ای زیبا از توپ‌های عثمانی و وسایل نظامی قدیم فعالیت می‌کند.

یک راه آسان‌تر هم هست، برای رزرو هتل استانبول در نزدیکی قلعه رومی کلیک کنید.

برج اسکای لند| برج های استانبول

برج های استانبول

اسکای لند به عنوان یکی از بلندترین ساختمان‌های استانبول مجموعه‌ای از سه ساختمان است. یکی از این ساختمان‌ها به دلیل ارتفاع کم در لیست بلندترین ساختمان‌های استانبول قرار ندارد.

پروژه ساخت این مجموعه از سال 1391 آغاز شده و تا پایان سال 1396 حدود 75 میلیون دلار هزینه داشته است. قبل از افتتاح برج CamlIica، برج های اسکای لند استانبول عنوان بلندترین ساختمان های استانبول را داشت.

این برج ‌های دوقلو در فهرست ده برج بلند اروپا هر کدام 284 متر ارتفاع دارند. یکی از این دو برج دارای 65 طبقه است، یک برج تجاری به نام Skyland Office. این مجموعه دارای 64 طبقه و یک ساختمان مسکونی معروف به اسکای لند رزیدنس است.

بخوانید: جاهای دیدنی استانبول

برج متروپل از برج های استانبول

برج متروپل استانبول یکی از بلندترین ساختمان‌های استانبول است که در لیست بلندترین ساختمان‌ها و برج های استانبول نیز قرار دارد. این برج در قسمت آسیایی شهر، منطقه آتاشهیر ساخته شده و بلندترین ساختمان در قسمت شرقی استانبول محسوب می‌شود.

این برج دیدنی و باشکوه که در سال 2017 افتتاح شد به دلیل نورپردازی دیدنی و زیبای خود مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است. این برج 280 متر ارتفاع دارد و شامل 58 طبقه است که اکثر آن‌ها مسکونی هستند، اما مرکز خرید واقع در این برج یکی از بهترین مراکز خرید در قسمت آسیایی استانبول است. برای ساخت برج متروپل حدود هشتصد میلیون دلار هزینه شده است.

برج نورول لایف استانبول

برج های استانبول

مجموعه نورول لایف یکی از برج‌های مدرن و معروف‌ترین برج های استانبول است که به عنوان یک پروژه ساختمانی بزرگ در نقاط مختلف استانبول ساخته شده است. مجری این پروژه قابل توجه شرکت غول پیکر ساخت و ساز Gym است و چندین برج زیبا به نام نورول در محله‌های مختلف استانبول نیز ساخته است.

در میان سازه‌های این مجموعه، شکی نیست که برج فوق لوکس نورول در منطقه سارییر، مهم‌ترین بنای این گروه و یکی از برج های عظیم استانبول است. این برج ۲۶۱ متر ارتفاع و ۵۵ طبقه دارد.

امکانات ورزشی در سطح حرفه ای و منحصر به فرد و مجموعه‌ای از بهترین امکانات تفریحی و رفاهی، این برج زیبا را در بین بهترین برج های استانبول قرار داده است.

بخوانید: تفریحات استانبول؛ 54 کاری که باید در قلب ترکیه انجام دهید!

برج یاقوت کبود استانبول

برج یاقوت کبود یکی از زیباترین و مدرن‌ترین برج های استانبول است. زیرا طراحی دیدنی و تحسین برانگیز این سازه مجلل و اصیل تمامی امکانات رفاهی و خدماتی را به بهترین نحو در اختیار ساکنین قرار می‌دهد این برج که محل سکونت بسیاری از افراد ثروتمند و مشهور ترکیه است در قسمت اروپایی استانبول ساخته شده است.

برج یاقوت کبود یکی از معروف‌ترین برج‌های اکولوژیکی ترکیه است که در طراحی و ساخت آن به قوانین حفاظت از طبیعت و محیط زیست توجه ویژه‌ای شده است.

این برج به عنوان اولین برج اکولوژیکی ترکیه، فضای سبز زیبایی در فضای بین طبقات آن دارد و این موجب شده تا منحصربفرد به نظر برسد. یاقوت کبود یا یاقوت کبود سبز با ارتفاع تقریبی 260 متر یکی از بلندترین ساختمان های استانبول است. این برج دارای 64 طبقه و ده طبقه زیر زمین است و از طبقه سوم به ایستگاه مترو دسترسی مستقیم دارد.

بخوانید: بهترین بیمارستان های استانبول؛ کجا بهترین خدمات پزشکی را پیدا کنیم؟

برج 205 از بهترین برج های استانبول

برج های استانبول

یکی دیگر از ضروری‌ترین و معروف‌ترین برج های استانبول برج 205 استانبول است. برنامه‌ریزی و نقشه های اولیه برج 205 در سال 2008 انجام شد و ساخت آن در سال 2015 آغاز شد.

پروژه ساخت برج 205 در سال 2019 به پایان رسید این برج زیبا یک ساختمان اداری است که به دلیل قرار گرفتن در خیابان 205 در منطقه معروف بویوکدره با این نام معرفی شده است. برج 205 در 54 طبقه با کاربری اداری یکی از معروف‌ترین سازه‌های اداری استانبول نیز است که نام آن در لیست برج های مرتفع استانبول و ترکیه ثبت شده است.

بخوانید: اپلیکیشن ‌های کاربردی استانبول؛ همراهان همه‌فن‌حریف‌ سفر!

برج رزیدنس آنتیل

برج آنتیل یکی دیگر از برج های مجلل این شهر و یکی از معروف ترین برج های استانبول است. برج مورچه‌ها در منطقه شیشلی استانبول ساخته شده است و دسترسی خوبی به نقاط مختلف شهر دارد. از مزیت‌های این برج می‌توان به چشم انداز باشکوه واحدهای آن به ویژه چشم انداز بی نظیر آن بر روی منطقه شیشلی اشاره کرد.

برج Anthill همچنین یکی از برج‌های فوق لوکس استانبول است که در سال 2010 افتتاح شد و از آن زمان به عنوان یکی از بلندترین ساختمان های استانبول شناخته می‌شود. این برج 210 متر ارتفاع و 54 طبقه دارد.

برج ستون فقرات از برج های استانبول

برج های استانبول

برج ستون فقرات با طراحی منحصر به فرد و دیدنی خود یکی از معروف ترین برج های استانبول است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. طراحی این ساختمان از ستون فقرات الهام گرفته شده است و به همین دلیل نام آن را برج ستون فقرات گذاشته‌اند.

این ساختمان زیبا یکی از نمادهای معروف منطقه ساریر در قسمت اروپایی استانبول است. در محله گران قیمت مسلک این ولسوالی ساخته شده است. برج ستون فقرات همچنین به دلیل مناظر منحصر به فرد و امکانات رفاهی عالی مشهور است و همچنین به عنوان یکی از بلندترین ساختمان های استانبول شناخته می شود.

بخوانید: آداب و رسوم ازدواج در استانبول؛ جشنواره رنگ و رقص و موسیقی

حرف آخر

برج های استانبول یکی از زیباترین نمادهای این شهر هستند که هر کدام قدمت تاریخی متفاوتی دارند. امروزه این برج‌ها، تپه‌ها و قلعه‌ها به مقاصد گردشگری این شهر تبدیل شده‌اند. ما در این مقاله این مکان‌ها را به شما معرفی کردیم تا در سفر خود این برج‌ها را در لیست جاهای دیدنی قرار دهید. پس همین حالا برای خرید بلیط هواپیما استانبول کلیک کنید!

سوالات متداول

کدام برج های استانبول ارزش دیدن دارند؟

برج گالاتا در محله گالاتا و برج دوشیزه در تنگه بسفر دو برج از برج‌های ارزشمند استانبول هستند. هر دوی این‌ها از نظر تاریخی برای استانبول بسیار مهم هستند.

اهمیت برج گالاتا چیست؟

برج گالاتا شاهد تمام نبردها، پیروزی‌ها و دیدارهایی بود که در تاریخ استانبول اتفاق افتاد. ایجاد آن به قرن چهاردهم باز می‌گردد، زمانی که به عنوان نقطه امنیتی منطقه گالاتا و بندر آن ساخته شد.

چرا برج مایدن ساخته شد؟

 بر اساس بسیاری از منابع، برج مایدن به عنوان یک ساختمان برای جمع آوری مالیات از کشتی‌هایی که از تنگه بسفر عبور می‌کردند، استفاده می‌شد. اما به گفته مردم محلی، این برج توسط پادشاهی ساخته شد که می‌خواست از دخترش در برابر ترور محافظت کند.

بهترین تپه برای لذت بردن از مناظر استانبول کدام است؟

تپه Camlica در سمت آسیایی استانبول بهترین تپه برای لذت بردن از مناظر استانبول است. این بلندترین تپه شهر است. مناظر اطراف تپه به طرز خیره کننده ای زیبا هستند.

برج کاملیکا در کجا قرار دارد؟

برج Camlica بر روی بلندترین تپه استانبول یعنی تپه Camlica قرار دارد. این بلندترین برج ساخت بشر در استانبول است.

نظرات کاربران