تله کابین تپه پیرلوتی؛

تله کابین تپه پیرلوتی؛ مسیری بر فراز استانبول

 تپه پیرلوتی

تپه پیرلوتی در قسمت اروپایی استانبول همچون نگینی می‌درخشد. در قرن نوزدهم، این تپه پاتوق پیرلوتی و جمعی از نویسندگان مهم جریان ادبی استانبول در قرن نوزدهم میلادی بوده‌است و از همان دوره، لقب «تپه عشاق» را یدک می‎کشد. سالانه جهانگردان زیادی از ایران، اروپای شرقی، شمال آفریقا و خاورمیانه از این تپه بازدید می‌کنند. شما در تپه عشاق، زوج‌های اروپایی زیادی را خواهید دید که برای گذراندن ماه عسل خود به استانبول سفرکرده‌اند. این مکان در میان اهالی خلیجِ شاخ طلایی، به عنوان «بام استانبول» شناخته می‌شود. تپه پیر لوتی در کنار تپه چاملیجا و برج گالاتا و برج سفیر، از زیباترین بام‌های ترکیه است.

برای اینکه با محبوبتان به تپه عشاق بروید؛ بلیط هواپیما استانبول را رزرو کنید.

یادگاری یک فرانسوی عاشق در استانبول

 تپه پیرلوتی

پیر لوتی نام مستعار رمان‌‌نویس و افسر نیروی دریایی فرانسوی، لوئی ماری ژولین ویو است که با محبت فراوان درباره استانبول و مردمی که در آنجا ملاقات‌کرد، نوشت. هنگامی که جولین برای اولین بار در سن ۲۶ سالگی وارد استانبول شد، از فرهنگ عثمانی و تپه خاصی که مشرف به ورودی بسفر بود، بسیار متحیر شد. او درباره این تپه در خاطرات خود به همراه بانوی زیبای عثمانی به نام آزیاده نوشت که بارها به دیدن او می‌آمد و دل در گرو گیسوی او داده بود، چیزی شبیه به همان لیلی و مجنون خودمان.

لوئی ماری ژولین ویو در سال ۱۸۷۶ توسط افسران نیروی دریایی متقاعد شد تا تجربیات خود را در قسطنطنیه (که اکنون استانبول نامیده می‌شود) مستند کند. سه سال بعد، در سال ۱۸۷۹، او به طور ناشناس رمان Aziyadé را منتشرکرد که بخشی از آن عاشقانه و بخشی زندگی نامه بود و به تپه مورد علاقه خود اشاره‌ داشت.

و نام تپه پیرلوتی در تاریخ استانبول ثبت‌شد

 تپه پیرلوتی

ژولین رمان آزیاده خود را با نام مستعار پیر لوتی منتشرکرد که خیلی زود مورد توجه و تحسین عثمانی‌ها قرارگرفت. نویسنده حتی با یک مراسم رسمی توسط سلطان در قسطنطنیه، مورد استقبال قرارگرفت. ژولین سپس به دلیل همدردی با فرهنگ عثمانی بیشتر نامی برای خود دست‌وپا کرد و پس از روی کار آمدن مجلس جدید در آن زمان، نمایندگان با نامگذاری تپه به نام وی، قدردانی خود را اعلام‌کردند.

لوکیشن مهم‎ترین سکانس‌های عاشقانه

تپه پیرلوتی، سمبل عاشقانه‌های سینمای ترکیه است. در فیلم‌های مهمی از سینمای اروپا نیز از تله کابین و تپه پیرلوتی به عنوان «لوکیشن فیلمبرداری برای سکانس‌های عاشقانه» استفاده کرده‌اند.

تپه پیر لوتی زیستگاه پرندگان مهاجر

 تپه پیرلوتی

پرنده های مهاجر سالانه مسافت‌های طولانی را پروازمی‌کنند تا به تپه پیرلوتی در غرب خلیج شاخ طلایی برسند. این مکان به عنوان یک زیستگاه مهم برای این پرندگان محسوب می‌شود و از طرف وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه، مورد حمایت است. اگر در سفر خودتان با پرنده‌های مهاجر برخوردکردید، لذت تماشای تئاتر برخورد طبیعت با زندگی شهری را به هنرنمایی پرندگان مهاجر ازدست ندهید.

کافه‌ها و رستوران‌های تپه پیر لوتی استانبول

 تپه پیرلوتی

چندین کافه و رستوران وجود دارد که در بالای تپه پیر لوتی قراردارند و اکثر آن‌ها دارای مناظر پانورامایی مشابهی هستند که درادامه هریک عبارتنداز:

  • کافه پیر لوتی

تله کابین تپه پیر لوتی به این چایخانه ساده می‌رسد که مجهز به تراس و بالکن است. مناظر بر فراز خلیج شاخ طلایی همان چیزی است که این مکان ارزش بازدید را دارد. نام این کافه مستقیما از موقعیت مکانی آن نشات گرفته‌است و مبلمان و لباس کارکنان نشان دهنده مد لباس در پایان قرن نوزدهم است.

  • کافه تراس

وقتی کافه پیر لوتی شلوغ است، حجم زیادی از گردشگران به سمت کافه تراس عزیمت می‌کنند. این نام نیز تحت‌اللفظی است، زیرا آن‌ها یک تراس بزرگ سه سطحی با بخش‌های متعدد دارند. برخی از نماهای میز توسط درختان مسدود می‌شوند، اما می‌توانند سایه طبیعی را دریک روز گرم ایجاد‌کنند.

  • رستوران آزیاد

در توصیف این رستوران باید گفت که ” یک بنای تاریخی با منظره‌های خوب برای طلوع و غروب خورشید است”. اگر به دنبال فضایی رمانتیک در بالای تپه هستید، توقفی هرچند کوتاه در رستوران آزیاد، ارزشش را دارد. چه برای قهوه ترکی یا عصرانه بیایید، می‌توانید از منظره این رستوران خاص لذت‌ببرید.

شب را در تپه پیرلوتی کجا بمانیم؟

 تپه پیرلوتی

اگر می‌خواهید اقامتی بیش از یک دیدار کوتاه در تپه پیرلوتی داشته‌باشید، باید در هتل بوتیک تورکوهاوس اقامت‌کنید. این هتل ۴ ستاره که در سال ۱۹۹۹ افتتاح‌شد و متشکل از ۶۷ اتاق و ۱۱۵ تخت در مکانی است که می‌توان آن را کاملاً عالی درنظرگرفت. این هتل باتوجه به معماری اولیه عثمانی قرن هجدهم بازسازی شده‌است. طبقات بالاتر هتل به شما امکان می‌دهد تا از منظره بسفر که فراتر از غروب آفتاب است، لذت‌ببرید. تماشای استانبول که در شب زنده می‌شود، ارزش اقامت در این هتل را دارد. با دو رستوران در محل و یک بار تراس دوست داشتنی برای انتخاب، می‎توانید از اقامت خود در هتل بوتیک تورکوهاوس لذت‌ببرید.

در تله کابین تپه پیرلوتی، شهر استانبول زیر پای شماست!

 تپه پیرلوتی

یکی از پر طرفدارترین راه‌های رسیدن به تپه پیر لوتی، «تله کابین سواری» است. برای دقایقی خودتان را بالای استانبول می‌بینید، دریا زیر پای‌ شماست و چشم‌انداز وسیعی از تمام شهر استانبول جلوی چشم‌هایتان گشوده شده‌است. بر فراز استانبول، نمایی از محله ایوب را تماشا می‌کنید و از دیدن آن سیر نمی‌شوید. تله کابین سواری در استانبول یکی از به یاد ماندنی‌ترین تفریحات این شهر است. گفتنی‌ است که هزینه بلیط تله کابین استانبول با استانبول کارت حمل‌ونقل عمومی ۴ لیر و بدون آن، ۵ لیر است.

چگونه به تپه پیر لوتی برویم؟

 تپه پیرلوتی

راه‌های زیادی برای رسیدن به تپه پیر لوتی وجود دارد، بنابراین بستگی به این دارد که دقیقا در کجای  استانبول هستید و نوع حمل و نقلی که ترجیح می‌دهید، چیست. درادامه مسیرهای دسترسی به تپه پیر لوتی استانبول از راه‌های مختلف با وسایل حمل‌ونقل متفاوت، عبارتنداز:

  • دیدنی ترین مسیر

کادیر هاس سِدسی – پل آتاتورک – منطقه ایوب سلطان – تپه پیرلوتی استانبول 

  • مسیر از سمت منطقه آسیایی استانبول

 پل شهدای ۱۵ جولای – اورتاکوی – بزرگراه درایو منطقه ایوب سلطان – تپه پیرلوتی استانبول

  • مسیر از میدان تکسیم

ماشین:

بلوار ترلباسی به سمت غرب – منطقه کاراکوی –  ورودی بسفر – خروج از پل آتاتورک به سمت راست (شمال) در عبدالعظلپاشا کادسی – منطقه ایوب سلطان – تپه پیرلوتی استانبول

کشتی:

اسکله امینونو – خط هالیچ هاتی – منطقه ایوب سلطان – تپه پیرلوتی استانبول 

کلام آخر

تپه پیر لوتی زیبایی‌های خود را چه درحین غروب آفتاب و چه هنگام طلوع آفتاب به زیبایی هرچه تمام‌تر به نمایش می‌گذارد. بهترین زمان بازدید از این تپه برای تماشای تمام زیبایی‌های استانبول، فصل‌های بهار و پاییز است که چشم‌نوازی آن را به اوج خود می‌رساند.

سوالات پرتکرار

تپه پیرلوتی در کدام منطقه از استانبول واقع شده‌است؟

منطقه ایوب سلطان

چه کافه‌ها و رستوران‌هایی در بالای تپه پیرلوتی وجود‌دارد؟

کافه پیرلوتی – کافه تراس – رستوران آزیاد

مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی تپه پیرلوتی چیست؟

تله کابین این تپه و گورستان تاریخی ایوب

جهت اقامت در پیرلوتی نزدیک‌ترین هتل به این تپه کدام‌است؟

هتل ۴ ستاره بوتیک تورکوهاوس در بالای تپه پیرلوتی قراردارد و بهترین مکان اقامتی در این تپه محسوب می‌شود

نظرات کاربران