Chamlija Hill

بام استانبول؛ تماشای شهر از بالای تپه چاملیجا

آیا تا به حال خود را در حال راه رفتن در دل ابرها و آسمان‌های بی‌پایان احساس کرده‌اید؟ آیا فکر کرده‌اید که چه حسی دارد که پاهای شما به مرز آسمان نزدیک شده و احساس کنید واقعاً در قله دنیا قرار گرفته‌اید؟ خوشحال باشید، چرا که بر روی بام استانبول، این تجربه فوق‌العاده را می‌توانید به واقعیت تبدیل کنید.

رزرو تور استانبول

بام استانبول جایی است که تاریخ با مدرنیته دست به دست هم داده‌اند، جایی که شرق و غرب، گذشته و حال در هم آمیخته‌اند. در این سفر به بالای ساختمان‌ها می‌رویم تا به یک دید متفاوت از این شهر فوق‌العاده پر از رنگ و عشق بنگریم. آماده باشید که در جاده‌ای از هیجان و شگفتی، بر روی بام استانبول پرواز کنیم و خود را در این سحر و جادو فرو ببریم.

شما هم با ارزانترین بیلط هواپیما استانبول سه کلیک همراه شده و این شهر زیبا و دیدنی را از فراز بام استانبول تماشا کنید!

اطلاعاتی در مورد تپه چاملیجا

بام استانبول

چاملیجا یکی از هفت تپه استانبول و البته مرتفع‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها است که به نام Camlica یا Brides Hill در انگلیسی شناخته می‌شود. این تپه به تمام استانبول مشرف است و رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی دارد. در حال حاضر این مکان به یکی از جاذبه‌های توریستی تبدیل شده که برای گرفتن عکس یادگاری، تماشای شهر و فرار از شلوغی آن را انتخاب می‌کنند. 

تپه چاملیجا بهترین مکان برای تماشای استانبول از دید پرندگان است. این منظره که قرن‌ها به عشق عاشقان معنا می‌بخشد و خاطراتی را در خاطرات آن‌ها باقی می‌گذارد. محل عروسی، عکسبرداری، موضوع شعرها، ترانه‌ها و آثار ادبی بسیاری بوده و همچنین میزبان فیلم‌های قدیمی ترکی نیز بوده است.

لامارتین متفکر فرانسوی درباره این تپه گفته: “اگر بگویند برای آخرین بار به دنیا نگاه خواهی کرد، من دوست دارم از تپه چاملیجا به استانبول نگاه کنم.”

بام استانبول کجاست؟

این تپه در سمت آسیایی استانبول در ساحل بسفر در Uskudar واقع شده است.

چاملیجا از دو تپه تشکیل شده است: چاملیجا بزرگ و چاملیجا کوچک. بویوک چاملیجا 267 متر بالاتر از سطح دریا است و مناظری خیره کننده از پل بسفر، دریای سیاه، جزایر پرنس، شبه جزیره امینونو و کوه اولوداگ دارد. در حالی که چاملیجا کوچک 229 متر بالاتر از سطح دریا، پر از باغ، جنگل و مسیرهای پیاده‌روی است.

مسیر دسترسی به بام استانبول 

از سمت آسیایی استانبول می‌توانید از هر وسیله حمل و نقلی استفاده کنید، در حالی که از سمت اروپایی استانبول از طریق تونل اوراسیا به آنجا خواهید رسد، زیرا فاصله میدان تکسیم تا تپه تنها 15 دقیقه است.

همچنین می‌توانید از کشتی‌های بخش اروپایی استانبول یا با استفاده از اتوبوس‌های E14، F14، 11E، 9A  خودتان را به اسکودار برسانید. از آنجا با پیاده‌روی و تاکسی به بام خواهید رفت. 

در بام استانبول چه باید کرد؟

Roof of Istanbul

با درختان تاریخی، گل‌های رنگارنگ و لاله‌ها، نسیم خنک تپه چاملیجا یک بهشت است. گوشه‌ای زیبا که با چشم‌انداز باشکوه بسفر بازدیدکنندگان داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. این تپه همچنین یکی از بهترین مکان‌هایی است که پرندگان مهاجر را می‌توان از  آن مشاهده کرد. گردشگران زیادی از سراسر جهان به خصوص در ماه‌های بهار  فقط و فقط برای تماشای پرندگان به اینجا می‌آیند. 

شما می‌توانید تنگه بسفر، جزایر پرنس، شاخ طلایی و نمای اروپایی استانبول را از بالای این تپه تماشا کنید.

اگر در زمان کاشت لاله به بام استانبول بروید، صحنه‌های فوق‌العاده زیبا و رویایی را می‌توانید ببینید، تصاویر رنگارنگی که پس‌زمینه عکس‌های شما خواهند بود. اگر هم آخر هفته به این مکان بروید، احتمالا با عروس و دامادهای زیادی روبرو خواهید شد که برای عکس گرفتن به اینجا آمده‌اند. بگذریم، عکاسی تنها کاری نیست که می‌توانید در تپه چاملیجا انجام دهید. 

به سراغ غذاها بروید، اینجا اشتها آورترین غذاهای محلی و بین المللی با مناظر بی‌نظیر شهری برای شما سرو می‌کنند. صبحانه ترکی با منظره بسفر یا شام رمانتیک با چرغ‌های نورانی شهر در شب!

در تپه چاملیجا، گردشگران همچنین می‌توانند از قدم زدن در میان درختان کاج بلند، استشمام هوای تازه و آرامش در آغوش گل‌های جذاب لذت ببرند. به غیر از فضای سبز، زمین‌های بازی کودکان و محوطه‌هایی برای باربیکیو وجود دارد. 

استانبول را از لنز تلسکوپ‌ها ببینید، اگرچه شهر بزرگ است، تلسکوپ‌ها آن را کوچک و نزدیک می‌کنند، زیرا بازدیدکنندگان می‌توانند از تماشای مناره‌های مسجد استانبول، ساختمان‌های تاریخی، کشتی‌هایی که از تنگه بسفر عبور می‌کنند، و فرود و برخاستن هواپیماها لذت ببرند.

بخوانید: مکان های دیدنی استانبول؛ عکس های اینستاگرامی بگیرید!

به صورت خلاصه: 

  • تماشای زیبایی‌های جذاب استانبول در منظره‌ای پانوراما
  • باربیکیو داشتن
  • قدم زدن در میان گل‌های لاله و درختان کاج
  • همراهی کودکان به زمین بازی
  • لذت بردن از هوای تازه
  • نوشیدن قهوه در کافه‌ای با مناظر جذاب
  • صرف غذا در یکی از رستوران‌های تپه
  • گرفتن عکس

از کارهایی است که در بام استانبول می‌توانید انجام دهید. 

جاذبه‌های دیدنی بام استانبول

بر روی تپه چاملیجا جاذبه‌های دیدنی جذابی وجود دارد که اوقات خوشی را برای شما به همراه خواهد داشت. 

برج چاملیجا بام استانبول 

بام استانبول

برج Camlıca، نماد گرانبهای استانبول از بلندترین برج‌های شهر است که از بالای آن تمام استانبول زیر پاهایتان خواهد بود. این برج که با هدف آنتن ارتباطی رادیو و تلویزیون احداث شد، از زیبایی بصری زیادی برخوردار است و تراس بزرگ آن مناظر تماشایی را در جلوی چشمان شما قرار می‌دهد. 

از مشخصات این برج باید بگوییم که مساحتی در حدود 30150 متر مربع را پوشش داده و به عنوان بلندترین برج استانبول با ارتفاع 587 متر شناخته می‌شود. این برج همچنین از 49 طبقه تشکیل شده است که 4 طبقه زیر زمین و 45 طبقه روی زمین قرار دارد. پروژه برج Çamlıca به صورت سه بعدی طراحی شد و برج برخلاف یک سازه معمولی یک سازه نمادین برای شهر استانبول به حساب می‌آید. 

بخوانید: آشنایی با برج های استانبول؛ نمادهایی تاریخی و زیبا در این شهر!

رستوران 360 چاملیجا

در بام استانبول و برج چاملیجا، رستورانی 360 درجه با غذاهای خوشمزه وجود دارد که رویایی‌ترین غذاها را با منظره‌ای بی‌نهایت از شهر به شما ارائه می‌دهد. این رستوران در طبقات 39 و 40 برج قرار گرفته و با فضای لوکس و نمای دیدنی خود، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌است. اگر وعده شام را به این رستوران می‌روید، خودتان را برای تماشایی‌ترین صحنه‌های زندگی‌تان آماده کنید. از طرفی غذاها طعم اصیل غذاهای ترکی را دارند که لذت رفتن به استانبول و بام این شهر را برای شما دو چندان خواهد کرد. 

مسجد تپه چاملیجا

Chamlija hill mosque

مسجد چاملیجا بزرگ‌ترین مسجد تاریخ جمهوری ترکیه است که بر روی تپه‌ای که نام خود را از آن گرفته ساخته شده است. این مسجد که اولین پایه‌های آن در سال 2013 گذاشته شد، به دلیل وسعت عظیمش تنها در سال 2020 برای عبادت افتتاح شد. ظرفیت عبادت مساجد 37500 نفر است. 

این مسجد از سراسر استانبول قابل مشاهده و در مجموع دارای 6 مناره است. جالب اینجاست که برای ارتفاع این مناره از ارقام تاریخی الهام گرفته شده؛ چهار مناره آن نماد پیروزی 1071 ملازگیرت، دارای ارتفاع 107.1 هستند و دو مناره دیگر نیز در حدود 90 متر ارتفاع دارند. گنبد زیبا مرکزی نیز ارتفاعی 34 متر دارد و نمای کلی این مسجد را شگفت‌انگیز می‌کند. نمای بیرونی مسجد نیز با سنگ‌های اونیه پوشیده شده و در طراحی کلی آن به هر چیزی فکر و دقت شده‌است. از مکان‌های مخصوص بانوان، اتاق شیردهی گرفته تا موزه، آتلیه هنری، کتابخانه و بسیاری موارد دیگر. 

با تور ارزان استانبول، این شهر را از بالا بنگرید.

امکانات بام استانبول

در بویوک چاملیجا و کوچوک چاملیجا امکانات متفاوت و متنوع زیادی وجود دارد.

کوچوک چاملیجا

بام استانبول

در بام استانبول و چاملیجا کوچک شما شاهد فضای دنج و آرامی خواهید بود که با درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ احاطه شده‌است. از بالای این تپه مناظر زیبای شهر را در آرام‌ترین لحظات ممکن خواهید دید. از طرفی یک سری کافه و رستوران که  توسط شرکت بلتور اداره می‌شود در این قسمت از بام وجود دارند که می‌توانید از خوردن و آشامیدن با قیمت‌های مناسب لذت ببرید. 

بویوک چاملیجا

این تپه دارای رستوران‌های بسیار متنوعی است که فست فود، غذاهای ترکی، غذاهای غربی و همچنین انواع نوشیدنی‌ها را سرو می‌کنند. رستوران‌ها دارای سالن‌های سرپوشیده و بیرونی هستند که بازدیدکنندگان می‌توانند از غذای خود و مناظر جذاب استانبول لذت ببرند. 

رستوران Camlica Sosyal Tesisleri، یکی از بهترین رستوران‌های شهرداری، چشم اندازهای دوست‌داشتنی و خیره‌کننده بسفر دارد. طراحی رستوران به سبک عثمانی است و لذیذترین غذاهای ترکی، عمدتاً سوپ عدس و کوفته را سرو می‌کند.     

در کنار غذاخوری‌ها، مناظر و جذابیت‌های دیگری نیز در این قسمت از بام استانبول وجود دارد. زمین‌های ورزشی، پارک‌های بازی مخصوص کودکان، محوطه‌های سرسبز، آب نماها و فواره‌های زیبا، عمارت‌های تاریخی و مسیرهای پیاده‌روی از دیگر دیدنی‌های این قسمت از بویوک چاملیجا هستند. 

رستوران های بام استانبول

تپه کاملیکا گزینه های متنوعی برای غذاخوری با منظره زیبای بسفر ارائه می‌دهد. در اینجا چند توصیه خوشمزه برای شما آورده‌ایم:

رستوران هونکار

یک تجربه ناهار خوری عالی با غذاهای سنتی عثمانی و مدرن ترکی. نشیمنگاه داخلی و فضای بیرونی زیبا آن را برای یک وعده غذایی خاص عالی کرده است.

Büyük Çamlıca Korusu Kafeterya

بام استانبول

یک کافه تریا مناسب برای خانواده با ساندویچ، سالاد، و شیرینی. در میان فضای سبز و چشم‌اندازهای زیبای تپه، از یک غذای معمولی لذت ببرید.

Küçük Çamlıca Kır Kahvesi

کافه‌ای جذاب که غذاهای لذیذ ترکی مانند گوزلمه و منمن سرو می‌کند. منظره پانوراما بسفر آن را برای یک وعده غذایی آرام ایده‌آل می‌کند.

باغ تپه چاملیجا

رستورانی مدرن با گزینه‌های منوی متنوع. طراحی شیک و مناظر خیره کننده، آن را به گزینه‌ای محبوب برای شام‌های عاشقانه تبدیل کرده است.

Çamlıca Çay Bahçesi

باغ چای سنتی ترکی با چای‌های مختلف، قهوه ترک و خوراکی‌های شیرین. فضای آرام و مناظر خیره کننده آن را به یک مکان دیدنی و دلچسب تبدیل کرده است.

بخوانید: یک شام به یادماندنی در استانبول

چه موقع بریم بام استانبول؟

Chamlija Hill

بام استانبول در هر زمان از سال دیدنی و جذاب است و شما می‌توانید در هر زمان شهر را از منظره‌ای دیگر ببینید. با این حال، فصل و زمان رویایی آن بهار است. بهاری که با شکوفه‌ها، گل‌های رنگارنگ و سرسبز درختان، رنگ و بویی دیگر به این تپه می‌بخشد. اما اگر در هنگام شهریور یا مهر به این بام سر زدید، خودتان را برای تماشای پرندگان مهاجر آماده کنید. 

هزینه بام استانبول

برای ورود به بام استانبول نیازی به پرداخت هزینه نیست و کاملا رایگان خواهد بود. اما بازدید از برج معروف چاملیجا نیازی به تهیه بلیط و رزرو آن از طریق سایت این مجموعه را دارد. این قیمت در حدود 100 لیر است. (در سال 2023)

با رزرو هتل های استانبول، سفری راحت و لاکچری داشته باشید.

حرف آخر

بام استانبول، نه تنها یک نقطه دید عالی از پویایی این شهر بلکه یک تجربه جذاب از ارتفاعات و عمق تاریخ است. اینجا جایی است که آسمان به دنیا می‌خندد و شما در خود، یک سفر زمانی به گذشته و آینده را آغاز می‌کنید. از بالا، استانبول همچون یک موزه زنده به نظر می‌آید، هر بنا و هر خیابان، هر لحظه از تاریخ و هر نفس از فرهنگ این شهر امضا شده است. بر روی بام استانبول، زمان و فضا به یکدیگر آغاز و پایان می‌دهند و شما به شاهد زیبایی‌های بی‌پایان این شهر تبدیل می‌شوید. اگرچه زمین پایین‌تر از پاهای شما می‌پیچد، اما در قله این ماجرا، شما به خودتان می‌پرسیدید: “آیا اینجاست که واقعاً در میانه آسمان هستیم؟”

سوالات متداول

آیا در بام استانبول پارکینگ وجود دارد؟

بله، در بام استانبول برای بازدیدکنندگانی که با ماشین وارد می‌شوند، پارکینگ در دسترس است. پارکینگ در نزدیکی ورودی پارک واقع شده است.

آیا ویلچر در بام استانبول قابل دسترسی است؟

تپه Camlica دارای چندین مسیر سنگفرش شده مناسب برای استفاده کنندگان از ویلچر است. با این حال، ممکن است زمین به دلیل تمایل تپه چالش برانگیز باشد. توصیه می شود قبل از بازدید با مقامات محلی اطلاعات دسترسی خاص را بررسی کنید.

آیا می توانم در بام استانبول یک پیک نیک داشته باشم؟

بله، پیک نیک در بام استانبول مجاز است. مناطق پیک نیک با میز و نیمکت در سراسر پارک وجود دارد. بازدیدکنندگان تشویق می شوند غذای خود را بیاورند و از فضای آرام و مناظر زیبا لذت ببرند.

نظرات کاربران