Rumelihisarı

از قلعه روملی حصار استانبول چه می‌دانید؟

سفر به ترکیه شبیه به سفر در دل تاریخ عثمانی است. هر گوشه از شهر نشانی از تاریخ غنی و باستانی امپراطوری عثمانی دیده می‌شود. جاذبه‌های تاریخی که به خوبی حفظ شده‌اند و تبدیل به نقطه عطف ترکیه در جذب گردشگر گشته‌اند. در سفر به استانبول اگر با ماشین یا کشتی، در امتداد سواحل بسفر به سمت شمال سفر کنید، غیرممکن است قلعه باشکوه روملیا در سواحل اروپایی چشم‌تان را خیره نکند. این قلعه همراه با قلعه آناتولی درست در روبرویش در بخش آسیایی استانبول، نشان از هدف نهایی عثمانی‌ها برای فتح قسطنطنیه در سال‌های دور دارد. قلعه روملی حصار استانبول موقعیت مکانی منحصربه‌فردی در تنگه بسفر دارد چرا که در باریک‌ترین نقطه تنگه با عرض 700 متر قرار گرفته که در دوران باستان دروازه‌ای به ساحل روبرویش بوده است.

این قلعه همان جایی واقع گشته که در سال 512 قبل از میلاد داریوش امپراطور بزرگ ایران در آنجا نظاره‌گر عبور ارتش عظیم خود از تنگه بسفر بوده است. قلعه روملیا امروز یکی از جاذبه های گردشگری استانبول و از جاذبه‌های تاریخی محبوب برای گردشگران است تا با تاریخ عثمانی بیشتر آشنا شوند.

همین حالا قیمت بلیط هواپیما استانبول را چک کنید!

تاریخچه قلعه روملی حصار استانبول

Rumli Castle, Hesar Istanbul

سلطان محمد فاتح در سال 1452 قلعه روملیا را با هدف جلوگیری از رسیدن هرگونه کمک از منطقه دریای سیاه به قسطنطنیه ساخت. در واقع، نام اصلی قلعه در ترکی Boğazkesen بود که هم به معنی “گلوگاه” و “برش تنگه” است. محل قلعه توسط خود سلطان محمد انتخاب شد. او نه تنها نقشه کلی قلعه را ترسیم کرد، بلکه اغلب بر ساخت‌وساز آن نیز نظارت داشت. در اسناد تاریخی آمده است که 3000 کارگر از سراسر امپراطوری عثمانی برای ساخت این قلعه عظیم گرد هم آمدند. سرانجام قلعه روملی استانبول در دره‌ای عمیق با دو برج بلند بر روی تپه‌های مقابل دره و برج سوم بر روی ساحل ساخته شد. علی‌رغم ادعای نادرست “اولیا چلبی” کاشف و جهانگرد مشهور عثمانی، مبنی بر اینکه پلان بنا به شکل نام محمد با حروف کوفی است، چیدمان قلعه تنها نمونه کاملی از هماهنگی با چشم انداز طبیعی است. 

دژ روملی حصار تنها در چهار ماه ساخته شد و این سرعت در ساخت بنا نشات گرفته از ذکاوت سلطان محمد بوده است. او ساخت هر برج را به یکی از وزیران خود واگذار نمود. برج سمت چپ به زاگانوس پاشا، برج سمت راست که بلندترین برج قلعه است به ساروکا پاشا و برج کنار ساحل به وزیر اعظم چاندارلی حیلال پاشا سپرده شد. بدون شک این رقابتی که سلطان در میان وزیران خود ایجاد کرد، عامل مهمی در تکمیل سریع قلعه بود. ساختمان قلعه دارای یک دیوار پرده‌ای با سه برج کوچک‌تر است که به سه برج اصلی می‌پیوندد. مسجد داخل قلعه، اولین مسجدی بود که عثمانی‌ها در استانبول ساختند اما این مسجد در قرن هجدهم ویران شد و تنها یک مناره از آن باقی ماند. 

8 حقیقت در مورد قلعه روملیا استانبول

  1. قلعه روملی استانبول توسط سلطان محمد دوم ساخته شد
Rumli Castle, Hesar Istanbul

سلطان محمد از آنجایی که مشاهده کرده بود تصرف قسطنطنیه تا چه جد برای پدرش سخته بوده است، در حالی که آماده محاصره قسطنطنیه و گرفتن آن از دست بیزانس می شد، دستور ساخت قلعه روملی استانبول را صادر نمود. او پس از به سلطنت رسیدن برای دفاع از قسطنطنیه قصد مذاکره با عثمانی ها را داشت اما با این برای صلح مقاومت کرد و با ساختن یک قلعه قابل توجه به استراتژی های محاصره خود ادامه داد و سرانجام در سال 1453 موفق به تصرف قسطنطنیه شد. 

  1. قلعه روملی در ابتدا “Boğazkesen” نامیده می‌شد 

این قلعه در ابتدا با نام “Boazkesen” شناخته می شد که به معنی “تنگه کاتر” در مورد تنگه بسفر است. بعدها نام قلعه به Rumelihisarı تغییر یافت که به معنای “قلعه در سرزمین رومیان” است که به اروپای بیزانس یا شبه جزیره بالکان اشاره دارد.

  1. قلعه روملیا دارای سه برج اصلی و سیزده برج مراقبت است

سیزده برج دیده‌بانی قلعه روملی حصار استانبول بر روی دیوارهایی بنا شده‌اند که سه برج اصلی دژ را به یک‌دیگر متصل می‌کنند. استحکام این قلعه قدیمی را یک برج کوچک و سه برج بزرگ تشکیل می‌دهند. برج‌های دیده بانی دارای اشکال منشوری چندگوشه و یا استوانه‌ای شکل هستند. برج اصلی شمالی که سرکاپاشا نام دارد، مجموعاً 9 طبقه و 28 متر ارتفاع دارد که امروزه به پیروی از نام سلطان محمد، به آن برج فاتح می‌گویند. برج هلیل پاشا در وسط قلعه 22 متر ارتفاع دارد و در نهایت برج اصلی جنوبی که به نام زاگانوس پاشا است با 8 طبقه 21 متر ارتفاع دارد. فضای داخلی برج‌ها با کف‌پوش چوبی طراحی شده و هر بخش دارای یک کوره بوده است. برج‌ها در ابتدا سقف‌هایی چوبی مخروطی پوشیده از سرب داشتند که امروزه دیگر این سقف‌ها وجود ندارد. 

  1. دژ روملی حصار شبیه به یک دهکده برای اسکان سربازان عثمانی بوده است
Rumlu Kalesi, Hesar İstanbul

فضای داخلی قلعه با مسجد، انبارهای غذا و خانه‌های کوچک به شکل یک دهکده کوچک برای اسکان سربازان طراحی شده بود. قلعه روملی استانبول حداقل 400 سرباز عثمانی را در خود جای داده بوده است. 

  1. قلعه گهگاه به عنوان پاسگاه گمرک و زندان فعالیت می‌کرده است

روملیا در طی سالیان فعالیت‌های مختلفی داشته است. پس از فتح شهر توسط عثمانی‌ها به عنوان پاسگاه و زندان برای سفارتخانه‌های کشورهایی که با امپراطوری در جنگ بودند، عمل می‌کرد. پس از سقوط کنستانتین به عنوان بازرسی گمرکی از آن استفاده شد و با ساخت یک جفت برج دیگر در بالای رودخانه، اهمیت استراتژیک خود را از دست داد. در طول قرن هفدهم، قلعه روملی به عنوان زندانی برای اسیران جنگی استفاده می‌شد.

  1. زلزله سال 1509 تا حدی قلعه روملی حصار استانبول را ویران کرد

در پی زلزله سال 1509 قلعه روملی حصار استانبول تا حدودی ویران شد اما به سرعت مورد بازسازی قرار گرفت. همچنین آتش‌سوزی سال 1746 تمام بخش‌های چوبی دو برج اصلی را نابود کرد. بازسازی قلعه در زمان سلطان سلیم سوم انجام شد و پس از رهایی دژ در قرن نوزدهم، یک محله مسکونی جدید در آن ساخته شد. 

  1. تصویر این قلعه بر روی اسکناس‌های مختلف ترکیه چاپ شده بود

طی سال‌های 1939 تا 1986 تصویر دژ روملی حصار بر روی اسکناس‌های مختلف ترکیه چاپ گردید. 

  1. Rumelihisarı یک موزه وتئاتر در فضای باز بوده است
Rumelihisarı

از سال 1960 قلعه روملی به عنوان یک موزه فعالیت می‌کرد و این قلعه باشکوه به عنوان یک موزه در فضای باز برای بازدید عموم باز است. Rumelihisarı یک موزه و یک تئاتر در فضای باز برای کنسرت‌های مختلف در جشنواره‌های تابستانی بوده است.

جمع‌بندی

قلعه روملی حصار استانبول یکی از جاهای دیدنی استانبول است که منظره‌ای فوق‌العاده از تنگه بسفر و ساحل آن به نمایش می‌گذارد. بازدید از این قلعه عظیم و تاریخی را با ثبت عکس‌های زیبا می‌توانید تکمیل کنید و در پایان به یکی از کافه‌های کنار بسفر رفته و استراحت کنید. توصیه می‌کنیم بازدید از قلعه را به صبح موکول نمایید تا برای صرف صبحانه ترکی به ساحل بروید. بازدید از قلعه روملیا شما را با تاریخ عثمانی و اهمیت سازه‌های استراتژیک آشنا می‌کند. تور ارزان استانبول را فقط با سه کلیک رزرو کنید و در میان جاذبه های تاریخی و فوق‌العاده این شهر قدم بزنید.

نظرات کاربران